Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.9

Berlingo, C4 Picasso - nazwisko nie ma znaczenia

Berlingo kontra Picasso - wdzięczne pudło mocno przeszklonego auta osobowego, które występuje również w wersji blaszanego dostawczaka, przeciwko jeszcze bardziej przeszklonemu, wyłącznie osobowemu tradycyjnemu vanowi.

2009-03-24
Citroen Berlingo i Citroen C4 Picasso Kombivany, jak Citroën Berlingo, pod wieloma względami dogoniły już klasyczne vany i są dla nich silną konkurencją.

Trudno uwierzyć, że powstały na tej samej płycie podłogowej, o czym świadczą identyczny rozstaw osi i zbliżona szerokość nadwozia.

Chociaż Berlingo jest o 9 cm krótsze, to ono rządzi w testowych kategoriach, takich jak poczucie przestronności oraz ilość miejsca we wnętrzu. Zasługa w tym nie tyle większej o niemal 20 cm wysokości nadwozia, ale przede wszystkim pudełkowatego kształtu kabiny, która do maksimum wykorzystuje rozmiary płyty podłogowej. Dzięki temu Berlingo oferuje więcej miejsca dla pasażerów, z których każdy - tak jak w vanie C4 Picasso - ma do dyspozycji osobny, wygodny fotel. Mimo że tylne fotele Berlingo nie mają wzdłużnej regulacji, i tak o wiele więcej miejsca na nogi mają osoby podróżujące z tyłu właśnie nim. Dostęp do drugiego rzędu foteli (przez przesuwane boczne drzwi) jest o niebo wygodniejszy niż do C4 Picasso, w którym tylne drzwi otwierają się tradycyjnie. I to nie tylko na parkingu, między ciasno zaparkowanymi autami. W Berlingo łatwiej usadowić małe dziecko w foteliku, łatwiej też wsiąść i wysiąść starszym osobom.

Rodzinny van przegrywa z dostawczym Berlingo, "zaadaptowanym" do celów osobowych, nawet liczbą schowków, nie mówiąc już o pojemności bagażnika, która w Berlingo jest większa od pojemności bagażnika C4 Picasso także wtedy, gdy fotele drugiego rzędu w C4 przesunie się maksymalnie w przód (praktycznie, auto zmienia się wtedy w dwuosobowe). Z wyjątkiem kurtyn powietrznych, których w Berlingo nie można mieć nawet za dopłatą, pod względem wyposażenia klasyczny van Citroëna góruje nad kombivanem tylko nieznacznie. Podobnie jest z osiągami i właściwościami jezdnymi. Berlingo prowadzi się pewnie, jak przystało na samochód osobowy. C4 Picasso przewyższa Berlingo jedynie komfortem podróżowania. Van subtelniej reaguje na nierówności i zapewnia lepszą izolację akustyczną, tak szumów powietrza, jak i odgłosów mechanicznych. Jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza też jest nieco lepsza.

Za to w codziennym użytkowaniu Berlingo okazuje się łatwiejsze od Picasso, bo gwarantuje jeszcze lepszą widoczność i... kończy się zaraz za tylną szybą, co ułatwia parkowanie.

Vany nie są najbardziej uniwersalne

Przesuwane drzwi tylko z jednej lub z obu stron auta, pokrywa bagażnika jedno- lub dwuczęściowa i otwierana do góry lub na boki, dodatkowe schowki pod sufi tem lub uchwyty nad bocznymi drzwiami - możliwości zabudowy nadwozia kombivanów (np. Berlingo) i wykorzystania ich wnętrza są znacznie bogatsze niż w wypadku vanów (np. C4 Picasso). Vany występują jako samochody wyłącznie pięciodrzwiowe, z drzwiami w drugim rzędzie otwieranymi tradycyjnie lub przesuwanymi i z tylną klapą zawsze podnoszoną do góry. Z wyjątkiem Mazdy 5, małe vany mają drzwi boczne otwierane tradycyjnie. Nieliczne z vanów można jedynie wyposażyć w niezależnie otwieraną szybę w pokrywie bagażnika.

Teksty: Maciej Ziemek,
Zdjęcia: Paweł Łapot

Dane techniczne

  Berlingo 1.6 HDi XTR C4 Picasso 1.6 HDi SX Pack
Poj. skokowa cm315601560
Układ napędowy
Moc maksymalna110 KM110
Przy obrotach (/min)40004000
Maksymalny moment obrotowy (Nm)240240
Przy obrotach (/min)17501750
Przeniesienie napędunapęd przedninapęd przedni
Rodzaj skrzyni biegów5-biegowa przekładnia mechaniczna5-biegowa przekładnia mechaniczna
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4380/1810/18624470/1830/1680
Rozstaw osi (mm)27282728
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)6060
Wymiary i masy
Masa własna (kg)14291489
Dopuszczalne obciążenie (kg)636561
Poj. bagażnika (l)624/2800500-605/1734
Ciężar ciągniony niehamowany/hamowany (kg)750/1300750/1080
Rozmiar opon215/55 R16215/55 R16
Układ zawieszenia z przoduKolumny McPhersona, trójkątne wahacze poprzeczne, stabilizatorkolumny McPhersona, trójkątne wahacze poprzeczne, stabilizator
Układ zawieszenia z tyłuwahacze wleczone, drążki skrętne, amortyzatory teleskopowe, stabilizatorwahacze wleczone, belka skrętna, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Zużycie paliwa (w mieście) l/km6,87,3
Zużycie paliwa (poza miastem) l/km4,95,1
Zużycie paliwa (średnie) l/km5,65,9
zasięg (km)10711016
Emisja CO2 g/km147155
Osiągi
0-100 km/h (s)12,512,5
Prędkość maksymalna (km/h)173180
Ceny i wyposażenie
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ b.d.tak/ tak
ABS + BAS + EBDtaktak
ESP + ASR1450 zł złtak
Radioodtwarzacz CD/zmieniarkataktak
Klimatyzacja manualnatakb.d.
Klimatyzacja automatyczna1150 zł złtak
Lakier metalizowany1450 zł zł1900 zł zł
Skórzana kierownica200 zł złb.d.
Regulacja wysokości kierownicy taktak
Regulacja wysokości fotela kierowcy taktak
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtaktak
Elektrycznie sterowane lusterkataktak
Centralny zamektaktak
Zestaw głośnomówiący Bluetooth950 zł zł1200 zł zł
Trzy pojedyncze fotele w drugim rzędzietaktak
Cena
Cena modelu testowanego (zł)78 700 zł79 000 zł
Uzasadnienie
UzasadnienieDogonił klasycznego vana nawet ceną. Za podobne pieniądze oferuje więcej miejsca dla pasażerów na bagaż oraz sporo zmyślnych schowków. Nie jest tak napuszony z wyglądu jak van Picasso, co dla niektórych może być zaletą. Komfort mógłby być wyższyGóruje nad Berlingo stylem, jakością materiałów we wnętrzu i komfortem. Ze względu na spore powierzchnie przeszklone Citroën reklamuje go jako visiovana, ale to z Berlingo widoczność jest lepsza. Dostęp do wnętrza C4 też jest gorszy.
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 56 690 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-3, kombi van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Berlingo kontra Picasso - wdzięczne pudło mocno przeszklonego auta osobowego, które występuje również w wersji blaszanego dostawczaka, przeciwko jeszcze bardziej przeszklonemu, wyłącznie osobowemu tradycyjnemu vanowi.
    auto motor i sport, 2009-03-24 10:57:07
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij