Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Cytrynowy melanż

Okazuje się że vany mogą być nie tylko praktyczne, ale i ładne. Przykładem Citroën C4 Picasso - jedno z bardziej obleganych aut paryskiego salonu samochodowego.

2006-11-10
Citroen C4 Picasso Dach w tylnej części lekko opada. Tylna szyba jest otwierana (opcja).

Nowy Picasso jest gruntownie odmienioną kontynuacją jajowatej Xsary Picasso. Jest od niej dużo większy, urósł we wszystkich kierunkach i nie jest już taki symetryczny - ma zróżnicowane kąty pochylenia ścianek przedniej i tylnej. W przeciwieństwie do wielu współczesnych vanów nie chce udawać sportowca nisko poło- żonym dachem; ma wielką przednią szyb ę i duże okna boczne doświetlające jasne, wesołe wnętrze.

Jest bodaj jedynym vanem, w którym przednie słupki nie ograniczają widoczności. Są stosunkowo cienkie, bo struktury nadwozia tłumiące energię ewentualnej kolizji przeniesiono ze słupków przednich niżej, teraz są nimi podłużnice płyty podłogowej i drzwi. Skuteczność takiego rozwiązania potwierdziły testy zderzeniowe NCAP; przy czołowym auto uzyskało maksymalne pięć gwiazdek.

Nowa Xsara ma wyostrzone rysy i łagodne linie nadwozia. Wydłużone przednie lampy zachodzą mocno na boki, podobnie jak wąski i długi poziomy kierunkowskaz. Tylne pionowe lampy ze światłowodami mocno wyróżniają Citroëna.

Dłuższe o 32 centymetry nadwozie stało się optycznie bardziej płaskie, samochód jest zgrabniejszy od poprzednika. Obszerniejsze wnętrze pozwoliło na zmieszczenie trzeciego rzędu siedzeń z dwoma fotelikami i uzyskanie pomimo tego przestrzeni bagażowej o pojemności 208 litrów plus dodatkowych 80 litrów pod fotelami ostatniego rzędu (gdy je zło- żymy, zajmą tę przestrzeń).

DANE TECHNICZNE

1.8i 16V2.0i 16VHDi 110HDi 138

DANE TECHNICZNE

1.8i 16V 2.0i 16V HDi 110 HDi 138
Pojemność skokowa cm3 1749 1997 1560 1997
Moc maksymalna kW (KM) 92 (125) 103 (140) 80 (109) 100 (136)
przy obrotach 1/min 6000 6000 4000 4000
Maks. moment obrotowy Nm 170 200 240 (260) 270
przy obrotach 1/min 3750 4000 1750 2000
Rodzaj skrzyni biegów 5-bieg. mech. 6-bieg. zaut. 5-bieg. mech. 6-bieg. zaut.
Masa własna kg 1510 1560 1530 1620
Długość x szer. x wys. mm 4590 x 1830 x 1680
Rozstaw osi mm 2728
Pojemność bagażnika l 208/576/893/1951
Prędkość maksymalna km/h 185 195 180 195
Śr. zużycie paliwa l/100 km 8,0 8,0 5,9 6,1
Cena zł 80 900 99 700 90 000 109 800

We wnętrzu powielono to, co było dobre w Xsarze, unikając tego, co nie zyskało uznania. Zastosowano dobrej jakości, w dużym procencie miękkie, materiały wykończeniowe, spasowanie wnętrza jest na dobrym poziomie, jego elementy nie są źródłem hałasu na gorszych nawierzchniach. Tablica przyrządów ma jeden, centralnie i wysoko umieszczony wyświetlacz (w C4 były trzy "porozrzucane" na tablicy przyrządów), obsługujący wszystkie funkcje auta. Poza tym nie jest przeładowana elementami obsługi; te umieszczono w nieruchomej, centralnej części kierownicy i w otaczających ją dźwigienkach (jedynie przyciski iwyświetlacze obsługujące układ ogrzewania znajdują się tuż przy przednich słupkach po stronie kierowcy i pasażera). Zwolnione miejsce wykorzystano na duże schowki. Widać dbałość o szczególiki, ilość niewielkich półeczek i uchwytów - imponująca.

C4 Picasso udanie łączy to, co dobre w C4 z przestronnością Xsary Picasso; nie traci przy tym nic z dynamiki i nie nadużywa paliwa

Między przednimi fotelami jest spora przestrzeń dzięki zastosowaniu elektrycznie aktywowanego hamulca pomocniczego (po zdjęciu nogi z pedału hamulca zwalnia go po dwóch sekundach, dając czas na wrzucenie biegu i ruszenie z miejsca). Pozytywnie zaskakują przednie fotele o dużym zakresie regulacji - nie dość, że wygodne i przyjemnie twarde, to jeszcze z doskonałym trzymaniem bocznym. Drugi rząd tworzą trzy jednakowe, lekko wyprofilowane fotele o nieco za krótkich siedziskach, które po zło- żeniu tworzą płaską podłogę bagażnika. Zajmowanie miejsc w trzecim rzędzie ułatwia konstrukcja skrajnych foteli środkowego rzędu; przesuwając je do przodu, powodujemy uniesienie się siedziska, co zwiększa zakres przesuwu.

Do wnętrza auta nie dochodzą niemal żadne hałasy z zewnątrz. Efekt ten uzyskano dzięki zastosowaniu laminowanych szyb, niskiemu oporowi powietrza (Cx = 0,31), solidnej dawce materiałów wygłuszających i wyeliminowaniu drgań (generujących hałas) przez odpowiednią konstrukcję węzłów nadwozia.

Citroën to także synonim komfortowego zawieszenia. Konstrukcyjnie jest ono pokrewne z zastosowanym w C4 (przód McPherson, tylne belka skrętna) i zapewnia dobre wytłumienie nierówności. Lecz, podobnie jak siedzenia, jest również sprężyste i o twardości nie spotykanej dotąd w Citroënach. Nowemu Picasso charakterem bliżej do aut niemieckich niż francuskich. Także układ kierowniczy nie ma francuskiej miękkości, szybko reaguje na ruchy kierownicą prawie natychmiast skręcając koła.

O bezpieczeństwo, oprócz seryjnego ESP i siedmiu poduszek powietrznych, dba wydajny układ hamulcowy z przednimi tarczami o średnicy bliskiej 29 cm. Auto nie ma być sportowcem, dlatego nie walczono o silniki o maksymalnej mocy. Z zastosowanych czterech dwa są benzynowcami (125 KM i 140 KM), pozostałe to diesle - 109-konny i 136-konny. Wszystkie spełniają normę emisji spalin Euro 4.

Już podstawowe silniki zapewniają wystarczające osiągi, choć 1,8-litrowy wymaga wkręcania na wysokie obroty, a to owocuje zużyciem paliwa średnio 10,5 l/100 km. Łączona z nim przekładnia mechaniczna jest precyzyjna i ma dobrze dobrane przełożenia, tyle że bie-gi mogłyby wchodzić nieco lżej. Jeszcze lepsze wrażenie sprawia mniejszy z diesli - przyspiesza chętnie, jest dynamiczny, spala średnio około 3,5 l paliwa mniej. Testowany diesel połączony był ze zautomatyzowaną przekładnią, w której przełożenia można było zmieniać łopatkami przy kierownicy lub pozwolić jej działać w trybie automatycznym. Dźwignię wyboru rodzaju pracy przekładni umieszczono, jak to drzewiej bywało, przy kole kierownicy. Nieco lepsze osiągi zapewnia mocniejszy diesel, przy minimalnie większym zużyciu paliwa - średnio 7,2 l/100 km.

C4 Picasso łączy funkcjonalność z urodą, zapewnia komfort i pewność prowadzenia jak i możliwość doposażenia w wiele "gadżetów". Jest dobrym uzupeł- nieniem Xsary Picasso poprzedniej generacji, która aż do 2010 roku pozostanie wofercie. Na polskim rynku nowy Picasso pojawi się w listopadzie tego roku.

Tekst: Bogdan Czajkowski
Zdjęcia: Citroën

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 59 990 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, suv-5, van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Okazuje się że vany mogą być nie tylko praktyczne, ale i ładne. Przykładem Citroën C4 Picasso - jedno z bardziej obleganych aut paryskiego salonu samochodowego.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:44:22
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij