Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Citroën DS3, Hyundai Veloster, Mazda MX-5 Roadster-Coupé – real jak sen

Nie musisz mieć praktycznego, nudnego auta jak, takiego jak wszyscy sąsiedzi. Oto test trzech aut, których nie spotkasz codziennie na ulicy.

2011-11-22
Citroën DS3, Hyundai Veloster, Mazda MX-5 Przyjemność z posiadania samochodu można czerpać na wiele sposobów.

 

Gramolisz się z łóżka i nie możesz sobie przypomnieć, co Ci się śniło? Wiesz tylko, że to był jeden z tych przyjemnych snów. A tu nuda, jak co dzień - śniadanie, garnitur, winda, garaż, Mondeo diesel, droga do pracy. Twoje auto ginie w tłumie podobnych samochodów i jeszcze mocniej czujesz jak ucieka czas. Nagle Cię olśniło i przypomniałeś sobie sen... kupiłeś czerwonego Mustanga, rocznik 69. Myślisz sobie - przyjemnie byłoby mieć niebanalne auto.

Choć w naszym zestawieniu znalazły się samochody z innych bajek, każdy stara się zaimponować silnym charakterem. Za 100 tys. zł, jakie trzeba by wydać na praktycznego Forda Mondeo, można mieć znacznie ciekawsze auta: roadstera, któremu dołożono twardy składany dach (Mazda MX-5), malucha z rajdowymi pretensjami (Citroën DS3) lub połączenie hatchbacka i coupé, które najlepiej wygląda w rzucającym się w oczy kolorze (Hyundai Veloster). Sprawdźmy, jakiego rodzaju przyjemności można oczekiwać po każdym z naszych bohaterów.

Za szybko przypiąłem Velosterowi metkę dziwaka. Na pierwszy rzut oka przypominał Michała Szpaka, nowego w show-branży, który jest facetem, a chce wyglądać jak kobieta. Od strony kierowcy do dyspozycji są, jak w coupé, tylko jedne drzwi, ale z prawej strony - dwoje. Poza tym Hyundai może pochwalić się niebanalnym wyglądem i 18-calowymi obręczami kół. W praktyce, "17" lepiej sprawdzą się na polskich drogach. Reszta wydawała się przy konkurentach dość zwykła. Wolnossący silnik 1.6 o mocy 140 KM (jedyny oferowany w tym modelu), przyspieszenie do setki w 9,4 s i prędkość maksymalna ledwie przekraczająca dwie setki nie obiecywały mocnych wrażeń. I tak jest w rzeczywistości.

Hyundai Veloster imponuje innymi cechami. To najbardziej komfortowe auto z naszej trójki. Jest solidnie wyciszony, ma wygodne fotele i bardzo przyjemnie działające mechanizmy sterowania. W Velosterze najłatwiej dobrać komfortową pozycję za kierownicą. Kierowca będzie też zadowolony z tego, że wygodnie wsiada przez wielkie drzwi, a pasażerowie nie muszą przeciskać się na tylny fotel niczym w prawdziwym coupé. Ale kiedy otwieramy tylne drzwiczki, mamy wrażenie, że wchodzimy do piwnicy. Ilość miejsca nad głowami pozwala wygodnie usiąść osobom o wzroście do 170 cm.

Veloster niestety nie jeździ tak spektakularnie jak wygląda. Poza tym to starannie wykonany i dopracowany samochód, ale dość drogi. Za podstawową wersję Comfort z silnikiem 1.6 trzeba zapłacić 83 500 zł, a za najbogatszą Premium z tym samym motorem - 96 500 zł. W wypadku Hyundaia przyjemność z posiadania dynamicznie wyglądającego auta nie jest okupiona niewygodami i ta cecha może wielu przekonać. W poszukiwaniu mocniejszych doznań przesiadam się do Mazdy.

Jeśli chcesz z nią być, musisz przystać na jej zasady. Wybierasz się na weekendowy wyjazd? Cały bagaż nie może przekraczać 150 l. Bagażnika nie można powiększyć, a nadmiaru tobołów nie wrzucisz na tylne fotele, bo ich nie ma. Stoisz więc przed pięknym klasycznym roadsterem i zastanawiasz się, co zrobić z drugą walizką.

Zabierasz zatem szczoteczkę do zębów i parę drobiazgów, ale zanim wsiądziesz... musisz jeszcze zniżyć się do poziomu MX-5 (wysokość 1,25 m, szerokość 1,72 cm). Pozycja za kierownicą (bez regulacji osiowej) też nie jest idealna, ale na tyle dobra, by garściami czerpać przyjemność z prowadzenia. Wierną tradycji Mazdą można się, niczym muzyką Stinga, długo delektować.

Choć wnętrze jest solidnie poskładane, nie znajdziesz materiałów tak wyrafinowanych jak w roadsterach Mercedesa, czy BMW, ani wysublimowanego sprzętu grającego. W Maździe liczą się wrażenia zza kierownicy. Prowadząc MX-5 mam wrażenie, że ten samochód zatrzymał się w latach 90. Surowe, demaskujące mechanikę dźwięki, ciężko pracująca dźwignia zmiany biegów, bezpośredni układ kierowniczy powodują, że w MX-5 czujesz, że jedziesz. Napęd na tylne koła, idealny rozkład masy (50:50), lekka konstrukcja (1173 kg), mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, całkowicie wyłączalne ESP dają przyjemność z jazdy również na torze wyścigowym. Choć silnik o mocy 160 KM dziś nie robi już wrażenia, auto jest narowiste i daje dużą przyjemność z ujeżdżania. Bo tak z marszu trudno nad Mazdą zapanować.

Po takim samochodzie można się spodziewać twardego jak skała zawieszenia. Okazuje się, że toczące się na 17-calowych kołach MX-5 dzięki stosunkowo dużemu skokowi zawieszenia bez najmniejszych problemów radzi sobie z polskimi drogami, a układ jezdny pracuje cicho i jak na roadstera komfortowo. Kiedy nasycisz się dynamiczną jazdą i zarzucającym na zakrętach tyłem, możesz przejść w tryb rekreacyjny i w 12 sekund złożyć dach.

W wypadku MX-5 do wyboru są wersja z miękkim dachem i silnikiem 1.8/126 KM (Roadster - 91 800 zł) oraz testowana odmiana 2.0 o mocy 160 KM z twardym automatycznie składanym dachem (Roadster-Coupé - 105 700 zł). W nagrodę za wszystkie niewygody czekają na Ciebie przyjazne spojrzenia przechodniów. MX-5 bez dwóch zdań budzi sympatię, ale czy tylko dlatego jest najlepiej sprzedającym się roadsterem na świecie? To całościowa koncepcja roadstera - który jest stosunkowo niedrogi, lekki, daje ogromną przyjemność z prowadzenia i klasycznie wygląda - trafiła na podatny grunt.

A Citroën DS3? Budzi kontrowersje, podąża za modą i potrafi porwać za sobą ludzi młodych. Możesz go mieć w najtańszej wersji Chic Airdream z silnikiem 1.4/95 KM za 59 950 zł (w promocji - 55 150 zł). Tych, którzy lubią wychylać mocniej pedał gazu zainteresuje wersja, która występuje w naszym teście - SportChic (1.6/156 KM) za 79 950 zł (w promocji - 73 550 zł). Pod maską pracuje znany z Mini turbodoładowany silnik benzynowy, stosowany również w innych modelach koncernu PSA. Jako jedyny z testowej trójki oferuje powyżej 200 Nm (tu 240 Nm) i technikę, która łączy bezpośredni wtrysk paliwa z turbosprężarką. Serce Citroëna rozkręca się już od najniższych obrotów i przyjemnym brzmieniem zachęca kierowcę do wciskania gazu.

W Citroënie poduszki pod silnikiem i skrzynią oraz elementy gumowe zawieszenia są dość miękkie. Efekt jest taki, że układ jezdny DS3 sprawdza się w codziennej eksploatacji i daje sporo przyjemności z szybkiej jazdy, ale nie ma co liczyć na takie wyczucie samochodu, jakie serwuje MX-5. Poza tym zdarza się, że po najechaniu na większą nierówność zawieszenie hałasuje. Nie zmienia to faktu, że na krętej drodze napę-dzane na przednie koła DS3 jest najskuteczniejsze z naszej trójki. Nawet mniej wprawny kierowca może nim pojechać bardzo szybko, a ten, który odważy się wyłączyć ESP będzie się cieszył rajdowo zamiatającym tyłem po odjęciu gazu, dynamicznymi przyspieszeniami i wysokimi prędkościami w zakrętach.

Styliści nie zaniedbali też wnętrza. Szkoda tylko, że od czasu do czasu słychać poskrzypywania plastików. Poza tym DS3 jakojedyny może przewieźć 5 osób, z tym że pasażerowie siedzący z tyłu będą bardziej zadowoleni z jakości sprzętu muzycznego niż z przestrzeni (ciasno jak w miejskim maluchu).

Wynik tego stawiającego na emocje porównania rozstrzyga... rozsądek. Wystarczy na jednej szali położyć emocje, a na drugiej praktyczność. Zatem jeśli kryterium jest radość z jazdy, wygrywa roadster Mazdy, za nim plasuje się budzący rajdowe emocje, gadżeciarski Citroën DS3. Ciekawie wyglądający i praktyczny Hyundai zaimponuje tym, którzy lubią równowagę pomiędzy atrakcyjnością a funkcjonalnością. Notabene, jeśli masz w garażu jeden z tych samochodów, łatwiej będzie zamienić w rzeczywistość pozostałe marzenia ze snu.

Tekst Szczepan Mroczek,
zdjęcia Mariusz Barwiński, Jacek Hanusz
amis 11/2011

Dane techniczne

  DS3 1.6 THP SportChic Veloster 1.6 Premium MX-5 Roadster-Coupé 2.0 Sport
Poj. skokowa cm3159815911998
Układ napędowy
Moc maksymalna156 KM140 KM160
Przy obrotach (/min)600063007000
Maksymalny moment obrotowy (Nm)240167188
Przy obrotach (/min)400048505000
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana tylne koła
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa przekł. mechaniczna6-biegowa przekł. mechaniczna6-biegowa przekł. mechaniczna
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)3948/1715/14584220/1790/13994020/1720/1245
Rozstaw osi (mm)245226502330
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)505050
Wymiary i masy
Masa własna (kg)116511851173
Dopuszczalne obciążenie (kg)432515202
Poj. bagażnika (l)285/980320/1015150
Zużycie paliwa wg. normy NEDC ( w mieście) l/km9,47,810,9
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) l/km5,15,16,1
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) l/km6,76,17,8
średnie podczas testu (l/100 km)8,88,99,1
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Emisja CO2 g/km155142181
Osiągi
0-50 km/h (s)2,73,12,8
0-100 km/h (s)7,59,48,3
0-180 km/h (s)29,547,729,8
Prędkość maksymalna (km/h)214201218
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s)6,4/8,39,8/14,18,8/10,8
80-120 km/h na IV/V biegu (s)6,8/8,810,1/15,19,0/11,1
80-120 km/h na VI biegu11,420,715,3
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)38,638,537,4
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)38,238,337,6
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)39,437,537,8
Ceny i wyposażenie
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ taktak/ -
ABS/ESPtak/ taktak/ taktak/ tak
Radioodtwarzacz CD/MP3taktaktak
Klimatyzacja automatycznataktaktak
Obręcze z lekkich stopówtak 17"tak 18"tak 17"
Uzasadnienie
UzasadnienieJest modny, nowoczesny, a przy tym luksusowy i sportowy. Gdyby jeszcze jakość montażu DS3 dorównywała poziomowi pracy projektantów, byłoby wspaniale.Jest najbardziej przyjazny na co dzień, ale jeździ jak nienaganny kompakt z nieco twardszym zawieszeniem. A w tym porównaniu szukaliśmy nieco innych wrażeń.W 1989 roku wypuściła na rynek samochód, który bez zmiany koncepcji wciąż sprawia wiele radości. Nam również najwięcej emocji z całej trójki dostarczyła Mazda.
Cena
Cena wersji porównywalnych79 950 zł96 500 zł105 700 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 66 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    W rzeczywistości podobno sytuacja wygląda tak samo. Znaczy się samochód niby jedzie, ale po takim wyglądzie można się spodziewać czegoś znacznie lepszego.
    ~Samuraj, 2011-11-24 11:31:04
  • avatar
    zgłoś
    'airmatic' napisał(-a):niesymetryczne drzwi Velostera przekroczyły cienką granicę obciachu ,Dość zgrabnie ujęte Silnik też u Velostera dość cieńko się "prezentuje na papierze"
    krzysiek29, 2011-11-24 09:12:09
  • avatar
    zgłoś
    Według mnie niesymetryczne drzwi Velostera przekroczyły cienką granicę obciachu , więc Hyundai nie ma szans przypadnięcia mi do gustu. Podpadnięcia - już tak DS3 - wszystko byłoby pięknie, gdyby podstawiono do testu ostrzejszą, czarno-pomarańczową wersję limitowaną. A tak, mały Citroen sprawia wrażenie przedobrzonego modelu C3, którego stylista ucharakteryzował na Mini. Wrażenia z jazdy natomiast są jeszcze nieostre tak, jak przystało na komfortowego "fraancuza".Odpowiedź na pytanie autora artykułu może więc być tylko jedna: sens ma auto kultowe, a jest nim Mazda MX-5. Veloster w razie rynkowej klapy może zniknąć na dobre w następnym pokoleniu . Z kolei DS3 w swoim jaskrawożółtym kolorze ma szansę uwieść/uwieźć niejednego miłośnika gadżetów (za całkiem sporą sumkę). Kosztuje najmniej z całej trójki, ale co z tego? Ja wolałbym za cenę Citroena upatrzeć sobie porządnego kompakta
    airmatic, 2011-11-23 17:48:08
  • avatar
    zgłoś
    Ja się tutaj długo zastanawiać nie muszę. Szukając prawdziwego funcara postawiłbym oczywiście na MX - 5, natomiast drugie miejsce należy (raczej) do DS3, ale pewny nie jestem.
    ~Samuraj, 2011-11-23 01:53:19
  • avatar
    zgłoś
    Nie musisz mieć praktycznego, nudnego auta jak, takiego jak wszyscy sąsiedzi. Oto test trzech aut, których nie spotkasz codziennie na ulicy.
    auto motor i sport, 2011-11-22 19:34:59
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij