Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

C3 Picasso i Roomster – randka w ciemno

2009-06-15
Citroen C3 Picasso i Skoda Roomster C3 Picasso z przodu, ale tylko na zdjęciu - do setki Roomster przyspiesza w identycznym czasie.

Wielkość nie ma znaczenia. Wysokie, inteligentne, pracowite i bez nałogów - tak w teleturnieju mogłyby się reklamować Citroën C3 Picasso i Skoda Roomster. Samochody mniej napuszone niż poważne vany, ale też wiele potrafiące.

Podchodzisz do samochodu, chwytasz za pokaźnych rozmiarów klamkę, otwierasz spore drzwi i już jesteś w środku, nawet nie wiesz kiedy. Komfortowo, bez składania się jak scyzoryk i bez zbędnej gimnastyki zasiadasz w wygodnym fotelu. Pod względem dostępu do wnętrza C3 Picasso i Roomster oferują komfort z innej planety w porównaniu z tym, co tradycyjnie potrafią małe auta. Tak samo jest z dostępem do tylnej kanapy, gdzie z reguły wsiada się znacznie trudniej niż na przednie fotele. W Roomsterze z tyłu łatwiej nawet zająć miejsce niż z przodu, bo tylne drzwi są o kilkanaście centymetrów wyższe niż przednie, więc mniej trzeba się schylać, a kanapa znajduje się nieco wyżej niż fotele.

Zwyczajne małe auta, od Fiata Grande Punto aż po VW Polo, na parkingu zajmują niecałe siedem metrów kwadratowych powierzchni. Samochody takie w miarę wygodne podróżowanie zapewniają dwóm osobom, z trudem mieszczą kolejne dwie, ich bagażnik liczy maksymalnie do 350 l pojemności, a możliwości aranżacji wnętrza są mocno ograniczone. Pod względem miejsca potrzebnego na parkingu, najnowszy członek rodziny Picasso i Roomster zajmują dokładnie tyle samo powierzchni. Z tą różnicą, że nimi tak samo wygodnie mogą podróżować nawet cztery dorosłe osoby, ich bagażnik może liczyć 500 l (Citroën), a nawet 530 l (Skoda), a ilością sposobów na zagospodarowanie wnętrza dorównują samochodom najbardziej wszechstronnym z wszechstronnych, czyli vanom. Jak to możliwe?

Siła C3 Picasso i Roomstera tkwi w konstrukcji nadwozia, nastawionej na maksymalną objętość kabiny przy minimalnych wymiarach zewnętrznych auta. Ponieważ jego długość, szerokość i rozstaw osi wyznacza płyta podłogowa (z reguły zapożyczona z małego samochodu), konstruktorzy w miarę dowolnie mogą "grać" jedynie wysokością. I grają, windując wysokość małych vanów do prawie 1,7 m. O 20 cm większa wysokość nadwozia niż w wypadku zwyczajnych maluchów pozwala umieścić przednie fotele bliżej przedniej osi i wyżej. Z tyłu pozostaje wtedy więcej miejsca na nogi, a wyższy bagażnik automatycznie zyskuje na pojemności. Sporą wysokość aut w rodzaju C3 Picasso i Roomstera przeklinają styliści i spece od aerodynamiki. Przy takich proporcjach wysokości do szerokości i długości auta ciężko stworzyć dzieło sztuki, chociaż najnowsze Picasso pokazuje, że nawet takie auta mogą być ładne i potrafią przyciągać spojrzenia. Z kolei, inżynierowie muszą się nieźle nagłówkować, jak zminimalizować opory ruchu czegoś, co tnie powietrze z gracją piętrowego autobusu.

LEPIEJ NA ŚRODKU

Zegary. Umieszczenie ich dalej od kierowcy i na środku deski sprzyja bezpieczeństwu.

Przestrojenie oka z widzenia ostro w dal do widzenia ostro przedmiotów, które są blisko (lub odwrotnie) zajmuje co najmniej 0,7 s. Operacja ta wydłuża się z wiekiem kierowcy i wraz ze zmęczeniem. Aby pracę oka ułatwić, wskaźniki można oddalić od kierownicy i umieścić na wysokości wzroku. Gdy kierowca patrzy przed auto na drogę i przenosi wzrok na wskaźniki, umieszczone tak jak w C3 Picasso, akomodacja zajmuje oku mniej czasu niż wtedy, gdy zegary znajdują się blisko fotela, tuż za kierownicą i w dodatku poniżej linii wzroku.  

Po zajęciu miejsca za kierownicą C3 Picasso i Roomstera pojawia się problem, gdzie odłożyć klucze do domu, telefon komórkowy, gazetę i kilka innych drobiazgów. Schowków do wyboru jest tyle, że nie wiadomo na który się zdecydować. Byłoby łatwiej, gdyby przynajmniej niektóre wyłożono miękkim tworzywem, zabezpieczającym przed przesuwaniem się twardych przedmiotów i przed hałaśliwym stukotem. Dwa zamykane schowki przed pasażerem w Skodzie mają w sumie mniejszą pojemność niż jeden w Citroënie, ale i tak są bardziej praktyczne. Można z nich korzystać nie zmuszając pasażera do wciągania nóg na fotel. W sporych kieszeniach w przednich drzwiach Roomstera też zmieści się dużo drobiazgów. Aby przedmioty większego formatu, na przykład mapa czy notatnik, w czasie jazdy nie fruwały po całych drzwiach, nad kieszenią znajduje się praktyczna guma, którą można przytrzymać płaskie przedmioty.

W konfrontacji z C3 Picasso tworzywa zastosowane we wnętrzu Roomstera wypadają nieco gorzej. Za podobne, żeby nie powiedzieć większe pieniądze (jeżeli porówna się samochody o zbliżonym wyposażeniu), w Skodzie ma się kontakt z wyłącznie twardymi materiałami. Cienka tkanina, którą są wyłożone podłokietniki na drzwiach na niewiele się zdaje, bo tuż pod nią znajduje się twardy plastik. Do wsparcia ręki na drzwiach Citroëna zachęca miękki welur, tablica rozdzielcza jest wykonana z miękkiego tworzywa, przyjemnego tak w dotyku, jak i z wyglądu. Welurowa tapicerka foteli C3 Picasso prezentuje się efektowniej niż zwyczajna materiałowa w Roomsterze. Wyższa precyzja montażu poszczególnych elementów we wnętrzu jest już domeną Skody.

Dbałość o detale w małym vanie Citroëna widać także w innych dziedzinach. Asymetrycznie dzielone części tylnej kanapy można niezależnie przesuwać, regulować w nich kąt pochylenia oparcia i składać na płasko. Do wykonania każdej z czynności wystarczy jedna ręka. Jednym ruchem fotel pasażera można zamienić w praktyczny stolik, składając na płasko oparcie lub wydłużyć w ten sposób powierzchnię do przewozu paczek o niestandardowych gabarytach (bardzo długich i wąskich). Gdy potrzebne jest wykorzystanie pełnej długości przedziału bagażowego, tylną półkę można umieścić w schowku pod ruchomą podłogą bagażnika, która w górnym położeniu tworzy ze złożonymi fotelami płaską powierzchnię i znajduje się na jednym poziomie z progiem.

Powiększanie przedziału bagażowego Roomstera też do skomplikowanych nie należy. Kanapę dzieloną w stosunku 40/20/40 można po kawałku składać i stawiać do pionu. Jej większe części również dają się przesuwać i można w nich regulować kąt pochylenia oparcia. Niestety, aby uzyskać płaską podłogę na całej długości przedziału bagażowego, fotele i tylną półkę trzeba z samochodu usunąć.

Wyposażone w 1,4-litrowe silniki C3 Picasso i Roomster nie są demonami prędkości, ale da się nimi podróżować bezpiecznie i sprawnie. Mimo 9 KM przewagi, van Citroëna wita się z "setką" po identycznym czasie jak 86-konna Skoda i robi to w 13,1 s. Mniej więcej tyle samo czasu obydwa auta potrzebują na rozpędzenie z 60 km/h do 100 km/h i z 80 km/h do 120 km/h na czwartym biegu. Dlatego do wyprzedzania zdecydowanie bardziej nadaje się bieg trzeci, a już nigdy - piąty. Apetyt na paliwo jednostek napędowych Citroëna i Skody jest podobny, przy czym tak na trasie, jak i w mieście minimalnie mniejszym zużyciem odznacza się Roomster.

Do spokojnego zachowania na drodze C3 Picasso i Roomstera predysponują też właściwości jezdne. Obydwa samochody pewnie pokonują zakręty i przechylają się tylko umiarkowanie, ale do agresywniejszej jazdy nie wciągają. Precyzyjniejszy układ kierowniczy, dający lepsze poczucie kontaktu kół z nawierzchnią, ma Skoda. Jej zawieszenie jest wyraźnie sztywniej zestrojone, dlatego pojazd szybciej reaguje na komendy wydawane kierownicą, ale gorzej radzi sobie z tłumieniem nierówności. Jedynie łagodne pofałdowania drogi Roomster potrafi ukryć przed pasażerami. Van Citroëna, mimo 17-calowych efektownych kół, tłumi nierówności sprawniej, ale ma tendencję do delikatnego wzdłużnego kołysania nadwoziem, co nie każdemu musi się podobać. Gdy koło trafi na większą wyrwę, dość miękkie zawieszenie osiąga kres możliwości amortyzacji o czym informuje dobitny, głuchy dźwięk.

Przez cały test C3 Picasso i Roomster walczą bardzo zacięcie. W ciągu pięciu testowych rund nikt nikogo ani nie uderza poniżej pasa, ani nie nokautuje. Na punkty wygrywa junior spod znaku Citroëna, ale forma seniora Skody wciąż jest zaskakująco wysoka. Wybór należy do ciebie. Jak w randce w ciemno.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Paweł Łapot, Mariusz Barwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne C3 Picasso 1.4 Exclusive Roomster 1.4 Comfort
Rodzaj silnika/liczba cylindrówR/4R/4
Moc kW (KM)70 (95)63 (86)
Przy obrotach (/min)60005000
Poj. skokowa cm313971390
Maksymalny moment obrotowy (Nm)135132
Przy obrotach (/min)40003800
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-biegowa przekł. mechaniczna5-biegowa przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4078/1730/16724205/1684/1650
Rozstaw osi (mm)25402617
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,9/11,011,1/11,1
Poj. zbiornika paliwa (l)5055
Masa własna (kg)12591247
Dopuszczalne obciążenie (kg)483423
Poj. bagażnika (l)385–500/1506450–530/1780
Wymiary bagażnika (dł. x szer. x wys. prosotopadłościanu) minimalny/maksymalny (mm)490/815/775560/810/800
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1410/13751375/1385
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1060/10001070/1020
Długość siedziska z przodu/z tyłu (mm)475/480495/470
Rozmiar opon205/45 R17 Michelin Pilot Exalto205/45 R16 Bridgestone Turanza ER300
CO2 (limit) g/km159162
OsiągiC3 Picasso 1.4 ExclusiveRoomster 1.4 Comfort
0-30 km/h (s)1,91,8
0-50 km/h (s)4,03,9
0-80 km/h (s)8,68,8
0-100 km/h (s)13,113,1
0-130 km/h (s)24,325,6
400 m (km/h)/(s)18,818,8
Prędkość maksymalna (km/h)178171
Elastyczność C3 Picasso 1.4 ExclusiveRoomster 1.4 Comfort
60-100 km/h na IV/V biegu (s)11,9/18,213,0/19,4
80-120 km/h na IV/V biegu (s)13,2/22,114,1/22,4
Zużycie paliwaC3 Picasso 1.4 ExclusiveRoomster 1.4 Comfort
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km9,28,9
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km5,65,6
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km6,96,8
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)7,16,9
Maksymalne (l/100 km)9,49,0
średnie podczas testu (l/100 km)8,27,8
zasięg (km)609705
Droga hamowania (m)C3 Picasso 1.4 ExclusiveRoomster 1.4 Comfort
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)3941
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)4242
ze 130 km/h (m)6568
Ceny i wyposażenieC3 Picasso 1.4 ExclusiveRoomster 1.4 Comfort
Cena modelu testowanego (zł)63 000 zł59 900 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ 1500
Dezaktywacja poduszki pasażeratak200 zł
ABS/ESPtak/ 1900tak/ 2100
Asystent hamowaniataktak
Radioodtwarzacz CD/MP3taktak
Klimatyzacja automatycznatak999 zł
Panoramiczny dach2900 zł2500 zł
Relingi dachowe600 zł600 zł
Lakier metalizowany1700 zł1700 zł
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ taktak/ 750
Elektrycznie sterowane lusterkataktak
Obręcze kół z lekkich stopów taktak
Tempomattak700 zł
Czujnik parkowaniataktak
Sterowanie radiem przy kierownicytak400 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

C3 Picasso 1.4 Exclusive 373 Wygrywa głównie nadwoziem o rewelacyjnym poczuciu przestronności i świetnie przystosowanym do szybkiej zmiany aranżacji wnętrzem oraz komfortem jazdy. Wyposażony we wszystko, co niezbędne do bezpiecznej i komfortowej jazdy, a nawet lepiej. Trudno wyobrazić sobie lepszego „malucha.”
Roomster 1.4 Comfort 363 Mimo kilku lat na karku, stale depcze C3 Picasso po piętach. Łatwo przyzwyczaić się do megaprzepastnego bagażnika, szkoda tylko, że uzyskanie pełnej pojemności wymaga usunięcia foteli. C3 może zazdrościć Roomsterowi bardziej precyzyjnego układu kierowniczego i mechanizmu zmiany biegów.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 57 590 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij