Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

BMW serii 3 - Film akcji

Dla jednych kontrowersyjne, dla innych właśnie idealnie takie, jak trzeba. Nowe BMW serii 3 to prawdziwy kawał samochodowej roboty.

2008-04-21
BMW serii 3 Charakterystyczne – bardzo krótki przedni zwis i ostre wcięcie biegnące przez cały bok.

auto motor i sport 3/2005

Pokaz możliwości trafił się przypadkiem. Fotograf Alberto Martinez na co dzień używa Nikona, ale dobrze wie, do czego służy BMW na wspaniałej górskiej serpentynie. Na miejsce sesji zdjęciowej pędził dla zwykłej frajdy.

Ktoś inny uczepił mu się tylnego zderzaka. Dwie "beemki" wpadły w zakręty i rozpoczął się taniec, który oglądałem zza kierownicy kolejnego auta. Znaczenie komfortu, wyciszenia, klimatyzacji, jakości sprzętu audio czy pojemności bagażnika stało się mniej więcej takie, jak rodzaju plastiku, z którego wykonano tylne lampy. Istniały tylko silniki, hamulce, opony i układy jezdne.

Dwa auta nie zachowywały się tak samo. Kiedy nadwozie pierwszego wyraźnie przechylało się - ten za jego plecami utrzymywał przechyły w ryzach; kiedy jeden wykonywał skłon - drugi robił tylko lekki ruch, kiedy Martinez zacieśniał zakręt i tył jego auta "wstawał", wytrącany z równowagi nagłym odciążeniem - ten za nim zachowywał żelazną stabilność, kiedy w zachowaniu starej "trójki" fotografa pojawiały się oznaki nerwowości przy gwałtownych zmianach kierunku - nowa "trójka" gnała jak po niewidzialnych szynach, wciąż mając zapas możliwości. Różnice były jak podane na tacy. Model serii 3, który właśnie odchodzi na emeryturę to pod względem właściwości układu jezdnego jeden z najlepszych samochodów na rynku, ale przy swoim następcy wyglądał, jakby nie był w formie.

I nie może być inaczej. Pierwsza "trójka" przyszła na świat okrągłe 30 lat temu, dziś najmniejszy sedan to największy spośród bestsellerów BMW. Nie wystarczy, żeby był "tak dobry, jak to tylko możliwe" - musi być lepszy. Najnowsze, piąte wcielenie będzie stawiać czoło aktualnym rywalom, ich następcom oraz face liftingom następców.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE

NadwozieCzterodrzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4520 x 1817 x 1421 mm, rozstaw osi 2760 mm, masa własna 1525 kg, pojemność bagażnika 460 l.
SilnikRzędowy, 6-cylindrowy, pojemność skokowa 2996 cm3, moc 190 kW (258 KM) przy 6600 obr/min, maksymalny moment obrotowy 300 Nm w przedziale 2500-4000 obr/min.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 6,3 s Prędkość maksymalna 250 km/h Średnie zużycie paliwa 8,7 l/100 km

Nawet przelotny rzut oka na sylwetkę auta nie pozostawia najmniejszych wątpliwości, które koła służą tu do napędu. Nawet gdyby je kompletnie czymś okleić, sylwetki i proporcji nadwozia nie da się pomylić - to w każdym calu BMW. Masywne zderzaki i mocno wybrzuszone przednie błotniki wyglądają dość wyzywająco, z kolei zachodząca na klosze reflektorów pokrywa silnika jest obliczona na wywołanie efektu zmarszczonych brwi.

We wnętrzu, najmniejsza limuzyna BMW otrzymuje inną deskę rozdzielczą w zależności od tego, czy w aucie znajdzie się system iDrive. W wersji z tym systemem pojawia się zadaszony centralny wyświetlacz, a na wierzch są "wyciągnięte" tylko podstawowe przełączniki i konsola "trójki" do złudzenia przypomina tę z "piątki". Filozofia obsługi jest dokładnie taka sama: do prostych funkcji dostęp prosty, do skomplikowanych - skomplikowany. W porównaniu z poprzednikiem wnętrze jest bardziej przestronne, co jest bardzo dobrą wiadomością zwłaszcza dla pasażerów tylnej kanapy, większy o 20 litrów jest też bagażnik.

Najsłabszy silnik "trójki" A.D. 2005 będzie miał 150 KM. Na starcie, nowy model otrzymuje trzy jednostki benzynowe - czterocylindrową w 320i (150 KM) i rzędowe szóstki w 325i (218 KM) i 330i (258 KM) - oraz dwulitrowego turbodiesla (163 KM). Benzynowce to silniki nowej generacji, wyróżniające się tym, że ich maksymalne wartości momentu obrotowego odpowiadają pojemnościom skokowym - osiągają odpowiednio 200, 250 i 300 Nm.

Na pierwszą randkę z dziennikarzami, BMW przeznaczyło wersje 320d i 330i. Ten pierwszy już niedługo trafi do naszych rąk w Polsce, bez wahania chwyciliśmy więc kluczyki do flagowej wersji benzynowej, tym bardziej że pod maską ma ona urządzenie, które jak na razie znalazło się tylko w ekskluzywnej serii 6. Nowy silnik ma innowacyjną konstrukcję, wykorzystującą stopy magnezu i w porównaniu z jednostką poprzedniego 330i jest o 10 kg lżejszy, zużywa mniej paliwa i osiąga o 27 KM wyższą moc.

Dla połykacza dróg to auto- -marzenie. Wskazówka obrotomierza fruwa od jednego do drugiego końca skali w tempie błyskawicy, silnik zaczyna ostro "ciągnąć" już przy 2000 obr/min i nie przestaje do końca, czyli 7000 obr/min, a mały sedan ma osiągi jeszcze nie tak dawno zarezerwowane dla wersji M (0- 100 km/h w 6,3 s). Zdrowy, gardłowy dźwięk wydobywający się z układu wydechowego był wspaniałą ścieżką dźwiękową dla filmu akcji, jakim była nasza jazda trzema "trójkami".

Tekst Roman Popkiewicz
Zdjęcia Alberto Martinez,
Richard Newton i autor

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    do takich tekstów to zamieszczajcie koniecznie filmik żeby można było posluchać jak pracuje silnik
    ~brum brum, 2008-04-22 10:55:56
  • avatar
    zgłoś
    Dla jednych kontrowersyjne, dla innych właśnie idealnie takie, jak trzeba. Nowe BMW serii 3 to prawdziwy kawał samochodowej roboty.
    auto motor i sport, 2008-04-21 22:25:14
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij