Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.1

Coś dla ludu - VW Fox i Fiat Panda

Czeka nas gorąca jesień - Niemcy chcą podbić rynek małych samochodów produkowanym w Brazylii VW Foxem, który kosztuje 32 tys. zł, czyli niewiele więcej od Fiata Pandy.

2005-10-10
Test porównawczy VW Foxa i Fiata Pandy Brazylijski Fox może okazać się groźnym rywalem polskiej Pandy.  

Po mały i tani samochód szło się do salonu Fiata, szerokim łukiem omijając dilera Volkswagena. Wystarczyło jednak uruchomić produkcję modelu VW w Brazylii, by nie tylko z nazwy stał się on znów samochodem dla ludu. Brazylijski Fox może okazać się groźnym rywalem polskiej Pandy.

Żółty lakier testowego VW Foxa 1.2 przyciągał nie tylko biedronki i muszki, ale również wzrok młodych ludzi. Bo to oni są tzw. grupą docelową - insektów nie brano pod uwagę.

Do niebieskiego Fiata Pandy 1.1 nic nie przyciągało. I nie dlatego, że był on niebieski, ale dlatego, że jest jak stary kumpel, o którym wiemy już wszystko - jakie lubi dowcipy, jakie piwo i jakie dziewczyny go podniecają. Postawiliśmy zatem Fiata obok Foxa, by sprawdzić, czy nie czas zmienić kumpla.

Poza żółtym lakierem, Fox ma tapicerkę w łowickie pasy. Ma także zestaw wskaźników przypominający konsolę playstation - z czytelnym prędkościomierzem i bardzo małym obrotomierzem, który wygląda jak wskaźnik temperatury.

W Foxie znajdziemy też coś, co odbiega od rozwiązań od lat stosowanych w samochodach VW. To włącznik świateł, który w nowym niemieckim modelu znajduje się w przełączniku kierunkowskazów - w pozostałych Volkswagenach jest to pokrętło umieszczone na desce rozdzielczej po lewej stronie kierownicy.

Na desce Pandy wskaźniki są nieco czytelniejsze niż w Foxie, brak tylko obrotomierza. Tapicerka siedzeń bez krzykliwych wzorów, ale szerokość foteli i długość siedzisk są o numer mniejsze w porównaniu z fotelami Volkswagena.

Za kierownicą Foxa siedzi się niżej i wygodniej, można ją regulować w dwóch płaszczyznach - to rozwiązanie jest dostępne wraz ze wspomaganiem układu kierowniczego, co wymaga dopłaty. Podobnie jest w wypadku Pandy, tylko że Fiat oferuje regulację kierownicy w jednym poziomie.

Żeby zająć miejsce na tylnej kanapie Foxa, trzeba przecisnąć się za odchylonym oparciem przedniego fotela. I tu widać przewagę pięciodrzwiowego Fiata. Ale gdy już usiądziemy za kierowcą, okazuje się, że Fox zapewnia znacznie więcej miejsca - między siedziskiem tylnej kanapy a przednim fotelem jest więcej przestrzeni na nogi, a i samo siedzisko jest głębsze.

Trudno żeby Fiat był obszerniejszy, skoro Fox jest zbudowany na płycie Polo - obydwa modele VW mają taki sam rozstaw osi - zatem ów rozstaw jest większy w Foxie niż w Pandzie (o 166 mm).

Dłuższa karoseria niemieckiego samochodu kryje pojemniejszy bagażnik, choć wysoko umieszczony próg nad tylnym zderzakiem zmusza nas do większego wysiłku przy załadunku niż próg w Pandzie.

Trzydrzwiowy Volkswagen nie aspiruje do bycia autem pięcioosobowym, a na środku tylnej kanapy - gdzie i tak nikt poza dzieckiem by się nie zmieścił - znajdziemy praktyczne uchwyty na butelki. Fiat, z jego drzwiami z tyłu, udaje samochód pięcioosobowy, choć w testowym egzemplarzu brakowało z tyłu trzeciego zagłówka.

Pod maską testowych konkurentów znajdowały się silniki benzynowe o identycznej mocy - 54 KM. Tyle że Volkswagen uzyskiwał ją z trzycylindrowego silnika wyposażonego w cztery zawory na cylinder, Fiat zaś z jednostki czterocylindrowej z dwoma zaworami na każdy cylinder.

Osiągi obu silników są porównywalne, ale ten pod maską Foxa jest nieco głośniejszy i bardziej wibruje. Poza tym łatwiej "wkręca" się na wyższe obroty, nieco lepiej reaguje na naciśnięcie pedału gazu i ma większy moment obrotowy.

VW ma także lepiej dobrane przełożenia skrzyni biegów, a przede wszystkim są one krótsze na dwóch ostatnich biegach. Z jedynki Fiat rusza trochę żwawiej, ale podczas przyspieszania na piątce zaczyna się dramatyczna walka z uciekającym czasem - od 80 do 120 km/h na ostatnim biegu Panda rozpędza się ponad pół minuty! W tym czasie w telewizji wyemitują trzy spoty reklamowe, a Fox rozpędzi się od 0 do ponad 120 km/h.

Przy doborze wielkości prze- łożeń konstruktorzy często stają przed dylematem - krótki czas rozpędzania samochodu na wyż- szych biegach, czy mniejsze zużycie paliwa. W Fiacie postawiono na to drugie, dlatego też Panda - chociaż ośmiozaworowa konstrukcja silnika nie jest szczytowym osiągnięciem technologicznym - zużywała podczas testu nieco mniej paliwa.

Dynamiczna jazda Pandą oznacza konieczność częstszej zmiany biegów niż w wypadku Foxa. Ale akurat w Pandzie - ze względu na znakomite z ergonomicznego punktu widzenia umieszczenie dźwigni zmiany biegów - nie stanowi to problemu. Mało tego, znajdując się bardzo blisko kierownicy - pracuje ona lżej niż ta w niemieckim samochodzie. W tym ostatnim przy wkładaniu poszczególnych biegów odczuwa się lekki opór i zdarzało się, że dźwignia sama wyskakiwała z biegu.

Charakterystyka zawieszenia Fiata dostosowana jest do wymiarów karoserii - auto ma stosunkowo duży prześwit, wysokie oraz wąskie nadwozie. Panda prowadzi się dobrze, choć wychylająca się na boki karoseria nie daje poczucia stabilności. Samochód jest przy tym nieco podsterowny, ale daje się nad nim panować.

Volkswagen jest szerszy, ma dłuższy rozstaw osi i mniejszy prześwit. Dlatego też prowadzi się lepiej od Fiata. Lekki, trzycylindrowy silnik nie obciąża też zbytnio przedniej osi, dzięki czemu w zakrętach nie wyczuwa się podsterowności.

Hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego Foxa nie pracuje tak lekko jak elektryczne wspomaganie Pandy, dlatego też daje się je łatwiej wyczuć. Poza tym ma ono lepszą progresję i jest bardziej bezpośrednie, co pozwala na precyzyjniejsze prowadzenie samochodu przez ciąg zakrętów.

Hamulce nie są mocną stroną żadnego z samochodów. Panda przy zimnych hamulcach zatrzyma się na trochę krótszym odcinku - ale gdy jej układ hamulcowy zostanie rozgrzany, potrzebuje dokładnie tyle samo metrów co Fox na zatrzymanie się z prędkości 100 km/h.

Atutem Volkswagenów zawsze była wysoka jakość materiałów oraz wykończenia. Nawet Skoda, uchodząca za tańszą odmian ę VW, jest chwalona za jakość. W Brazylii dysponują jednak innymi materiałami niż europejskie fabryki niemieckiego koncernu. Twardy, szaropopielaty plastik z widocznymi niedoróbkami w miejscu łączeń poszczególnych paneli, jakieś pozostałości po obróbce tworzyw sztucznych - oto obraz jaki jawi się nam przy dokładniejszych oględzinach wnętrza Foxa.

Na nierównościach słychać dudniące z tyłu zawieszenie, co nie świadczy najlepiej o jakości wykonania. To ma być Volkswagen? To jest raczej tańsza Skoda.

Tworzywo wykończeniowe Fiata też nie należy do produktów najwyższej jakości, ale przynajmniej wszystko w tym samochodzie jest solidnie spasowane, nic nie odstaje, nie ma niedoróbek technicznych. Od razu widać, że auto wyprodukowano w fabryce mającej w koncernie Fiata opinię jednego z najlepszych zakładów pod względem jakości wykonania.

Fox sprzedawany jest w jednej wersji wyposażeniowej Basis za 32 540 zł, którą można doposażać w tzw. pakiety oraz w pojedyncze elementy. Seryjnie auto wyposażone jest wyłącznie w dwie poduszki powietrzne. Dokupić można ABS, który w Pandzie 1.1 Active jest wyposażeniem seryjnym. Foxa można jeszcze doposażyć w ESP i boczne poduszki. Ale kurtyny powietrzne są już niedostępne - Fiat oferuje je do Pandy za dopłatą. Foxa można doposażyć także w elektrycznie otwierane szyby i ustawiane lusterka, centralny zamek, asymetrycznie dzieloną i przesuwaną tylną kanapę czy uchylane tylne szyby.

Foxowi do porównania dobraliśmy Pandę w wersji Active za 31 700 zł. Model ten wyposażony jest seryjnie w dwie poduszki powietrzne, a od września również w ABS. Fiata można doposażyć w ESP, boczne poduszki powietrzne oraz kurtyny. W skład wyposażenia seryjnego wchodzą także elektrycznie otwierane szyby w przednich drzwiach oraz centralny zamek. Za wspomaganie kierownicy, elektrycznie regulowane lusterka, przesuwaną i dzieloną tylną kanapę czy relingi dachowe trzeba dodatkowo płacić.

Fox sprawi zawód tym, którzy od aut Volkswagena oczekują wyższego standardu, do czego ta marka zdążyła nas przyzwyczaić. Samochód rozczarowuje jakością wykonania, niezbyt skutecznymi hamulcami i poziomem wyposażenia z dziedziny bezpieczeństwa. W wersji podstawowej to tzw. golas, ale zaspokaja potrzeby dwóch osób. Na szersze zainteresowanie młodzieży nie ma chyba co liczyć. Chętniej kupią go starsi ludzie, którzy - uwolnieni od rodzinnych obowiązków - mogą spełnić marzenie o zakupie nowego Volkswagena.

Trudno uwierzyć, ale mały Fiat jest lepiej wykonany i wyposażony od małego VW. Atutem Pandy jest też dodatkowa para drzwi. Nawet silnik Fiata, choć mniej nowoczesny od jednostki VW, robi dobre wrażenie. Ale skrzynia biegów, wielkość bagażnika i przestronność wnętrza są atutami Foxa.

Tekst: Jarosław Maznas
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Fox 1.2 Basis Panda 1.1 Active
Rodzaj silnika/liczba cylindrówR/3R/4
Moc kW (KM)40 (54)40 (54)
Przy obrotach (/min)47505000
Poj. skokowa cm311981108
Maksymalny moment obrotowy (Nm)10888
Przy obrotach (/min)30002750
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-biegowa mech.5-biegowa mech.
Dł / szer / wys (mm)3828/1660/15443538/1589/1578
Rozstaw osi (mm)24652299
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,6/10,39,8/9,9
Poj. zbiornika paliwa (l)5035
Masa własna (kg)978915
Dopuszczalne obciążenie (kg)440340
Poj. bagażnika (l)260-1016206-860
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1420/14401315/1305
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1020/9201030/970
OsiągiFox 1.2 BasisPanda 1.1 Active
0-50 km/h (s)4,74,4
0-80 km/h (s)10,710,2
0-100 km/h (s)16,816,4
0-120 km/h (s)27,325,0
400 m (km/h)/(s)(106)/20,1(112)/19,8
Prędkość maksymalna (km/h)148150
Elastyczność Fox 1.2 BasisPanda 1.1 Active
60-100 km/h na IV/V biegu (s)11,8/15,716,2/24,2
80-120 km/h na IV/V biegu (s)16,3/19,318,5/31,5
Zużycie paliwaFox 1.2 BasisPanda 1.1 Active
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)5,24,9
Maksymalne (l/100 km)9,18,9
średnie podczas testu (l/100 km)7,26,8
Droga hamowania (m)Fox 1.2 BasisPanda 1.1 Active
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)4644
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)4547
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)4747
Ceny i wyposażenieFox 1.2 BasisPanda 1.1 Active
Cena modelu testowanego (zł)32 540 zł31 700 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtyny1130/brak1200/2000 zł
ABS/ESP800/5230 złtak/ 2500
Radioodtwarzacz CD/zmieniarka1300/b.d. zł1500/b.d. zł
Klimatyzacja5900 zł5500 zł
Lakier metalizowany1550 zł1250 zł
Wspomaganie kierownicy2860 zł2150 zł
Elektr. sterowane szyby przód/tył2100/b.d. złtak/ b.d.
Zderzaki w kolorze nadwozia400 złtak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

Fox 1.2 Basis 175
Panda 1.1 Active 171
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 39 200 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Czeka nas gorąca jesień - Niemcy chcą podbić rynek małych samochodów produkowanym w Brazylii VW Foxem, który kosztuje 32 tys. zł, czyli niewiele więcej od Fiata Pandy.
    auto motor i sport, 2008-02-07 10:17:13
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij