Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.4

Ciekawe i nietypowe auta używane

Jeśli czujesz w sobie pasję kolekcjonera, masz cierpliwość i techniczny spryt, warto byś rozejrzał się za autem, które z czasem zyska status klasyka. Oto zestawienie dziesięciu takich modeli – kupuj zanim znikną z motoryzacyjnego horyzontu.  

Paweł Rygas 2014-12-02
Jaguar XJ 350 Wald International Black Bison Jaguar XJ 350

Koło motoryzacji kręci się bardzo szybko, każdego roku z oferty znikają dziesiątki pojazdów. Większość z nich spychana jest w motoryzacyjny niebyt. Są jednak i takie, które stają się z czasem poszukiwanymi klasykami. Co sprawia, że jedne modele trafiają na złomowisko historii, a inne wywołują szybsze bicie serca wśród motoryzacyjnych maniaków?

Na nieszczęście dla producentów statusu „kultowych” często dorabiają się auta, które – na różne sposoby – rozminęły się z rynkową rzeczywistością. Były wśród nich modele niezmiennie trwające w czasach, jakie bezpowrotnie minęły jeszcze przed debiutem tych aut. Były też wybiegające daleko w przód, zwiastujące przyszłość, która nigdy nie nadeszła.

Przygotowaliśmy zestawienie dziesięciu samochodów, jakie dziś można kupić bez większego problemu, a które z czasem mają szansę stać się obiektem westchnień wielbicieli klasyków. Nie jest to jednak poradnik dla osób szukających pewnej lokaty kapitału. Unikaliśmy topowych, limitowanych wersji skupiając się raczej na modelach, które same w sobie staną się w przyszłości pięknym świadectwem współczesnej motoryzacji.

Pamiętaj – nie są to auta dla każdego. W większości przypadków, ich utrzymanie na poziomie gwarantującym wysoką wartość przy odsprzedaży będzie kosztowne. Już dziś przy poszukiwaniach części zamiennych potrzebny jest pewien motoryzacyjny spryt. Jeśli brak Ci również technicznej zaradności, przed ich zakupem dobrze się zastanów.

Z czasem ceny robocizny zdecydowanie wzrosną, nawet dzisiaj znalezienie fachowca, który potrafi naprawiać takie samochody to sztuka.

Musisz zdawać sobie sprawę z faktu, że w przypadku każdego z prezentowanych pojazdów koszty paliwa czy ubezpieczenia OC to jedynie wierzchołek góry lodowej. Niestety, podróżowanie z klasą nigdy nie było tanim hobby...

Mazda RX-8
Lata produkcji: 2003-2012 Ceny: 12-60 tys. zł
Wzorowe rozłożenie masy, rewelacyjne właściwości jezdne i niebanalna
stylistyka to największe atuty Mazdy z silnikiem Wankla. Inwestując
w RX-8 niewiele ryzykujesz.

W wypadku tego modelu można mówić raczej o standardowych przypadłościach niż usterkach – samochód zbudowano z typową japońską solidnością. Nawet jeśli dojdzie do poważnej awarii, kompletny, używany silnik z gwarancją kupisz już za 3 tys. zł. Mniej więcej tyle kosztuje przecież dwumasowe koło zamachowe do większości nowoczesnych diesli! Normą jest wysoki apetyt na olej (koniecznie mineralny).

Częste opieranie prawej nogi o podłogę sprawi, że będziesz musiał dolewać nawet litr na 2-3 tysiące km. Zużycie paliwa też nie należy do niskich. Mazda RX-8 spala średnio około 15 l/100 km.

plusTylny napęd, precyzyjny układ kierowniczy, lubiący wysokie obroty silnik i dodatkowa para drzwi ułatwiająca wsiadanie do tyłu. Jak na „japończyka” przystało – niska awaryjność!
minusSilnik źle znosi krótkie cykle pracy. Jeśli zgasisz go nim osiągnie temperaturę roboczą, możliwe, że zalejesz świece. Nie zdziw się, jeśli nie będziesz mógł go uruchomić przez kolejne kilkanaście godzin.

Zakup
Większość aut ma za sobą wypadkową przeszłość. Części karoseryjne są dostępne wyłącznie w ASO lub na ubogim rynku wtórnym, więc do zatarcia śladów po kolizjach często używa się szpachli. Ma to jednak swoje dobre strony – niefachowo przeprowadzone naprawy łatwo wykryć.

Lancia Thesis
Lata produkcji: 2002-2009 Ceny: 10-50 tys. zł
Lancia Thesis to samochód wyjątkowy. Chociaż w istocie jest pojazdem z wyższej klasy średniej, Thesis pełniła rolę reprezentacyjnej limuzyny prezydenta Włoch.

Chcąc użytkować auto na co dzień zainwestuj w diesla. Jednostka 2.4 JTD (150-185 KM) to sprawdzona, dynamiczna i trwała konstrukcja znana z popularnych modeli Fiata i Alfy Romeo. Pamiętaj, że obsługa nie będzie tania – wąska maska sprawia, że dostęp do większości elementów osprzętu jest utrudniony.

Dobrym wyborem będzie turbodoładowany benzyniak 2.0 (185 KM) – pięciocylindrowy silnik konstrukcyjnie wywodzi się jeszcze z Lancii Kappy, nawet w razie poważniejszej awarii części uda Ci się kupić stosunkowo tanio. O benzynowych V6 (3,0 l i 3,2 l) lepiej zapomnij, chyba że jesteś właścicielem stacji benzynowej.

 

plusBogate wyposażenie, bardzo komfortowe zawieszenie, dobre właściwości jezdne. Wysmakowana stylistyka z elementami „retrodesignu”.
minusUsterki elektrycznie sterowanych amortyzatorów. Za nowy zapłacisz ok. 2,5 tys. zł. Przy odrobinie szczęścia używany, z gwarancją rozruchową, kupisz za 1/10 tej ceny.

Zakup
Mając do wydania 30 tys. zł możesz przebierać w ofertach. Nie bój się targować i pamiętaj, że w przypadku Lancii ceny wywoławcze mogą znacznie różnić się od transakcyjnych.

 

Renault Avantime
Lata produkcji: 2001-2003 Ceny: 10-40 tys. zł
To jedyne w swoim rodzaju połączenie vana i coupé. Avantime’a zbudowano w oparciu o płytę podłogową Espace 3. generacji, dlatego ma ogromne wnętrze i bardzo bogate wyposażenie.

Omijaj 2,2-litrowego turbodiesla, który nie słynie ani z osiągów, ani bezawaryjności. Śmiało możesz inwestować w jednostki benzynowe (2.0 T – 163 KM i 3.0 V6 – 207 KM). Te, z wyjątkiem częstych usterek cewek zapłonowych, nie sprawiają większych problemów. Jednak ze względu na trudny dostęp niektóre czynności serwisowe (np. wymiana rozrządu) wymagają tytanicznej pracy – ceny usług nie będą niskie. Na szczęście wiele części (np. wahacze, czy sprzęgło) występowało w innych, popularnych modelach Renault.

 

plusBy ułatwić korzystanie z ciasnych parkingów (i zajmowanie miejsc na tylnej kanapie) opracowano system podwójnych zawiasów, które – po zwolnieniu zamka – przesuwają drzwi w kierunku przodu.
minusKoniecznie zainwestuj w autocasco. Większość elementów nadwozia wykonano z plastikowych paneli przymocowanych do ramy przestrzennej. Naprawy są bardzo drogie, a części trudno dostępne.

Zakup
W Polsce do sprzedania jest tylko kilka sztuk Renault Avantime, trochę lepiej wygląda sytuacja za naszą zachodnią granicą. Auta z niemieckiego rynku osiągają ceny do 10 tys. euro. By w kraju kupić Avantime’a w przyzwoitym stanie, musisz dysponować kwotą 20-25 tys. zł.

Citroen C6
Lata produkcji: 2005-2012 Ceny: 25-90 tys. zł
Citroen C6 jest ostatnim z wielkich francuskich krążowników rzucających wyzwanie limuzynom „made in Germany”. Auto zaprojektowano z niezwykłym poszanowaniem historii marki – stylistyka nawiązuje do modelu CX.

Najlepszy kompromis między osiągami a zużyciem paliwa zapewnia wysokoprężny silnik 2.7 V6 biturbo o mocy 204 KM (9,3 s do 100 km/h, średnie zużycie paliwa około 9 l/100 km). Miewa on jednak problemy z układem korbowo-tłokowym. W razie awarii lepiej od razu kupić drugi, używany silnik.

Dobrym wyborem okazuje się, bardziej znany mechanikom, prostszy i tańszy w obsłudze czterocylindrowy 2.2 HDI o mocy 170 KM. Ten – jako jedyny – występował z mechaniczną skrzynią biegów, co również można uznać za zaletę, mimo że w takim zestawieniu szybciej poddaje się dwumasowe koło zamachowe. Uwaga, silniki benzynowe nie były zbyt udane!

 

plusHydropneumatyczne zawieszenie nie sprawia kłopotów. Siłowników nie trzeba wymieniać parami – one i tzw. sfery, czyli kule z azotem pełniące funkcję amortyzatorów, nadają się do regeneracji.
minusBenzynowy V6 o mocy 211 KM nie lubi długiej jazdy na wysokich obrotach (problemy z cewkami i panewkami) i jest drogi w obsłudze (za wymianę rozrządu zapłacisz z robocizną około 3 tys. zł).

Zakup
Wraz z zakończeniem produkcji C6 dla Citroëna zakończyła się pewna epoka. Powstały zaledwie 23 384 sztuki – nie ma wątpliwości, że model stanie się w przyszłości poszukiwanym klasykiem. Na zadbany egzemplarz z udokumentowanym przebiegiem wydasz co najmniej 35 tys. zł.

 

Alfa Romeo Brera
Lata produkcji: 2006-2010 Ceny: 25-70 tys. zł
To jeden z tych samochodów, które nie powinny pojawiać się na ulicach przed godziną 22. Zaprojektowane ręką Giorgetto Giugiaro nadwozie wręcz ocieka seksem...

Alfa Romeo Brera powstała na zmodyfikowanej płycie podłogowej modelu 159. Najniższe koszty eksploatacji gwarantuje wysokoprężny silnik 2.4 (200-210 KM). Niestety, w połączeniu z tą jednostką stylowe coupé brzmi jak lokomotywa, ale bynajmniej nie prowadzi się jak po szynach (bardzo ciężki przód). Dobrym wyborem jest benzynowy silnik 1.75 TBI (200 KM), ale pojawił się w ofercie dopiero w maju 2009 roku. Zdecydowanie odradzam V6. Konstrukcja GM ma pijackie pragnienie (nawet 25 l/100 km) i nietrwały układ korbowo-tłokowy. Liczne poważne usterki (jak np. wyciąganie się łańcucha rozrządu) trapią też benzynowe 2.4 JTS (185 KM).

 

plusNiepowtarzalna stylistyka, bogate wyposażenie i komfortowo zestrojone zawieszenie. Niewielka liczba wyprodukowanych egzemplarzy sprawia, że auto szybko stanie się cenionym klasykiem.
minusBrak w ofercie interesujących silników benzynowych. Pękające sprężyny zawieszenia (zwłaszcza tylne). Nietrwałe przekładnie kierownicze i mechanizm tylnej wycieraczki.

Zakup
Najtańsze egzemplarze (zwłaszcza z V6) można kupić już za około 20 tys. zł. Na auto w dobrym stanie, z udokumentowaną historią, wydasz 40 tys. zł. Uwaga na błahe – z pozoru – mankamenty. Przykładowo, wypłowiały tylny znaczek Alfy Romeo kupisz wyłącznie w ASO. Jest inny niż ten w 159...

Porsche 911 (996)
Lata produkcji: 1997-2005 Ceny: 55-150 tys. zł
To zdecydowanie najszybciej tracące na wartości 911 w historii. Fanom nie spodobały się przednie światła podobne do tych z Boxstera, 996 był też pierwszą „911” z silnikami chłodzonymi cieczą.

Samochód można polecić z czystym sumieniem, ale gwarancją spokoju jest znalezienie bezwypadkowego egzemplarza. Nawet najmniejsza jednostka napędowa – sześciocylindrowy bokser o pojemności 3,4 l (moce od 301 KM) – zapewnia niezłe osiągi i, w przeciwieństwie do droższych odmian, rozsądne koszty eksploatacji. Porsche 911 słyną z niezawodności, więc lista typowych usterek jest raczej krótka. Normą są wycieki oleju z uszczelniacza między silnikiem a skrzynią biegów oraz wycieki z układu chłodzenia. W wypadku ofensywnej jazdy stosunkowo szybko dochodzi do uszkodzenia półosi napędowych.

 

plusPrestiż marki, rewelacyjne właściwości jezdne i świetne osiągi. Zadbane egzemplarze wkrótce przestaną tracić na wartości.
minusWysokie koszty eksploatacji. Wahacze przednie to wydatek od 500 do 800 zł. Cena jednego amortyzatora to około 1200 zł, na jedną tarczę hamulcową wydasz od 300 do 700 zł.

Zakup
Przed zakupem warto odwiedzić warsztat specjalizujący się w samochodach tej marki – „911” ma kilka newralgicznych punktów, które może ocenić jedynie fachowiec. Na zadbany egzemplarz wydasz co najmniej 75 tys. zł.

 

Fiat Multipla
Lata produkcji: 1999-2004 Ceny: 5-15 tys. zł
Gdyby pokusić się o stworzenie rankingu brzydoty, Multipla bezsprzecznie uplasowałaby się w pierwszej dziesiątce, gdzieś pomiędzy opryszczką, a hemoroidem.

Za sprawą osobliwej urody samochód, przekornie, zyskał wierne grono miłośników. Fiat Multipla wyróżnia się niezwykle przestronnym wnętrzem, które może pomieścić aż sześć osób (z przodu obok kierowcy zamontowano kanapę dla dwóch pasażerów). Godne uwagi są zwłaszcza auta z silnikami 1.9 JTD. Jednostka, która występowała w kilku wariantach mocy (od 105 KM do 120 KM) nie jest wprawdzie mistrzem bezawaryjności, ale jej typowe niedomogi są dobrze znane mechanikom. Silnik zużywa średnio około 7 l oleju napędowego na 100 km i zapewnia całkiem niezłą dynamikę (najsłabsza wersja przyspiesza do 100 km/h w około 12,5 s).

plusMultipla bazuje na zmodyfikowanej płycie podłogowej pierwszej generacji Fiata Bravo, więc drążki kierownicze, wydech czy tarcze i klocki hamulcowe można kupić w przystępnych cenach.
minusPo ok. 200 tys. km należy spodziewać się awarii dwumasowego koła zamachowego, za wymianę (ze sprzęgłem) zapłacisz, mniej więcej, 2 tys. zł. Benzynowe silniki 1.6 (95-103 KM) są awaryjne.

Zakup
Zanim kupisz Multiplę, koniecznie sprawdź stan tylnego zawieszenia. Wahacze zapożyczone w prostej linii z Alfy Romeo 145 będą Cię kosztować około tysiąca złotych (na stronę). Przy odrobinie sprytu i samozaparcia większość drobnych usterek możesz usunąć we własnym zakresie.

Saab 900/9-3
Lata produkcji: 1993-1998/1998-2003 Ceny: 3-15 tys. zł / 4-30 tys. zł

Saab 900 i pierwsza generacja 9-3 to, w zasadzie, ten sam samochód. Nie wszystkie egzemplarze staną się jednak pożądanymi klasykami. Warto zainteresować się wersjami specjalnymi – Aero i Viggen.

Jeśli Saab 9-3, to koniecznie z silnikiem benzynowym i turbodoładowaniem. Diesel Isuzu o pojemności 2,2 l (znany m.in. z Opla) nie tylko nie zapewnia dobrych osiągów, ale też cierpi na liczne dokuczliwe usterki. Niestety, również auta z silnikami benzynowymi nie są wzorem trwałości. Trapią je awarie listew zapłonowych (do kupienia tylko w ASO), przepływomierzy, przepustnic czy pomp paliwowych. Problemów przysparza też odma, której zatkanie może prowadzić nawet do zatarcia jednostki napędowej. Regularnie kontroluj jej drożność lub zainwestuj w zmodyfikowaną odmę PCV (możesz ją kupić w internetowych sklepach z częściami do Saabów).

 

plusŚwietne osiągi, duży komfort, wysoki poziom bezpieczeństwa i bogate wyposażenie. Szwedzkie auta są też, z reguły, świetnie zabezpieczone przed korozją.
minusSamochód wymaga od właściciela wysokiej kultury technicznej, a skomplikowane naprawy podwyższają koszty utrzymania. Duża liczba drobnych, dokuczliwych usterek.

Zakup
Najstarsze auta można kupić już za 5 tys. zł. Niestety, bardzo prawdopodobne, że przez rok drugie tyle wydasz na naprawy. Najmocniejsze odmiany Viggen czy Aero, niezależnie od rocznika, mogą kosztować nawet 30 tys. zł. Jeśli nie były rozbite i są w niezłym stanie technicznym – to dobra lokata kapitału.

 

Jaguar XJ X350
Lata produkcji: 2003-2009 Ceny: 25-100 tys. zł

To ostatni z rodziny wielkich kotów, nawiązujących kształtem do modeli z końca lat sześćdziesiątych. Co ciekawe, jest też pierwszym, którego na rynku wtórnym można polecić z czystym sumieniem!

Chociaż kształtem karoserii niewiele różni się od poprzednika, zaprezentowany w 2003 roku Jaguar XJ X350 to zupełnie nowa konstrukcja. Auto ma sztywne i lekkie, wykonane z aluminium nadwozie, które na tle wcześniejszych generacji można uznać (wreszcie) za stosunkowo przestronne. Co najważniejsze, X350 ma opinię auta solidnego. Psuje się raczej rzadko, większość kosztów jest związana z wysokim apetytem na paliwo (silniki to V6 i V8) i okresowymi naprawami pneumatycznego zawieszenia (amortyzatory, tuleje pływające tylnych wahaczy).

 

plusDobre właściwości jezdne, komfortowe resorowanie, bogate wyposażenie, niepowtarzalny styl. Na tle poprzednich generacji to prawdziwy wzór bezawaryjności!
minusZawieszenie wytrzymuje 150-200 tys. km. Za nowy amortyzator zapłacisz 3 tys. zł (używane kosztują od 500 do 1000 zł). Regeneracja kompresora (zestaw naprawczy) to wydatek około 500 zł.

Zakup
Egzemplarze wyceniane poniżej 40 tys. zł okazują się z reguły jeżdżącymi skarbonkami. Na auto w dobrym stanie wydasz 50-70 tys. zł – przebieg i regularne serwisowanie są w tym wypadku zdecydowanie ważniejsze niż rocznik.

Land Rover Discovery II
Lata produkcji: 1998-2004 Ceny: 13-40 tys. zł

Chociaż w nazwie występuje cyfra II, w rzeczywistości masz do czynienia z gruntownie odświeżoną pierwszą serią. Auto poradzi sobie w każdych warunkach terenowych, ale na niskie koszty eksploatacji raczej nie licz.

Land Rover Discovery II to nie żadna „bulwarówka”. Zaprojektowano je tak, by radziło sobie poza drogą. Ma stały napęd 4x4 i solidną, pełnowymiarową ramę – zapomnij więc o dobrych właściwościach jezdnych i dynamice. Kanciaste nadwozie oferuje przeciętną ilość miejsca, jest za to z reguły dobrze wyposażone. Unikaj aut z systemem stabilizacji nadwozia ACE. Często dochodzi do rozszczelnienia przewodów hydraulicznych, a naprawa jest droga. Złą opinię ma też (opcjonalny) pneumatyczny układ poziomowania tylnej osi, wykorzystujący pompę wysokiego ciśnienia i miechy powietrza. Zwykłe sprężyny sprawdzają się lepiej.

 

plusSolidna konstrukcja, która przy odrobinie technicznego sprytu właściciela o własnych siłach wróci z każdej wyprawy. Stosunkowo wysoki komfort jazdy.
minusWysokie koszty utrzymania, korozja nadwozia, kapryśna elektryka. Wycieki płynów eksploatacyjnych (zwłaszcza w wysokoprężnych TDS), ogromny apetyt na paliwo benzynowego 4.0 V8.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 482 030 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij