Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Citroën C5 – Kaliber nr 5

2008-04-30
Citroën C5 Citroen C5

Nowy Citroën C5 bierze na celownik nie tylko konkurentów spod znaku Peugeota i Renault, ale przede wszystkim tych "Made in Germany". Może nie od razu liczy na ustrzelenie Audi i BMW, ale Forda i VW już tak. Czy C5 to wystarczający kaliber?

Można śmiało powiedzieć, że w porównaniu z poprzednikiem C5 wyszło z cienia i aż rwie się do walki z konkurentami, już "na dzień dobry" prezentując atrakcyjny styl. Ogromny C5, długością dorównujący Fordowi Mondeo, wygląda dynamicznie i dostojnie zarazem. Aby przypodobać się szerszej publiczności, Citroën zrezygnował nawet z nadwozia typu liftback, od pokoleń stosowanego w autach klasy średniej. Tym razem samochód nie tylko wygląda jak sedan, ale jest nim naprawdę.

Mimo to stylistom udało się przemycić do C5 kilka detali typowych dla citroënowskich limuzyn - charakterystyczne proporcje nadwozia z długim przednim i krótkim tylnym zwisem czy wklęsłą tylną szybę. Właśnie ta dziwaczna (i droga w produkcji) szyba najdobitniej podkreśla przynależność C5 do grona limuzyn Citroëna i pozwala pokrywie bagażnika otwierać się znacznie szerzej. Dzięki temu dostęp do bagażnika, który liczy 439 l lub 467 l (w zależności od tego, czy samochód został wyposażony w koło zapasowe, czy w zestaw naprawczy) jest wygodniejszy niż w autach konkurencji. Sam bagażnik nie grzeszy jednak pojemnością.

Za sprawą sporych drzwi dostęp do przestronnej kabiny jest komfortowy. Jedynie przy zajmowaniu miejsca na tylnej kanapie trzeba uważać na głowę. Łatwo zawadzić o dach, który w tej rodzinnej limuzynie opada ku tyłowi niemal tak mocno, jak w sportowym coupé. Po zamknięciu drzwi można oniemieć z wrażenia. Nie dlatego, że zamykają się lekko i z przyjemnym dla ucha dźwiękiem, ale na widok elegancko wykończonego wnętrza.

DIESLE GÓRĄ

W bogatej ofercie jednostek napędowych do Citroëna C5, która obejmuje trzy silniki benzynowe i cztery wysokoprężne (wszystkie seryjnie wyposażone w filtr cząstek stałych), na pierwszy plan wysuwają się silniki wysokoprężne.

Wśród nich najciekawszą propozycją wydaje się dwulitrowy diesel o mocy 136 KM, standardowo współpracujący z 6-biegową przekładnią mechaniczną. W ofercie jest też 6-stopniowa automatyczna skrzynia biegów, ale tylko w połączeniu z najbogatszym wyposażeniem Exclusive.

Citroën C5 2.0 HDi oferuje lepsze osiągi niż wersja z 1,8-litrowym silnikiem benzynowym pod maską i tylko nieznacznie ustępuje odmianie napędzanej przez silnik dwulitrowy o mocy 140 KM. O blisko 2,5 l/100 km niższe średnie zużycie paliwa i emisja dwutlenku węgla na poziomie 157 g/km zamiast 198 g/km rekompensują o 0,9 s dłuższy czas rozpędzania od 0 do 100 km/h czy o 6 km/h niższą prędkość maksymalną. Szkoda tylko, że za tak samo wyposażone C5 2.0 HDI trzeba zapłacić o 12 000 zł więcej niż za C5 2.0i 16V. Niestety, w zderzeniu z brutalną cennikową rzeczywistością ekologia wciąż stoi u nas na straconej pozycji.

Najmocniejsze, sześciocylindrowe, widlaste silniki (benzynowy o pojemności 3,0 l i mocy 211 KM oraz wysokoprężny o pojemności 2,7 l i mocy 204 KM) standardowo są oferowane w połączeniu z sześciostopniowym automatem. Ponieważ, jak dotąd, benzynowy silnik V6 nie jest u nas oferowany, najmocniejszą i najszybszą wersją "C5" jest odmiana napędzana silnikiem wysokoprężnym. Citroën C5 2.7 V6 HDi kosztuje 155 400 zł.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Nadwozie4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, dł. x szer. x wys. 4779 x 1860 x 1458 mm, rozstaw osi 2815 mm, masa własna 1608 kg, dopuszcz. obciążenie 547 kg, poj. bagażnika 467 l.
SilnikDiesel, 4-cylindrowy, poj. skokowa 1997 cm3, moc maks. 100 kW (136 KM) przy 4000 obr/ min, maks. mom. obr. 320 (340) Nm przy 2000 obr/min. Napęd na przednie koła.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s Prędkość maksymalna 204 km/h Średnie zużycie paliwa 6,0 l/100 km
Cena Citroën C5 2.0 HDi Attraction95 900 zł

Ponieważ w 2007 roku co piąte auto sprzedane w Europie należało do tej samej klasy, co nowy C5, a większość z nich kupiły firmy (bardzo zazwyczaj wybredne), Citroën pokusił się o zadowolenie jak najszerszej grupy odbiorców. Dlatego do wyboru są - aż siedem rodzajów tapicerki (łącznie z wysokogatunkową, gładką skórą, pokrywającą nie tylko fotele i panele drzwi, ale nawet deskę rozdzielczą i konsolę środkową), dwa rodzaje kolorystyki wnętrza (ciemniejsza, jednokolorowa i jaśniejsza, dwukolorowa, łącząca czerń i beż) oraz dwie odmiany foteli (komfortowe i sportowe). Te pierwsze są obszerne i zapewniają swobodę ruchów, natomiast sportowe mają wyraźnie zaznaczone boczne wyprofilowania i skutecznie przytrzymują ciało kierowcy i pasażera nawet w czasie dynamicznej jazdy. Ponadto, fotele z elektryczną regulacją wyposażono w niezależne sterowanie kąta nachylenia górnej części oparcia. Fotel kierowcy można też wyposażyć w funkcję masażu. Do wyboru są dwa programy - relaksacyjny i rozluźniający.

Citroën rozpieszcza klientów jeszcze bardziej i oferuje do C5 dwa rodzaje zawieszenia - mechaniczne i hydropneumatyczne. Nabywcy aut klasy średniej jeszcze nigdy nie mieli takiego wyboru. Niestety, zawieszenie mechaniczne opracowano z uwzględnieniem tego samego priorytetu, co hydrauliczne, czyli komfortu resorowania, zapominając o tych, którzy bardziej niż komfort podróżowania cenią stabilne zachowanie nadwozia, szybkie reakcje auta na komendy wydawane kierownicą i dobre poczucie tego, co dzieje się na styku kół i drogi.

Niezależnie od indywidualnych upodobań, dotyczących precyzji prowadzenia samochodu, wszystkim spodoba się komfort akustyczny w nowym C5. W tym aucie warto inwestować w dobry sprzęt audio, bo z przyjemnością będzie się go słuchało. Dzięki potrójnemu uszczelnieniu drzwi, precyzyjnemu spasowaniu poszczególnych elementów karoserii, wielowarstowej szybie przedniej (za dopłatą boczne szyby również mogą być wielowarstwowe), kabina Citroëna C5 staje się prawdziwą oazą spokoju.

Czy w salonach konkurencji zrobi się niespokojnie? Z pewnością tak, bo Citroën nie tylko dobrze wycelował, ale i "wypalił" dobrą ceną za bardzo dobrze wyposażony samochód.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Citroën

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 105 590 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nowy design... może się podobać ale silniki stare.Kto dzisiaj stosuje paski rozrządu ?
    ~gość, 2008-04-30 22:31:09
  • avatar
    zgłoś
    Nowy Citroën C5 bierze na celownik nie tylko konkurentów spod znaku Peugeota i Renault, ale przede wszystkim tych „Made in Germany". Może nie od razu liczy na ustrzelenie Audi i BMW, ale Forda i VW już tak. Czy C5 to wystarczający kaliber?
    auto motor i sport, 2008-04-30 13:24:08
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij