Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Citroën GT prototyp – reality show

Witamy w realu. Początkowo Citroën zaprojektował supersportowego GT tylko na potrzeby gry przeznaczonej na Play- Station. Ale rzeczywistość wirtualna mu nie wystarczyła i piksele zamienił na włókno węglowe.

Marcus Peters 2009-05-05
Citroën GT prototyp Sylwetka i wnętrze Citroëna GT wyglądają jakby pochodziły z WEHIKUŁU CZASU.

Istnieje tylko jedno GT stworzone przez Citroëna. A mimo to będą się nim ścigać miliony ludzi - na PlayStation, symulatorze jazdy stworzonym przez Sony. Dwumiejscowy samochód ze skrzydlatymi drzwiami powstał specjalnie na potrzeby gry Gran Turismo 5, ale awansował i dziś może jeździć po prawdziwych drogach.

W każdym razie jako prototyp, bo Francuzi nie zamierzają produkować go seryjnie - jest zbyt wyszukany w porównaniu z rozsądnymi modelami Citroëna i za bardzo ekstremalny. I wygląda zbyt groźnie. Wystarczy spojrzeć temu autu w twarz, by zobaczyć, że to drapieżna bestia. Przymrużone ślepia reflektorów z diodami LED szykują się do ataku, otwarty pysk zastygł w oczekiwaniu.

GT to pięciometrowy stwór, szeroki na ponad dwa metry, ale sięgający ledwie do pępka tym, co odważą się koło niego stanąć. Jak żaden inny sportowy samochód, budzi respekt, wręcz potrafi przestraszyć - i to na żywo bardziej niż w komputerowej grze. Prototypowy egzemplarz to owoc żmudnej pracy stylisty Citroëna Takumi Yamamoto oraz jego przyjaciela i kolegi ze studiów Kazunori Yamauci z firmy Polyphony, która opracowała grę Gran Turismo.

To oni dwaj przekonali swoich szefów do umieszczenia francuskiego auta w grze komputerowej. Że Citroën zechce ten projekt zmaterializować w stali i tworzywie z włókna węglowego, Yamamoto nie przypuszczał nawet w snach. Wszak tradycja budowy aut sportowych jest u Citroëna nadzwyczaj skromna - do dzisiaj były to zawsze przyciągające wzrok modele studyjne. GT przebija je wszystkie i na dodatek jeździ!

To właśnie dlatego, że wyglądał tak nieziemsko i nierealnie, Citroën GT zachwycił zwiedzających zeszłej jesieni salon samochodowy w Paryżu. Niejeden z nich pomyślał sobie: "Że też jeszcze znajdują się producenci, którzy ważą się na coś takiego". Ale czego jak czego, odwagi w tworzeniu ekstrawaganckich kształtów Citroënowi nigdy nie brakowało - przykładem chociażby seryjnie produkowany model C4 Coupé.

Wnętrze przypominające współczesną rzeźbę mogłoby pochodzić z jakiegoś wehikułu czasu. Pasażerowie balansują w nim pomiędzy przednimi słupkami dachowymi, w których zakotwiczone są drzwi przypominające skrzydła mewy. To taki łagodniejszy wariant drzwi odchylanych ku górze, bardziej litościwy dla kręgosłupa wsiadających i wysiadających z Citroëna GT. Zanurzeni we wnętrzu pulsującym czerwonym światłem poczują się jak przeniesieni w świat hollywoodzkiego klasyka "Powrót do przyszłości".

DANE TECHNICZNE CITROËN GT PROTOTYP

DANE TECHNICZNE CITROËN GT PROTOTYP

Cenabrak danych
KonkurenciCorvette Z06, Porsche GT2
Silnikbenzynowy, V8
Moc653 KM
0-100 km/h3,6 s
Prędkość maksymalna300 km/h
Zużycie paliwab.d.
Emisja CO2b.d.
Nadwoziedwumiejscowe coupé z ramą kratownicową, nadwoziem z włókna węglowego i drzwiami otwieranymi ku górze, długość x szerokość x wysokość 4960 x 2080 x 1090 mm, masa własna 1400 kg.
Zawieszenieniezależne zawieszenie kół z przodu i z tyłu na podwójnych trójkątnych wahaczach poprzecznych, stabilizator z przodu i z tyłu, hamulce tarczowe chłodzone powietrzem z przodu i z tyłu, opony - 245/35 R 21 (przód), 295/35 R 21 (tył).

Pascal Grappey - stylista projektujący kokpit Citroëna - poszedł na całość, chociaż wszelkie ozdobniki zredukował do minimum: opływowe linie mają symbolizować prędkość, przestrzeń przed kierownicą przypominająca kształtem grot strzały kieruje wzrok prowadzącego wprost na drogę, niczym wizjer w kasku. Oczy kierowcy wyścigowego automatycznie odbierają sygnały z monitora znajdującego się na kole kierownicy oraz dane wyświetlane na przedniej szybie. Większość innych funkcji jest regulowana za pomocą całej baterii włączników umieszczonych na środkowej konsoli, niektóre także pokrętłami znajdującymi się w podsufitce.

Zasiadamy w kubełkowych fotelach, zapinamy czteropunktowe pasy bezpieczeństwa, które wyglądają jak szelki przytrzymujące spodnie - ta odrobina klasyki znajdzie się zawsze nawet w najbardziej "odjechanym" samochodzie. Z kratek na tablicy rozdzielczej dociera powiew świeżego powietrza - to także stały element samochodu wyścigowego. Niektóre fragmenty wnętrza są niczym nieosłonięte, co stwarza atmosferę surowości. Tworzywo pokryte metalem ma dowodzić brutalności tej maszyny i kontrastować z przytulną czarną tapicerką ze skóry.

Sprytnie dobrano silnik, dzięki niemu GT pod względem wydychanego dwutlenku węgla należy do awangardy najbardziej postępowych modeli. Cztery elektryczne silniki umieszczone przy kołach napędzają pikselową maszynę grze Gran Turismo. W energię zaopatrywane są przez ogniwo paliwowe i w przeliczeniu osiągają moc 653 KM. Ważąc tylko 1400 kg nie emitując żadnych trucizn, Citroën GT ma się rozpędzać do setki w 3,6 sekundy, co powinno zadowolić i kierowców żądnych sportowych wrażeń, i obrońców przyrody. Oczywiście, tylko rzeczywistości wirtualnej. W realu prototypowy GT przemierza drogi dzięki silnikowi V8. Citroën wyjaśnia, że tak było łatwiej, szybciej i taniej go zbudować.

Ponieważ w czasie jazd w podparyskim Ceram leje jak z cebra i sekwencyjna przekładnia modelu GT okazuje się niezbyt chętna do współpracy z kierowcą, trudno wyrokować o zachowaniu auta podczas jazdy. Co innego opinie o tym, co dzieje się na konsoli PlayStation - podczas pierwszych okrążeń GT przyspiesza równie szybko, jak staje się podsterowny.

Ale doświadczeni gracze dobrze wiedzą, że nie ma takiej rzeczy, której nie dałoby się w wirtualnym samochodzie odpowiednio, po nowemu zestroić. Nie potrwa długo i GT "by Citroën" będzie się stopniowo stawał coraz lepszy, aż osiągnie poziom najlepszych, prawdziwie sportowych samochodów. Być może kierowcy testowi Citroëna mogliby się nawet co nieco nauczyć od internetowych pilotów i wykorzystać ich set-upy w prawdziwym GT.

Tekst: Marcus Peters
Zdjęcia: Hans-Dieter Seufert

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 98 293 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Witamy w realu. Początkowo Citroën zaprojektował supersportowego GT tylko na potrzeby gry przeznaczonej na Play- Station. Ale rzeczywistość wirtualna mu nie wystarczyła i piksele zamienił na włókno węglowe.
    auto motor i sport, 2009-05-05 11:55:49
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij