Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Blue power – Opel OPC

Mercedes ma AMG, BMW serię M, Mitsubishi ma Evo a Opel Astrę, Zafirę i Vectrę w sportowej wersji OPC. To szybkie samochody z mocnymi silnikami, obniżonym zawieszeniem, sportowym wydechem i z karoseriami w niebieskim kolorze, jakiego używa Subaru. Po co Oplowi takie samochody? Dla poprawy wizerunku.

2005-12-14
Opele OPC Kolor niebieski jest sportową barwą Opla.

Jeżeli zobaczysz w lusterku wstecznym szybko zbliżający się samochód w niebieskim kolorze, to już nie możesz być pewien, że właśnie dogania cię Subaru Impreza. Teraz może to być jeden z czterech modeli Opla - Astra, Zafira, Vectra lub Vectra Kombi - serii OPC, czyli Opel Performance Center.

Pierwszym modelem w wersji OPC była Astra, która w 1999 roku miała 160 KM. Potem zafundowano jej turbodoładowany silnik o mocy 200 KM, który pojawił się również w Zafirze, Astrze Combi oraz w Astrze II. Seria OPC najnowszej generacji to jeszcze wyższa moc i dwa razy więcej modeli.

Najmniejsza i najsłabsza jest Astra III OPC. Pod maską trzydrzwiowej karoserii drzemie dwulitrowy, czterocylindrowy, turbodoładowany silnik o mocy 240 KM, uzyskujący maksymalny moment obrotowy 320 Nm.

Samochód wyposażono w IDS Plus - adaptacyjny system pozwalający na usztywnienie zawieszenia, które jest (w stosunku do tego, jakie ma zwykła Astra III) obniżone o 15 mm. Wersja OPC ma także m.in. elektroniczny układ zmieniający charakterystykę układu kierowniczego - może on być bardziej bezpośredni.

Poza tym samochód wyposażony jest w układy stabilizacji toru jazdy (ESP), kontroli trakcji (TC) oraz system kontroli podsterowności (UCL) - Astra III OPC to jeżdżący komputer.

Mimo to, daje kierowcy radość prowadzenia. I trudno, żeby było inaczej, skoro jest to najmocniejszy, seryjnie produkowany samochód z przednim napę- dem, który od 0 do 100 km/h rozpędza się w 6,4 s. I jeszcze to brzmienie, jakie wydaje z siebie turbina zaciągająca powietrze w chwili naciśnięcia pedału gazu. I jeszcze ta rura wydechowa na środku tylnego zderzaka. No i ten niebieski kolor.

Mimo to, daje kierowcy radość prowadzenia. I trudno, żeby było inaczej, skoro jest to najmocniejszy, seryjnie produkowany samochód z przednim napę- dem, który od 0 do 100 km/h rozpędza się w 6,4 s. I jeszcze to brzmienie, jakie wydaje z siebie turbina zaciągająca powietrze w chwili naciśnięcia pedału gazu. I jeszcze ta rura wydechowa na środku tylnego zderzaka. No i ten niebieski kolor.

Zafira II OPC jest z pewnością najszybszym minivanem świata - oczywiście, wśród seryjnie produkowanych. Ma taki sam silnik jak Astra III OPC, ale jest cięższa, więc do "setki" rozpędza się w 7,8 s.

Wyposażona jest w te same systemy elektroniczne, w które dozbrojono sportową Astrę. I choć również jest niebieska, ma obniżone o 15 milimetrów zawieszenie i agresywne spoilery oraz zderzaki, to nie robi takiego wrażenia jak Astra. Chyba że ostro ruszy spod świateł lub z maksymalną prędkością 231 km/h będzie wyprzedzać inne samochody na autostradzie. Bo szafa pędząca z taką szybkością musi budzić respekt.

Jeżeli ktoś uważa, że Astra III jest za ciasna, a Zafira II ma za dużo siedzeń - chodzi o trzeci rząd foteli w bagażniku - może wybrać Vectrę OPC w wersji pięciodrzwiowej lub kombi.

W obydwu zastosowano ten sam widlasty, sześciocylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 2,8 litra. 255-konna jednostka uzyskuje maksymalny moment obrotowy (355 Nm) już od 1800, aż do 4500 obrotów.

Mocny, elastyczny silnik pozwala na rozpędzenie Vectry do "setki" w 6,7 s (kombi - 6,9 s). Dwie rury wydechowe z chromowanymi końcówkami w kształcie trapezu - znakomicie pasujące do stylistyki Vectry - wydają z siebie niski, lekko przytłumiony dźwięk.

Podobnie jak w Astrze i Zafirze, w obydwu Vectrach kierowca może liczyć na wsparcie elektroniki. A zatem znajdziemy tu ESP, TC, UCL i system regulacji sztywności zawieszenia oraz zmiany charakterystyki układu kierowniczego. Oczywiście, istnieje możliwość wyłączenia ESP.

Pierwsze Ople OPC najnowszej generacji pojawią się w sprzedaży najpierw w Niemczech. Astra będzie kosztowała 28 tys. euro, Zafira 32,5 tys., Vectra pięciodrzwiowa 37 800, Vectra kombi - 38 600.

General Motors liczy na sprzedaż ponad 8 tysięcy sztuk wszystkich wersji OPC w ciągu roku - najwięcej Astr (3500), najmniej Vectry kombi (800) - głównie w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii. W Polsce również pojawią się Ople sportowej serii OPC.

Tekst Jarosław Maznas
Zdjęcia Opel

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 84 800 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Mercedes ma AMG, BMW serię M, Mitsubishi ma Evo a Opel Astrę, Zafirę i Vectrę w sportowej wersji OPC. To szybkie samochody z mocnymi silnikami, obniżonym zawieszeniem, sportowym wydechem i z karoseriami w niebieskim kolorze, jakiego używa Subaru. Po co Oplowi takie samochody? Dla poprawy wizerunku.
    auto motor i sport, 2008-01-22 16:19:21
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij