Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

BMW Z4 Coupe – Brać, póki są

Formuła "małe coupé". Technicznie ma wszystko jak trzeba, ale nigdy nie cieszyło się popularnością. A przecież jeździ tak dobrze jak wygląda.

2009-01-28
BMW Z4 Coupe Współczesny mały rekin BMW, z pokrywą silnika długą niemal na pół auta. Z4 Coupé zostało zaprojektowane przez Polaka Tomasza Sychę.

Chyba żaden inny samochód nie ma tak komiksowych proporcji. Nadwozie niezbyt długie, szerokie i niskie (niespełna 1,3 m), z pokrywą silnika długą niemal na pół auta. Świat oglądasz z wysokości klamek w drzwiach innych aut.

Niedaleko za deską rozdzielczą siedzi trzylitrowa rzędowa szóstka. Na świadectwie ma 265 KM i 315 Nm, czyli ponad 100 Nm z litra pojemności - wynik doskonały jak na wolnossący silnik. "3.0i" pracuje jak aksamit i kipi energią już w niskim zakresie obrotów, co w realnym świecie oznacza, że praktycznie zawsze dysponuje zapasem osiągów. Oczywiście im wyżej na obrotomierzu, tym lepiej, a najlepiej jak najwyżej. Silnik ma też do kompletu doskonały głośnik - podwójna końcówka wydechu może wygląda niepozornie, ale gada akurat na tyle basowo i agresywnie, ile trzeba. Gdy wydech porządnie zaryczy, prędkościomierz wymawia "sto" po upływie 6 sekund (5,7 s w Z4 Coupé ze skrzynią mechaniczną).

Po zakrętach małe BMW fruwa tak dobrze jak wygląda. Jest zwinne, przyczepne, z reakcjami ostrymi, ale nieprzesadnymi. Pokazuje, że formuła "małe coupé, z silnikiem umieszczonym z przodu, tylnym napędem i kabiną cofniętą aż do tylnych kół" nie zestarzeje się nigdy. Ale nie wszystko jest idealne. Przede wszystkim brakuje porządnego mechanizmu różnicowego, czyli takiego, który potrafiłby się w jakimś stopniu blokować. Wystarczy mokra nawierzchnia, by Z4 miewało kłopoty z trakcją (w każdym razie miewało je na zimowych oponach). Bez układu stabilizacji chwilami byłoby nerwowo. Jakiś mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu powinien być oferowany przynajmniej za dopłatą.

W słowniku Z4 specyficzne znaczenie ma słowo komfort. Na równych drogach jest nieźle, ale na tych przeciętnych, na dłuższą metę coupé potrafi być bolesne. Cofnięcie foteli aż do tylnych kół z jednej strony zapewnia wyjątkowe wrażenia w zakrętach (bo siedzi się za pionową osią obrotu auta), z drugiej jednak sprawia, że niektóre nierówności zamieniają się w kopniaki w... hmm, siedzisko.

Poza tym poezja. Produkcja Z4 Coupé już skończona, ale ponoć można jeszcze trafić nowe sztuki. Dla tych, do których przemawia taka koncepcja samochodu i stać ich na dużą zabawkę, rada jest jedna - brać póki można.

DANE TECHNICZNE BMW Z4 COUPÉ 3.0SI

DANE TECHNICZNE BMW Z4 COUPÉ 3.0SI
Cena178 000 zł
KonkurenciAudi TT, Porsche Cayman
Silnikbenzynowy, R6, 3.0
Moc/przy obrotach265 KM/6600 obr/min
0-100 km/h6,0 s
Prędkość maksymalna250 km/h*
Zużycie paliwa9,0 l/100 km
Emisja CO2216 g/km
Silnikpojemność 2996 cm3, 315 Nm przy 2750 obr/ min, skrzynia biegów 6A, napęd na tylne koła.
Nadwozie3-drzwiowe, 2-miejscowe coupé, dł. x szer. x wys. 4091 x 1781 x 1268 mm, rozstaw osi 2495 mm, masa własna 1425 kg, poj. bagażnika 285-340 l.


Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Paweł Łapot

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 167 200 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Formuła „małe coupé". Technicznie ma wszystko jak trzeba, ale nigdy nie cieszyło się popularnością. A przecież jeździ tak dobrze jak wygląda.
    auto motor i sport, 2009-01-28 14:46:17
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij