Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.4

Bez różnic

Zbudowane na tej samej płycie podłogowej i wyposażone w takie same silniki, Golf IV i Audi A3 trapione są podobnymi usterkami. Czy różni je tylko prestiż marki?

2007-05-07
Audi A3 i VW Golf Wyższy tył Golfa z pionową tylną szybą zapewnia więcej miejsca nad głowami pasażerów tylnej kanapy i lepszą widoczność do tyłu; prawe lusterka obu aut - za małe.

Jako hatchbacki występują w wersjach trzy- i pięciodrzwiowych. Przy identycznej szerokości, Audi jest minimalnie dłuższe, a Golf nieco wyższy. Wersje podstawowe mają prawie takie same masę własną (1090 i 1083 kg) i dopuszczalne obciążenie (560 i 537 kg). Kiedyś wyróżnikiem Audi był pełny ocynk blach nadwozia, ale i Golf IV jest już tak zabezpieczony przed korozją. Więcej różnic występuje we wnętrzu. W obydwóch samochodach jego elementy są dokładnie spasowane, ale w A3 zastosowano nieco wyższej jakości materiały. Przy tym więcej elementów wyposażenia w standardzie znajdziemy w Audi. Wyraźnie pokrewieństwo widać patrząc na kierownicę i dźwigienki, przełączniki, lampki i lusterka.

W A3 z przodu siedzi się nieco niżej w mocniej wyprofilowanych fotelach, a zestrojenie zawieszenia jest bardziej sportowe, twarde. Na tylnej kanapie ciaśniej jest w Audi. 350-litrowy bagażnik tego auta ma o 20 litrów większą pojemność od tego w Golfie, lecz po złożeniu tylnej kanapy proporcje się zmieniają.

Spektrum silników w A3 mieści się pomiędzy podstawowym 101-konnym 1.6 (Golf IV silnik 1.4 75 KM) a 225-konnym S3 (VW w sześciocylindrowej wersji R32 osiąga nawet 241 KM). Obydwa auta są również dostępne w wersjach z napędem na cztery koła.

Różnice w jakości praktycznie widać tylko we wnętrzu. W Volkswagenie wycierają się dźwigienki przy kierownicy, zdarzają się uszkodzenia elektrycznych podnośników szyb. Wycierają się klamki drzwi, zdarzają się uszkodzenia modułu elektrycznego zamka drzwi kierowcy. Wspólne są częste awarie włączników światła stop (35 zł) i świateł awaryjnych (100 zł). Jakość układów mechanicznych jest porównywalna.

Najbardziej pożądane z silników, wysokoprężne 1.9 TDI, występują w wielu wersjach mocy i z zasilaniem poprzez konwencjonalne wtryskiwacze lub przez zastosowane nieco później pompowtryskiwacze. W dobrze eksploatowanych starszych TDI praktycznie awarie nie występują, natomiast w pierwszych egzemplarzach z pompowtryskiwaczami zdarzały się pęknięcia sprężyny umieszczonej w jego górnej części. We wszystkich wersjach silnika najszybciej ulegają awarii świece żarowe (30 do 55 zł za sztukę). Latem częściej zdarzają się uszkodzenia przepływomierzy (650 do 800 zł; regenerowane - 330 do 420 zł). Czasami spadek mocy ma błahą przyczynę, po prostu pęknie któryś z wielu podciśnieniowych przewodów, choć zdarza się, że trzeba wymienić zawór sterujący ciśnieniem turbosprężarki (koszt ok. 200 zł).

Pozostałe silniki, jeśli są prawidłowo eksploatowane i serwisowane, również odpłacają się bezawaryjną pracą. Elektryczny osprzęt, rozruszniki i alternatory są bezawaryjne, jedynie przy większych przebiegach trzeba je przesmarować. Natomiast układy wydechowe i chłodzenia praktycznie nie wymagają ingerencji. W początkowym okresie produkcji Golfa IV i Audi A3 w skrzyniach biegów zestawianych ze 101-konnymi silnikami benzynowymi zdarzały się pęknięcia obudów skrzyń biegów; urywało się koło zębate przynitowane do wałka atakującego przekładni głównej demolując wnętrze przekładni. W układzie napędowym po przebiegu 150 000 km częściej występuje konieczność wymiany zewnętrznych przegubów półosi (220 zł za szt.).

 

Bolączką obu modeli jest sposób mocowania osłony silnika - wykonane ze sztucznego tworzywa mocujące zaczepy potrafią odpaść. Średnia trwałość zawieszenia to 100 000 km przebiegu. Wtedy często przychodzi czas na wymianę tulei wahaczy przednich (przednie 20 zł, tylne35 zł) oraz poduszek i/lub łączników stabilizatora (20 i 50 zł). Pozostałe elementy zawieszenia bezawaryjnie osiągają na naszych drogach przebieg nawet 150 000 km. Podlegające wymianie elementy zawieszenia nie są specjalnie drogie - sworzeń kosztuje ok. 50 zł, górne łożyskowanie kolumny McPhersona ok. 55 zł, a tuleje mocujące tylną belkę ok. 60 zł za sztukę.

Dużą trwałością odznaczają się układy hamulcowe - okładziny cierne wytrzymują do 80 000 km przebiegu, a tarcze hamulcowe co najmniej o 20 000 km więcej. Ulegające czasami uszkodzeniom czujniki ABS nie są drogie (120 zł szt.). Układy kierownicze, jeśli nie są "po przejściach", wytrzymują duże przebiegi; końcówki drążków (40 zł) mają luzy po ok. 150 000 km. Jak widać, zadbane egzemplarze są dosyć trwałe. Niestety, duża część sprowadzana jest z Europy Zachodniej jako samochody powypadkowe. W nich trwałość podzespołów bywa niższa. Również stosowanie zamienników części o gorszej jakości może ją obniżyć.

W powszechnej opinii samochody Audi są trwalsze od Volkswagenów, ale raporty Dekry nie potwierdzają tego. Minimalnie lepszy okazuje się Golf IV. Być może przyczyna leży po stronie bardziej ostrej eksploatacji A3. W sumie obydwa modele znajdują się w zestawieniu Dekry koło 20. miejsca, niezależnie od wieku.

VW Golf IV

Ocena
plus Duża sztywność nadwozia, przestronne wnętrze z przodu, dobry komfort resorowania, pewne właściwości jezdne, niskie zużycie paliwa (TDI), duży wybór silników, niska utrata wartości, funkcjonalna obsługa, precyzyjny układ kierowniczy
minus Mało miejsca na nogi na tylnych siedzeniach, ubogie wyposażenie podstawowe, braki w wyposażeniu z zakresu bezpieczeństwa, głośne silniki na wysokich obrotach, za słabe silniki 1.4 i 1.6

Polecane silniki
1.6 - benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1595 cm3, moc maksymalna 74 kW (101 KM) przy 5600 obr/min, maksymalny moment obrotowy 145 Nm przy 3800 obr/min, średnie zużycie paliwa 7,6 l/100 km
1.8T - benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1781 cm3, moc maksymalna 110 kW (150 KM) przy 5700 obr/min, maksymalny moment obrotowy 210 Nm przy 1750 obr/min, średnie zużycie paliwa 7,8 l/100 km
1.9 TDI - wysokoprężny, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1896 cm3, moc maks. 66 kW (90 KM) przy 3750 obr/min, maks. moment obrotowy 210 Nm przy 1900 obr/min, średnie zużycie paliwa 5,0 l/100 km

Historia modelu

1997: we wrześniu premiera wersji trzy i pięciodrzwiowej
1998: sedan Bora
1999: Golf i Bora jako kombi, napęd na wszystkie koła, silniki TDI z pompowtryskiwaczami (115 KM), wersja 2.8 V6 (204 KM)
2000: nowe silniki 1.9 TDI (100 KM) i 2.3 V5 (170 KM)
2001: silniki 1.6 FSI (100 KM) i 1.9 TDI (130 KM)
2002: we wrześniu najmocniejsza wersja R32
2003: piąta generacja Golfa - jesień

Wyniki crash-testu
Struktura nadwozia jest sztywna i w dobrym stopniu zabezpiecza pasażerów. Zbyt mocne przemieszczenie w okolicy podłogi stwarza duże zagrożenie dla stóp kierowcy. Ochrona klatki piersiowej pasażera jest gorsza niż kierowcy. Poduszki boczne w dobrym stopniu zabezpieczają jadących przy zderzeniu bocznym

Audi A3

Ocena
plus Wysoka jakość wykonania, przestronne wnętrze z przodu, bogate wyposażenie standardowe, dobry komfort resorowania, pewne właściwości jezdne, niskie zużycie paliwa (TDI), funkcjonalna obsługa, dobre hamulce, precyzyjny układ kierowniczy, dobre wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa
minus Mało miejsca na nogi na tylnych siedzeniach, ograniczona przestrzeń wokół głowy z tyłu, słaba widoczność do tyłu, niska kultura pracy silników wysokoprężnych, stuki w zawieszeniu, ograniczony komfort resorowania zwłaszcza wersji usportowionych

Polecane silniki
1.6 - benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1595 cm3, moc maksymalna 74 kW (101 KM) przy 5300 obr/min, maksymalny moment obrotowy 140 Nm przy 3800 obr/min, średnie zużycie paliwa 8,0 l/100 km
1.8T - benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1781 cm3, moc maks. 132 kW (180 KM) przy 5500 obr/min, maks. moment obrotowy 235 Nm przy 1950 obr/min, średnie zużycie paliwa 7,8 l/100 km
1.9 TDI - wysokoprężny, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1896 cm3, moc maks. 81 kW (110 KM) przy 4150 obr/min, maks. moment obrotowy 235 Nm przy 190 obr/min, średnie zużycie paliwa 5,0 l/100 km

Historia modelu
1996: w czerwcu premiera wersji 3-drzwiowej
1997: TDI 110 KM
1998: jesień - wersje z napędem na wszystkie koła, silnik 1.8T (180 KM)
1999: sportowa wersja S3, model z nadwoziem pięciodrzwiowym
2000: modernizacja, silnik 1.9 TDI o mocy 130 KM
2001: nowy podstawowy TDI z pompowtryskiwaczami o mocy 101 KM
2003: wiosną druga generacja modelu

Wyniki crash-testu

Przy zderzeniu czołowym nadwozie uległo większym odkształceniom niż w przypadku Golfa. Klatka piersiowa i głowa są dobrze zabezpieczone, natomiast duże zagrożenie dla stóp stanowi wnikająca do wnętrza podłoga wraz z pedałami. Kolana kierowcy wchodzą w kontakt z tablicą przyrządów oraz z kolumną kierownicy.

Tekst: Bogdan Czajkowski
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 117 190 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, kombi-5, van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Witam czy fotele z audi a3 beda pasowac do golfa 4 3 drzwiowego i audi tez 3 drzwiowe i boczki tez chciałem zmienic??
    ~GOLF R32, 2009-03-24 12:15:18
  • avatar
    zgłoś
    1.9TDI chodzi spox ale coś głośno
    ~macem, 2009-02-08 19:34:50
  • avatar
    zgłoś
    sam zmienialem skrzynie. z tego co wiem to czasami sie zdarza ze siadaja i 3eba z nimi robic. osobicie mam golfa 1.9tdi i zrobilem nim ponad 50tys poza skrzynia nie dolozylem ani grosza. golf super. audi nie wiem bo nie jezdzilem nim, ale podobno to te same auta;)
    ~daniel, 2008-12-01 22:26:25
  • avatar
    zgłoś
    Czy ten opis byl wyrecytowany wedlug mojego Golfa 1.6 LOL czy wszystkie typy tak maja trafne w 100% wiem juz jedno na pewno mam do roboty skrzynie bo trzaska mi wsteczny czyzby te cholerne nity puszczaly jesli tak to mam szczescie w nieszczesciu bo jeszcze skrzynki mi nie zdemolowalo tylko sie upomina Pozdrawiam
    ~G4, 2008-04-09 23:17:42
  • avatar
    zgłoś
    Zbudowane na tej samej płycie podłogowej i wyposażone w takie same silniki, Golf IV i Audi A3 trapione są podobnymi usterkami. Czy różni je tylko prestiż marki?
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:44:21
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij