Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.1

Clio Grandtour i Fabia Combi - Posuń się!

Do roli ważnego gracza "przy stoliku" małych kombi aspiruje Renault Clio Grandtour. Czy któryś z rywali będzie musiał ustąpić mu miejsca? W teście - Clio kontra Skoda Fabia Combi, oba auta w wersji z dieslem.

2008-07-23
Renault Clio Grandtour i Skoda Fabia Combi Pozory mylą: pod względem dynamiki Skoda przewyższa Renault.

To zadziwiające, jak producenci samochodów razem ze specami od marketingu potrafią wyszukać najmniejszą nawet lukę we własnej ofercie, by wypełnić ją kolejnymi wersjami istniejących modeli. Z zapałem wycinają dachy, zwiększają rozstaw osi, przekształcają niewinne vany w drapieżne terenówki. Do tej pory jednak trudno było znaleźć rodzeństwo złożone z małego samochodu i kombi, mimo że pojemniejszy bagażnik przy nieznacznie tylko wyższej cenie auta powinien przyciągnąć mnóstwo klientów, którzy nie lubią wyrzucać pieniędzy w błoto.

W Renault Clio Grandtour okrągłe 50 procent dodatkowej przestrzeni ładunkowej kosztuje 3800 zł. Większy bagażnik powstał dzięki zwiększeniu długości samochodu do poziomu prezentowanego przez VW Golfa: do środkowego słupka mamy zatem małe auto, za słupkiem - kombi. Wśród konkurentów Clio Grandtour znajduje się Skoda Fabia Combi drugiej generacji, zbudowana według podobnego wzorca. Jeśli dołożymy do tego Peugeota 207 SW oraz Mini Clubmana z jego wielce oryginalnym tyłem, powstanie całkiem pokaźna grupka, która ma szansę przeobrazić się w oddzielną klasę.

Piękność brylująca w tym towarzystwie, czyli Mini Clubman, nie musi się jednak obawiać o swoją pozycję najatrakcyjniejszego pojazdu na parkingach przed modnymi knajpkami. Wysoko zawieszone Clio Grandtour, ze swoim lekko obwisłym tyłem, wygląda po prostu zbyt grzecznie. Poważniejszą wadą jest natomiast brak fantazji w zagospodarowaniu przestrzeni ładunkowej. Tylnej kanapy nie da się przesunąć, by zmodyfikować przestrzeń potrzebną na bagaż albo na nogi pasażerów siedzących z tyłu. Nie można też złożyć oparć przednich foteli, co ułatwiłoby wkładanie i transport dłuższych przedmiotów. A przecież i jedno, i drugie rozwiązanie znajdziemy nawet w małym Twingo. Brakuje też haczyków, do których można by przytwierdzić siatki z zakupami, i bocznych schowków. Ukryte rezerwy znajdziemy jedynie w postaci dużego schowka pod podłogą.

Skoda też nie za bardzo nadaje się na gwiazdę w klasie małych kombi. Jej powierzchowność jest na to zbyt zwyczajna. Auto będzie raczej wiernym kumplem, który pomoże przy przeprowadzce, podczas gdy bardziej atrakcyjni przedstawiciele tej grupy przybędą dopiero na parapetówkę. Trzeba jednak przyznać, że podczas przeprowadzki Fabia oszczędzi nam kursowania w tę i z powrotem. W bagażniku, o prawie 200 litrów większym niż u Clio, po złożeniu tylnej kanapy spokojnie zmieści się kilka pudeł więcej. Niestety, składanie kanapy to dość uciążliwa operacja, bo trzeba powyciągać z oparć zagłówki.

Na szczęście, przeprowadzki nie zdarzają się codziennie. Dobrze więc wiedzieć, że w obu "kombiakach" da się całkiem komfortowo podróżować, nawet na dłuższych trasach, choć w każdym z tych aut komfort oznacza coś trochę innego. Miękkie resorowanie Renault łagodzi brutalny kontakt pasażerów z rzeczywistością, czyli dziurawą nawierzchnią. Lepiej niż w Skodzie są też wytłumione hałas silnika, stukot zawieszenia czy szumy wiatru. W Fabii natomiast bardziej zadbano o komfort siedzenia - fotele są wygodniejsze i dają lepsze oparcie boczne; pasażerowie mają we wnętrzu Skody poczucie większej przestronności, a układ kierowniczy działa bardziej precyzyjnie i lżej niż w Clio. W połączeniu ze sztywniej zestrojonym układem jezdnym, dzięki któremu na zakrętach szybko jadąca Fabia nie przechyla się tak mocno, zalety te w pełni uzasadniają wybór nazwy dla opcji wyposażenia Sport. Co prawda Clio nie da się tak łatwo wyprzedzić, ale na zakrętach bardziej wyrzuca go na zewnątrz, a jego układ kierowniczy mógłby być bardziej czuły.

Wybierając nazwę wersji Dynamique fachowcy z Renault kierowali się najwidoczniej jedynie właściwościami silnika. Pod względem mocy 1,5-litrowa jednostka wysokoprężna, napędzająca Clio Grandtour, seryjnie łączona z sześciostopniową skrzynią biegów, niewiele ustępuje 1,9-litrowemu silnikowi połączonemu z pięciostopniową przekładnią w Skodzie. Już przy niewielkich prędkościach praca tej jednostki niewiele różni się od pracy silnika benzynowego, podczas gdy wyposażony w pompowtryskiwacze TDI jest brzmieniowo nieco démodé. Niewielki diesel Renault potrzebuje natomiast więcej czasu na to, by rozpędzić auto; zużycie paliwa i osiągi utrzymuje na zbliżonym poziomie.

Niewielkie są też różnice w cenie zakupu. Od granicy 65 000 zł zarówno Renault, jak i Skodę dzieli kwota wystarczająca zaledwie na parę tankowań. A to niemała zaleta, zważywszy, że wyposażony w porównywalny silnik pięciodrzwiowy Volkswagen Golf, który posłuży nam tu za kryterium oceny, kosztuje około 5 tysięcy złotych więcej - w wersji podstawowej. A przecież trudno do wersji podstawowej zaszeregować którekolwiek z poddanych testowi samochodów, wyposażonych w klimatyzację i radio z odtwarzaczem CD. Skoda może się prócz tego pochwalić takimi zbytkami jak np. felgi z lekkich stopów. W mocniejszych wersjach zarówno Fabii, jak i Clio system ESP należy do wyposażenia seryjnego. Dla klientów mniej skorych do wydawania pieniędzy obaj producenci mają tańsze wersje - od 54 000 zł (Skoda) i 60 200 zł (Renault). Biorąc pod uwagę ceny podstawowych wersji trudno mieć pretensje o jakość wykonania, natomiast w bardziej kosztownych odmianach, z silnikiem wysokoprężnym, i Skoda, i Renault mogłyby nieco mniej kłuć w oczy twardym plastikiem na środkowej konsoli.

Mimo komfortowego zawieszenia i świetnych silników, Renault musi uznać wyższość bardziej przestronnej i dynamicznej Skody. Niezbyt liczne rodziny oraz osoby, które chętnie spędzają aktywnie wolny czas i nie potrzebują vana z jego składanymi na tysiąc sposobów fotelami - powinny być zadowolone z obu powiększonych wersji Clio i Fabii. Ale uwaga - wieść o pakownym samochodzie szybko rozchodzi się w gronie znajomych. Niebawem może się okazać, że szczęśliwy posiadacz Renault Grandtour czy Skody Fabii Combi awansował w towarzystwie na stanowisko dyżurnego specjalisty od rozwiązywania kłopotów transportowych.

Tekst: Dirk Gulde
Zdjęcia: Hans-Dieter Seufert

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Fabia Combi 1.9 TDI Sport Clio Grandtour 1.5 dCi FAP Dynamique
Rodzaj silnika/liczba cylindrówrzędowy/4rzędowy/4
Moc kW (KM)77 (105)76 (103)
Przy obrotach (/min)40004000
Poj. skokowa cm318961461
Maksymalny moment obrotowy (Nm)240240
Przy obrotach (/min)19002000
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-bieg. przekł. mech.6-bieg. przekł. mech.
Dł / szer / wys (mm)4239/1642/14984203/1719/1496
Rozstaw osi (mm)24622575
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,6/10,511,1/11,1
Poj. zbiornika paliwa (l)4555
Masa własna (kg)12671298
Dopuszczalne obciążenie (kg)438417
Poj. bagażnika (l)480/1460439/1277
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1375/13751380/1375
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1020/9751015/945
Rozmiar opon205/45 R 16 W Michelin Pilot Exalto185/60 R 15 H Continental Prem. Contact 2
CO2 (limit) g/km135126
Norma emisji spalinEuro 4Euro 4
OsiągiFabia Combi 1.9 TDI SportClio Grandtour 1.5 dCi FAP Dynamique
0-80 km/h (s)7,37,9
0-100 km/h (s)11,011,6
0-120 km/h (s)16,417,5
0-130 km/h (s)20,020,8
0-140 km/h (s)24,025,4
Prędkość maksymalna (km/h)191186
Elastyczność Fabia Combi 1.9 TDI SportClio Grandtour 1.5 dCi FAP Dynamique
60-100 km/h na IV/V biegu (s)9,1/14,37,6/10,6
Elastyczność Fabia Combi 1.9 TDI SportClio Grandtour 1.5 dCi FAP Dynamique
80-120 km.h na V/VI biegu14,8/-11,2/14,5
Próba jazdy Fabia Combi 1.9 TDI SportClio Grandtour 1.5 dCi FAP Dynamique
(Slalom 18 m ) km/h62,7/61,260,7/59,3
(Slalom ISO) km/h122,2/120,4118,6/117,9
Próba jazdy Fabia Combi 1.9 TDI SportClio Grandtour 1.5 dCi FAP Dynamique
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość najazdu pusty/obciąż. km/h73/7072/69
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość wyjazdu pusty/obciąż. km/h54/4949/50
Zużycie paliwaFabia Combi 1.9 TDI SportClio Grandtour 1.5 dCi FAP Dynamique
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km6,55,7
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km4,14,2
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km5,14,7
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)4,84,6
Maksymalne (l/100 km)8,68,5
średnie podczas testu (l/100 km)6,96,6
zasięg (km)652833
Poziom hałasu (dB)Fabia Combi 1.9 TDI SportClio Grandtour 1.5 dCi FAP Dynamique
przy 50 km/h dB(A)6358
przy 80 km/h dB(A)6562
przy 100 km/h dB(A)6765
przy 120 km/h dB(A)7067
przy 140 km/h dB(A)7472
Droga hamowania (m)Fabia Combi 1.9 TDI SportClio Grandtour 1.5 dCi FAP Dynamique
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)3939
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)3839
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)3939
ze 140 km/h na zimno (nie obciążony) (m)7377
na nawierzchni typu μ-Split (m)114121
Ceny i wyposażenieFabia Combi 1.9 TDI SportClio Grandtour 1.5 dCi FAP Dynamique
Cena modelu testowanego (zł)63 500 zł64 100 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
ABS/ESPtak/ taktak/ 1200
Radioodtwarzacz CD/zmieniarkatak/ b.d.tak/ b.d.
Lakier metalizowany1500 zł1600 zł
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ 750tak/ 1100
Centralny zamektaktak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

Fabia Combi 1.9 TDI Sport 335 Przestronna, łatwa w obsłudze i dobrze wyposażona Fabia zwyciężyła w teście. Godna polecenia jest wersja Sport. Pozytywny obraz zakłóca jedynie głośny silnik o niezbyt wysokiej kulturze pracy.
Clio Grandtour 1.5 dCi FAP Dynamique 327 Tym, co najlepsze w Clio Grandtour jest niewielki diesel – oszczędny, cichy i dostatecznie mocny. Z uwagi na niezbyt czuły układ kierowniczy i szczupłość miejsca, Renault musi się zadowolić drugim miejscem.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 41 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    W ogóle pudło z tematem - czteroletni odkop - bój się Boga.
    ~Samuraj, 2012-08-26 01:53:54
  • avatar
    zgłoś
    Herr Springer urzęduje pod innym adresem - pudło!
    eri, 2012-08-26 00:26:09
  • avatar
    zgłoś
    Zdecydowanie podzielam poprzednią opinię. Z czego ta przewaga Skody wynika ; ani z osiągów silnika ani z pomiarów wnętrza.To skąd ten bełkot podsumowania. Z pochodzenia... aryjskiego? A miało nie być w UE ani ksenofobii ani rasizmu. A skoro już jest w motoryzacji to co dopiero ... Sami psujecie sobie wiarygodność, Herr Trust Springer:-)
    kabal, 2012-08-25 23:09:20
  • avatar
    zgłoś
    czytając te wasze testy , porównania niedobrze się robi jesteście proniemiecką agencją reklamową wszystko dobre ale niemieckie najlepsze z rzetelnością dziennikarską niema to nic wspólnego AMS JESTEŚCIE KLAKIERAMI A KOGO TO DOBRZE WIECIE.
    ~BYŁY CZYTELNIK, 2008-08-10 12:14:29
  • avatar
    zgłoś
    Do roli ważnego gracza „przy stoliku" małych kombi aspiruje Renault Clio Grandtour. Czy któryś z rywali będzie musiał ustąpić mu miejsca? W teście - Clio kontra Skoda Fabia Combi, oba auta w wersji z dieslem.
    auto motor i sport, 2008-07-23 11:00:48
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij