Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Co Alfa ma? – Brera

2005-12-05
Alfa Romeo Brera Tak jak w modelu koncepcyjnym, z tyłu linie nadwozia skupiają się w emblemacie Alfy.

Przez lata Alfa Romeo była jak dziewczyna, wprawdzie piękna, ale leniwa i humorzasta. Niby się uczyła, ale wydawało się, że dzień, w którym coś z tego będzie, nie nadejdzie nigdy. A jednak. Po "159", inną naturę Alfy ukazuje Brera.

Co Brera miała? Brera miała pobudzać wyobraźnię. I przez ostatnie trzy i pół roku nie przestawała tego robić - najpierw jako jeden z najwspanialszych concept carów oglądanych przez niegodne ludzkie oko, a od paru miesięcy już w wersji gotowej zstąpić na drogi.

Teraz, druga z nowej generacji Alf ma zepsuć humor wszystkim - od Audi TT po BMW serii 3 coupé. Brera jest stylizowana przez Giugiaro, a do masowej produkcji przygotowana przez Pininfarin ę. Z wyglądu nadwozie najnowszej Alfy mieści się gdzieś pomiędzy diabelsko atrakcyjnym a nieziemsko pięknym. Jedyna różnica w stosunku do concept cara z 2002 roku to większy przedni zwis nadwozia, co wymusiła konstrukcja wersji seryjnej. Brera jest oparta na tej samej platformie technologicznej, jaką ma limuzyna 159 i dzieli z tą ostatnią 55% wszystkich organów. Identyczny jak w większym sedanie jest układ zawieszenia (podwójne wahacze poprzeczne z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu), ale zestrojony odpowiednio do krótszego o 175 mm rozstawu osi Brery.

Wydawało się, że klasyczna, segmentowa budowa konsoli to przeżytek, ale nie dla Alfy. Spośród wszystkich masowych producentów, chyba tylko Alfa może zrobić tak na wskroś tradycyjną deskę rozdzielczą, która wygląda współcześnie. Identyczna jak w "159", konsola Brery jest małym dziełem sztuki - wysoka, lekko wychylona w stronę kierowcy, wykończona metalem i ozdobiona prostymi, okrągłymi wylotami układu nawiewu oraz trzema głęboko osadzonymi zegarami.

Jest kilka małych, ale bardzo "klimatycznych" akcentów, jak choćby zwykłe oznaczenia instrumentów - obroty silnika, paliwo, płyn chłodzący i olej to nie jakieś tam obojętne rpm, fuel i im podobne, lecz pełne życia giri, benzina, acqua i olio. Wskazówki wszystkich zegarów startują oczywiście z położenia na godzinie szóstej, a absolutnie wyjątkowe jest "przewijanie" cyfrowego licznika dziennego przebiegu. To niby szczegóły, ale świadczące o tym, że komuś się chciało.

DRAPIEŻNIK SPOD ZNAKU GTA

Brera w najmocniejszej wersji dysponuje wyższą mocą niż Alfy GTA ostatnich lat, co tylko skłania do postawienia pytania - co w takim razie z najgorętszą wersją, Brerą GTA? Alfa nie podaje żadnych oficjalnych informacji, ale jest prawie pewne, że auto pojawi się w 2007 r. i będzie się wyróżniać bardzo agresywną stylizacją. Najbardziej prawdopodobną jednostką napędową Brery GTA jest 3,5-litrowa wersja silnika 3.2 V6, osiągająca moc ponad 300 KM. Pozwoliłaby ona na sprint do "setki" wokoło 6 s. Silnik ten będzie wykorzystywany również przez małe coupé/kabriolet Maserati, które powstanie na płycie podłogowej Brery. Inna możliwość jest bardziej szalona, ale i bardziej smakowita. GTA może stać się mocno "ekstremalna", głównie za sprawą ostrej kuracji odchudzającej. Panele nadwozia z aluminium (być może również z włókna węglowego) pozwoliłyby zaoszczędzić nawet 120 kg. Niektóre informacje wskazują też na możliwość zastosowania silnika 4.2 V8, osiągającego grubo ponad 400 KM. To może okazać się trudne (silniki Brery są montowane poprzecznie), ale jeśli się potwierdzi, powstanie godny rywal dla BMW M i Porsche.

Siedzi się nisko, w idealnie wyprofilowanym fotelu, słuchając przytłumionego buczenia silnika. W najmocniejszej wersji, pod maską Brery miarowo porusza się sześć tłoków, z czego rodzi się 260 KM. Silnik jest wyposażony w układy bezpośredniego wtrysku paliwa oraz zmiennych faz rozrządu. Już od 1800 obr/min i aż do 6250 obr/min wytwarza moment obrotowy o wartości przynajmniej 290 Nm, czyli 90% maksimum. Kierowca nie musi tego wiedzieć, ale praktycznie w każ- dej sytuacji na drodze ma pod nogą ogromną siłę napędową.

W chwili rozpoczęcia sprzedaży podstawową jednostką napędową będzie benzynowy silnik 2.2 JTS (185 KM), wystarczająco dziarski, by uzyskać "setkę" w 8,6 sekundy. Natomiast w przyszłym roku ofertę uzupełni 2,4-litrowy, pięciocylindrowy turbodiesel o mocy 200 KM.

W wersji 3.2 V6 JTS siła napędowa stale wędruje do czterech kół za pośrednictwem centralnego mechanizmu różnicowego typu Torsen C. Stabilność w chwilach ostrego przyspieszania oraz właściwości trakcyjne Brery są znakomite, zwłaszcza przy wyjściach z zakrętów. Korzystanie z pełnej mocy silnika, gdy jedzie się jeszcze na skręconych kołach, nie stanowi żadnego problemu, bo prawie zawsze Alfę bardziej "wypycha" niż "wyciąga" - rozkład siły napędowej jest realizowany w proporcjach 43/57 (przód/tył). Sprzyja on również dość swobodnemu traktowaniu pedału gazu, nawet kiedy przyczepność jest przeciętna. W zależności od sytuacji, rozkład momentu obrotowego może się płynnie zmieniać między ekstremalnymi wartościami - 72/28 a 22/78 (przód/tył).

Brera preferuje płynny styl jazdy, a nagradza go pewnym zachowaniem, zwinnością i precyzyjnym prowadzeniem. Zawieszenie nie jest przesadnie sztywne, ale nadwozie przechyla się w bardzo ograniczonym stopniu. Do pełnego skrętu kół wystarczą dwa i jedna czwarta obrotu kierownicą, a to oznacza, że nawet w ciasnych zakrętach nie trzeba przekładać rąk, auto zaś odpowiada na najmniejszy ruch nadgarstków. Główna cecha układu zawieszenia to silna, nie znosząca sprzeciwu i bezpieczna podsterowność. Jednak przy bojowej jeździe nie panoszy się ona przy byle okazji, lecz ujawnia dość późno, łagodnie informując kierowcę, że tym razem przesadził. Próby obejścia podsterowności to działanie wbrew naturze auta, trzeba jechać jak po sznurku.

Co Brera ma? Ma zawrócić w głowie. Jakikolwiek opór jest skazany na niepowodzenie.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
NadwozieTrzydrzwiowe coupé z układem miejsc 2+2, długość x szerokość x wysokość 4413 x 1830 x 1372 mm, rozstaw osi 2525 mm, masa własna 1630 kg, pojemność bagażnika 300-610 l.
SilnikWidlasty, 6-cylindrowy, umieszczony poprzecznie z przodu. Pojemność skokowa 3195 cm3, moc 191 kW (260 KM) przy 6200 obr/min, maksymalny moment obrotowy 322 Nm przy 4500 obr/min. Napęd na cztery koła.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 6,8 s Prędkość maksymalna 240 km/h Średnie zużycie paliwa 11,5 l/100 km

Tekst Roman Popkiewicz
Zdjęcia autor, Alfa Romeo

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Przez lata Alfa Romeo była jak dziewczyna, wprawdzie piękna, ale leniwa i humorzasta. Niby się uczyła, ale wydawało się, że dzień, w którym coś z tego będzie, nie nadejdzie nigdy. A jednak. Po „159", inną naturę Alfy ukazuje Brera.
    auto motor i sport, 2008-01-22 15:12:59
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij