Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Bugatti Veyron 16.4

Najszybsze seryjne auto świata. Prędkość - 431 km/h; moc silnika - 1200 KM; cena - 2,3 miliona euro. Bugatti Veyron 16.4 Super Sport World Record Edition, czyli samochód ekstremalny.

Jochen Übler 2012-02-01
Bugatti Veyron 16.4 Po przejechaniu zaledwie 400 metrów Veyron pędzi z prędkością 239 km/h, Golf GTI ma wtedy na liczniku najwyżej 154 km/h

Mówiąc szczerze wątpliwości mieliśmy duże - czy po podłączeniu aparatury pomiarowej do najszybszego seryjnego auta świata przestaną się nam pocić ręce? Czy oparte na GPS-ie urządzenie sprosta niewiarygodnym przyspieszeniom, czy też w czasie rozpędzania auta podda się i zostanie bezwolną ofiarą prędkości unoszoną w dal na pokrytych skórą fotelach Bugatti Veyrona 16.4 Super Sport World Record Edition? Na szczęście te wątpliwości szybko zostały rozwiane.

Maksymalna prędkość wynosząca 431 km/h powoduje, że między komórkami nerwowymi mózgu powstają krótkie spięcia, rodzą się dziwne porównania - nawet moc sześciu VW Polo GTI nie mogłaby zrównoważyć sił targających tym potworem. 1200 KM mocy oraz moment obrotowy o wartości 1500 Nm mają przewrócić do góry nogami wszystko, co ekipa testująca dotychczas znała i widziała.

Przez bite dwie sekundy rozrusznik przenikliwym dźwiękiem oznajmia światu swoją gotowość do czynu. Dopiero po tym czasie szesnaście tłoków zaczyna coraz mocniej mieszać powietrze zamknięte w cylindrach o łącznej objętości 7993 cm3, łopatki czterech turbosprężarek nabierają prędkości - na razie nieporadnie, że aż przykro słuchać. Monstrualna W-szesnastka przyczajona za małą tylną szybą Bugatti wydaje dźwięki na pół gwizdka. 50 KM - tyle pokazuje wskaźnik mocy - wystarczy, żeby Bugatti, wspierane działaniem siedmiobiegowej przekładni z dwoma sprzęgłami, niespiesznie wytoczyło się z garażu, wystawiając swe wdzięki na widok publiczny. Uzębione koła skrzyni biegów - wartej tyle, co średniej klasy samochód - gdy pracują pod pełnym obciążeniem, potrafi ą bez problemu przenieść 4000 Nm momentu obrotowego, ale kręcą się leniwie, gdy Veyron na małym gazie podjeżdża teraz na początek liczącego 2800 metrów pasa startowego lotniska wynajętego do testowej jazdy.

Długa prosta to idealna scena dla szykującej się wielkiej inscenizacji z Veyronem w roli głównej. Ceremonia otwarcia ma następujący przebieg: lewa noga na hamulcu, włączony system launch control, pełny gaz. Silnik protestuje głośno parskając, wstrzykuje sobie do kolektorów dolotowych sprężone powietrze pod ciśnieniem 1,5 bara, rozkręca się do 3000 obrotów, prychaniem daje do zrozumienia, że ma dość, głuchym dudnieniem błaga o litość.

Noga z hamulca. Milisekunda otrzeźwienia. Najmniejszego śladu poślizgu kół. Perfekcyjna trakcja to pierwsze, czego doświadcza kierowca zanim silnik eksploduje pełną mocą. Hydrauliczna blokada centralnego mechanizmu różnicowego ze sprzęgłem typu haldex niewzruszenie rozdziela siłę napędową między tylną a przednią oś. Do prędkości 30 km/h potężny Super Sport okazuje się nawet o jedną dziesiątą część sekundy wolniejszy niż Audi RS3 (też z haldexem), jednak zaraz potem gwałtownym uderzeniem atakuje barierę czasu i przestrzeni. Wskazówki obrotomierza, prędkościomierza i ta pokazująca bieżące wykorzystanie mocy silnika skaczą jak rażone prądem. Mózg kierowcy zamknięty w kapsule czaszki walczy z bezwładnością. 2,7 sekundy do 100 km/h.

Polo GTI na rozpędzenie się do tej samej prędkości potrzebuje 7,1 sekundy - w tym czasie Bugatti dawno już jest poza granicą 200 km/h. Po 17,6 s tempo 200 km/h uzyskuje też 610-konny Bentley Continental Flying Spur Speed. W czasie nieco krótszym niż ten uzyskany przez Bentleya najmocniejszy z Veyronów osiąga z kolei prędkość ponad 300 km/h, a za plecami ma pas asfaltu o długości 979 metrów.

Super Sport jakby od niechcenia podrywa się z linii startu z przyspieszeniem o 1,2 raza większym niż przyspieszenie ziemskie, mknie i grzmi jak samolot odrzutowy, od zera do 300 km/h przyspiesza jednak wolniej niż obiecują dane producenta (14,6 s). Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że trudno dezaktywować tryb pracy "Handling", który tutaj oznacza zarówno bezpieczeństwo, jak i poręczność. Wprawdzie powoduje on, że wykonane z włókna węglowego nadwozie ważącego 2026 kilogramów Veyrona obniża się przy 180 km/h o 30 milimetrów, ale z głośnym mechanicznym kliknięciem na wysokość 38 centymetrów wysuwa się monstrualny spoiler i pod kątem 15 stopni ustawia się pod wiatr.

Bezpośrednią transmisję z całego tego widowiska kierowca może obserwować we wstecznym lusterku. Działanie spoilera sprawia, że nawet powyżej 300 km/h Bugatti Veyron równie pewnie i niewzruszenie pędzi po obranym torze jazdy, jak robi to grzeczny Volkswagen Golf diesel przy prędkości 80 km/h.

Mimo że Veyron lubi imponować osiągami, potrafi też zachować się z rozwagą. Uwzględniając jego ciężar i rozmiary, trzeba przyznać, że slalom zalicza wzorowo, podobnie zresztą jak manewr nagłego omijania przeszkody - gdy zbliża się do granicy bezpieczeństwa, na wszelki wypadek wyjeżdża przodem, a dające się wyłączyć ESP trzyma go na krótkiej smyczy. Luzuje ją tylko podczas hamowania; 36,7 metra ze 100 km/h to wprawdzie wynik przyzwoity, ale przy gigantycznych tarczach hamulcowych z włókna węglowego - nie wybitny.

Taka droga hamowania to ze strony Veyrona ustępstwo na rzecz dobrych manier, bo siłę hamowania dozuje on z takim wyczuciem i zatrzymuje się tak łagodnie jak Volkswagen Passat. Układ kierowniczy pracuje lekko i bezpośrednio, jak w Golfie GTI. Z kolei zawieszenie, mimo że jest odpowiednio sztywne, nie informuje pasażerów o wszelkich nierównościach nawierzchni, lecz sprawnie je łagodzi.

BUGATTI VEYRON 16.4 SUPER SPORT

BUGATTI VEYRON 16.4 SUPER SPORT

Cena2 320 500 euro
KonkurenciKoenigsegg CCXR
Silnikbenzynowy, W16, 8.0, 4 x turbo
Moc/przy obrotach1200 KM/6400 obr/min
0-100 km/h2,5 s
Prędkość maksymalna431 km/h
Zużycie paliwa23,1 l/100 km
Emisja CO2539 g/km
Silnikpojemność skokowa 7993 cm3, maksymalny moment obrotowy 1500 Nm przy 3000 obr/min, skrzynia biegów 7DSG, napęd na cztery koła.
Nadwozie2-drzwiowe, 2-miejscowe coupé, długość x szerokość x wysokość 4462 x 1998 x 1190 mm, rozstaw osi 2710 mm, masa własna 2026 kg, pojemność bagażnika 38 l, pojemność zbiornika paliwa 100 l.

Wzruszająca jest łatwość i nonszalancja z jaką Veyron - w limitowanej do pięciu egzemplarzy i już wyprzedanej serii World Record Edition - odfajkowuje "program obowiązkowy" każdego samochodu. Kabinę ma może niezbyt przestronną, ale wszystko w niej jest podporządkowane ergonomii. Tablica rozdzielcza obramowana włącznikami i wskaźnikami w matowej czerni, wszędzie wokół pikowana skóra i wstawki z włókna węglowego, sportowe fotele regulowane ręcznie i wygodne. Inna rzecz, że samo nadwozie z włókna węglowego kosztuje tyle ile cały Lexus LFA. Za to splot włókien jest tak perfekcyjny, jakby wykonały go alzackie hafciarki.

Tylko pod dwoma względami Super Sport pozwala sobie na lekceważenie wymogów praktycznych (nie licząc ceny) - widoczność z wnętrza jest marna, a średnica zawracania zbyt duża (w prawo/w lewo 14,7 m/14,8 m). No i szkoda też, że turbodziura szesnastocylindrowego silnika ma znacznie większy rozmiar niż bagażnik Veyrona. Co przy pojemności 38 litrów nie jest akurat niczym nadzwyczajnym.

Tekst Jochen Übler,
zdjęcia Hans-Dieter Seufert

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Ja powiem tylko tyle - niewiarygodne auto.
    ~Samuraj, 2012-02-01 15:31:15
  • avatar
    zgłoś
    Najszybsze seryjne auto świata. Prędkość - 431 km/h; moc silnika - 1200 KM; cena - 2,3 miliona euro. Bugatti Veyron 16.4 Super Sport World Record Edition, czyli samochód ekstremalny.
    auto motor i sport, 2012-02-01 14:20:53
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij