Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.6

Citroën C1 - Sztuka odejmowania

Citroëny C2 i C3 różnią się mocno, ale obydwa stanowią swoisty high-end w klasie maluchów - są na swój sposób wyrafinowane, bogato wyposażone i nie na każdą kieszeń. Citroën C1 podąża inną drogą. Jaką, sprawdzamy w teście.

Maciej Ziemek 2005-06-30
Test Citroena C1 Miłe zaskoczenie – nie tylko na prostej, ale także na zakrętach Citroën C1 prowadzi się stabilnie, pewnie i bardzo neutralnie.

Każdy z małych modeli Citroëna ostatniej generacji nie tylko wygląda inaczej, ale ma zupełnie inny charakter. Największy z nich - C3 - to jeden z najbardziej stylowych samochodów segmentu B. Jego "odkrytą" odmianę, o przydomku Pluriel - auto jedyne w swoim rodzaju - wyposażono w składany miękki dach i zdejmowane pałąki, bez których wygląda jak roadster. Z kolei, kanciasty, wyłącznie trzydrzwiowy C2 o dynamicznej linii - nieco mniejszy i bardziej usztywniony niż C3 - służy do przewozu co najwyżej czterech osób, które godzą się podróżować z bagażami na kolanach i mniej komfortowo niż w C3, ale za to z jeszcze większym szykiem. Komu Citroën dedykuje model C1, mniejszy niż C2 i C3?

Mniejszy nie znaczy ciasny, gdyż Citroën bardzo rozsądnie i sprytnie "ucina" centymetry swoim maluchom. Okrawa je jak mięso na ruszcie - tylko z zewnątrz - środek, czyli przedział pasażerski, pozostawiając nienaruszony. Dla czterech osób - na tyle auto jest rejestrowane - pozostało w C1 tyle samo miejsca, ile jest w C2. Z przodu jest przestronnie, z tyłu lepiej nie siadać. Każdy może zabrać ze sobą co najwyżej reklamówkę, bo bagażnik Citroëna C1 ma pojemność tylko 139 l. Jeżeli ktoś nie zamierza wyjeżdżać w czwórkę ani na wakacje, ani nawet na długi weekend, z powodzeniem może myśleć o C1. Na spacer za miasto auto dowiezie nawet cztery dorosłe osoby.

Z racji trzydrzwiowego nadwozia testowanego egzemplarza, wsiadanie do tyłu nie należało do przyjemności. Dodatkowym utrudnieniem przy zajmowaniu miejsc w odmianie trzydrzwiowej okazały się przednie fotele bez pamięci ustawienia. Wolna od tych wad jest pięciodrzwiowa wersja Citroëna C1. Na przednich fotelach siedzi się wygodnie, chociaż oparcie - równe niemal jak deska do prasowania - zapewnia plecom skromne boczne podparcie. Gorzej jest pod tym względem z tyłu, gdzie oparcie jest już całkiem płaskie. Siedzisko przednich foteli - stosunkowo długie i odpowiednio ustawione - podtrzymuje uda na całej długości.

Za kierownicą siedzi się wygodnie (umiarkowanie wysoko i w pozycji wyprostowanej), mimo że w testowanym egzemplarzu nie są regulowane na wysokość ani kolumna kierownicy, ani fotel. Dobra aranżacja wnętrza, z odpowiednio usytuowanym fotelem względem kierownicy, to podstawa.

Kierownica dobrze leży w dłoniach, ale materiał, z którego została wykonana, jest dość śliski. W samochodach z podstawowym wyposażeniem, jak testowany - bez wspomagania układu kierowniczego - trzeba ją mocno ściskać, żeby nie wyślizgnęła się z rąk, zwłaszcza podczas manewrów. Jeden jedyny wskaźnik ze wskazówką - pokaźnych rozmiarów prędkościomierz - jest dobrze widoczny i czytelny, jednak do odczytywania elektronicznego wskaźnika paliwa przydałaby się lupa.

Silniczek testowanej wersji nie grzeszył ani pojemnością, ani liczbą cylindrów. Z niecałego litra pojemności skokowej, przy trzech cylindrach, uzyskuje moc 68 KM, czyli więcej niż czterocylindrowce Fiata Pandy czy Kii Picanto. Dopóki osiągów Citroëna C1 nie porównałem z osiągami konkurentów, dopóty wydawało mi się, że nie jest autem zbyt żwawym. Potem zmieniłem zdanie. Od 0 do 100 km/h C1 1.0i przyspiesza w 12,9 s i - co ciekawe - "setkę" osiąga już na drugim biegu. Prędkość na III biegu może wynosić prawie 150 km/h, skąd już niedaleko do prędkości maksymalnej, która jest o 7 km/h większa. Mimo długich przełożeń, auto wykazuje też nie najgorszy zapał do przyspieszania na poszczególnych biegach. Zamiast jednak czekać niemal pół minuty aż C1 rozpędzi się z 80 km/h do 120 km/h na V biegu, lepiej manewr ten wykonać na "trójce" w 10 sekund.

Trzycylindrowa jednostka napędowa odznacza się niezłą kulturą pracy i całkiem znośnym brzmieniem, chociaż czuć i słychać, że brakuje jej jednego cylindra. W porównaniu z silnikami o czterech cylindrach ma jednak istotne zalety - dysponuje większą siłą napędową przy niż- szych prędkościach obrotowych silnika i zużywa mniej paliwa.

Citroën C1, zaopatrzony w stosunkowo sztywne zawieszenie o krótkim skoku, zachowuje się w czasie jazdy stabilnie, pewnie i neutralnie. Nawet w trakcie pokonywania slalomu jego nadwozie nie przechyla się zbyt mocno, a wszystkie koła bez przerwy przylegają do ziemi. Auto chętnie i dość szybko "podąża" za kierownicą, która obraca się ze sporym oporem. Dzięki niemu poczucie kontaktu kół z nawierzchnią nie jest wirtualne. W zakręcie C1 ze stoickim spokojem znosi zarówno dodawanie, jak i ujmowanie silnikowi obciążenia, co nie jest zbyt powszechne szczególnie w wypadku małych samochodów. Niewzruszony, podąża wcześniej obranym torem, a jego naturalna tendencja do podsterowności daje łagodnie znać o sobie i można ją łatwo kontrolować. Zupełnie jak w wypadku nawet dużo większych aut.

Nierówności C1 wybiera w sposób zdecydowany. O mniejszych informuje pasażerów krótkim wstrząsem, natomiast przez łagodne pofałdowania nawierzchni - z racji niewielkich rozmiarów - przetacza się od razu w całości, a nie każdą osią z osobna. Odgłosy pracy zawieszenia docierają do wnętrza auta mocno przytłumione.

W przeciwieństwie do większych - C2 i C3, które cenią się wysoko - Citroën C1 ma być autem przystępnym cenowo. Ponieważ na bezpieczeństwie oszczędzać nie powinno się (ABS i dwie poduszki powietrzne są w wyposażeniu standardowym, airbagi boczne i kurtynowe dostępne za dopłatą), "cięcia budżetowe" widać w wyposażeniu służącym poprawie komfortu obsługi i podróżowania oraz w wykonaniu. C1 jest samochodem prostym, ale nie prostackim. Ani fotel, ani kierownica standardowo nie regulują się na wysokość, ale z dobraniem stosunkowo wygodnej pozycji do prowadzenia auta nie powinny mieć problemu osoby zarówno wysokiego, jak i niskiego wzrostu. Szyb nie można regulować elektrycznie, ale korbki są w zasięgu ręki i obracają się lekko. We wnętrzu widać sporo blachy, mimo to pasażerowie nie czują się jak sardynki w puszce.

Jako jedni z pierwszych w Europie Polacy będą mieli okazję przyjrzeć się Citroënowi C1 już w czerwcu. Od początku sprzedaży będą oferowane obydwie wersje nadwoziowe - trzy oraz pięciodrzwiowa, ale na początek wyposażone tylko w jednolitrowy silnik benzynowy. 1,4-litrowa jednostka napędowa HDi zadebiutuje pod maską najmniejszego z Citroënów później. Na razie, o cenie wiadomo jedynie tyle, że ma być "agresywna". Jeżeli kurs złotego względem euro utrzyma się na obecnym poziomie, podstawowy model może kosztować niewiele więcej niż Fiat Panda z uboższym wyposażeniem seryjnym z zakresu bezpieczeństwa.

Tekst Maciej Ziemek
Zdjęcia Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne

Data publikacji 6/2005
Silnik Rzędowy, trzycylindrowy, z zapłonem iskrowym i z wielopunktowym wtryskiem paliwa, umieszczony poprzecznie z przodu, cztery zawory na cylinder; katalizator trójfunkcyjny z sondą Lambda.
Moc kW (KM) 50 (68)
Przy obrotach (/min) 6000
Pojemność skokowa [cm3] 998
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 93
Przy obrotach (/min) 3600
Przeniesienie napędu Napęd na koła przednie, 5-biegowa mechaniczna skrzynia biegów. Wielkość przełożeń: I. 3,545, II. 1,913, III. 1,310, IV. 1,027, V. 0,850, bieg wsteczny 3,214, przełożenie przekładni głównej 3,550 :1.
Nadwozie 3-drzwiowy, 4-osobowy hatchback.
Układ jezdny Niezależne zawieszenie kół; z przodu kolumny McPhersona i wahacze poprzeczne, amortyzatory teleskopowe, sprężyny śrubowe i stabilizator; z tyłu belka skrętna, amortyzatory teleskopowe i sprężyny śrubowe. Rozstaw kół z przodu 1415 mm, z tyłu 1405 mm. Zębatkowa przekładnia kierownicza bez wspomagania, 3 1/3 obrotu kołem kierownicy. Hydrauliczny, dwuobwodowy układ hamulcowy ze wspomaganiem, z przodu hamulce tarczowe wentylowane, z tyłu hamulce bębnowe; ABS z EBD. Hamulec ręczny działający na tylne koła. Rozmiar opon 155/65 R14 75T (Michelin Energy).
Dł/szer/wys [mm] 3430/1630/1465
Rozstaw osi [mm] 2340
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 9,5
Poj. zbiornika paliwa [l] 35
Masa własna [kg] 790
Dopuszczalne obciążenie [kg] 390
Poj. bagażnika [l] 139-712
CO2 (limit) [g/km] 109
Gwarancja podzespoły (lata) 2
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Wyposażenie seryjne Czołowe poduszki powietrzne po stronie kierowcy i pasażera (airbag pasażera z możliwością deaktywacji), ABS z EBD, CSC (Cornering Stability Control – system poprawiający stabilność auta podczas hamowania w zakręcie), 4 zagłówki i 4 bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa (przednie z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikami siły napięcia), składane jednoczęściowe oparcie tylnej kanapy.
0-30 km/h (s) 2,1
0-50 km/h (s) 4,0
0-70km/h (s) 7,1
0-80 km/h (s) 8,8
0-100 km/h (s) 12,9
0-120 km/h (s) 19,4
0-130 km/h (s) 23,8
0-140 km/h (s) 28,2
400 m (km/h)/(s) 18,9
Prędkość maksymalna (km/h) 157
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 15,4/21,2
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 17,9/26,2
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 30 km/h 27
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 49
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 90 km/h 88
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 97
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 128
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 43
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 43


PODSUMOWANIE

Citroen C1 1.0i

Ocena:
4
(, )
Od dwóch pozostałych maluchów Citroëna model C1 różni się wykonaniem i wyposażeniem z zakresu komfortu obsługi, ale nie przestronnością wnętrza i zachowaniem na drodze. Dość twarde resorowanie trzeba polubić.
Nadwozie
przestronne wnętrze z przodu
prosta obsługa
mały przedział bagażowy
wysoki próg w bagażniku po złożeniu oparcia kanapy
Komfort
dobra widoczność
komfortowa pozycja za kierownicą
zbyt płaskie oparcie foteli i kanapy
niski komfort resorowania
Napęd
dobre przyspieszenie
dobra charakterystyka momentu obrotowego
słaba elastyczność na IV. i V. biegu
niezbyt precyzyjny mechanizm zmiany przełożeń
Właściwości jezdne
stabilne zachowanie na zakrętach
dobre poczucie kontaktu kół z nawierzchnią
w wersji bez wspomagania kierownica obraca się ciężko
Bezpieczeństwo
skuteczne hamulce
ABS i dwa airbagi w standardzie
Środowisko
silnik spełnia normę Euro 4
niewielkie zużycie paliwa
Eksploatacja
niskie koszty utrzymania
tylko dwa lata gwarancji na podzespoły mechaniczne
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 44 490 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Citroëny C2 i C3 różnią się mocno, ale obydwa stanowią swoisty high-end w klasie maluchów - są na swój sposób wyrafinowane, bogato wyposażone i nie na każdą kieszeń. Citroën C1 podąża inną drogą. Jaką, sprawdzamy w teście.
    auto motor i sport, 2008-04-08 14:28:29
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij