Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Czeski harcerz

Do coraz szerszej palety ludzkich zainteresowań potrzebne są coraz bardziej uniwersalne pojazdy. Skoda próbuje opanować ten obszar modelem Octavia Scout.

2007-05-07
Skoda Octavia Scout We wnętrzu długi uchwyt z napisem Scout przypomina, że nie jesteśmy w zwykłej Octavii.

Podnosząca się w wielu krajach stopa życiowa rodzi u ludzi nowe potrzeby. Od poniedziałku do piątku praca, do której trzeba dojechać. Ale weekend to już nie tylko przydomowa działka, ale coraz częściej góry, narty, domek pod lasem, żagle czy skautowskie wędrówki. Wtedy dobrze by było mieć trochę inny samochód - mocniejszy, sprytniejszy, odważniejszy. Nie każdego stać na osobne weekendowe auto (a porządną terenówkę tym bardziej), więc na rynku pojawiły się różne crosswagony, crossovery, up-roady, off-roady, allroady i wszelkie SUV-y. Dotychczas ten specyficzny, ale rosnący rynek był opanowany przez graczy "wielkich" - Subaru, Audi czy Volvo. Teraz, przy tym ciekawie i bogato wyglądającym stole chciałaby przycupnąć Skoda. Aby osiągnąć maksymalny efekt minimalnym kosztem, podsterydowała istniejącą Skod ę Octavię 4x4. Taka mająca parę harcerskich sprawności więcej wersja nazywa się Octavia Scout.

Zmiany poszły w dwóch kierunkach - poprawienia terenowości oraz uzmysłowienia tego osiągnięcia światu (nie sztuka znieść jajko, sztuka zagdakać). Podstawowy symbol terenowości to prześwit. Dzięki 17-calowym kołom i drobnym modyfikacjom zawieszenia, Scout jest wyższy od zwykłej Octavii aż o 6 cm, a od wersji 4x4 o około 2 cm. Realny prześwit zwiększył się jednak nie o 6, a o 4 cm - ze względu na zastosowanie groźnie i terenowo wyglądających osłon z przodu i z tyłu pojazdu. Ich skuteczność nie jest jednak aż tak "groźna" - to plastik, a nie metal. Osłony te łączą się, nawet harmonijnie, z nowymi, większymi, terenowymi zderzakami - stąd auto jest o 1 cm dłuższe. Dla tych, którzy nieopatrznie rozpoczną oglądanie Scouta nie z przodu lub tyłu, "uterenowiono" też boki - dużymi, ale zgrabnymi nakładkami na nadkola - co poszerza auto o prawie 2 cm. Uroczystość wsiadania też jest odpowiednio "off-roadowa" - na progach (wewnątrz) są stosowne napisy.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
NadwoziePięciodrzwiowe, pięciomiejscowe kombi, długość x szerokość x wysokość 4581 x 1784 x 1533 mm, rozstaw osi 2578 mm, prześwit 180 mm, masa własna 1490 kg, ładowność 660 kg, dopuszczalna masa całkowita 2150 kg, pojemność bagażnika 580/1620 litrów.
SilnikBenzynowy, rzędowy, czterocylindrowy, umieszczony poprzecznie z przodu, DOHC, bezpośredni wtrysk paliwa, pojemność skokowa 1984 cm3, moc maksymalna 110 kW (150 KM) przy 6000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy 3500 obr/min. Napęd na cztery koła, sześciobiegowa przekładnia mechaniczna.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 10,0 s, prędkość maksymalna 200 km/h, średnie zużycie paliwa 8,7 l/100 km
CenaSkoda Scout 2.0 FSI ok. 105 000 zł

"Terenowość" Scouta spisuje się znakomicie. Oczywiście na co dzień, dla oszczędności paliwa, samochód jest przednionapędowy, a unowocześniony i wzmocniony system Haldex dołącza tylny napęd automatycznie i tylko wtedy, kiedy trzeba. Auto jest spokojne, stabilne i przewidywalne w nagłych, a niespodziewanych okolicznościach - pomaga w tym ESP i będący nowinką DSR (Driver Steering Recommendation), który dyletantom - którzy w poślizgu źle kontrują - trochę wyrywa (ale delikatnie) kierownicę z rąk i podpowiada ruch zgodny z prawami fizyki. Kolejną sprawnością Scouta jest HHC (Hill Hold Control), pozwalający płynnie ruszyć, na znacznych nawet pochyłościach. O sprawność "lawiranta między drzewami" dbają czujniki parkowania i to nie tylko z tyłu, ale i z przodu pojazdu. Par ę sprawności ma charakter gadżeciarski - skórzana kierownica, gałka zmiany biegów (sześciu!), sportowe pedały.

Scout jest wysportowany - to zasługa dwóch świetnych silników: benzynowego 2.0 FSI (150 KM) lub turbodiesla (2.0 TDI 140 KM). Efekt robi wrażenie - ok. 200 km/h w obu wersjach to dobry wynik. Czeski Scout ma całkiem niezłe skautowskie umiejętności.

Tekst: Julian Obrocki
Zdjęcia: Michael Kudela

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 960 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    A podnośniki szyb psują się tak samo cz ęsto jako dotychczas ?
    ~xxx, 2008-02-12 20:44:35
  • avatar
    zgłoś
    Do coraz szerszej palety ludzkich zainteresowań potrzebne są coraz bardziej uniwersalne pojazdy. Skoda próbuje opanować ten obszar modelem Octavia Scout.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:48
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij