Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Citroen C4 Cactus, Kia Soul i Mitsubishi ASX: Forma czy treść?

Mniejszy samochód, ale bardziej stylowy, czy raczej standardowy, za to większy? Sprawdzamy, który daje więcej za podobne pieniądze – rozsądne Mitsubishi ASX, stylowa Kia Soul czy odjechany Citroën Cactus.  

Adam Majcherek 2014-12-29

Trzy auta, trzy różne crossovery, jeden wspólny cel: dać ludziom coś innego niż zwykły rodzinny kompakt, zaspokoić potrzebę posiadania modnego, bezpiecznego i niebanalnego samochodu. Sprawdzamy, które z testowanych aut – Citroën C4 Cactus, Kia Soul, czy Mitsubishi ASX – ma najwięcej argumentów skłaniających do wydania 70 tys. zł.

Kia jest większa niż wygląda
Najmłodsze dziecko francuskiej marki to jeden z najbardziej odjechanych stylistycznie crossoverów ostatnich lat. A przy okazji jeden z najtańszych, mimo że (przynajmniej z zewnątrz) wcale taniości nie widać. Widać za to odwagę projektantów – wąskie LED-y do jazdy dziennej na najbardziej prominentnym miejscu z przodu Citroëna Cactusa, wielkie plastikowe nakładki na drzwiach, zdobiące i chroniące przed otarciami nadwozia, oraz lakiery w żywych kolorach. W kategorii „dla tych, co lubią, by było ich widać z daleka” z Cactusem może konkurować tylko Nissan Juke.

Kię Soul można by polecić tym, co także lubią się pokazać, ale są bardziej nieśmiali – jej pudełkowate nadwozie nie jest aż tak wyzywające, ale właśnie ta sześcianowatość w świecie obłych, aerodynamicznych konstrukcji, wyróżnia Soula pośród innych aut i zapowiada najforemniejsze, praktyczne wnętrze.

Najlepszy kompromis między oryginalnością a praktycznością. Plus za ekran między zegarami, minus za płytki bagażnik
 

Mitsubishi natomiast postawiło na stylizację najmniej krzykliwą, ale kojarzącą się jednoznacznie z terenówką. Lekko wybrzuszone błotniki ASX-a i plastikowe wstawki w zderzakach sugerują, że niestraszny mu zjazd z utwardzonego szlaku, ale jak w wypadku konkurentów, silnik napędza tylko przednie koła, więc na wyglądzie off-roadowe zdolności ASX-a się kończą (żeby nie było – rywali również). Do tego Mitsubishi jest wyraźnie większe od obydwu konkurentów, ale nie odstaje od nich ceną – dlatego znalazło się w naszym teście.

W środku Cactusa czuć oszczędność
Wnętrze Mitsubishi również nie porywa stylistyczną pomysłowością i tylko żeby nie użyć słowa „nudne”, opiszemy je jako klasyczne. Za to od razu daje się polubić za sporą przestrzeń dla wszystkich podróżujących, za wygodne (mimo niepozornego wyglądu) fotele i za obszerny bagażnik. By maksymalnie rozciągnąć ten ostatni, nadkola obudowano najmniej jak się da, przez co bagażnik stał się nieforemny. Podobny problem jest w Soulu. Obydwa auta mają podwójną podłogę, która dzieli przestrzeń ładunkową na dwie części.

Plus za wygląd kokpitu, minus za funkcjonalność. Plus za panele na drzwiach, minus za najwęższy bagażnik
 

Wada to, czy zaleta – zależy od potrzeb użytkowników. W ASX-ie w tylnych drzwiach nie przewidziano żadnych kieszeni, więc pasażerowie wszelkie drobiazgi będą wozić na kolanach. W podobnie ułożonym, ale jednak bardziej fikuśnym wnętrzu Kii klasyczny układ elementów jest urozmaicony okrągłym wyświetlaczem klimatyzacji oraz kierownicą z efektownie rozmieszczonymi przyciskami. Mimo mniejszego rozstawu osi, kabina Soula nie ustępuje przestrzenią ASX-owi, różnice widać tylko w pojemności bagażnika. Najbardziej kwadratowy, spośród trzech aut, otwór drzwi ułatwia zajmowanie miejsc na kanapie, a kieszeń w drzwiach pomieści butelkę z wodą. Wygodne przednie fotele najlepiej przytrzymują ciało. Słowem – Soul ma najbardziej dopracowane wnętrze.

Citroën przy obydwu konkurentach wygląda jak z innego świata. Zamiast zegarów – wyświetlacz z cyfrowym prędkościomierzem, ale bez obrotomierza. Na konsoli centralnej tylko kilka przycisków, bo większość funkcji obsługuje się za pomocą dotykowego ekranu. Schowek po prawej stronie otwiera się do góry, jak wieko skrzyni, a na drzwiach zamiast klamek znajdują się skórzane paski. W pierwszej chwili mówisz „wow”, ale po dłuższej chwili zaczynasz rozumieć dlaczego Cactus jest najtańszy w tym towarzystwie. Kierownica – regulowana tylko w jednej płaszczyźnie, tylne szyby – tylko uchylane, oparcie kanapy – składane, ale za żadne pieniądze nie dzielone.

Jeśli jednak uda Ci się usiąść wygodnie za kierownicą, pozostałe oszczędności szybko przestają przeszkadzać. Fotele C4 są zaskakująco miękkie, kanapowate, jak w autach sprzed lat. W dłuższej trasie zaczyna doskwierać ból pleców – miękkie fotele nie dają wystarczającego podparcia lędźwiowej części kręgosłupa.

Najbardziej podcięty u góry otwór drzwi i najgłębiej wciśnięta do tyłu kanapa sprawiają, że trudniej się na nią dostać niż w pozostałych autach. Mimo większego rozstawu osi niż w Soulu, pasażerowie siedzący z tyłu Cactusa mają mniej miejsca na nogi, brakuje też przestrzeni pod przednim fotelem na stopy. Załadunek bagażu utrudnia najwyżej położony próg załadunkowy, a wyładunek – podłoga bagażnika znajdująca się aż 25 cm poniżej progu. Za to bagażnik Citroëna pozwala przewieźć najwyższe przedmioty.

Na drodze niespodzianka
Dane techniczne skazywały francuskiego crossovera na pożarcie – ma najmniejszy silnik o wyraźnie niższej mocy niż silniki konkurentów. Ale dzięki niewielkiej masie własnej Cactus w mieście nie jest mniej żwawy niż Soul i ASX, pod względem przyspieszenia zaczyna odstawać dopiero przy prędkościach pozamiejskich.

Minus za najbardziej anonimowy kokpit, plusy za całkiem żywotny silnik i najobszerniejszy bagażnik
 

Jednak w pomiarach elastyczności uzyskał wyniki lepsze niż cięższy od niego prawie o jedną trzecią ASX. Dodatkowo, Citroën mocno zapunktował pod względem zużycia paliwa, notując średni wynik o prawie 2 litry lepszy niż Kia. Wyższym spalaniem okupiła ona najlepsze noty za przyspieszenie i elastyczność, znakomicie punktowała też podczas hamowania. Na tle Kii wyniki ASX- -a wypadają mizernie, pochwalić go można tylko za przyzwoite średnie zużycie paliwa. Przy niskich obrotach silnik Mitsubishi jest ospały, przy wysokich – traci oddech.

„Japończyka” można więc polecić tym, którzy szukają przestronnego auta, z oszczędnym silnikiem, ale adrenalina jest im obca. Śladowe jej ilości znajdą za to w dziarskim Soulu, który do tego zaskakuje obszerną i bardzo przemyślnie zaprojektowaną kabiną. Citroëna natomiast śmiało polecamy kierowcom, którzy podróżują głównie po mieście i cenią sobie niewielkie zużycie paliwa, a do tego szukają w aucie odrobiny awangardy i nieprzeciętnego stylu. W tej kategorii Cactus nie ma sobie równych. I tylko w tej.

 


Adam Majcherek - redaktor „auto motor i sport”

W testowanej wersji Cactusa fabryczna nawigacja nie wymaga dopłaty. Mitsubishi nie ma nawigacji nawet w płatnych opcjach. Klienci mogą zamówić w salonie akcesoryjną nawigację, montowaną w miejsce radia, za 4490 lub 4999 zł. Za to Kia każe sobie dopłacać za nią aż 6000 zł, w pakiecie z lepszym sprzętem audio i większym, dotykowym ekranem. Drogo!

 

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Soul 1.6 GDI XL ASX 1.6 2WD AS&G BLUE SKY C4 Cactus 1.2 PureTech 82 Shine Edition
Rodzaj silnika/liczba cylindrówbenzynowy, R4benzynowy, R4benzynowy, R3
Moc kW (KM)132 KM117 KM82 KM
Przy obrotach (/min)6300/min6000/min5750/min
Poj. skokowa cm31591 cm31590 cm31199 cm3
Rodzaj paliwaPb95Pb95Pb95
Maksymalny moment obrotowy (Nm)161 Nm154 Nm116 Nm
Przy obrotach (/min)4850/min4000/min2750/min
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa przekł. mechaniczna5-biegowa przekł. mechaniczna5-biegowa przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4140/1800/1593 mm4295/1770/1615 mm4157/1729/1480 mm
Rozstaw osi (mm)2570 mm2670 mm2595 mm
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,6 m/10,6 m11,1 m/11,8 m11,2 m/11,2 m
Poj. zbiornika paliwa (l)54 l63 l50 l
Masa własna (kg)1212 kg1290 kg1040 kg
Dopuszczalne obciążenie (kg)608 kg580 kg535 kg
Poj. bagażnika (l)354/1367 l393 l358/1170 l
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1410/1390 mm1460/1480 mm1420/1392 mm
Rozmiar oponNexen Nblue HD, 235/45 R18Yokohama Aspec, 215/60 R17Goodyear EfficientGrip, 205/50 R17
CO2 (limit) g/km170 g/km135 g/km105 g/km
Norma emisji spalinEuro 5Euro 5Euro 5
OsiągiSoul 1.6 GDI XLASX 1.6 2WD AS&G BLUE SKYC4 Cactus 1.2 PureTech 82 Shine Edition
0-30 km/h (s)1,8 s2,0 s2,1 s
0-50 km/h (s)3,4 s3,6 s4,3 s
0-80 km/h (s)7,0 s7,2 s8,5 s
0-100 km/h (s)10,5 s11,7 s13,0 s
0-120 km/h (s)13,6 s13,8 s18,5 s
0-130 km/h (s)17,5 s18,4 s23,4 s
0-160 km/h (s)31,2 s34,9 sb.d.
Prędkość maksymalna (km/h)185 km/h183 km/h167 km/h
Elastyczność Soul 1.6 GDI XLASX 1.6 2WD AS&G BLUE SKYC4 Cactus 1.2 PureTech 82 Shine Edition
60-100 km/h na IV/V biegu (s)11,3/13,8 s14,2/19,1 s12,6/18,0 s
80-120 km/h na IV/V biegu (s)11,2/14,6 s14,3/21,1 s14,1/19,9 s
Elastyczność Soul 1.6 GDI XLASX 1.6 2WD AS&G BLUE SKYC4 Cactus 1.2 PureTech 82 Shine Edition
80-120 km/h na VI biegu19,8 s--
Zużycie paliwaSoul 1.6 GDI XLASX 1.6 2WD AS&G BLUE SKYC4 Cactus 1.2 PureTech 82 Shine Edition
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( w mieście) l/km9,1 l/100 km7,5 l/100 km5,6 l/100 km
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( poza miastem) l/km6,3 l/100 km4,9 l/100 km4,0 l/100 km
Zużycie paliwa wg normy NEDC (średnie) l/km7,3 l/100 km5,9 l/100 km4,6 l/100 km
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)6,5 l/100 km5,9 l/100 km5,0 l/100 km
Maksymalne (l/100 km)11,4 l/100 km9,5 l/100 km8,4 l/100 km
średnie podczas testu (l/100 km)8,6 l/100 km7,4 l/100 km6,8 l/100 km
zasięg (km)627 km851 km735 km
Droga hamowania (m)Soul 1.6 GDI XLASX 1.6 2WD AS&G BLUE SKYC4 Cactus 1.2 PureTech 82 Shine Edition
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)36,1 m38,0 m38,5 m
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m)36,7 m39,1 m40,3 m
Ceny i wyposażenieSoul 1.6 GDI XLASX 1.6 2WD AS&G BLUE SKYC4 Cactus 1.2 PureTech 82 Shine Edition
Cena modelu podstawowego (zł)74 900 zł73 990 zł68 400 zł
Poduszki boczne/kurtyny- / tak- / tak- / tak
Radioodtwarzacz CD/MP3tak (z USB)tak (z USB)tak (z USB)
Klimatyzacja automatycznataktaktak
Nawigacja GPS6000 zł- złtak
Lakier metalizowany2000 zł2300 zł2800 zł
Zestaw Bluetoothtaktaktak
Obręcze kół z lekkich stopów tak (18’’)tak (17’’)tak (17’’)
Tempomattaktaktak
Czujnik parkowaniataktaktak (kamera cof.)
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Ocena punktowa (maks. 500)

Soul 1.6 GDI XL 389 (500) Komfort jazdy, wielkość kabiny pasażerskiej, jakość wykonania – trzy razy tak. Do tego bogate wyposażenie i długa gwarancja – Soul ma wiele zalet. Świetny odbiór całości psuje tylko paliwożerna jednostka napędowa.
ASX 1.6 2WD AS&G BLUE SKY 367 (500) Przestronne wnętrze i komfortowe zawieszenie mogą się podobać. Jednak właściwości jezdne ASX-a są tylko przeciętne, a osiągi rozczarowują. Plus za oszczędny silnik.
C4 Cactus 1.2 PureTech 82 Shine Edition 364 (500) Wyjątkowy styl trochę wpłynął na funkcjonalność, ale i tak Cactus sprawdza się na co dzień. Imponuje oszczędnością, pozytywnie zaskakuje właściwościami jezdnymi, w wersji 110-konnej walczyłby z Kią o pierwsze miejsce.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 59 990 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, suv-5, van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Mniejszy samochód, ale bardziej stylowy, czy raczej standardowy, za to większy? Sprawdzamy, który daje więcej za podobne pieniądze – rozsądne Mitsubishi ASX, stylowa Kia Soul czy odjechany Citroën Cactus.&nbsp;</p><br /><br /><a href="/testy/Citroen-C4-Cactus-Kia-Soul-Mitsubishi-ASX-porownanie,18672,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2014-12-29 11:32:31
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij