Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.8

Citroen Grand C4 Picasso, Ford Grand C-Max, Opel Zafira Tourer: Rodzinna miejscówka

Gdy zwykłe kombi okazuje się za małe, nadchodzi czas vanów. Sprawdziliśmy, co potrafią trzej przedstawiciele tego gatunku wyposażeni w popularne diesle – nowy Citroën Grand C4 Picasso mierzy się z Zafirą Tourer i Fordem Grand C-Maxem.

2014-03-31

Ten test dedykujemy wszystkim, którzy na pytanie kiedy zaczyna się ludzkie życie nie odpowiadają, że w chwili poczęcia, lecz gdy dzieci dorosną i opuszczą dom. Tak twierdzą ci, którzy wiedzą, co to ranne wstawanie, wożenie dzieci do szkoły, do lekarza, na popołudniowe zajęcia z muzyki, jaka to przyjemność wyprawiać się z maluchami do marketu po nowe ubrania, bo te kupione przed kwartałem już są za małe.

Potrzeby transportowe rodziny najlepiej spełniają właśnie vany – wiemy, że nie są sexy, ale mają pojedyncze składane fotele, bagażniki, które można powiększyć, mieści się do nich dziecięcy wózek (bez potrzeby składania go), a koszty utrzymania takiego samochodu da się jeszcze wytrzymać.

Niedawno do rodziny kompaktowych vanów dołączył pięciomiejscowy Citroën, który za dodatkowe 2000 zł może stać się samochodem dla siedmiorga pasażerów. Jego nazwa to Grand C4 Picasso i niełatwo ją zapamiętać, uwagę zwraca za to uroda tego przednionapędowego auta, którego długość nie przekracza 4,60 m.

Dzięki dużej powierzchni szyb pojemne wnętrze C4 Picasso jest dostatecznie doświetlone i sprawia tym sympatyczniejsze wrażenie; jakość wykonania jest bez zarzutu, zastosowane materiały wykończeniowe – wysokiej jakości. Weekendowy wyjazd w piątkę? Żaden problem, nawet jeśli wysocy pasażerowie podróżujący z tyłu na zewnętrznych fotelach prawie dotykają głowami krawędzi dachu.

Zabawa z fotelami
Co do wygody foteli to mogłaby być lepsza. Wprawdzie te przednie w testowanej przez nas wersji Exclusive były wyposażone nawet w funkcję masażu, jednak słabo podtrzymują ciało, gdy auto pokonuje zakręty. Z kolei ich potężne zagłówki w wersji Exclusive gniotą karki osób o wysokim wzroście jak źle dopasowany do wzrostu plecak.

Opel i Citroën palą najmniej – 6,5 i 6,7 l/100 km.

Tego problemu nie ma w Grand C-Maksie ani w Zafirze. I z przodu, i z tyłu nawet na długich trasach siedzi się w nich wygodnie, tylko środkowe siedzisko w Fordzie może się jakiemuś wyjątkowemu malkontentowi wydać trochę za wąskie i za twarde. Jeśli jednak nie jest potrzebne, środkowe siedzenie można zgrabnie schować w prawym zewnętrznym fotelu, przez co powstanie wolny dostęp do foteli numer 6 i 7. Składanego oparcia fotela pasażera z przodu, które umożliwiłoby przewiezienie np. świątecznej choinki nie dostanie się niestety w Fordzie ani w Oplu (w wersji Cosmo), za to w Citroënie jest seryjne.

Choinka bez problemu zmieści się do Citroëna i a jej podróży do domu będzie towarzyszył głęboki akompaniament nowego dwulitrowego diesla, który spełnia normę Euro 6. I na dodatek pojedzie komfortowo, bo skorzysta z zalet resorowania C4 Picasso. Koleiny „francuz” neutralizuje lepiej niż Zafira Tourer wyposażona w amortyzatory o zmiennej sile tłumienia (dopłata 3500 zł), mniej lubi za to poprzeczne nierówności drogi.

Zarówno Citroën, jak i Opel lepiej dają sobie radę pod tym względem niż Ford, w którym na naprawdę dziurawych drogach słychać czasami klekotanie przesuwanych drzwi. Nie żeby C-Max był niekomfortowy, ma po prostu o włos sztywniejsze zawieszenie, które można docenić na krętych drogach, bo umożliwia szybszą i bezpieczną jazdę w zakrętach.

W zakrętach bez szaleństw
No właśnie. W zakręty Ford rzuca się jak kompakt, a nie van, mający przecież wyższe nadwozie. Pokonuje je sprawniej i z większą precyzją niż całkiem dobry w tej dyscyplinie Opel Zafira. A jak to wychodzi Citroënowi Grand C4 Picasso? Widać, że zmusza się on do jazdy w zakrętach, jest w nich jakiś nieporęczny, mimo 150 KM szybka jazda nie jest tym, co lubi. Zamiast prawdziwie krętych dróg, wystarczają mu długie łuki autostrady, takie, w które konkurenci wjeżdżają prawie ich nie zauważając. Kierownicą Citroëna trzeba w nich operować bardzo świadomie i z pewnym naciskiem, aby utrzymać auto na obranym kursie.

Nie tylko dlatego, że C4 wypada przeciętnie, Zafira i C-Max wydają się zwrotniejsze i bardziej skłonne do zabaw w zakrętach. Elektroniczne systemy stabilizacji jazdy, w które je wyposażono ingerują łagodniej w zachowanie auta, gdy sytuacja staje się niebezpieczna (warto porównać czasy przejazdu w slalomie). Opel i Ford dają kierowcy lepsze wyobrażenie o tym, co dzieje się na styku kół i asfaltu, a siłę hamowania można w nich dozować w o wiele precyzyjniejszy sposób niż to ma miejsce w Grand C4 Picasso.

Wycieraczka albo dźwignia
W ogóle „francuz” sporo rzeczy robi trochę inaczej. Ma na przykład delikatną dźwignię zmiany biegów sześciostopniowego automatu umieszczoną za kołem kierownicy (dostarczenie do testu auta ze skrzynią mechaniczną nie było możliwe). Zdarza się, że zmieniając położenie dźwigni z D na P albo R kierowca uruchamia wycieraczkę szyby.

Dwa duże ekrany na tablicy rozdzielczej też nie wydają się najszczęśliwszym rozwiązaniem. Ten niższy pokazuje mapy nawigacji (ale strzałki wskazujące kierunek jazdy wyświetlają się na tarczy obrotomierza) oraz wszelkie inne informacje włącznie z tymi pochodzącymi z internetowych aplikacji, jednak skoro nie można jednym ruchem ustawić temperatury dwustrefowej klimatyzacji, to chyba coś jest nie tak. Mimo mniejszych wskaźników obsługa C-Maxa wydaje się łatwiejsza, a najmniej kłopotów pod tym względem sprawia Zafira, chociaż na środkowej konsoli ma mnóstwo przycisków.

To, że wielki Opel staje do testu z najmniejszym i najsłabszym silnikiem spośród całej trójki wcale mu nie szkodzi. Irytująca jest wprawdzie turbodziura 1,6-litrowego diesla, ale później wykazuje się więcej niż tylko zadowalającym temperamentem. To, że Zafira nie uzyskuje prędkości 210 km/h, do jakiej przy głośnym wtórze wiatru rozpędza się Citroën albo przynajmniej 200 km/h, jak Ford – możemy Oplowi darować. Zwłaszcza że zużywając średnio w teście 6,5 l oleju napędowego na 100 km/h wyraźnie plasuje się przed mocnym i dynamicznym Fordem (7,2 l/100 km; jedyny samochód w naszym teście nie wyposażony w system start/ stop). Podobne zużycie jak Opel ma Citroën (6,7 l/100 km), jest przy tym najdroższy w teście, ale dość bogato wyposażony.

Każdy z prezentowanych przez nas vanów świetnie wpisze się w codzienne życie rodziny, każdy lepiej będzie się prezentował przed szkołą czy supermarketem niż przed modnym nocnym klubem w mieście. I żeby nie było wątpliwości – bardzo kochamy dzieci, ale jak już opuszczą domowe ognisko radzimy natychmiast kupować samochód sportowy albo kabriolet.

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Grand C4 Picasso Blue HDI 150 Exclusive Grand C-Max Zafira Tourer 1.6 CDTI Cosmo
Rodzaj silnika/liczba cylindrówwysokoprężny, R4wysokoprężny, R4wysokoprężny, R4
Moc kW (KM)150140136
Przy obrotach (/min)400037504000
Poj. skokowa cm3199719971598
Maksymalny moment obrotowy (Nm)370320320
Przy obrotach (/min)200017502000
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa przekł. automatyczna6-biegowa przekł. mechaniczna6-biegowa przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4597/1826/16344520/1828/16844770/1884/1685
Rozstaw osi (mm)284027882760
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)12,0/11,812,4/12,411,7/11,9
Poj. zbiornika paliwa (l)556058
Masa własna (kg)169517191734
Dopuszczalne obciążenie (kg)585581646
Poj. bagażnika (l)645/1843600/1867710/1860
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1490/14801450/14951480/1475
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1040/9651060/9801050/990
Rozmiar opon205/55 R 17 V Michelin Primacy HP215/50 ZR 17 W Continental Sport Contact 3225/50 R 17 V Bridgestone Potenza RE 050 A
CO2 (limit) g/km117134109
Norma emisji spalinEuro 6Euro 5Euro 6
OsiągiGrand C4 Picasso Blue HDI 150 ExclusiveGrand C-MaxZafira Tourer 1.6 CDTI Cosmo
0-80 km/h (s)7,37,68,1
0-100 km/h (s)10,711,111,9
0-130 km/h (s)18,119,320,5
0-160 km/h (s)30,935,238,0
400 m (km/h)/(s)17,417,818,2
Prędkość maksymalna (km/h)210200193
Elastyczność Grand C4 Picasso Blue HDI 150 ExclusiveGrand C-MaxZafira Tourer 1.6 CDTI Cosmo
60-100 km/h na IV/V biegu (s)-/-8,7/12,88,8/13,2
Elastyczność Grand C4 Picasso Blue HDI 150 ExclusiveGrand C-MaxZafira Tourer 1.6 CDTI Cosmo
80-120 km.h na V/VI biegu-/-13,0/17,612,7/17,5
Próba jazdy Grand C4 Picasso Blue HDI 150 ExclusiveGrand C-MaxZafira Tourer 1.6 CDTI Cosmo
(Slalom 18 m ) km/h57,1/56,961,4/60,261,1/60,5
Próba jazdyGrand C4 Picasso Blue HDI 150 ExclusiveGrand C-MaxZafira Tourer 1.6 CDTI Cosmo
Test omijania (prędkość. autostradowa)116,8/115,8129,0/126,1127,3/126,9
Próba jazdy Grand C4 Picasso Blue HDI 150 ExclusiveGrand C-MaxZafira Tourer 1.6 CDTI Cosmo
Test omijania (prędkość. drogowa) prędkość najazdu km/h697071
Test omijania (prędkość. drogowa) prędkość wyjazdu km/h394047
Zużycie paliwaGrand C4 Picasso Blue HDI 150 ExclusiveGrand C-MaxZafira Tourer 1.6 CDTI Cosmo
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( w mieście) l/km5,26,34,6
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( poza miastem) l/km4,14,43,8
Zużycie paliwa wg normy NEDC (średnie) l/km4,55,14,1
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)5,45,05,1
Maksymalne (l/100 km)8,78,98,6
średnie podczas testu (l/100 km)6,77,26,5
zasięg (km)820833892
Droga hamowania (m)Grand C4 Picasso Blue HDI 150 ExclusiveGrand C-MaxZafira Tourer 1.6 CDTI Cosmo
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)37,237,236,1
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)37,839,037,5
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)38,337,937,1
ze 140 km/h na zimno (nie obciążony) (m)73,070,070,0
Ze 100 km/h na mokrej nawierzchni45,046,046,0
Ceny i wyposażenieGrand C4 Picasso Blue HDI 150 ExclusiveGrand C-MaxZafira Tourer 1.6 CDTI Cosmo
Cena modelu podstawowego (zł)118 000 zł94 950 zł114 850 zł
Poduszki boczne/kurtynytaktaktak
Radioodtwarzacz CD/MP3taktaktak
Klimatyzacja automatycznataktaktak
Lakier metalizowany2000 zł1950 zł2200 zł
Fotele dodatkowe (6 i 7)2000 zł2800 złser
Czujnik parkowaniatak1050 złtak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Ocena punktowa (maks. 500)

Grand C4 Picasso Blue HDI 150 Exclusive 388 Grand C4 Picasso ma swój niepowtarzalny styl, bogate wyposażenie, bardzo komfortowe zawieszenie i świetnie sprawdzi się na co dzień. Ale właściwości jezdne w zakrętach ma tylko przeciętne, a obsługa bywa zawikłana.
Grand C-Max 370 Grand C-Max zdaje się na każdym kilometrze drogi udowadniać swemu kierowcy, że podróżowanie vanem też może sprawiać przyjemność. Rozsuwane drzwi – bardzo praktyczne, ale C-Max jest najmniejszy.
Zafira Tourer 1.6 CDTI Cosmo 359 Zafira najlepiej spełnia wszelkie wymogi stawiane vanom – ma największe wnętrze i bagażnik, jest wygodna, wystarczająco zwrotna w zakrętach, a jej 1,6-litrowy diesel pali najmniej. Te cechy decydują o zwycięstwie.

Tekst Roman Skąpski, Michael Harnischfeger, fot. Hans-Dieter Seufert

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 59 990 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, suv-5, van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Gdy zwykłe kombi okazuje się za małe, nadchodzi czas vanów. Sprawdziliśmy, co potrafią trzej przedstawiciele tego gatunku wyposażeni w popularne diesle – nowy Citroën Grand C4 Picasso mierzy się z Zafirą Tourer i Fordem Grand C-Maxem.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-04-01 16:24:17
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij