Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Chevrolet Cruze, Fiat Linea, Renault Fluence

Średniej klasy sedan to coś w rodzaju sprzętu gospodarstwa domowego. Ten sprzęt nabrał jednak zaawansowania i ogłady, o jakich jeszcze parę lat temu mógł tylko pomarzyć. Renault Fluence, Chevrolet Cruze i Fiat Linea - w teście wersje z silnikami Diesla.

2010-06-15
Chevrolet, Cruze, Fiat, Linea, Renault, Fluence Najlepszego kompaktowego sedana świata można poskładać z tego, co najlepsze w Fiacie, Renault i Chevrolecie

 

Wygodny rodzinny transport za nieprzesadzone pieniądze. Ów transport ostatnio urósł i nabrał ogłady, a jeśli zamknąć jedno oko, to nawet wyładniał. Teraz mierzy jakieś 4,6 metra, ma świetne wyposażenie i nie wygląda jakby mu ktoś poniewczasie dokleił do pleców balkon.

 

W efekcie nawet najciaśniejsze wnętrze wśród tej trójki oferuje kawał przestrzeni, z niezłym dostępem i sporą ilością miejsca w osi x, y i z. Mając najkrótszy rozstaw osi, Fiat w celu lepszego wykorzystania przestrzeni stosuje trik z o parę centymetrów wyżej zamontowanymi fotelami i kanapą; podniesienie pasażerów dość skutecznie zmniejsza ilość miejsca potrzebną na nogi (przykładem każdy autobus). Minus jest taki, że siedzi się raczej wysoko, a są tacy, dla których ma to znaczenie. Fotele mają krótkie i wąskie siedziska, a największy mankament kabiny Fiata (pomijając przeciętne materiały wykończeniowe) to właśnie one. Linea za to wiezie najwygodniejszą w tym gronie kanapę, z twardym siedziskiem i wygodnym profilem oparcia, a także ma nawiew na tył. Największe zalety kabiny Cruze'a to przestrzeń z przodu oraz para najwygodniejszych w tym gronie foteli. Podobnie jak Fiat, Chevrolet nie narzuca się szczególnie pod względem jakości materiałów wykończeniowych, chociaż prosty zabieg z wyłożeniem deski rozdzielczej taką samą tkaniną, jaka jest na drzwiach, nieco uspokaja plastikową kabinę. Plus za prostą obsługę i nie gubiący czytelności nawet w ostrym słońcu wyświetlacz, minus za odbicia światła bez przerwy pływające po osłonach zegarów.

Pod względem walorów wnętrza górą jest Renault, najbardziej przestronny i o najlepszej jakości. Wspominaliśmy o tym w teście Fluence'a, ale warto powtórzyć - ten samochód jest w każdą stronę większy niż Laguna poprzedniej generacji. Wielkość kabiny, dostęp, jakość tworzyw i wykończenie są na pewno powyżej przeciętnej, a łagodna kolorystyka kabiny egzemplarza testowego wprowadza leniwy nastrój, jak ulał pasujący zresztą do charakteru silnika Renault. Minus za nieco zbyt miękkie siedzenia - dwie z czterech osób jeżdżących egzemplarzem testowym zwróciły na to uwagę - a także za malutkie i nisko umieszczone elementy obsługi.

Fluence wygrywa pojedynek na bagażniki, ale tylko jeśli chodzi o pojemność - 530 l kontra 500 l Fiata - jednak w tym wypadku świat jest szary. Pojemność to nie wszystko, kiedy zawiasy są z poprzedniej epoki i służą głównie do gniecenia bagażu. W szarym świecie zdecydowanie wolimy nieco mniejszy, za to bardziej pakowny bagażnik Linei.

Renault i Fiat korzystają z niedużych turbodiesli o pojemności, odpowiednio, 1,5 l i 1,6 l i o identycznej mocy maksymalnej 105 KM, przy których dwulitrowy, 150-konny silnik Chevroleta jest trochę z innej ligi. Istnieje słabsza, 125-konna odmiana jednostki napędowej Cruze'a, która jednak nie była dostępna w czasie przeprowadzania testu. Na starcie Chevrolet ma więc sporą przewagę mocy, którą jednak tylko częściowo przekuwa na lepsze osiągi. Na niekorzyść Cruze'a pracują ociężałość silnika przy niskich obrotach oraz pięciobiegowa przekładnia o dość długich przełożeniach dwóch najwyższych biegów. W rezultacie Cruze okazuje się najlepszy tylko w sprincie (przy czym bardzo wyraźnie, bo aż o 1,7 s) i przy wyższych prędkościach, kiedy liczą się przede wszystkim koniki mechaniczne. Zanim złapie 1800-2000 obr/min, silnik 2.0 VCDI niewiele z siebie daje, jego reakcje na gaz nie wychylają się poza przeciętną i jest dość głośny - albo kiepsko izolowany akustycznie, co na jedno wychodzi. Pomiary elastyczności tego nie pokazują, bo zarówno Fiat, jak i Renault dysponowały ciaśniej zestopniowanymi sześciobiegowymi przekładniami, ale w realnym świecie Cruze jest od rywali bardziej dynamiczny, wymaga tylko znacznie częstszego zmieniania biegów. Natomiast cudów nie ma i większa pojemność skokowa przekłada się na wyższe zużycie paliwa, zwłaszcza że Cruze ma od konkurentów aż o 150 kg (!) większą masę.

Równie leniwą naturę na niskich obrotach ujawnia jednostka Renault. Dziarski start wymaga wyższych obrotów niż się wydaje, o dynamicznym rozpędzaniu podczas jazdy można zapomnieć, jeśli tylko wskazówka obrotomierza znajduje się poniżej 2000 obr/min. Silnik 1.5 dCi okazuje się za to bardzo cichy, nawet podczas pracy na zimno. Skrzynia jest zestopniowana tak jak trzeba z punktu widzenia ekonomii - pięć biegów nadaje się do przyspieszania i jazdy, szósty tylko do jazdy. Zużycie paliwa podczas testu wyniosło 6,3 l/100 km, co jest wynikiem lepiej niż porządnym, a w połączeniu z 60-litrowym zbiornikiem daje Fluence'owi 950-kilometrowy realny zasięg.

Najbardziej oszczędny okazał się jednak turbodiesel Fiata, ze średnim spalaniem 6,0 l/100 km. Silnik 1.6 Multijet za chwilę zostanie zastąpiony nowszą wersją, która będzie spełniać normę Euro 5, na razie radzi sobie jednak świetnie. Był to też najbardziej dynamiczny silnik w teście - porządnie zabiera się do pracy od ok. 1600-1700 obr/min, równomiernie rozwija moc aż do 4000 obr/min i nieprzesadnie hałasuje. Właśnie dzięki temu szerokiemu zakresowi użytecznych obrotów Linea notuje najlepsze wyniki w kategorii elastyczność - rozpędzanie z 60 do 100 km/h na czwartym i piątym biegu zajmuje tylko 6,9 i 10,4 sekundy, natomiast z 80 do 120 km/h trwa 8,6 i 9,5 sekundy.

Gdyby właściwości jezdne Fiata dorównywały klasą jego silnikowi, być może Linea znalazłaby się wyżej w końcowej klasyfikacji. Sedan Fiata świetnie ukrywa pochodzenie układu jezdnego (ze znacznie mniejszego Grande Punto), w każdym razie udaje mu się to dopóki nawierzchnia jest równa, a kierowca nie wymaga za wiele. Wtedy jest komfortowo, zwinnie i spokojnie. Jednak przy wyższych siłach bocznych nadwozie wyraźnie się przechyla (dotyczy to zresztą całej testowanej trójki), natomiast na kiepskich nawierzchniach pojawia się zachowanie typowe dla mniejszego auta - w zbyt dużym stopniu gubi komfort, kontakt kół z nawierzchnią i precyzję prowadzenia. Pod tym względem lepszy jest Chevrolet, z przyzwoitymi właściwościami jezdnymi, dobrą przyczepnością i przeciętnie precyzyjnym układem kierowniczym. Cruze ma raczej sztywno zestrojone zawieszenie, co oznacza, że na nawierzchniach gorszej jakości komfort resorowania ulatnia się raz dwa. Natomiast pod jednym względem układ jezdny Cruze'a sprawia wrażenie, jakby przedwcześnie wypuszczono go na drogi - chodzi o wrażenia dźwiękowe. Tak natarczywe hałasy pochodzące od zawieszenia i opon są naprawdę rzadkością, a w samochodzie, który kosztuje (fakt, że w bardzo bogato wyposażonej wersji) ponad 80 tys. zł - po prostu trudne do zaakceptowania.

Z kolei w wypadku Renault założenie było jasne - komfort przede wszystkim. I ten plan jest na drodze konsekwentnie realizowany, w każdym razie na tyle, na ile pozwala układ zawieszenia z belką skrętną z tyłu. Do ogólnego wrażenia dobrego komfortu resorowania swoje cztery grosze dorzucają opony o porządnym profilu (205/60). Zawieszenie nie jest przy tym specjalnie miękkie i w razie potrzeby Renault wykazuje się dobrym poziomem przyczepności. Szkoda tylko, że układ kierowniczy ma o precyzji podobne pojęcie jak ten z Chevroleta.

Przy kasie wygrywa Fluence 1.5 dCi, z cennikiem startującym z poziomu 66 tys. złotych. Na pokładzie jest sześć poduszek powietrznych, układ ESP, manualna klimatyzacja, radioodtwarzacz CD/MP3, komputer pokładowy, elektryka okienno- lusterkowa plus drobiazgi. Z ceną 63 tys. zł Fiat jest tańszy tylko pozornie, bo jeśli porównać wyposażenie, to okaże się, że po dodaniu 2600 zł za układ ESP oraz 2500 zł za boczne poduszki i kurtyny jego cena staje się mniej różowa. Trudniej przystawić tu Chevroleta, który w wersji ze 125-konnym turbodieslem kosztuje konkurencyjne 60 tys. zł, ale w wersji mocniejszej jest do wzięcia tylko z najbogatszym pakietem wyposażenia, za 81 tys. zł (w standardzie m.in. automatyczna klimatyzacja, czujniki parkowania i 17-calowe obręcze kół). Który jest więc najlepszy?

Najlepszego można spróbować poskładać z tego, co dobre we Fluence, Cruze i Linei. Miałby on przód z silnikiem Fiata, przednią część kabiny pasażerskiej z Renault plus fotele Chevroleta, tył kabiny znów z Renault, ale z kanapą z Linei, materiały i jakość wykonania Fluence'a, bagażnik Fiata i hamulce Cruze'a. Taki samochód zderzakiem miałby szansę dotknąć ideału. Ach, te auta marzeń.

Tekst: Roman Popkiewicz,
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

amis 6/2010

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Fluence 1.5 dCi Expression Cruze 2.0 VCDI LT Linea 1.6 Multijet Dynamic
Rodzaj silnika/liczba cylindrówturbodiesel, R4, 1.5turbodiesel, R4, 2.0turbodiesel, R4, 1.6
Moc kW (KM)105 KM150 KM105 KM
Przy obrotach (/min)400040004000
Poj. skokowa cm3146119911598
Maksymalny moment obrotowy (Nm)2403202900
Przy obrotach (/min)200020001500
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. mechaniczna5-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4618/1809/14794597/1788/14774560/1730/1494
Rozstaw osi (mm)270226852603
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,0/11,111,1/10,911,0/11,0
Poj. zbiornika paliwa (l)606045
Masa własna (kg)127714271290
Dopuszczalne obciążenie (kg)500503460
Poj. bagażnika (l)530450500
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1480/14751391/1370b.d.
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)892/850999/963b.d.
Rozmiar opon205/60 R16225/50 R17195/55 R16
CO2 (limit) g/km119149131
OsiągiFluence 1.5 dCi ExpressionCruze 2.0 VCDI LTLinea 1.6 Multijet Dynamic
0-30 km/h (s)1,61,61,8
0-50 km/h (s)3,73,33,8
0-80 km/h (s)7,86,67,9
0-100 km/h (s)11,59,811,5
0-120 km/h (s)17,113,617,1
0-130 km/h (s)19,716,620,5
Prędkość maksymalna (km/h)185210190
Elastyczność Fluence 1.5 dCi ExpressionCruze 2.0 VCDI LTLinea 1.6 Multijet Dynamic
60-100 km/h na IV/V biegu (s)7,4/10,58,8/12,38,9/10,4
80-120 km/h na IV/V biegu (s)8,8/11,08,7/13,68,6/9,5
Elastyczność Fluence 1.5 dCi ExpressionCruze 2.0 VCDI LTLinea 1.6 Multijet Dynamic
80-120 km/h na VI biegu14,1-11,9
Zużycie paliwaFluence 1.5 dCi ExpressionCruze 2.0 VCDI LTLinea 1.6 Multijet Dynamic
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km5,37,06,4
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km4,14,84,2
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km4,55,65,0
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)4,44,74,3
Maksymalne (l/100 km)8,69,58,6
średnie podczas testu (l/100 km)6,37,06,0
zasięg (km)952857750
Droga hamowania (m)Fluence 1.5 dCi ExpressionCruze 2.0 VCDI LTLinea 1.6 Multijet Dynamic
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)39,439,039,8
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)39,540,639,6
Ceny i wyposażenieFluence 1.5 dCi ExpressionCruze 2.0 VCDI LTLinea 1.6 Multijet Dynamic
Cena modelu testowanego (zł)65 900 zł81 500 zł62 990 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ tak1250/1250 zł
ABS/ESPtak/ taktak/ taktak/ 2600
Radioodtwarzacz CD/MP3tak/ taktak/ taktak/ 450
Klimatyzacja manualnataktak (aut.)tak
Lakier metalizowany1950 zł1600 zł1800 zł
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ taktak/ taktak/ 850
Elektrycznie sterowane lusterkataktaktak
Obręcze kół z lekkich stopów 2000 (16") złtak (17")tak (16")
Czujnik parkowania1250 (pakiet Komfort) złtak1100 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 56 700 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    'ziga' napisał(-a):Jetta to nowy model zrobiony od zera jako sedan, a nie jak poprzednie jako klon Golfa.Teraz Jetta to jest Polo sedan z ceną Golfa
    rzęsor, 2011-02-25 06:52:23
  • avatar
    zgłoś
    Pewnie za jakiś czas pojawi się jakiś test i z Jettą.
    ~Samuraj, 2011-02-24 22:53:47
  • avatar
    zgłoś
    Nie przeczę. Zatem może warto zrobić lifting artykułu-testu. Byłby bardziej na czasie i w sumie rzeczywistości.Jetta to nowy model zrobiony od zera jako sedan, a nie jak poprzednie jako klon Golfa. Pewnie wielu potencjalnych klientów tych aut byłoby zainteresowanych oceną co wybrać. Jakie są plusy i minusy każdego z nich.
    ~ziga, 2011-02-24 19:14:26
  • avatar
    zgłoś
    Artykuł powstał w momencie, gdy Jetta w obecnym wydaniu przechodziła jeszcze fazę wzmożonych testów
    airmatic, 2011-02-23 22:34:03
  • avatar
    zgłoś
    'Jano' napisał(-a):Mam Cruza i jest super. Ten Renault w innych gazetach motoryzacyjnych był dużo gorzej opisany w porównaniu do Cruza. Linea to wąskie paskudne auto i fakt jak wiatr zawieje pewnie ma przechył jak diabliZamiast Fiata wstawiłbym do testów tutaj nowego VW Jettę. Bardziej pasuje ten samochód. Wymiarami prawdopodobnie największy z konkurentów, zawieszenie wielowahaczowe co powinno być standardem w tej klasie aut ( a nie belka). Pozostałby tylko wybór silnika diesla - czy 1.6 litra, czy też 2 litrowy. W teście nie powinno być takich rozbieżności w przypadku pojemności.
    ~ziga, 2011-02-23 22:06:54
  • avatar
    zgłoś
    Wiele błędnych danych np. linea nie ma 11.5 tylko 9.2 od 0-100 nie wiem jak przy innych prędkościach ale wydaje mi się że jest najszybsza przy każdej prędkości.
    ~Janusz, 2011-01-19 19:00:01
  • avatar
    zgłoś
    Przy maksymalnym momencie wkradł się błąd. Linea nie ma 2900 tylko 290. Ogólnie cieszy fakt, że Chevrolet robi coraz lepsze wozy i konkuruje z bardziej znanymi i chętniej skądinąd kupowanymi markami na rynku. Cruze to ciekawa opcja, Fluence to raczej taka limuzyna dla osób z mniej pokaźnym portfelem, natomiast Linea wydaje się dla mnie najciekawsza.
    ~Samuraj002, 2010-09-20 13:12:00
  • avatar
    zgłoś
    Mam Cruza i jest super. Ten Renault w innych gazetach motoryzacyjnych był dużo gorzej opisany w porównaniu do Cruza. Linea to wąskie paskudne auto i fakt jak wiatr zawieje pewnie ma przechył jak diabli
    ~Jano, 2010-09-19 01:15:26
  • avatar
    zgłoś
    test porównawczy według mnie jest nierzetelny, wymiary wewnątrz fluence podał Pan tuż nad podłokietnikami czyli w najszerszym miejscu z mozliwych w tym samochodzie a w cruze na wysokosci ramion czyli na niekorzyść cruse aż 10cm, a to są dane bardzo nierzetelne. Mam też poważne wątpliwości co do pomiaru elastyczności tych silników. Co do sprintu od 0 do 100km/h lub wiecej to całkowita zgoda, ale porównanie przyśpieszenia cruze, skrzynia 5-cio biegowa, na 5 biegu z tym samym przełożeniem w linei i fluence, skrzynia 6-cio biegowa, to nieporozumienie, przecierz to zupełnie różne przełożenia, dotyczy to też niższych biegów.pozdrawiam barus
    ~barus, 2010-09-01 16:01:03
  • avatar
    zgłoś
    Średniej klasy sedan to coś w rodzaju sprzętu gospodarstwa domowego. Ten sprzęt nabrał jednak zaawansowania i ogłady, o jakich jeszcze parę lat temu mógł tylko pomarzyć. Renault Fluence, Chevrolet Cruze i Fiat Linea - w teście wersje z silnikami Diesla.
    auto motor i sport, 2010-06-15 10:06:58
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij