Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
3.6

Citroen C4 Picasso: nowy van dla rodziny

Wygodny, przestronny i nieźle odjechany, a przy tym praktyczny. Przeszklony prawie jak papamobile. Ale kusi czymś więcej, niż tylko oryginalnym wyglądem. W teście – nowa generacja Citroëna C4 Picasso z turbodoładowanym, benzynowym 1.6.

Adam Majcherek 2013-09-18

Warunki testowe
Temperatura: 23 °C
Nawierzchnia: suchy asfalt
Opony: letnie

Francuzi twierdzą, że mając dużą rodzinę wcale nie jest się skazanym na zakup blaszanego furgonu o urodzie skrzynki na ziemniaki, tyle że z oknami. Jedyną zaletą takiego wehikułu jest to, że pomieści gromadkę pasażerów z furą bagażu. Ale rodzinny samochód wcale nie musi być nudny, a praktyczność nie wyklucza oryginalności. I to próbuje udowodnić nowy C4 Picasso.

Jak z innej planety

Van Citroëna z przodu nie przypomina niczego, co jeździ po naszych drogach. To pierwszy samochód, w którym tak ważną rolę stylistyczną pełnią światła do jazdy dziennej. Na tyle ważną, że nie są (jak w większości innych modeli) elementem reflektorów, lecz przedłużeniem „grilla”. Zamontowano je na najbardziej prominentnym miejscu i nie połączono z pozostałymi – światła mijania i drogowe umieszczono poniżej.

Przód jest tak oryginalny, że właściwie C4 Picasso równie dobrze mógłby należeć do awangardowej rodziny DS. Świadczy o tym także długa lista elektronicznych systemów i takie rozwiązania w kabinie, których nie spodziewałbyś się zobaczyć w zwykłym, popularnym modelu. Przykłady? Chociażby ekran o przekątnej 12 cali (to 30 cm!), który zastąpił zegary, zagłówki z bocznymi podpórkami dla głowy, fotele z funkcją masażu, czy podnóżek wysuwany z fotela pasażera. Żadne z tych akcesoriów nie jest niezbędne, ale wszystkie powodują, że zwykłe rodzinne auto nabiera niezwykłego charakteru.

Tańszy, mniejszy, ale... większy

C4 Picasso to pierwszy model Grupy PSA zbudowany na modularnej płycie podłogowej EMP2. Dla klienta ma to znaczenie o tyle, że zwykle lista wyposażenia auta zbudowanego na takiej platformie jest bogatsza, niż w przypadku tradycyjnych konstrukcji. Tak też jest w C4 Picasso – model poprzedniej generacji kosztował w podstawowej wersji 75 800 zł. Za nowy trzeba zapłacić o 2 tysiące złotych mniej, a już na starcie jest lepiej wyposażony, do tego bardziej przestronny, mimo krótszego (o 4 cm) nadwozia.

Za to o 6 cm zwiększył się rozstaw osi (do aż 278,5 cm). Efekt jest taki, że z tyłu na trzech osobnych fotelach pasażerowie mogą się wygodnie rozsiąść, niemal rozprostować nogi i czuć swobodnie, bez obawy trącania ramieniem sąsiada. Jeśli z tyłu siedzieć mają niemowlęta lub przedszkolaki – nie ma problemu, zmieszczą się tam trzy foteliki do przewożenia maluchów.

A gdy zajdzie potrzeba, przesuwając te fotele można płynnie regulować pojemność bagażnika – od 537 do 630 litrów. Przesunięte maksymalnie do przodu, będą nadawały się tylko do posadzenia na nich dzieci, których nóżki nie wystają poza foteliki. Ale co by nie mówić, nawet podstawowa, 537-litrowa pojemność bagażnika jest całkiem wystarczająca, a próg załadunkowy na wysokości 61 cm nie zmusza do podnoszenia bagażu przesadnie wysoko.

Do samego bagażnika mamy jedno zastrzeżenie – szkoda, że pokrywy nie da się otworzyć żadnym przyciskiem z wnętrza auta. Szczególnie że w wyższych wersjach wyposażenia drzwi przedziału bagażowego unoszą się za pomocą elektrycznych siłowników.

Widoczność jak w szklarni

Swoją familijność Picasso podkreśla sprytnymi rozwiązaniami. Od przeszklenia nadwozia poczynając – dach panoramiczny (opcja za 3000 zł) oraz szyba czołowa kończąca się nad głowami kierowcy i pasażera z przodu (standard) gwarantują, że w kabinie nigdy nie będzie ponuro. Przednia szyba jest bardzo pochylona, a w szerokim słupku A umieszczono duże okno – to doskonale poprawia widoczność.

Oprócz wspomnianych już przesuwanych foteli w drugim rzędzie, na uwagę zasługują rolety okien, gniazdo 230V, dodatkowe lusterko do obserwacji pasażerów siedzących z tyłu oraz stoliki umieszczone w oparciach przednich foteli.

Są też rozwiązania chyba nie do końca przemyślane. Tego, że tradycyjne zegary wymieniono na wielki ekran nie krytykujemy. Jego wskazania są czytelne; gorzej widoczne okazują się tylko, gdy słońce jest z tyłu, a dach odsłonięty. Jednak obsługa klimatyzacji za pomocą dotykowego ekranu to przesadna nowoczesność. Nie jest wprawdzie skomplikowana – trzeba trafić palcem w ikonę klimatyzacji na ekranie i zmienić temperaturę czy kierunki nawiewu – ale klasycznymi pokrętłami robi się to w ułamku sekundy. Przy ekranie trzeba spędzić dłuższą chwilę.

Szybki, bo z turbo

Jak na rodzinny autobus, C4 Picasso jest całkiem szybki – o ile, tak jak w naszym przypadku, pod maską ma turbodoładowany silnik benzynowy. Przyspieszenie do setki w czasie poniżej 10 sekund to wynik bardziej niż zadowalający. A moment obrotowy dostępny w szerokim zakresie obrotów gwarantuje bezstresowe wyprzedzanie.

Citroën jest bardzo dobrze wyciszony i komfortowy. Poziom komfortu trzeba jednak oceniać indywidualnie – podczas jednej z podróży pasażerowie z tyłu narzekali, że „w zakrętach za mocno huśta”. Obiektywnie można za to stwierdzić, że jak na spory samochód z mocnym silnikiem, C4 Picasso jest całkiem oszczędny – nasz 1.6 THP na 100 km połykał niecałe 8 litrów paliwa. C4 świetnie hamuje – podczas pomiarowych przejazdów zdarzało mu się zatrzymać na dystansie poniżej 37 metrów.

Jeśli więc jesteś ojcem nie najmniejszej rodziny, a lubisz nietypowe, gadżeciarskie samochody i nie boisz się wystąpić w roli królika doświadczalnego, na którym Citroën będzie testował nową płytę podwoziową – wybierz C4 Picasso. Weź tylko pod uwagę, że aby skorzystać z wszystkich elektronicznych cudeniek, których w cenniku nie brakuje – np. radarów, czy systemu automatycznego parkowania – będziesz musiał wybrać dobrze wyposażoną wersję, która kosztuje blisko 100 tys. złotych. A to, jak na vana i to nie największego, kwota niemała. Z okazji premiery modelu polski importer proponuje 6 tys. zł rabatu i jeszcze do 8 tys. zł, jeśli zostawisz w rozliczeniu swój samochód. Odważysz się spróbować tej francuskiej awangardy?

Adam Majcherek
redaktor auto motor i sport

Warto wiedzieć:

Platforma EMP2 pozwala na wykorzystywanie tej samej podłogi, zawieszenia, układów hamulcowego i kierowniczego, a także tych samych silników i układów przeniesienia napędu oraz sieci elektrycznych i elektronicznych w wielu modelach aut – te elementy stanowią 60% kosztów produkcji samochodu. Taka unifikacja sprawia, że produkcja aut jest tańsza. Złośliwi mówią, że przy okazji sprawia, że wszystkie będą jeździć identycznie, ale to temat na inną dyskusję...

Dane techniczne

Data publikacji 09/2013
Silnik Rodzaj:benzynowy, R4 turbo Umieszczenie: poprzecznie z przodu Rozrząd: dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 156
Przy obrotach (/min) 6000
Pojemność skokowa [cm3] 1598
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 240
Przy obrotach (/min) 1400-4000
Maksymalne obroty (obr/min) 6000
Rodzaj paliwa LOB95
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,54/2,04/1,43/1,10/0,88/0,74
Bieg wsteczny 3,31:1
Przełożenie przekł. głównej 4,18:1
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy van
Układ jezdny Zawieszenie przednie: kolumny McPhersona, wahacze trójkątne, amortyzatory, stabilizator Zawieszenie tylne: belka skrętna, sprężyny śrubowe, amortyzatory
Hamulce z przodu tarcze wentylowane, średnica 304 mm
Hamulce z tyłu tarczowe, średnica 290 mm
Układy wspomagające ABS, ESP
Rozmiar kół i opon Michelin Primacy HP 205/55 R17 7J x 17
Koło zapasowe zestaw naprawczy
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,30
Dł/szer/wys [mm] 4428/1826/1613
Rozstaw osi [mm] 2785
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1581/1581
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,1/11,1
Poj. zbiornika paliwa [l] 57
Masa własna [kg] 1371
Dopuszczalne obciążenie [kg] 569
Poj. bagażnika [l] 537–630/1709
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 8,2
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 4,8
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 6,0
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1460
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,84/0,63
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1046/158
Gwarancja podzespoły (lata) 2
Gwarancja lakier (lata) 5
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 106 900
Wyposażenie wersji testowanej Przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, ABS, ESP, układ wspomagający ruszanie na wzniesieniu, mocowania Isofix, zdalnie sterowany centralny zamek, radio CD/MP3 sterowane przyciskami na kierownicy, zestaw głośnomówiący Bluetooth, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach, kamera cofania, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, 17-calowe obręcze aluminiowe
0-30 km/h (s) 2,0
0-50 km/h (s) 3,5
0-70km/h (s) 5,7
0-100 km/h (s) 9,5
0-130 km/h (s) 16,5
0-160 km/h (s) 26,3
400 m (km/h)/(s) 134,7/17,2
Prędkość maksymalna (km/h) 209
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 9,5/11,8
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 10,4/12,8
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 6,5
Maksymalne (l/100 km) 9,7
średnie podczas testu (l/100 km) 7,6
zasięg (km) 750
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 30 km/h 27
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 46
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 70 km/h 67
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 96
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 125
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 160 km/h 155
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 36,9
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 37,4
Wyposażenie dodatkowe Reflektory ksenonowe 3000 zł Dach panoramiczny Cielo 3000 zł Zestaw hi-fi JBL 2500 zł Czytnik płyt CD 400 zł Lakier metalizowany 2000 zł

PODSUMOWANIE

Citroen C4 Picasso

Ocena:
4
(, )
Citroën C4 Picasso został stworzony z myślą o młodym ojcu rodziny, który lubi przycisnąć i jest fanem elektronicznych nowinek (ekran 12”). Ma żonę, którą uwielbia zaskakiwać i rozpieszczać (funkcja masażu, podnóżek, wygodne zagłówki) oraz dzieciaki, nie cierpiące nudzić się podczas podróży (szklany dach, stoliki z podświetleniem, duży bagażnik na zabawki).
Nadwozie
przestronne i starannie wykończone wnętrze
oryginalny design
duży bagażnik
pokrywa bagażnika bez możliwości otwarcia z wnętrza auta
Napęd
bardzo dobre osiągi
precyzyjny mechanizm zmiany przełożeń
maksymalny moment obrotowy dostępny w szerokim zakresie obrotów
Bezpieczeństwo
bardzo skuteczne hamulce
obrze zestrojony układ ESP
Komfort
wygodne fotele
dobry komfort resorowania
przekombinowana obsługa klimatyzacji
Właściwości jezdne
przewidywalne zachowanie
dobra przyczepność
zbyt duże wspomaganie układu kierowniczego
Eksploatacja
atrakcyjne ceny niektórych dodatków
tylko dwa lata gwarancji
okresy między przeglądami

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 59 990 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, suv-5, van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Ceny nawet atrakcyjne, wzornictwo I klasa, choć "na żywo" jakiś taki mniej proporcjonalny od poprzednika mi się zdawał...
    Do takiego auta chyba wyrałbym diesla ew. 1,6 120 za mniejsze pieniądze - THP niesie za sobą podobne ryzyka jak 1,4 TSI :manx:

    konjo, 2013-09-18 21:19:39
  • avatar
    zgłoś
    Wygodny, przestronny i nieźle odjechany, a przy tym praktyczny. Przeszklony prawie jak papamobile. Ale kusi czymś więcej, niż tylko oryginalnym wyglądem. W teście – nowa generacja Citroëna C4 Picasso z turbodoładowanym, benzynowym 1.6.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2013-09-18 15:15:56
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij