Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Cadillac CTS – Oryginał z USA

Jak równy z równym. Oto Cadillac CTS 3.6 24v V6 AWD, czyli pierwsza amerykańska limuzyna, która nie musi wstydzić się przed Europejczykami swego pochodzenia.

Maciej Struk 2009-01-27
Cadillac CTS Masywny tył CTS-a przyciąga wzrok pionowymi lampami z diodami LED oraz wielkim, wrzecionowatym światłem stop.

Nazwa Cadillac pochodzi od nazwiska francuskiego kawalera Antoine de la Motte Cadillac. Ten ofi cer w służbie króla Francji założył w 1701 r. miejscowość Ville d'Etroit, w miejscu której powstało potem miasto Detroit. Marka Cadillac istnieje od 1902 r., kiedy to konstruktor Henry Martin Leland przejął fabrykę samochodów i rozpoczął montaż pojazdów z podzespołów kupowanych u przeróżnych wytwórców. Pierwsze jego auto, oznaczone jako model A, było wyposażone w 1-cylindrowy silnik o mocy 10 KM. Leland nie był długo samochodzielnym producentem, bowiem już w 1909 r. jego fabryka trafi ła pod skrzydła General Motors, pod którymi pozostaje do dzisiaj. Losy Cadillaca były różne, ale nam auta tej marki kojarzą się najbardziej z wielkimi eleganckimi powojennymi limuzynami, ociekającymi chromem. W latach 70. XX w. markę dosięgnął kryzys. Ale od końca ubiegłego wieku Cadillac przeżywa swoisty renesans.

Silnik CTS-a, jak na swoje 311 KM, osiągami w żaden sposób nie oszałamia. Do 4000 obr/min jest ospały, niezbyt dynamiczny. Ożywa dopiero powyżej tej granicy i lubi wysokie obroty, jednak wtedy też zaczyna ostro chrypieć. Może niezbyt subtelnie, ale za to bardzo rasowo. Pierwsze 100 km/h pojawia się na prędkościomierzu po 7,6 s, a 160 km/h - po następnych 9,7 s. Czyli niezbyt szybko. Cadillac z kompletem wyposażenia z zakresu komfortu i bezpieczeństwa oraz z napędem 4x4, jest po prostu bardzo ciężki - waży bowiem 1882 kg! Z drugiej strony, silnik samochodu przy niewielkim ruchu i prędkości nieprzekraczającej przepisowych 90 km/h zużył tylko 8,3 l benzyny na 100 km. Na autostradzie, podróżując z prędkością do 150 km/h i unikając ostrych przyspieszeń, CTS potrzebował około 12 l/100 km. Jedynie w mieście trudno zejść poniżej 15 l/100 km.

Z jednostką napędową w testowanym aucie współpracuje automatyczna, sześciostopniowa skrzynia biegów umożliwiająca też ręczną zmianę przełożeń. Działa świetnie, szczególnie w trybie ręcznym, w którym polecenia kierowcy niemal w okamgnieniu wdraża w życie. W ustawieniu Drive skrzynia zmienia biegi na wyższe równie szybko i ma niezłą reakcję na kickdown. Jeszcze lepsze wrażenie pozostawia tryb Sport, który pozwala silnikowi kręcić się do maksymalnych obrotów, a przy ostrym hamowaniu i dojeździe do zakrętu - sam redukuje przełożenia. Jedynie przy ostrym wciśnięciu gazu i nagłym wymuszeniu redukcji, zdarza się automatowi CTS-a szarpnąć.

O tym, kogo bierze na celownik, Cadillac najlepiej przekonuje jakością swojej kabiny. W testowanym egzemplarzu górna część deski rozdzielczej była pokryta brązową skórą, natomiast reszta wykonana jest z porządnych plastików. Także spasowanie poszczególnych elementów nie pozostawia nic do życzenia. Przyzwyczajenia wymaga za to obsługa licznych przycisków na konsoli środkowej. Niezbyt fortunnie, zbyt nisko, umieszczony został wyświetlacz temperatury - używając go w czasie jazdy, kierowca zawsze musi oderwać wzrok od jezdni, natomiast przycisk świateł awaryjnych ginie w tłumie innych. Pozycja za kierownicą jest bardzo dobra, a fotele są wygodne, dają jednak słabe trzymanie boczne. CTS ma bardzo przestronne wnętrze. Zarówno z przodu, jak i za środkowym słupkiem miejsca jest w nim pod dostatkiem.

Największy mankament nadwozia "amerykanina" to fatalna widoczność z miejsca kierowcy, szczególnie do przodu po prawej przekątnej, gdzie gruby słupek dachowy zlewa się z lusterkiem zewnętrznym. Zdarza się, że mijane auto bywa całe zasłonięte przez te elementy. Równie słaba jest widoczność do tyłu, ale w wyposażeniu seryjnym są czujniki cofania.

Cadillac CTS pod wieloma względami dorównuje europejskim konkurentom, ale w niczym ich nie przebija. Największa siła CTS-a tkwi w jego oryginalności. Jeśli więc masz do wydania 222 971 zł i nie podniecają cię Audi, BMW ani Mercedes, to śmiało możesz zawrzeć bliższą znajomość z tym egzotycznym przybyszem z Ameryki.

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: Paweł Łapot

Dane techniczne

Data publikacji 12/2008
Silnik V6, wzdłużnie z przodu Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder napęd łańcuchem
Moc kW (KM) 229 (311)
Przy obrotach (/min) 6400
Pojemność skokowa [cm3] 3564
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 374
Przy obrotach (/min) 5200
Maksymalne obroty (obr/min) 7000
Rodzaj paliwa LOB 95
Przeniesienie napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 6-biegowa automatyczna
Wielkość przełożeń 4,02/2,36/1,53/1,15/0,85/0,67
Bieg wsteczny 3,06:1
Przełożenie przekł. głównej 3.42
Nadwozie 4-drzwiowy, 5-miejsc. sedan
Układ jezdny Zawieszenie przednie kolumny McPhersona, podwójne wahacza o różnej długości, stabilizator; Zawieszenie tylne układ wielowahaczowy, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator; Układ kierowniczy przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne, 2,7 obrotu kierownicą
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 346 mm
Hamulce z tyłu tarczowe wentylowane, średnica 315 mm
Układy wspomagające ABS, TCS, StabiliTrak
Rozmiar kół i opon 8,5 J x 18, 235/50 R18 Michelin HC MXM4
Koło zapasowe dojazdowe
Dł/szer/wys [mm] 4860/1842/1463
Rozstaw osi [mm] 2880
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1569/1575
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 10,9
Poj. zbiornika paliwa [l] 68
Masa własna [kg] 1882
Dopuszczalne obciążenie [kg] 478
Poj. bagażnika [l] 373
CO2 (limit) [g/km] 267
Norma emisji spalin Euro 4
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 2312
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 2,08/1,30
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 2601/3265
Gwarancja podzespoły (lata) 3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 6
Cena modelu testowanego (zł) 240 594
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz boczne, kurtyny powietrzne dla obu rzędów siedzeń, układy ABS, TCS, StabiliTrak, klimatyzacja automatyczna, radioodtwarzacz CD/MP3, system audio Bose (8 głośników), zmieniarka na 6 płyt CD, skórzana tapicerka, elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele przednie, kierownica pokryta skórą, komputer pokładowy, tempomat, refl ektory ksenonowe, elektrycznie opuszczane szyby w drzwiach, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, czujnik deszczu, czujniki parkowania z tyłu, centralny zamek, system alarmowy, system monitorujący ciśnienie w oponach, 18-calowe felgi aluminiowe.
0-50 km/h (s) 3,3
0-80 km/h (s) 5,5
0-100 km/h (s) 7,6
0-120 km/h (s) 10,1
0-130 km/h (s) 11,8
0-140 km/h (s) 13,5
0-160 km/h (s) 17,3
Prędkość maksymalna (km/h) 225
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 8,3
Maksymalne (l/100 km) 17,5
średnie podczas testu (l/100 km) 13,1
zasięg (km) 519
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 60 km/h 56
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 76
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 93
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 120 km/h 111
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 39


PODSUMOWANIE

Cadillac CTS 3.6 24V V6 AWD

Ocena:
3
(, )
Porządny układ jezdny, oryginalna sylwetka i bardzo dobra jakość to największe zalety CTS-a. Cadillacowi udało się stworzyć auto dopracowane, które nie boi się porównań z najlepszymi. Niestety, 3,6-litrowy silnik okazuje się niezbyt dynamiczny, a hamulce – przeciętne.
Nadwozie
oryginalna sylwetka
znakomite wyposażenie standardowe
przestronne wnętrze
wysoka jakość materiałów użytych we wnętrzu i wykończenia
obsługa wymagająca przyzwyczajenia
fatalna widoczność
Komfort
wygodne fotele
Napęd
świetna automatyczna skrzynia biegów
przeciętne osiągi
Właściwości jezdne
dobre właściwości jezdne
bardzo dobra trakcja
Środowisko
stosunkowo duże zużycie paliwa

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Klocki pasujące na przód do cadilllaca cts od 2003 to: LUC GDB 3349:)
    ~ja, 2009-02-27 11:15:51
  • avatar
    zgłoś
    Świetne auto. Czekam na test CTS-V.
    ~TJ, 2009-01-28 13:13:45
  • avatar
    zgłoś
    Jak równy z równym. Oto Cadillac CTS 3.6 24v V6 AWD, czyli pierwsza amerykańska limuzyna, która nie musi wstydzić się przed Europejczykami swego pochodzenia.
    auto motor i sport, 2009-01-19 13:11:11
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij