Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.4

Dacia Duster – koła fortuny

Dacia Duster, kosztująca 39 900 zł, to najwięcej auta za najmniejsze pieniądze na polskim rynku. Ale SUV Dacii wart jest grzechu nie tylko ze względu na cenę.

Maciej Ziemek 2011-03-08
Dacia Duster Nadwozie Dustera – z dużymi kątami natarcia, rampowym i zejścia oraz ze sporym prześwitem – jest dobrze przystosowane do jazdy w terenie

Jestem ostatni, który mieszczuchów namawiałby do masowego przesiadania się do pojazdów terenowopodobnych, czyli do wszelkiej maści SUV-ów czy crossoverów stylizowanych na SUV-y. Jeżeli w betonowej pustyni wykorzystanie zalet SUV-a (spory prześwit, duże koła, tylko czasami napęd 4x4) ma się sprowadzać do tego, że z większym fasonem można podjechać pod krawężnik, na mnie to nie działa. Nie widzę powodów, żeby za samochód oferujący głównie taką "przyjemność" płacić dwa razy tyle, co za auto, którego nadwozie wygląda bardziej zwyczajnie.

Testowana Dacia Duster - 105-konna wersja z silnikiem benzynowym i z dołączanym napędem na wszystkie koła - kosztuje jedynie 56 200 zł. Za takie pieniądze ze świecą szukać kompaktu, a co dopiero SUV-a. W tej cenie Duster oferuje zalety prawie terenówki - z prześwitem i kątami natarcia/ rampowym/zejścia większymi niż u najbardziej terenowego wśród SUV-ów, czyli Suzuki Grand Vitary (!) - oraz wnętrze i bagażnik bardziej przestronne niż u wszystkich kompaktów. To samo, ale bez napędu 4x4 i w podstawowej wersji wyposażenia, można mieć już za 39 900 zł. Tak tani nie jest żaden z samochodów klasy niższej średniej.

Podobnie jak poprzednie modele, także SUV-a Dacia zrobiła z niczego. No, prawie z niczego - tzn. z niekoniecznie najnowszych "klocków", które wcześniej sprawdziły się w samochodach Renault i Nissana. Tym razem opakowano je atrakcyjniej niż w wypadku Logana, ale wciąż bez szaleństw jeśli chodzi o jakość materiałów czy wyposażenie. Wszystkie plastiki we wnętrzu Dustera są twarde jak lód i czarne jak asfalt. W testowanej wersji - Lauréate - wyjątek stanowią brązowe dodatki na konsoli centralnej, dookoła nawiewów, na kierownicy i na drzwiach oraz przy dźwigni hamulca ręcznego. Jakość montażu jest za to bardzo solidna. Nawet podczas jazdy po nierównościach tworzywa w samochodzie nie wydają żadnych nieprzyjemnych dźwięków. Nic nie trzeszczy i nie stuka również pod deską rozdzielczą.

Duster, który liczy ponad 1,6 m wysokości i którego nadwozie "unosi" się aż 21 cm nad ziemią, oferuje bardzo wygodny dostęp do wnętrza. Na fotele i na kanapę ani nie wpada się z dużej wysokości, ani nie trzeba się na nie wspinać. Po prostu, wsiada się i już. Płaski dach sprawia, że otwór tylnych bocznych drzwi jest tak samo wysoki jak z przodu. Podczas wsiadania na kanapę nie ma mowy o żadnej gimnastyce. Wysokość wnętrza z tyłu okazuje się tylko nieznacznie mniejsza niż z przodu. Miejsca nad głową nie brakuje, spory jest też odstęp między kanapą a oparciami foteli. Przestrzeni na kolana powinno wystarczyć nawet dorosłym pasażerom.

Ponieważ przednie słupki są dość wąskie, a dolna linia okien przebiega stosunkowo nisko, widoczność z miejsca kierowcy do przodu i na boki jest dobra. Jedynie widoczność do tyłu w bok jest ograniczona przez szeroki ostatni słupek. Obsługa - intuicyjna i, dzięki dużym przyciskom, bezproblemowa. Gdyby pokrętła do sterowania klimatyzacją i zestaw przycisków z włącznikiem świateł awaryjnych pośrodku znajdowały się na wysokości radioodtwarzacza, posługiwanie się nimi byłoby znacznie łatwiejsze. Za kierownicą siedzi się wygodnie, chociaż niektórym kierowcom może brakować regulacji kolumny kierownicy w osi. Regulacja wysokości należy do standardu, ale jedynie w najdroższej wersji, co pokazuje, że wyposażeniem Duster nie rozpieszcza.

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje w testowanej wersji czołowe i boczne poduszki powietrzne, bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pasażerów (przednie z regulacją wysokości i z napinaczami), ABS i układ wspomagania nagłego hamowania. Układ stabilizacji toru jazdy ESP (razem z systemem ASR) wymaga dopłaty 1200 zł i jest dostępny jedynie do najdroższej wersji. Kurtyn powietrznych nie oferuje się nawet za dopłatą. W dziedzinie komfortu nawet najlepiej wyposażony Duster zapewnia tylko niezbędne minimum - zdalnie sterowany centralny zamek, elektrycznie regulowane przednie szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka oraz ręcznie sterowaną klimatyzację. W codziennej eksploatacji nic więcej nie jest do szczęścia potrzebne. Za elektrycznie sterowane szyby w tylnych drzwiach czy za radioodtwarzacz trzeba już dopłacać.

Tylko 105-konny silnik o niezbyt wyśrubowanym momencie obrotowym, wynoszącym 148 Nm przy 3750 obr/min, zapewnia Dusterowi wystarczające przyspieszenie. Po pierwsze, dlatego że SUV Dacii nie ugina się pod ciężarem wyposażenia (masa własna auta wynosi 1250 kg). Po drugie, dlatego że w skrzyni biegów zastosowano bardzo krótkie przełożenia. Testowany Duster to pierwszy samochód, którym dla eksperymentu podjąłem próbę ruszenia z trzeciego biegu. Zakończyła się sukcesem. W czasie jazdy po mieście bez problemu można wykorzystywać jedynie biegi parzyste - dwójkę, czwórkę i szóstkę.

O "krótkości" biegów najlepiej świadczy fakt, że prędkość 100 km/h Duster osiąga dopiero na... czwórce! Jeśli chce się wykorzystywać wszystkie biegi, podczas jazdy trzeba sporo nawachlować się dźwignią. Na szczęście, mechanizm zmiany biegów działa precyzyjnie. Przełożenia można zmieniać szybko, z trafieniem w odpowiednie nie ma problemu, o kolejnych biegach informuje przyjemny opór na dźwigni. Krótkim przełożeniom Duster zawdzięcza przyzwoitą elastyczność na IV i V biegu. Trzeba tylko pamiętać o tym, że prędkość maksymalna na IV wynosi jedynie 129 km/h. Na V SUV Dacii osiąga już maksymalną prędkość, czyli 160 km/h.

Zaletę z krótkich przełożeń widać również podczas jazdy w terenie. Bez reduktora, na jedynce, nie dotykając pedału przyspieszenia Duster potrafi "pełzać" z prędkością, wynoszącą niecałe 6 km/h. Na dwójce można "rozbujać" się prawie do 10 km/h.

Zawieszenie - z przodu na kolumnach McPhersona, z tyłu wielowahaczowe - pracuje cicho i dobrze filtruje niedoskonałości nawierzchni. Spory udział w dobrym komforcie resorowania mają też umiarkowanie szerokie opony o wysokim profilu, o rozmiarze 215/65 R16. Gdyby jeszcze nadwozie było nieco lepiej wyciszone, komfort podróżowania zasługiwałby na miano bardzo dobrego.

Za sprawą tylko dwóch modeli - Sandero i Logana - Dacia odnotowała największy wzrost sprzedaży aut na polskim rynku w minionym roku. W 2011 Duster może ten wzrost tylko zwiększyć. Dobrze wygląda, ma bardzo "rodzinne" rozmiary i pojemność bagażnika, nazywa się tak jak mógłby nazywać się SUV Mitsubishi albo Toyoty. Jeśli nabywcom nie przeszkadza metka Dacii przy Sandero i Loganie, tym bardziej nie będzie im przeszkadzała u Dustera.

Tekst Maciej Ziemek,
zdjęcia Mariusz Barwiński
amis 2/2011

Dane techniczne

Data publikacji 2/2011
Silnik R4, poprzecznie z przodu Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder, napęd paskiem zębatym
Moc kW (KM) 77 (105)
Przy obrotach (/min) 5750
Pojemność skokowa [cm3] 1598
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 148
Przy obrotach (/min) 3750
Maksymalne obroty (obr/min) 6700
Rodzaj paliwa LOB 95
Skrzynia biegów 6-biegowa, mechaniczna
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV
Układ jezdny Zawieszenie przednie kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne oś wielowahaczowa, sprężyny śrubowe, amortyzatory Układ kierowniczy przekładnia zębatkowa, wspomaganie hydrauliczne, 3,3 obrotu kołem kierownicy
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 269 mm
Hamulce z tyłu bębnowe, średnica 225 mm
Układy wspomagające ABS, EBD, BAS
Rozmiar kół i opon 6,5 J x 16, 215/65
Koło zapasowe pełnowymiarowe
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,42
Powierzchnia czołowa [m2] 2,42
Dł/szer/wys [mm] 4315/1822/1695
Rozstaw osi [mm] 2673
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1560/1567
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 10,8
Poj. zbiornika paliwa [l] 50
Masa własna [kg] 1250
Dopuszczalne obciążenie [kg] 550
Poj. bagażnika [l] 408/1570
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,82/0,62
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1022/1553
Gwarancja podzespoły (lata) 3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja lakier (lata) 2
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 6
Cena modelu testowanego (zł) 56 200
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, poduszki boczne z przodu, ABS i system wspomagania nagłego hamowania, klimatyzacja, elektrycznie regulowane szyby z przodu, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, kierownica i fotel kierowcy regulowane na wysokość, asymetrycznie dzielona i składana tylna kanapa, 16-calowe stalowe obręcze.
Wyposażenie wersji testowanej Pakiet „Look” 16-calowe obręcze z lekkich stopów relingi w kolorze matowego chromu 2450 zł Radio CD/MP3 ze ster. przy kierownicy 1550 zł Elektrycznie sterowane tylne szyby 310 zł Kierownica pokryta skórą 310 zł Tapicerka łączona skóra/skóra ekologicz. 2550 zł Lakier metalizowany 1800 zł
0-30 km/h (s) 2,0
0-50 km/h (s) 4,3
0-70km/h (s) 7,4
0-100 km/h (s) 14,0
0-130 km/h (s) 25,0
400 m (km/h)/(s) 19,1 (117)
Prędkość maksymalna (km/h) 160
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 9,2/11,8
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 11,1/13,2
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 7,6
Maksymalne (l/100 km) 11,0
średnie podczas testu (l/100 km) 8,7
zasięg (km) 574
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 30 km/h 26
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 46
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 70 km/h 66
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 95
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 125
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 39,9

 

PODSUMOWANIE

Dacia Duster 1.6 16V 4X4

Ocena:
3
(, )
Przestronność wnętrza, komfort jazdy, napęd na cztery koła, zdolności do jazdy w terenie i przede wszystkim cena sprawiają, że twarde plastiki i wizerunek Dacii nie powinny zniechęcić potencjalnych klientów. Tym bardziej że Dacię sprzed lat i obecną łączy jedynie nazwa.
Nadwozie
przestronne wnętrze i duży bagażnik
nadwozie dobrze przystosowane do jazdy w trudnych warunkach
intuicyjna obsługa
solidne wykonanie
dobra widoczność
słabej jakości materiały wykończeniowe
małe schowki z przodu, brak kieszeni w drzwiach z tyłu
brak w ofercie kurtyn powietrznych
Napęd
ESP dostępne tylko z mocniejszym silnikiem 1.5 dCi
Komfort
dobry komfort resorowania
Właściwości jezdne
pewne właściwości jezdne
mało precyzyjny układ kierowniczy
Eksploatacja
znakomity stosunek ceny do wielkości
silnik spełnia normę Euro 5
gwarancja na 3 lata
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 58 100 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Zdolnyś panie.
    ~Samuraj, 2011-04-11 23:17:06
  • avatar
    zgłoś
    "Testowany Duster to pierwszy samochód, którym dla eksperymentu podjąłem próbę ruszenia z trzeciego biegu. Zakończyła się sukcesem."Ja ruszyłem z trójki Fiatem 125p z czterema osobami na pokładzie i dwoma workami kartofli w bagażniku - też z sukcesem - więc autora sukces to mały sukces.Poza tym auto OK.
    ~gonzo, 2011-04-11 10:04:50
  • avatar
    zgłoś
    I tak prawdy do końca nie dojdziemy.
    ~Samuraj, 2011-03-12 02:44:12
  • avatar
    zgłoś
    No, niezupełnie. Producent świadom jakości swojego produktu ustalił cenę taką, a nie inną. Niska cena - niska jakość, ale czy na pewno? Dla mnie jakość Dacii jest lepsza, niż przewidywana. Skoro miała 3 gwiazdki i niewiele jej brakowało do 4, to dla mnie bardzo dobry wynik, jeśli chodzi o taki pułap cenowy.
    MarCiNeK, 2011-03-11 23:12:05
  • avatar
    zgłoś
    Mam wrażenie, że te 3 gwizdki to celowa polityka Dacii.Nie sądzę, żeby to była celowa polityka. Każdy producent stara się robić jak najbezpieczniejsze pojazdy, więc Dacia chyba nie wykreowała sobie 3 gwiazdek, bo tak chciała i tak miało być. Testy nie poszły, ale i tak pewnie nie wpłynie to na sprzedaż.
    ~Samuraj, 2011-03-11 03:44:31
  • avatar
    zgłoś
    Na niektórych forach pisano coś o tylnych drzwiach bocznych, które otworzyły się przy uderzeniu w bok nadwozia...
    airmatic, 2011-03-10 22:12:02
  • avatar
    zgłoś
    Witam,Zerknijcie tylko na dokładne wyniki. W kategoriach najistotniejszych dacia dostała dobre oceny. 3 gwiazdki są tak naprawdę za brak elektroniki i ochronę pieszego. Z punktu widzenia kierowcy jest auto porównywalne z 2 krotnie drożyszmi konkurentami.Mam wrażenie, że te 3 gwizdki to celowa polityka Dacii. Po pierwsze rozbili wersję ambience a więc to z niższym wyposażeniem a po drugie jeśli dobrze pamiętam to wystarczyłby sygnał nie zapięcia pasów i byłyby 4 gwizdki.Pzdrdd
    ~dd, 2011-03-10 20:58:12
  • avatar
    zgłoś
    Miałem na myśli, że : producent najlepiej zna wartość swojego produktu i to on ustala jego cenę. Dacia Duster od początku ma ustaloną niską cenę a testy zderzeniowe nic nie zmnieniają w temacie ceny .to tak dla wyjaśnienia dla Samuraja bo widzę ,że coś innego zrozumiał..
    krzysiek29, 2011-03-09 19:36:30
  • avatar
    zgłoś
    Skąd? Przewidzieli ją?
    ~Samuraj, 2011-03-09 18:08:20
  • avatar
    zgłoś
    Właśnie znali jego wartość..
    krzysiek29, 2011-03-09 16:36:37
  • avatar
    zgłoś
    Gwiazdki mają tu niewielkie znaczenie, bo auto od samego początku było tanie, a testy przeszło dopiero niedawno.
    ~Samuraj, 2011-03-08 23:31:16
  • avatar
    zgłoś
    Niestety *** gwiazdki w Euro NCAP to i cena nie za wysoka.
    krzysiek29, 2011-03-08 19:27:48
  • avatar
    zgłoś
    Nic dodać nic ująć. Najwięcej samochodu za jak najmniejsze pieniądze.
    ~Samuraj, 2011-03-08 19:12:01
  • avatar
    zgłoś
    Dacia Duster, kosztująca 39 900 zł, to najwięcej auta za najmniejsze pieniądze na polskim rynku. Ale SUV Dacii wart jest grzechu nie tylko ze względu na cenę.
    auto motor i sport, 2011-03-08 11:42:54
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij