Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

BMW X5: Agresor abstynent

Na oko nowe BMW X5 zmieniło się nieznacznie, ale jak usiądziesz za kierownicą, już po chwili stwierdzisz, że jest jeszcze bardziej dopracowane i jeszcze lepsze. A to, że stara się być eko wcale nie odbiera mu pazura.

2014-01-02

Mimo że X-piątka poprzedniej generacji (E70) nie poddała się upływowi czasu i wciąż wygląda jakby niedawno zjechała z deski kreślarskiej, po siedmiu latach od jej premiery BMW zaprezentowało następcę. Żeby jednak nie ryzykować przerwania dobrej passy X-ów (dziś co trzecie kupowane BMW ma tę literę w nazwie), nowe X5 ma takie same proporcje, podobną linię nadwozia, a nawet rozstaw osi identyczny jak poprzednik.

Stylizacją przedniej części karoserii auto nawiązuje do najbardziej udanego stylistycznie projektu marki ostatnich lat – serii 3. Oczywiście w SUV-ie – albo jak twierdzi producent SAV-ie, bo zamieniono literkę U na A dla podkreślenia rozrywkowego (activity) a nie użytkowego (utility) charakteru auta – zderzaki i nadkola nadmuchano tak, by całość sprawiała wrażenie bardziej muskularnej i kipiała energią.

A tej SAV-owi nie brakuje – pod maską może mieć silniki o mocy od 258 do 450 KM. Już podstawowa jednostka – diesel 3.0 – zbiera pozytywne opinie. W końcu, gdy ma się do dyspozycji 560 Nm momentu obrotowego, dostępnych już od 1500 obr/min, trudno narzekać. Szczególnie jeśli auto jest wyposażone standardowo w system Driving Experience Control, który pozwala kierowcy na wybór trybu pracy układu jezdnego – w zależności od nastroju sam decydujesz, jak gwałtownie silnik ma reagować na dodanie gazu, jak mocno będzie działać wspomaganie kierownicy albo jak szybko 8-stopniowy automat ma zmieniać przełożenia. Jeśli zechcesz, X5 może być albo żwawym połykaczem zakrętów, bo układ kierowniczy i zawieszenie skrojono tak, że prowadząc auto kompletnie nie czuje się jego masy (a waży ponad dwie tony), albo ekonomicznym krążownikiem szos.

To ostatnie zawdzięcza wszelkiej maści zabiegom znanym w BMW pod hasłem EfficientDynamics. Oprócz sztuczek z elementami poprawiającymi aerodynamikę, zalicza się do nich np. tryb pracy skrzyni biegów ECO PRO z funkcją jazdy wybiegiem – chodzi o odłączenie układu napędowego, gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia przy prędkości od 50 do 160 km/h. Dzięki temu samochód zwalnia bez hamowania silnikiem, spalając przy tym tylko minimalne ilości paliwa. Na listę „paliwooszczędzaczy” można wpisać nawet nawigację – gdy samochód porusza się po wyznaczonej trasie, funkcja Proactive Driving Assistant informuje kierowcę o najlepszych momentach na zdjęcie stopy z pedału przyspieszenia, gdy zbliża się zakręt lub fragment drogi, na których trzeba ograniczyć prędkość, co służy dalszemu zmniejszeniu zużycia paliwa.

Takie drobiazgi, w połączeniu z kuracją odchudzającą, jaką zafundowano nowemu X5, sprawiają, że auto z niemal 260-konnym silnikiem potrafi przejechać 100 km zużywając średnio niewiele ponad 6 litrów oleju napędowego. Jeśli to dla kogoś wciąż za dużo, musi poczekać do przyszłego roku, kiedy X5 pojawi się po raz pierwszy w wersji z czterocylindrowym silnikiem i napędem na tylną oś – sDrive25d. Dwulitrowy diesel ma zużywać średnio zaledwie 5,6 l/100 km.

Adam Majcherek
redaktor auto motor i sport

Naszym zdaniem:
Pod względem dynamiki układu jezdnego X5 nadal nie ma sobie równych wśród SUV-ów.

To polubisz
xDrive Status
Teraz na ekranie możesz zobaczyć na żywo jak elektronika przerzuca moment obrotowy między kołami.

Tego nie
"Ławki” w klapie
Dolna część pokrywy bagażnika może służyć za ławkę, ale przez nią wyciąganie drobiazgów zza tylnej kanapy to horror.

DANE PRODUCENTA BMW X5 xDrive30d

DANE PRODUCENTA BMW X5 xDrive30d

Cena285 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnikaturbodiesel, R6
Pojemność skokowa2933 cm3
Moc maksymalna258 KM
przy obrotach4000/min
Maksymalny moment obrotowy560 Nm
w zakresie obrotów1500–3000/min
Rodzaj napęduna cztery koła; 8-biegowa przekładnia automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h6,9 s
Prędkość maksymalna230 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie6,2 l/100 km
Emisja CO2164 g/km
NADWOZIE5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4886 x 1938 x 1762 mm, rozstaw osi 2933 mm, masa własna 2070 kg, pojemność bagażnika 650-1870, pojemność zbiornika paliwa 85 l.

Adam Majcherek

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 294 300 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Link nie działa ...

    Samuraj, 2014-01-10 22:23:17
  • avatar
    zgłoś
    Fajna:), chyba, że nie mówimy o tym samym modelu: http://www.bmw.pl/pl/pl/newvehicles/x5/security/content.html. Ten ma kuloodporną stal.

    MadMax2, 2014-01-09 00:26:42
  • avatar
    zgłoś
    Jaka kuloodporna stal?

    Samuraj, 2014-01-08 21:46:23
  • avatar
    zgłoś
    I wysoki poziom bezpieczeństwa, kuloodporna stal zagwarantuje nam ucieczkę, z gażdego pościgu policyjnego, może Policja będzie kupować tego SUVa?

    MadMax2, 2014-01-08 10:15:38
  • avatar
    zgłoś
    Funkcja "wybiegu" - ciekawe określenie. :)
     
    PS. Rozstaw osi w testowanej wersji jest identyczny co pojemność silnika. :P

    Samuraj, 2014-01-02 20:26:00
  • avatar
    zgłoś
    Na oko nowe BMW X5 zmieniło się nieznacznie, ale jak usiądziesz za kierownicą, już po chwili stwierdzisz, że jest jeszcze bardziej dopracowane i jeszcze lepsze. A to, że stara się być eko wcale nie odbiera mu pazura.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-01-02 08:44:49
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij