Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.7

Chevrolet Trax i Suzuki SX4 S-Cross: Krzyżowanie gatunków

Solidne, praktyczne i do wyboru z napędem przednim lub na cztery koła. Oto nowe małe SUV-y Suzuki i Chevroleta. Czy SX4 okaże się lepszy od tańszego Traxa?  

2014-04-29

Wprawdzie kompaktowe samochody w rodzaju Astry czy Focusa ciągle cieszą się największą popularnością, ale konkurencja ze strony coraz oryginalniejszych aut – równie dużych i o podobnej cenie – stale rośnie. Także dlatego, że te inne samochody zaspokajają coraz bardziej wyszukane potrzeby użytkowników i świetnie sprawdzają się w każdej sytuacji. Jednym z nich jest nowy Suzuki SX4 S-Cross, któremu przyglądaliśmy się już w pojedynczym teście, a tym razem przeciwstawiamy go Chevroletowi Traxowi.

Już na pierwszy rzut oka widać, że obydwa pełną garścią czerpią ze stylistycznego repertuaru crossoverów, czyli samochodów stojących na pograniczu, czy raczej na przecięciu tradycyjnych samochodowych gatunków. Widać to po większych kołach – 17-calowych w wypadku SX4 i „osiemnastkach” w Traxie, po opaskach z czarnego plastiku w nadkolach i na progach oraz po relingach na dachu. Typowe dla SUV-ów są nieco zwiększony prześwit oraz krótkie zwisy nadwozia. Jeśli ktoś zechce wybrać się w lekki teren, może mieć nadzieję, że auto nie zawiesi się na pierwszym niewinnym wzniesieniu.

Żeby sprawniej niż zwykłe mieszczuchy dały sobie radę na luźnym podłożu, w lekkim terenie albo na śniegu zarówno Suzuki, jak Chevroleta wyposażono w napęd na cztery koła dołączany automatycznie za pomocą sprzęgła wiskotycznego. Do testu z tym rodzajem napędu stawił się jednak tylko Suzuki SX4. Siła napędowa silnika Traxa była natomiast przenoszona na koła przednie. Napęd 4x4 dał Suzuki punktową przewagę w kilku testowych podkategoriach, ale nawet bez niej SX4 odniósłby zwycięstwo.

Obydwa modele są dostępne z napędem na przednie koła lub 4x4.

Siadamy za kierownicą. Fotele Chevroleta świetnie podtrzymują ciało, mają nawet podpórkę pod lędźwie. Siedzi się wysoko, co jest całkiem przyjemne. Z wysokości fotela kierowcy dobrze też widać wszystko, co dzieje się na zewnątrz przed i z boku samochodu. Gorzej z tym, co z tyłu, bo szeroki trzeci słupek dachowy zasłania widok. Boczne profile foteli Suzuki są znacznie lepiej wyprofilowane, co zauważy każdy, kto przesiądzie się na nie z Traxa.

Także zakres regulacji fotela jest w SX4 mniejszy. Mimo że wyposażony w panoramiczny dach, Suzuki zapewnia pasażerom wystarczającą ilość miejsca nad głową, na dodatek widoczność z wnętrza okazuje się lepsza, bo w tylny słupek podpierający dach wkomponowano małą trójkątną szybkę. Przed sobą kierowca Suzuki ma klasyczne wskaźniki ze wskazówkami, a nie wyświetlacz, oraz logicznie rozplanowaną tablicę rozdzielczą ze srebrnymi aplikacjami, które rozpraszają szarość plastiku.

W Chevrolecie Traxie zastosowano prędkościomierz z wyświetlanymi cyferkami, deska rozdzielcza auta i poszycie drzwi zostały wykonane z równie twardego tworzywa, co te w Suzuki, ale zmontowano je z mniejszą starannością.

A co z tyłu? Tutaj obydwa samochody oferują wszystko, czego można i należy oczekiwać od SUV-a tej klasy, czyli od niedużego SUV-a. Na sprężystych siedzeniach dorosłe osoby podróżują wygodnie, oparcia kanapy można pojedynczo składać (są dzielone asymetrycznie), powiększając w ten sposób pojemność przedziału bagażowego stosownie do chwilowych potrzeb transportowych.

Z umieszczaniem bagażu w środku nie ma żadnego problemu, bo otwory bagażników w obydwu samochodach są szerokie, a podłoga po rozłożeniu oparć kanapy – niemal równa. Pod względem pojemności bagażnika Suzuki góruje nad Chevroletem, wygrywając pojedynek na litry stosunkiem 430 do 356. W obydwu autach rodzina z dzieckiem bez kłopotu zmieści wózek, na tylnych siedzeniach da się zaś solidnie przymocować dziecięce foteliki, bo SX4 i Trax mają seryjne mocowania Isofix.

Do naszego porównania obydwa samochody stawiły się w wersjach z silnikami Diesla, osiągającymi moc 130 (Trax) i 120 KM (SX4). Obydwa auta przyspieszają dzięki nim do setki w czasie 10,6 s, co jest dobrym wynikiem. Nieco słabsza czterocylindrowa jednostka Suzuki zarówno pod względem odgłosów pracy, jak i zużycia paliwa okazuje się bardziej powściągliwa, silnik Chevroleta słychać stale. Mimo że przełożenia wyższych biegów w Taxie są dłuższe – do uzyskania prędkości 120 km/h wystarczy 2000 obrotów na minutę – pracę silnika oraz szum wiatru słychać w nim wyraźnie i są one po prostu za głośne. Przesadnie twarde zawieszenie daje odczuć pasażerom wszelkie nierówności drogi, Suzuki zachowuje się pod tym względem wyraźnie lepiej.

Czy wyższy komfort, nieco lepsze wykonanie oraz trochę lepsze właściwości jezdne są warte ceny, znacznie przewyższającą tę, za jaką sprzedawany jest Chevrolet? Nawet jeśli brać pod uwagę podstawowe wersje z napędem na przednie koła, różnica w cenie wynosi aż 10 000 zł – najtańszy SX4 kosztuje 69 900 zł, a podstawowy Trax 59 990 zł. Kwota ta nie zmienia się nawet, gdy zestawimy wersje z napędem 4x4 i z dieslami pod ma ską. Okaże się wtedy, że cena SX4 wynosi aż 100 900 zł (bo z dieslem i sześciobiegową skrzynią auto jest dostępne tylko w wyższej wersji Premium).

Za porównywalnego Traxa z silnikiem wysokoprężnym i z sześciobiegową skrzynią oraz z napędem 4x4 trzeba zapłacić 90 490 zł; Trax z napędem na przód (jak w naszym teście) kosztuje zaś 83 990 zł. Jak by nie liczyć, różnica wyniesie ponad 10 tysięcy.

Miłośników Suzuki być może pocieszy fakt, że SX4 ma bogatsze wyposażenie – jest w nim i automatyczna klimatyzacja (Trax ma manualną), i poduszka kolanowa kierowcy (oprócz kompletu standardowych airbagów), a nawet pakiet zimowy z podgrzewanymi fotelami z przodu i nawiewem powietrza na nogi pasażerów siedzących z tyłu. Elektrykę lusterkowo-okienną obydwa auta mają w wyposażeniu seryjnym, podobnie zresztą jak system wspomagający ruszanie na wzniesieniu.

W naszym teście szala zwycięstwa przechyliła się na korzyść Suzuki za sprawą solidniejszego wykończenia oraz dzięki lepszemu zawieszeniu. Jednak i jeden, i drugi samochód to warta uwagi alternatywa dla klasycznych kompaktów. A ostateczny wybór, jak zawsze, jest kwestią ceny.

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDID 4WD Premium Chevrolet Trax 1.7 DLT 2WD
Rodzaj silnika/liczba cylindrówdiesel, R4, 1.6diesel, R4, 1.7
Moc kW (KM)120130
Przy obrotach (/min)37504000
Poj. skokowa cm315981686
Maksymalny moment obrotowy (Nm)320300
Przy obrotach (/min)17502000
Przeniesienie napęduna cztery kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa przekładnia mechaniczna6-biegowa przekładnia mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4300/1765/15754248/1766/1674
Rozstaw osi (mm)26002555
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,2/11,311,0/11,1
Poj. zbiornika paliwa (l)4752
Masa własna (kg)13541433
Dopuszczalne obciążenie (kg)516447
Poj. bagażnika (l)430356
CO2 (limit) g/km114120
Norma emisji spalinEuro 5Euro 5
OsiągiSuzuki SX4 S-Cross 1.6 DDID 4WD PremiumChevrolet Trax 1.7 DLT 2WD
0-40 km/h (s)2,42,5
0-80 km/h (s)7,27,2
0-100 km/h (s)10,610,6
0-130 km/h (s)18,118,4
0-160 km/h (s)31,933,7
400 m (km/h)/(s)17,417,5
Prędkość maksymalna (km/h)175186
Elastyczność Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDID 4WD PremiumChevrolet Trax 1.7 DLT 2WD
60-100 km/h na IV/V biegu (s)7,0/9,37,8/12,7
Elastyczność Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDID 4WD PremiumChevrolet Trax 1.7 DLT 2WD
80-120 km.h na V/VI biegu9,8/11,811,7/17,4
Zużycie paliwaSuzuki SX4 S-Cross 1.6 DDID 4WD PremiumChevrolet Trax 1.7 DLT 2WD
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( w mieście) l/km5,25,4
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( poza miastem) l/km3,94,0
Zużycie paliwa wg normy NEDC (średnie) l/km4,44,5
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)4,75,0
Maksymalne (l/100 km)7,88,6
średnie podczas testu (l/100 km)6,38,0
zasięg (km)746787
Droga hamowania (m)Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDID 4WD PremiumChevrolet Trax 1.7 DLT 2WD
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)38,437,8
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)38,037,8
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)38,738,5
ze 130 km/h (m)64,664,1
Ze 100 km/h na mokrej nawierzchni41,041,0
Ceny i wyposażenieSuzuki SX4 S-Cross 1.6 DDID 4WD PremiumChevrolet Trax 1.7 DLT 2WD
Cena modelu podstawowego (zł)100 900 zł83 990 zł
Poduszki boczne/kurtyny- / tak- / tak
Radioodtwarzacz CD/MP3taktak
Klimatyzacjatak (aut.)tak (manulna)
Lakier metalizowany2200 zł2100 zł
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak / taktak / tak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Ocena punktowa (maks. 500)

Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDID 4WD Premium 297 Wysoka jakość wykonania oraz lepsze niż w Chevrolecie zawieszenie – które nie pozwala odczuć pasażerom, że jadą po kiepskiej nawierzchni – dają crossoverovi Suzuki przewagę. Bogate wyposażenie także zasługuje na pochwałę, ale nie jest „za nic” – cena SX4, niezależnie od wersji i wyposażenia, zawsze jest wyższa od ceny porównywalnego Traxa.
Chevrolet Trax 1.7 DLT 2WD 256 Trax, tańszy odpowiednik Opla Mokki, ma oczywiście swoje zalety – między innymi dużą ilość miejsca, mocniejszy silnik i niższą cenę. Ale jego zawieszenie jest nieco gorsze niż w Suzuki, silnik głośniejszy i odrobinę bardziej łakomy – potrzebuje 6,6 l/100 km. Także wyposażenie Chevroleta jest trochę uboższe niż Suzuki.

Tekst Roman Skąpski i Thiemo Fleck

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 39 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Kompakty są wciąż najpopularniejsze na naszym rynku, ale ich pozycji coraz bardziej zagrażają crossovery. Bierzemy pod lupę dwa z nich: Chevroleta Traxa i Suzuki SX4 S-Cross i sprawdzamy, który jest lepszy.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-04-29 12:44:26
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij