Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Citigo, Aveo, Cee'd i Leon: Najpierw policz potem kup

Większość kupujących samochody uważa, że jak zainwestuje w auto większe lub mocniejsze, zyska na tym dodatkową wartość. My prezentujemy dwa przykłady wyborów bardzo nieoczywistych.  

2014-05-22

Skoda Citigo vs Chevrolet Aveo
Małe wielkie auto
Gdyby o wielkości samochodowej kabiny decydowały wyłącznie wymiary nadwozia, nie byłoby wątpliwości, że lepiej jeździć Aveo niż Citigo. O blisko pół metra większa długość, o 9 cm większa szerokość i prawie 4 cm większa wysokość nadwozia jednoznacznie przemawiają za Chevroletem. Niestety, samochodowa konstrukcja jest bardziej złożona i wielkość kabiny zależy także od m.in. rozmieszczenia kół i głównych podzespołów, usytuowania we wnętrzu foteli i kanapy, a nawet od ukształtowania tapicerki drzwi i podsufitki.

Citigo – Mniejsze, ale większe
Pomiary wielkości kabiny pokazują, że z przodu mała Skoda jest szeroka na 143 cm, podczas gdy Aveo – na 139 cm. Z tyłu Citigo wygrywa jeszcze bardziej. Po pierwsze, jest szersze o aż 7,5 cm. Po drugie, na tylnej kanapie mogą podróżować maksymalnie dwie osoby, a w rejestrowanym na 5 osób Aveo – o jedną więcej. Gdy usiądą 3, żadnej nie będzie wygodnie. W Citigo nie ma tego problemu i dwoje, nawet dorosłych, pasażerów siedzi z tyłu całkiem komfortowo. Wzdłużna regulacja foteli w obydwu autach jest na tyle duża, że nawet wysocy pasażerowie nie muszą odsuwać foteli maksymalnie do tyłu. Biorąc pod uwagę wielkość Aveo i Citigo, ilość miejsca na kolana dla pasażerów siedzących z tyłu jest więcej niż przyzwoita. O przestrzeni nad głową nie wspominając.

Tak jak po zajęciu miejsca za kierownicą mała Skoda zaskakuje przestronnością wnętrza, tak po ruszeniu z miejsca zadziwia komfortem podróżowania i jakością prowadzenia. W czasie jazdy Citigo wszystko robi tak samo dobrze (często nawet lepiej), jak większość aut o klasę większych. Właśnie takich, jak Aveo. Na dodatek, przy kasie okazuje się, że potrafi to samo za 4000 zł mniej.

Nasz wybór
W samochodzie dla 1-2, a nawet 3 osób, eksploatowanym głównie w mieście, ilość miejsca z tyłu jest absolutnie drugorzędna. Nawet w tej kategorii mniejsze Citigo nie odstaje od większego Aveo. Najważniejsze, że pod względem przestronności wnętrza z przodu oraz komfortu foteli Citigo prezentuje identyczny, wysoki poziom jak Aveo. Przy miejskich prędkościach jazdy przyspieszenie małej, 75-konnej Skody jest tylko o mrugnięcie okiem gorsze niż mocniejszego o 11 KM Aveo. O 39 l mniejszy bagażnik i tak jest wystarczająco duży, jak na codzienne potrzeby.

Dane producenta Skoda Citigo 1.0 Ambition Chevrolet Aveo 1.2 LS+
Cena 36 590 zł 40 490 zł
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj napędu benzynowy, R3 benzynowy, R4
Pojemność skokowa 999 cm3 1229 cm3
Moc maks./przy obrotach 75 KM/6200 obr/min 86 KM/5600 obr/min
Maks. moment obr./przy obrotach 95 Nm/3000–4300 obr/min 115 Nm/4000 obr/min
Przeniesienie napędu na przednie koła; 5-biegowa przekładnia mechaniczna na przednie koła; 5-biegowa przekładnia mechaniczna
Zużycie paliwa NEDC
w mieście 5,9 l/100 km 7,1 l/100 km
poza miastem 4,0 l/100 km 4,6 l/100 km
średnie 4,7 l/100 km 5,5 l/100 km
Emisja CO2 108 g/km 129 g/km
Norma emisji spalin Euro 5 Euro 5
Wymiary, masy, koła
Długość 3563 mm 4039 mm
Szerokość 1645 mm 1735 mm
Wysokość 1478 mm 1517 mm
Rozstaw osi 2407 mm 2525 mm
Masa własna 929 kg 1070 kg
Dopuszczalne obciążenie 361 kg 489 kg
Pojemność bagażnika 251 l 290 l
Pojemność zbiornika paliwa 35 l 46 l
Wymiary wnętrza
Szerokość z przodu/z tyłu 1430/1420 mm 1390/1345 mm
 Wysokość z przodu/z tyłu 1030/930 mm  1035/980 mm
Dług. siedziska z przodu/z tyłu 500/470 mm 515/480 mm
Odległość między oparciami foteli i kanapy 545–740 mm 520–785 mm
Przyspieszenie  
0–40 km/h 2,9 s 2,6 s
0–80 km/h 8,8 s 8,5 s
0–100 km/h 13,2 s 12,4 s
0–130 km/h 22,3 s 21,3 s
Prędkość maksymalna 171 km/h 171 km/h
Elastyczność  
60–100 km/h (IV/V bieg) 16,1/25,1 s 13,2/19,6 s
80–120 km/h (IV/V bieg) 18,0/28,3 s 13,5/20,9 s
Zużycie paliwa  
min./maks./średnie 4,9/8,6/6,6 4,9/9,5/7,4
Droga hamowania  
ze 100 km/h na zimno nieobciąż. 36,7 m 37,5 m
ze 100 km/h na zimno obciążony 36,4 m 37,1 m

Nasz ocena
Skoda
W chwili obecnej żaden inny maluch na rynku (z wyjątkiem bliźniaczych - Seata Mii i VW Up!-a) nie oferuje tak przestronnej kabiny przy tak małych rozmiarach zewnętrznych auta. Nawet bagażnik ma OK.

Chevrolet
Jest samochodem o klasę dojrzalszym od Citigo pod względem wymiarów zewnętrznych, ale tego nie wykorzystuje. Wygrywa jedynie 290-litrowym bagażnikiem i jeszcze większą ilością powietrza w kabinie.

Kia Cee'd vs Seat Leon
Bardzo słuszna teoria dotycząca samochodów mówi, że mocy (momentu obrotowego rownież) nigdy za dużo. Może być co najwyżej za mało okazji, żeby zrobić z niej użytek. Właśnie dlatego, we współczesnej drogowej rzeczywistości pełnej ograniczeń, do w miarę sprawnego poruszania się po mieście, a nawet na trasie, samochodom wystarczają coraz mniejsze jednostki napędowe. Nawet te 2-3-cylindrowe o pojemności poniżej jednego litra bez problemu rozpędzają całkiem duże i ciężkie auto do maksymalnej prędkości dozwolonej na autostradzie.

Małe silniki za duże pieniądze
Aby z silników o małych pojemnościach wykrzesać osiągi na poziomie większych, trzeba im zaaplikować sporo kosztownej techniki. Najbardziej oczywistym dodatkiem jest turbosprężarka (urządzenie wymagające bardzo precyzyjnego wykonania i drogich materiałów ze względu na ogromne obroty wirnika i bardzo wysokie temperatury pracy). To jednak nie wszystko. Silniki turbodoładowane generują wyższy moment obrotowy, który wymaga stosowania w układzie przeniesienia napędu bardziej wytrzymałych przekładni.

Różnica w cenie jest taka, że najtańszy Seat Leon (w wersji Style) ze 140-konnym silnikiem kosztuje 75 200 zł, a najtańszy (w wersji M) Cee’d z silnikiem o mocy 135 KM – 61 990 zł (za wersję kombi prezentowaną na zdjęciach trzeba zapłacić o 3 tys. zł więcej). Odmiana hatchbacka Kii z bogatszym wyposażeniem (L), porównywalnym z wyposażeniem Style w Seacie, kosztuje 67 990 zł.

Osiągami Cee’d przegrywa z Leonem, ale w codziennym użytkowaniu ani 2 s gorsze przyspieszenie od 0 do 100 km/h, ani prędkość maksymalna, wynosząca 192 km/h zamiast 211 km/h, nie mają znaczenia. Znaczenie ma to, że mimo mniejszego silnika Leon nie potrafi być oszczędniejszy, ma więcej podzespołów, które mogą szwankować i jest droższy niż Cee’d.

Nasz wybór
W świecie aut sportowych różnica 2 s w sprincie do setki to przepaść o rozmiarach Wielkiego Kanionu, ale w wypadku aut kompaktowych do codziennego użytku jest co najwyżej niewiele znaczącą doliną. W praktyce, zdecydowanie bardziej odczuwalną przewagą Leona z turbodoładowanym silnikiem jest elastyczność. W tej konkurencji Cee’d nie może równać się z Leonem, chyba że do rozpędzania auta korzysta się z niższych biegów. Po to są!

Dane producenta Kia Cee'd 1.6 GDI M Chevrolet Aveo 1.2 LS+
Cena 64 990 zł 40 490 zł
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj napędu benzynowy, R4 benzynowy, R4
Pojemność skokowa 1591 cm3 1229 cm3
Moc maks./przy obrotach 135 KM/6300 obr/min 86 KM/5600 obr/min
Maks. moment obr./przy obrotach 164 Nm/4850 obr/min 250 Nm/1500–3500 obr/min
Przeniesienie napędu na przednie koła; 6-biegowa przekładnia mechaniczna na przednie koła; 6-biegowa przekładnia mechaniczna
Zużycie paliwa NEDC
w mieście 8,2 l/100 km 6,4 l/100 km
poza miastem 5,1 l/100 km 4,5 l/100 km
średnie 6,3 l/100 km 5,2 l/100 km
Emisja CO2 141 g/km 119 g/km
Norma emisji spalin Euro 5 Euro 5
Wymiary, masy, koła
Długość 4505 mm 4263 mm
Szerokość 1780 mm 1816 mm
Wysokość 1485 mm 1459 mm
Rozstaw osi 2650 mm 2636 mm
Masa własna 1316 kg 1231 kg
Dopuszczalne obciążenie 504 kg 489 kg
Pojemność bagażnika 528/1642 l 380/1210 l
Pojemność zbiornika paliwa 53 l 50 l
Wymiary wnętrza
Szerokość z przodu/z tyłu 1430/1420 mm 1390/1345 mm
 Wysokość z przodu/z tyłu 1030/930 mm  1035/980 mm
Dług. siedziska z przodu/z tyłu 500/470 mm 515/480 mm
Odległość między oparciami foteli i kanapy 545–740 mm 520–785 mm
Przyspieszenie  
0–40 km/h 2,3 s 2,0 s
0–80 km/h 6,9 s 5,7 s
0–100 km/h 10,3 s 8,5 s
0–130 km/h 17,0 s 14,1 s
Prędkość maksymalna 192 km/h 211 km/h
Elastyczność  
60–100 km/h (IV/V bieg) 11,2/16,8 s 6,9/8,6 s
80–120 km/h (IV/V bieg) 17,6/24,3 s 9,4/11,2 s
Zużycie paliwa  
min./maks./średnie 5,7/9,8/7,8 5,8/10,1/7,8
Droga hamowania  
ze 100 km/h na zimno nieobciąż. 36,7 m 36,1 m
ze 100 km/h na zimno obciążony 37,5 m 35,7 m
Próby jazdy (nieobciążony/obciążony)
Slalom 18 m 60,5/60,3 km/h 64,4/63,8 km/h
Zmiana pasa ruchu wg ISO 127,3/126,9 km/h 131,1/130,3 km/h
Zmiana pasa ruchu wg VDA    
prędkość najazdu 70 km/h 71 km/h
prędkość wyjazdu 48 km/h 53 km/h

Nasza ocena
Kia
Oferuje niewiele mniej (osiągów) za znacznie mniej (kasy). W miejskiej dżungli jest tak samo sprawna jak mocniejszy Leon, na trasie wymaga głębszego wciskania pedału gazu i używania niższych biegów.

Seat
Aby cenowo zbliżyć się do Kii i zachować turbodoładowany silnik pod maską, musiałby być napędzany 1,2-litrową jednostką napędową. Wtedy byłby o 30 KM słabszy i nieznacznie wolniejszy niż Cee’d 1.6.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 44 470 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij