Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.6

Citroen C2 - Drapieżnik

Kto myślał, że nowy mały Citroën będzie po prostu trzydrzwiową wersją C3 przeżyje rozczarowanie. Citroën C2 jest zupełnie inny. Nie jest tańszy, nie chce podobać się każdemu i - szczególnie w wersji 1.6i 16V VTR SensoDrive - nie sposób traktować go jako miejskiego malucha.

Maciej Ziemek 2003-11-28
Citroen C2 Z drapieżnym wyglądem „C2" idą w parze, równie drapieżne, właściwości jezdne - auto trzyma się drogi jak przyklejone, a nadwozie przechyla się na zakrętach tylko nieznacznie.

Citroën wiedział co robi prezentując "C2" po raz pierwszy - na tegorocznym salonie samochodowym w Genewie - w iście sportowym przebraniu. Pokazany wówczas jako concept car o nazwie C2 Citroën Sport, który z miejsca mógłby być oddelegowany do udziału w rajdowych mistrzostwach świata w klasie Junior WRC, C2 jednoznacznie wyrażał pomysł Citroëna na kolejnego - obok modeli C3 i C3 Pluriel - malucha. Precz z samochodem dla wszystkich. Teraz obowiązuje inne hasło - każdemu wedle indywidualnych potrzeb. Żaden z citroënowskich maluchów nie należy do najtańszych, ale razem tworzą najliczniejszą i najbardziej zróżnicowaną gamę modeli masowego rażenia. Mimo że każdy z nich ma zupełnie inny wygląd i charakter, pod względem technicznym wiele je łączy.

Nawet w porównaniu z wielofunkcyjnym dziwolągiem Plurielem, C2 ma wyrazisty charakter - co jak dotąd da się powiedzieć o kilku tylko modelach aut najmniejszych. Oczywiście, sam fakt, że C2 jest krótszy (o około 20 cm) i nieco niższy (o 6 cm) od C3 nie czyni go jeszcze wyjątkowym. Charakter, wręcz zadzior tego auta bierze się przede wszystkim ze smakowitego "opakowania". Szkoda tylko, że dotyczy to jedynie stylistyki zewnętrznej.

Wnętrze utrzymane jest w odmiennej "tonacji". Wyraźnie zaznaczone poduszki boczne na siedzisku i na oparciu foteli (do wyboru w kolorze bursztynowym, niebieskim, zielonym lub szarym) oraz elementy wykonane z kolorowego, półprzezroczystego tworzywa (dźwignia zmiany biegów, wewnętrzne klamki drzwi) niewątpliwie stanowią o jego uroku, ale tablica rozdzielcza (rodem z "C3") nie przydaje wnętrzu wdzięku. Wprawdzie czarna prezentuje się dużo lepiej niż szara, ale i tak słabo pasuje do całości. Przydałyby się na niej, na przykład, przełączniki typowe dla aut rajdowych.

Na przykładzie "C2" da się jednak pokazać, że drapieżność auta może przejawiać się na wiele sposobów, a rzecz na stylistyce się nie kończy. Wnętrze Citroëna C2 bardziej niż sportowymi detalami całkiem drapieżnie kusi bowiem rozwiązaniami, które znacznie zwiększają przydatność najmniejszego Citroëna w codziennym użytkowaniu. Dzielona pokrywa bagażnika i niezależnie przesuwane, składane oraz podnoszone tylne fotele pozwalają przewieźć "C2" nie tylko nietypowe w kształcie, ale także całkiem duże przedmioty. Przy wykorzystaniu wszystkich, czyli - uwaga - jedynie 4 (słownie: czterech) miejsc siedzących, bagażnik Citroëna C2 ma pojemność zaledwie 166 l, ale maksymalnie mieści aż 879 l. Bardziej przydatne niż litry mogą jednak okazać się płaska podłoga całej przestrzeni bagażowej i spory otwór, który powstaje po otwarciu obu części pokrywy bagażnika. Nie bez znaczenia jest też fakt, że dolną część pokrywy można obciążyć ładunkiem o masie do 100 kg, a składanie tylnych foteli jest dziecinną igraszką: najpierw składa się oparcie, potem zwalnia blokadę, a następnie - dzięki siłownikowi - fotel podnosi się... samoczynnie i ustawia w pionie tuż za przednim. Oczywiście, pod warunkiem że wcześniej przedni fotel zostanie przesunięty mocno w przód, co niestety drastycznie ogranicza miejsce dla pasażera z przodu. Wszystkie operacje związane ze składaniem tylnych foteli można wykonać zarówno od strony kabiny, jak i od strony bagażnika.

Godna pochwały przestronność wnętrza Citroëna C2 kończy się tuż za przednimi fotelami. Z tyłu jest ciasno, mimo że przewidziano tam miejsce dla tylko dwóch osób. Wyraźnie dają tu o sobie znać krótszy o 15 cm niż w C3 rozstaw osi i szerokość wnętrza, która z tyłu jest o 5,5 cm mniejsza niż z przodu. Kolumna kierownicy, seryjnie we wszystkich modelach regulowana w dwóch płaszczyznach oraz fotel kierowcy z regulacją wysokości (bez regulacji montowany tylko w podstawowej wersji wyposażenia, oznaczonej symbolem X) ułatwiają dobranie odpowiedniej pozycji za kierownicą.

Co ciekawe, wnętrze Citroëna C2 jest na tyle przestronne, że nawet kierowcy wysokiego wzrostu mogą maksymalnie podnieść fotel. Grozi to wprawdzie zniknięciem obrotomierza z pola widzenia, ale nic straconego. Wpatrywanie się w niego wciąż nie należy do przyjemności. Podobny zastosowano wcześniej i w C3, i w Plurielu. Już wtedy krytykowano go za słabą czytelność, ale póki co Citroën nie zareagował. Skrytykujemy go więc po raz trzeci. Może w końcu poskutkuje.

Diametralnie, w porównaniu z właściwościami jezdnymi "C3", zmieniły się natomiast właściwości jezdne Citroëna C2. Owszem, nieco stracił na tym komfort podróżowania, ale też nie do osób, które akurat wygodę cenią najbardziej adresowana jest "C2". Urzec powinna ona za to tych, którzy ponad wszystko przekładają stabilne i neutralne zachowanie auta w czasie szybkiego pokonywania zakrętów. Wówczas Citroën C2 zdaje się być w swoim żywiole. Jego zachowanie jest przewidywalne i łatwo daje się kontrolować. Pomocne przy tym okazuje się elektryczne wspomaganie układu kierowniczego o sile zależnej od prędkości jazdy. Wraz z kompaktowymi wymiarami auta i wysoką pozycją za kierownicą, dzięki której lepsza jest widoczność we wszystkich kierunkach, czyni ono z Citroëna C2 samochód bardzo poręczny. Wspomóc można się jeszcze radarem cofania - oferowanym do wszystkich wersji a kosztującym 1200 zł.

109-konny silnik - w który był wyposażony testowany egzemplarz - znakomicie pasował do charakteru auta, ale nie czynił z niego bestii trudnej do opanowania. Owszem, na osiągi Citroëna C2 1.6i 16V VTR narzekać nie można (do setki auto przyspiesza w 11,8 s), ale z pewnością byłyby one znacznie lepsze, gdyby nie zbyt długie zmiany przełożeń skrzyni SensoDrive. Wystarczy wspomnieć Saxo VTS, które od 0 do 100 km/h przyspieszało w mniej niż 9 sekund. Nie za sprawą nieco mocniejszego silnika, lecz dzięki czysto mechanicznej skrzyni biegów.

16-zaworowa, 1,6-litrowa jednostka napędowa Citroëna może się poszczycić dobrą kulturą pracy i chętnie wkręca się na obroty, zużywając średnio (w czasie testu) 7,8 l/100 km. Chociaż wynik ten odbiega od danych fabrycznych o 1,5 l/100 km, apetyt "C2" i tak zasługuje na miano umiarkowanego.

Trudno cokolwiek zarzucić hamulcom, które na zimno zapewniają małemu Citroënowi drogę hamowania ze 100 km/h do zatrzymania - na poziomie 42 m. Dzięki wentylowanym tarczom z przodu i litym z tyłu (rozwiązanie stosowane tylko w wersji VTR), po obciążeniu auta i rozgrzaniu hamulców droga hamowania wydłuża się o tylko 1 m. Nad maksymalną skutecznością hamowania czuwają - seryjnie montowane w wersji VTR - systemy ABS, EBD i BAS. Do pozostałych odmian "C2", z wyjątkiem podstawowej, można je dokupić za 2200 zł. Dopłaty w wysokości 2600 zł wymaga również układ ESP. Szkoda jednak, że jego ewentualny montaż Citroën przewidział wyłącznie dla najdroższej wersji VTR. Podobnie zresztą rzecz ma się z kurtynami powietrznymi, oferowanymi za 950 zł tylko do VTR-a.

Przed wprowadzeniem "C2" do sprzedaży mówiło się, że nie będzie ona autem tanim. A który samochód nieźle wyposażony, z dobrymi właściwościami jezdnymi i z charakterem - jest?

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne

Data publikacji 11/2003
Silnik Rzędowy, czterocylindrowy, chłodzony cieczą, umieszczony z przodu, poprzecznie do osi pojazdu, DOHC, z wielopunktowym wtryskiem paliwa.
Moc kW (KM) 80 (109)
Przy obrotach (/min) 5750
Pojemność skokowa [cm3] 1587
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 147
Przy obrotach (/min) 4000
Przeniesienie napędu Napęd na przednie koła, 5-biegowa zautomatyzowana przekładnia mechaniczna. Wielkość przełożeń: I. 3,42, II. 1,95, III. 1,37, IV. 1,05, V. 0,85, bieg wsteczny 3,58, przeł. przekładni głównej 3,94:1.
Nadwozie 3-drzwiowy, 4-osobowy hatchback
Układ jezdny Niezależne zawieszenie kół; z przodu wahacze poprzeczne i kolumny McPhersona; z tyłu wahacze wleczone, belka skrętna, sprężyny śrubowe i hydrauliczne amortyzatory teleskopowe; stabilizator z przodu i z tyłu. Rozstaw kół z przodu 1439 mm, rozstaw kół z tyłu 1439 mm. Układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym, przełożenie przekładni kierowniczej 17,8:1, 2,75 obrotu kołem kierownicy. Hydrauliczny, dwuobwodowy układ hamulcowy, z przodu hamulce tarczowe wentylowane, z tyłu hamulce tarczowe, ABS, EBD, BAS. Rozmiar kół 6 J x 16, rozmiar opon 195/45 R 16 V, Michelin Pilot Primacy.
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,31
Dł/szer/wys [mm] 3666/1659/1474
Rozstaw osi [mm] 2315
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,2/11,2
Poj. zbiornika paliwa [l] 41
Masa własna [kg] 1113
Rozkład masy przód/tył [%] 61,1/38,9
Dopuszczalne obciążenie [kg] 317
Poj. bagażnika [l] 166/879
Średnica kierownicy [mm] 375
CO2 (limit) [g/km] 151
Gwarancja podzespoły (lata) 1 rok bez limitu km, z możliwością odpłatnego przedłużenia do 5 lat
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Wyposażenie seryjne ABS, EBD, BAS, poduszka powietrzna dla kierowcy i pasażera, airbagi boczne, wspomaganie układu kierowniczego, 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów, dwa przesuwane i składane fotele z tyłu, elektrycznie regulowane szyby i lusterka, centralny zamek, ref. przeciwmgielne.
0-80 km/h (s) 7,6
0-100 km/h (s) 11,8
0-120 km/h (s) 16,4
0-130 km/h (s) 20,3
0-140 km/h (s) 24,0
400 m (km/h)/(s) 18,0
Prędkość maksymalna (km/h) 195
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 10,5/14,5
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 11,2/15,8
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 5,8
Maksymalne (l/100 km) 10,1
średnie podczas testu (l/100 km) 7,8
zasięg (km) 526
50 km/h | IV bieg 60
50 km/h | V bieg 60
80 km/h | III bieg 68
80 km/h | IV bieg 66
80 km/h | V bieg 65
100 km/h | III bieg 71
100 km/h | IV bieg 70
100 km/h | V bieg 69
120 km/h | III bieg 74
120 km/h | IV bieg 73
120 km/h | V bieg 73
130 km/h | IV bieg 74
130 km/h | V bieg 74
140 km/h | IV bieg 76
140 km/h | V bieg 76
Podczas postoju 41
Maksymalnie na III biegu 76
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 78
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 98
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 128
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 42
Wyposażenie dodatkowe pakiet klimat; radio z CD i zmieniarka; lakier metalizowany.


PODSUMOWANIE

Citroen C2 1.6i 16V VTR Sensodrive

Ocena:
3
(, )
Nowy maluch Citroëna, podobnie jak C3 Pluriel, póki co nie ma konkurenta. Do jego mocnych stron należą nie tylko silna osobowość, ale także możliwość kształtowania wnętrza na wiele sposobów i dobre właściwości jezdne.
Nadwozie
przestronne wnętrze z przodu
możliwość różnej aranżacji wnętrza
mało miejsca z tyłu
słabo czytelny obrotomierz
Napęd
dobre osiągi
wysoka kultura pracy silnika
słaba elastyczność
zbyt długie zmiany przełożeń
nie oferowany z przekładnią mech.
Bezpieczeństwo
bogate wyposażenie
skuteczne hamulce
system ESP oferowany za dopłatą i tylko do najdroższej wersji
Komfort
wygodne fotele z przodu
dobra pozycja za kierownicą
łatwa obsługa
dobre ogrzewanie i wentylacja
wysokie szumy toczenia
Właściwości jezdne
stabilne zachowanie na zakrętach
znakomita poręczność
seryjne wspomaganie układu kier.
czuły na zmiany obciążenia silnika
Eksploatacja
długie okresy międzyprzeglądowe
12 lat gwarancji na nadwozie
wysoka cena zakupu
Środowisko
silnik spełnia normę Euro 4
umiarkowane zużycie paliwa
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 44 490 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Kto myślał, że nowy mały Citroën będzie po prostu trzydrzwiową wersją C3 przeżyje rozczarowanie. Citroën C2 jest zupełnie inny. Nie jest tańszy, nie chce podobać się każdemu i - szczególnie w wersji 1.6i 16V VTR SensoDrive - nie sposób traktować go jako miejskiego malucha.
    auto motor i sport, 2008-11-12 14:58:40
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij