Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Citroën C4 - Chleba i igrzysk

2008-05-16
Citroën C4 Dzięki silnikowi o mocy 180 KM, coupé w wersji 2.0i 16V VTS nie tylko groźnie wygląda, ale jest naprawdę szybkie.

Generalnie, auta dzielą się na zwyczajne i kultowe. Czasem pojawia się samochód z pogranicza. Co najmniej takim chce być Citroën C4, następca bardzo zwyczajnej Xsary. Jako pierwsi mieliśmy okazję sprawdzić, co potrafią jego dwie wersje - hatchback 1.6 HDi oraz 180-konne coupé 2.0i 16V VTS.

auto motor i sport 12/2004

Wyglądają odmiennie, ale pod względem przestronności wnętrza prezentują taki sam poziom. Na przednich fotelach siedzi się wysoko, ale dość wygodnie i nie jak na krześle - umieszczone stosunkowo głęboko pedały nie wymuszają podkurczania nóg. Miejsca nad głową nie brakuje nawet wysokim pasażerom, sporo jest też przestrzeni na wysokości ramion. Przed pasażerami przestrzeń jak w klasycznym, jednobryłowym vanie. Z tyłu już się tego aż tak nie odczuwa, ale i tu jest całkiem przestronnie, a przestrzeni nad głową czy na nogi może brakować tylko wysokim pasażerom. Fotele i kanapa są komfortowe, ale w niemieckim a nie we francuskim guście. Twarde siedziska i głęboko wyprofilowane oparcia, które dość ciasno otulają całe plecy to - jeszcze niedawno - nie do pomyślenia w samochodzie "made in France".

Obydwie odmiany nadwoziowe Citroëna C4 zbliżony poziom prezentują również pod względem funkcjonalności wnętrza. Oczywiście, do auta pięciodrzwiowego wsiada się wygodniej. Nie tylko na tylną kanapę (drzwi otwierają się szeroko, otwór jest spory, dostęp do kanapy wygodny), ale również do przodu. Większe drzwi coupé to tylko pozornie większy komfort przy zajmowaniu miejsc na przednich fotelach. Jedynie na pustym parkingu drzwi te można otworzyć na oścież. Ponadto, po maksymalnym otwarciu znajdują się one tak daleko od kierowcy czy pasażera, że z trudem się do nich sięga.

Na tylną kanapę coupé, pomimo braku osobnych drzwi, wsiada się dość wygodnie. W okolicach środkowego słupka dach wersji trzydrzwiowej przebiega wysoko, a otwór drzwi sięga daleko za linię oparć foteli, które po mocnym przesunięciu do przodu pozostawiają sporo wolnej przestrzeni, ułatwiającej wydostanie się na zewnątrz.

Bardziej niż wymiarami zewnętrznymi czy przestronnością wnętrza, testowane wersje "C4" różnią się właściwościami jezdnymi oraz komfortem resorowania, chociaż są to różnice raczej subtelne w porównaniu z tym, co sugeruje odmienny styl obydwu modeli. W tych dziedzinach Citroën wciąż przejawia zamiłowanie do komfortu we francuskim guście, ale znowu wyraźnie dają się zauważyć wpływy niemieckie. "C4" nie tylko nie kołysze się na zakrętach jak statek na wodzie, ale także precyzyjnie, chociaż niezbyt szybko, "podąża" za kierownicą. Tu jednak dużo zależy od wersji silnikowej, a raczej wagowej. Cięższe wersje auta wyposażone są w sztywniejsze elementy zawieszenia oraz w opony o niższym profilu (również sztywniejsze) - w odróżnieniu od modelu podstawowego; owocuje to tym, że 180-konne coupé w porównaniu ze 110-konnym hatchbackiem prowadzi się zauważalnie inaczej, co jednak nie znaczy, że zasługuje on na miano sportowego. W obydwu samochodach przełożenie układu kierowniczego i jego wspomaganie są takie same.

DANE TECHNICZNE 1.6 HDi SX Pack

Nadwozie
Długość x szerokość x wysokość 4260 x 1773 x 1458 mm, rozstaw osi 2608 mm, masa własna 1280 kg, dopuszczalna ładowność 520 kg.
Silnik
Wysokoprężny, rzędowy, 4-cylindrowy, pojemność skokowa 1560 cm3, maks. moc 80 kW (110 KM) przy 4000 obr/min, maks. moment obrotowy 240 (260) Nm przy 1750 obr/min.
Osiągi*
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,2 s; Prędkość maksymalna 192 km/h; Średnie zużycie paliwa 4,7 l/100 km

* - dane fabryczne

W obydwu testowanych wersjach zawieszenie nie tylko zapewniało kołom dobry kontakt z nawierzchnią, a nadwoziu stabilność, ale skutecznie radziło sobie również z tłumieniem nierówności, pracując przy tym stosunkowo cicho. Ogólny niski poziom hałasu we wnętrzu to także zasługa laminowanych bocznych szyb oraz znakomitej aerodynamiki samochodu, która dla wersji coupé wyraża się współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym 0,28, dla hatchbacka tylko o 0,01 gorszym.

W czasie jazdy, niemal pod każdym względem lepiej prezentuje się 180-konny Citroën C4 2.0i 16V coupé, który od 0 do 100 km/h rozpędza się w 8,3 s, czyli o blisko 3 s szybciej niż wersja z 1,6-litrowym silnikiem HDi o mocy 110 KM. Niemal, bo elastyczność diesla, który dysponuje potężnym momentem obrotowym o wartości 240 Nm - chwilowo nawet 260 Nm (dzięki funkcji overboost, dostępnej na III, IV iV biegu) - już przy prędkości obrotowej wynoszącej 1750 obr/min, robi na kierowcy niemałe wrażenie. Ponadto, gdy porówna się zużycie paliwa obu wersji, wszelkie sprinterskie zalety 180-konnego silnika benzynowego biorą w łeb. Owszem, na trasie diesel zużywa "tylko" o 2,5 l/100 km mniej paliwa, ale już w mieście - aż o 5,7 l/100 km, czyli praktycznie połowę tego, co "wciąga" silnik benzynowy.

Samochód, który jak Citroën C4 chce walczyć o najwyższe laury na zatłoczonej arenie niższej klasy średniej nie może być tylko dobry, zapewniać jedynie "chleba". Musi jeszcze dawać poczucie obcowania z czymś wyjątkowym, dostarczać emocji niczym igrzyska. Do roli bohatera, a nie kolejnego statysty Citroën przygotował "C4" bardzo starannie. Auto jest nowe i wygląda na nowe. Nie tylko z zewnątrz, ale także w środku. Centralnie umieszczony wyświetlacz nie jest niczym wyjątkowym, ale razem z trzema innymi sprawia, że we wnętrzu "C4" można poczuć się inaczej niż w jakimkolwiek ze znanych dotychczas samochodów. Czy lepiej, trzeba ocenić samemu. Jakby tego było mało, środek kierownicy nie dość, że jeży się od przycisków i pokręteł, to na dodatek nie obraca się razem z kołem. Tego jeszcze nie było. Nie tylko w autach tej klasy, ale w ogóle. Szybko można się do tego rozwiązania przyzwyczaić, wręcz go nie zauważać. Ale czy polubić? Znowu trzeba ocenić samemu.

Wyposażenie seryjne i dodatkowe jak również mnogość wersji silnikowych oraz ceny poszczególnych odmian "C4" wskazują, że przy pomocy tego właśnie samochodu francuski producent zamierza zgotować konkurentom niezłe igrzyska.

DANE TECHNICZNE 2.0i 16V VTS

Nadwozie
Długość x szerokość x wysokość 4273 x 1769 x 1458 mm, rozstaw osi 2608 mm, masa własna 1337 kg, dopuszczalna ładowność 431 kg.
Silnik
Benzynowy, rzędowy, 4-cylindrowy, pojemność skokowa 1997 cm3, maks. moc 130 kW (180 KM) przy 7000 obr/min, maks. moment obrotowy 202 Nm przy 4750 obr/min.
Osiągi*
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s; Prędkość maksymalna 227 km/h; Średnie zużycie paliwa 8,4 l/100 km

* - dane fabryczne

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Citroën

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 59 990 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, suv-5, van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Generalnie, auta dzielą się na zwyczajne i kultowe. Czasem pojawia się samochód z pogranicza. Co najmniej takim chce być Citroën C4, następca bardzo zwyczajnej Xsary. Jako pierwsi mieliśmy okazję sprawdzić, co potrafią jego dwie wersje - hatchback 1.6 HDi oraz 180-konne coupé 2.0i 16V VTS.
    auto motor i sport, 2008-05-16 21:52:24
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij