Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

BMW i3 kontra Audi A3 e-tron: Drogo, żeby tanio

BMW i3 oraz Audi A3 e-tron - obydwa mają po dwa silniki – po jednym spalinowym i jednym elektrycznym, ale Audi jest hybrydą plug-in, a BMW „autem elektrycznym o zwiększonym zasięgu”. Sprawdzamy, który z pomysłów na ekologiczne auto okazuje się lepszy na co dzień – w mieście i poza nim.  

Adam Majcherek 2015-07-08

Czym różni się hybryda od auta elektrycznego o zwiększonym zasięgu? Tym, że w pierwszym przypadku obydwa silniki wykorzystuje się do napędzania kół, w drugim natomiast, koła napędza wyłącznie silnik elektryczny, a spalinowy (napędzając prądnicę) tylko wytwarza dla niego prąd. Który silnik do czego służy nie jest jednak tak istotne – ważne, które z tych rozwiązań okazuje się bardziej praktyczne. Jak to w przyrodzie bywa – odpowiedź nie jest prosta ani jednoznaczna. Wszystko zależy od potrzeb kierowcy.

A3: Maksymalnie uniwersalne
Odróżnienie E-trona od zwykłego Audi A3 to spore wyzwanie. Zaprojektowano go tak, by wyglądał jak jego spalinowi bracia, co podkreśla, że to po prostu kolejna wersja A3, tak normalna, jak te napędzane silnikami benzynowymi i Diesla. Do sprawdzonych rozwiązań – podwozia opracowanego w oparciu o modułową platformę MQB, niezbyt przestronnej kabiny i niewielkiego, turbodoładowanego silnika – dołożono 300 kg elektryki. Jednostkę elektryczną wciśnięto między koło zamachowe i skrzynię biegów, akumulatory trafiły pod tylną kanapę w miejsce zbiornika paliwa, a ten – do bagażnika, zmniejszając jego pojemność o 100 l. Ładowanie (z domowego gniazdka) zestawu akumulatorów trwa około czterech godzin.

E-tron „na samym prądzie” rozpędza się aż do 130 km/h

Po odłączeniu przewodu od gniazda znajdującego się w osłonie chłodnicy samochód może bezgłośnie ruszać w drogę. I wciąż bezgłośnie będzie się rozpędzać aż do 130 km/h i – zależnie od prędkości, temperatury zewnętrznej i temperamentu kierowcy – przejedzie około 40 km. Gdy prąd w akumulatorach jest już na wyczerpaniu, do głosu dochodzi silnik spalinowy – przejmuje napędzanie przednich kół, a akumulatory powoli doładowują się, np. odzyskując energię wytwarzaną podczas pracy układu hamulcowego. Jeśli więc do pracy masz blisko, a w garażu gniazdko, E-tronem możesz jeździć tylko „na prądzie”.

Gniazdo do ładowania akumulatora ukryto pod znakiem Audi w przedniej części nadwozia
Komputer pokładowy pokazuje wspólny zasięg na energii elektrycznej i silniku spalinowym albo tylko ten „na prądzie”. Gdy auto porusza się bez użycia silnika TSI, koła oplata zielona strzałka. Kable do ładowania ograniczają przestrzeń bagażową – przygotowano na nie wielką torbę.
   

Jeżeli limit 40 km dziennie jest dla Ciebie za mały, to też nie kłopot, bo benzynowy TSI będzie napędzać koła przez kolejne 500 km, a 40-litrowy zbiornik paliwa sprawi, że nie będziesz musiał często wizytować stacji benzynowych. Całość działa świetnie, a E-tron okazuje się tak samo praktyczny jak każdy inny kompakt. No, może poza bagażnikiem, który nie dość, że ma tylko 280 l, to jeszcze jego sporą część zajmuje torba do przechowywania przewodów do ładowania akumulatorów.

Drugim mankamentem jest znacznie zwiększona masa pojazdu, choć tak naprawdę dodatkowe kilogramy poczujesz dopiero zaganiając Sportbacka do ciężkiej pracy na drodze usianej zakrętami. Wiraże, przez które zwykłe A3 przeskakuje szybko i bezboleśnie, dla dociążonego E-trona są większym wyzwaniem, auto nie chce się prowadzić równie precyzyjnie, a nadwozie mocniej się przechyla na boki. Do tego przyzwyczajenia wymaga praca układu hamulcowego – po odjęciu gazu Audi zdecydowanie zwalnia i zaczyna pobierać energię do ładowania akumulatorów. Trzeba jednak zaznaczyć, że w szybkich zakrętach E-tron radzi sobie wciąż o wiele lepiej niż i3. Wyższy i węższy maluch BMW, do tego posadzony na wąskich oponkach, szybciej mówi pas, a do akcji wkracza układ ESC, zapobiegając utracie przyczepności.

i3: Maksymalnie nowoczesne
Gdy Audi nowoczesną technikę skrzętnie ukryło pod płaszczem dobrze znanego modelu, BMW zaprojektowano tak, by z daleka krzyczało o swojej nowoczesności. Nie wykorzystuje podwozia żadnego innego modelu, a do jego konstrukcji wykorzystano mnóstwo nowoczesnych materiałów z włóknem węglowym na czele. Gdziekolwiek BMW i3 się pojawia, wzbudza zainteresowanie przechodniów. Niekoniecznie uwielbienie, bo design pudełkowatego i3 ma tyle samo zwolenników, co przeciwników, ale na pewno zainteresowanie.

W odróżnieniu od Audi, BMW jako podstawową jednostkę napędową wybrało silnik elektryczny. Połączono go z większą niż w A3 „baterią”, która po 8 godzinach ładowania pozwala na przejechanie realnie od 90 do 130 km. Podobnie jak w Audi zależy to od temperamentu kierowcy, ale również od trybu pracy układu napędowego, jaki on wybierze.

W najoszczędniejszym trybie odcinane są zbędne odbiorniki energii, klimatyzacja działa na ćwierć gwizdka, a maksymalna prędkość przewidziana dla auta wynosi 90 km/h. Jeśli zamierzasz przejechać więcej niż te sto kilkadziesiąt kilometrów, z pomocą przychodzi dwucylindrowy silnik wciśnięty pod podłogę bagażnika. Korzystając z benzyny magazynowanej w 9-litrowym zbiorniku paliwa, korzystając z generatora wytwarza on energię wystarczającą do przejechania kolejnych ok. 150 km. Zakładając, że „elektryczny zasięg” wynosi 100 km oraz że średnie zużycie paliwa w mieście to 7 l/100 km, przy dziennym przebiegu poniżej 100 km mamy zerowe spalanie, przy 150 km średnie zużycie paliwa wynosi 1,5 l/100 km, przy 200 km – 3 l/100 km i tak dalej.

W motoryzacyjnym świecie nie ma drugiej takiej dźwigni zmiany biegów. Obsługa jest bez zarzutu


Zastosowanie wyjątkowo cienkich opon (szerokość 155 mm) pozwoliło na ograniczenie oporów toczenia, ale z drugiej strony sprawia, że przy ostrych manewrach łatwiej o utratę przyczepności. Tylne światła nie mają własnych kloszy – umieszczono je pod przedłużoną tylną szybą. Dwuramienna kierownica i zupełne zastąpienie analogowych zegarów wyświetlaczem to kolejny wyróżnik i3 w świecie BMW.
   

I3 robi wrażenie swoją zwinnością i miejskimi osiągami – dotrzymać mu kroku w starcie spod świateł potrafią tylko naprawdę mocne auta. Gwałtowne przyspieszenia, którym nie towarzyszy hałas silnika, a wyłącznie pęd powietrza opływającego nadwozie robią niesamowite wrażenie. Zawieszenie zestrojono dość sztywno, ale komfort resorowania jest zbliżony do tego, jaki zapewniają zwykłe kompakty. Czterej dorośli na pokładzie BMW i3 podróżują komfortowo, choć miejsca na nogi mają trochę mniej niż w Audi, piątego pasażera posadzić się nie da – na środku tylnej kanapy „usiądą” tylko kubki z kawą.

Audi: Jedyne, BMW: Jedno z dwu
Jeśli myślisz o zakupie któregoś z tych aut, a miałoby ono być jedynym, z którego będziesz korzystał – postaw na bardziej uniwersalne, ale mniej „odjechane” Audi. Jeśli jednak w Twoim garażu czeka drugi samochód na dłuższe wypady, do przemykania po mieście szczerze polecamy i3. Obydwa te auta mają jednak pewną wadę – horrendalnie wysoką cenę.

Wystarczy kilka dodatków z listy opcji, by kompaktowe Audi i małe BMW kosztowały ponad 200 tys. zł. Najnowocześniejsza technika, póki nie jest stosowana masowo, musi kosztować i niskie spalanie tego nie zrównoważy. Ale zaspokojenie ekologicznej wrażliwości i odrobiny zdrowego snobizmu warte są przecież każdej ceny.


Adam Majcherek - redaktor auto motor i sport

Przy zasięgu wynoszącym 100, a tym bardziej 40 km (tyle A3 i i3 przejadą bez ładowania), w zwykłych samochodach zaczynasz już myśleć o odwiedzeniu stacji benzynowej. Jednak w praktyce okazuje się, że na zwykłą podróż do pracy i z powrotem to zupełnie wystarcza, a do codziennego wpinania wtyczki w gniazdko można się przyzwyczaić – od dawna robimy to przecież ze smartfonami. Tyle że trzeba mieć garaż z gniazdkiem.

 

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne A3 Sportback E-tron 1.4 TFSI S-tronic Ambiente BMW i3 (RANGE EXTENDER) 0.6
Rodzaj silnika/liczba cylindrówhybrydowyelektryczny
Moc kW (KM)150 KM38 KM
Przy obrotach (/min)5000-6000/min5000/min
Poj. skokowa cm31395 cm3647 cm3
Maksymalny moment obrotowy (Nm)250 Nm56 Nm
Przy obrotach (/min)1600-3500/min4500/min
Moc silnika elektr. kW (KM)/obr/min75 kW (102 KM)125 kW (170 KM)
Maks. moment obr. silnika elektr Nm/obr/min330 Nm250 Nm
Moc (zespół napędowy) kW (KM)/obr/min150 kW (204 KM)125 kW (170 KM)
Maks. moment obr. (zespół napędowy) Nm/obr/min350 Nm250 Nm
Akumulatory - typLi-ionLi-ion
Akumulatory - pojemność Ah8,8 kWh22,0 kWh
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa przekł. dwusprzęgłowaprzekł. aut. jednostopniowa o stałym przełożeniu
Dł / szer / wys (mm)4312/1785/1424 mm3999/1775/1578 mm
Rozstaw osi (mm)2630 mm2570 mm
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,0/10,9 m9,7/9,7 m
Poj. zbiornika paliwa (l)40 l9 l
Masa własna (kg)1615 kg1390 kg
Dopuszczalne obciążenie (kg)435 kg340 kg
Poj. bagażnika (l)280/1120 l260/1100 l
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1470/1465 mm1395/1270 mm
Rozmiar oponDunlop Sport Maxx RT 225/45 R17Bridgestone Ecopia 155/70 (p) 175/65 (t) R19
CO2 (limit) g/km35 g/km13 g/km
Norma emisji spalinEuro 6Euro 6
OsiągiA3 Sportback E-tron 1.4 TFSI S-tronic AmbienteBMW i3 (RANGE EXTENDER) 0.6
0-50 km/h (s)3,1 s3,4 s
0-80 km/h (s)5,4 s5,7 s
0-100 km/h (s)7,6 s8,3 s
0-130 km/h (s)11,7 s20,1 s
0-160 km/h (s)17,7 s-
Prędkość maksymalna (km/h)222 km/h150 km/h
Zużycie paliwaA3 Sportback E-tron 1.4 TFSI S-tronic AmbienteBMW i3 (RANGE EXTENDER) 0.6
Zużycie paliwa wg normy NEDC (średnie) l/km1,5 l/100 km0,6 l/100 km
średnie podczas testu (l/100 km)6 l/100 km3,5 l/100 km
zasięg (km)580 km230 km
Droga hamowania (m)A3 Sportback E-tron 1.4 TFSI S-tronic AmbienteBMW i3 (RANGE EXTENDER) 0.6
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)35,2 m36,0 m
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m)35,5 m36,7 m
Ceny i wyposażenieA3 Sportback E-tron 1.4 TFSI S-tronic AmbienteBMW i3 (RANGE EXTENDER) 0.6
Cena modelu testowanego (zł)181 000 zł174 000 zł
Poduszki boczne/kurtyny- / tak- / tak
Klimatyzacja automatycznataktak
Nawigacja GPS6740 zł4323 zł
Lakier metalizowany3150 zł2882 zł
Zestaw Bluetooth2380 zł2184 zł
Czujnik parkowania z przodu/z tyłutak / 1840złtak
Kamera cofania1980 zł4323 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Ocena punktowa (maks. 500)

A3 Sportback E-tron 1.4 TFSI S-tronic Ambiente 393 (500) Oceniane jak zwykłe auto A3 E-tron wygrywa z i3 bardziej przestronnym wnętrzem, lepszymi właściwościami jezdnymi i większą praktycznością, na którą składają się m.in. możliwość przewiezienia pięciu pasażerów i większy zasięg. Szkoda tylko, że A3 wygląda tak pospolicie, a po zmroku staje się niebezpiecznie podobne do Skody Rapid Spaceback...
BMW i3 (RANGE EXTENDER) 0.6 376 (500) Na punkty przegrywa z Audi, ale zdecydowanie góruje nad nim pod względem zasięgu „na prądzie”, a to jedna z ważniejszych cech, które bierze się pod uwagę, rozważając zakup ekologicznego auta. Do tego jego nowoczesna konstrukcja, praktyczność na co dzień i wyjątkowy „look” sprawiają, że jest bliższe naszemu sercu.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 174 000 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Jestem ciekaw ile takich samochodów śmiga po naszych drogach. W jaki sposób one są ładowane?

    alek, 2015-07-12 21:56:46
  • avatar
    zgłoś
    <p>BMW i3 oraz Audi A3 e-tron - obydwa mają po dwa silniki – po jednym spalinowym i jednym elektrycznym, ale Audi jest hybrydą plug-in, a BMW „autem elektrycznym o zwiększonym zasięgu”. Sprawdzamy, który z pomysłów na ekologiczne auto okazuje się lepszy na co dzień – w mieście i poza nim.&nbsp;</p><br /><br /><a href="/testy/BMW-i3-kontra-Audi-A3-e-tron-Drogo-zeby-tanio,20122,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-07-08 10:04:29
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij