Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Dacia Duster: kontynuacja

Odświeżony crossover Dacii wygląda lepiej, jest bardziej funkcjonalny, ma ładniejsze wnętrze i, co ważne, nie stracił zapału do jazdy w terenie. Będzie kontynuował sukces modelu pierwszej generacji, którego kupiło aż 800 tys. klientów na całym świecie.

2014-02-12

Hasło: „stworzyć coś z niczego” dobrze opisuje, co przez ostatnie 10 lat udało się zrobić Dacii. Dekadę temu imidż tej marki w Polsce był więcej niż marny. Dzisiaj kupno francusko-rumuńskiego auta wydaje się po prostu racjonalnym wyborem, nawet jeśli wielkiego prestiżu właścicielowi nie przynosi. Tylko że kupującym Dacię nie o prestiż chodzi, ale o solidne i niedrogie auto. Czy rzeczywiście niedrogie? Duster to pod względem popularności czwarty SUV w Polsce, najczęściej wybierany w wersji 1.5 dCi Laureate za 59 000 zł – to nie takie znów małe pieniądze. To właśnie Duster ma największe zasługi w zmienianiu stereotypów dotyczących Dacii. Teraz pojawił się w nowszej wersji.

Znacznie bardziej dopracowana
Dzięki liftingowi Duster zyskał na wyglądzie i na funkcjonalności. Najbardziej zmienił się przód auta – zastosowano nową osłonę chłodnicy z elementami chromowanymi, nowocześniejsze reflektory z wbudowanymi światłami do jazdy dziennej i solidne relingi dachowe. Inne są też tylne zderzak i lampy.

Jednak największą rewolucję przeszło wnętrze. Pierwsze, co rzuca się w oczy to nowa deska rozdzielcza, która stylistycznie nawiązuje do pozostałych modeli Dacii. Próżno szukać tu miękkich plastików, za to niektóre z nich „nagumowano”, więc całość nie wygląda tanio. W centralnym miejscu konsoli środkowej pojawił się 7-calowy dotykowy ekran systemu multimedialno-nawigacyjnego (dopłata 950–1950 zł w zależności od wersji wyposażenia). Przebudowano boczki drzwiowe, na których oprócz elementów tapicerowanych (wcześniej ich nie było) pojawiły się panele służące do otwierania szyb. Przednie fotele są wygodniejsze i zdecydowanie lepiej wyprofilowane. To niejedyny ukłon w stronę komfortu. Poprawiono wygłuszenie kabiny. Mniej dokuczliwy jest hałas pochodzący od silnika, jak i szum powietrza opływającego karoserię.

W wyposażeniu nie znajdziemy nowoczesnych asystentów poprawiających bezpieczeństwo czynne. Kręgosłup bezpieczeństwa każdego
Dustera tworzą systemy ABS, EBA (układ wspomagający awaryjne hamowanie), ESC (stabilizacji toru jazdy) i cztery poduszki powietrzne. Wśród opcji podnoszących komfort pojawił się tempomat z ogranicznikiem prędkości oraz czujniki parkowania z tyłu samochodu.

Prosta, ale za to solidna konstrukcja sprawia, że Dacia Duster świetnie radzi sobie w terenie

Na asfalt i w błoto
Największe uznanie Dacia Duster zyskuje za miks właściwości jezdnych i zdolności terenowych. Z 21-centymetrowym prześwitem oraz z ogromnymi kątami natarcia i zejścia samochód w terenie potrafi zadziwiająco dużo. Dotyczy to również wersji z napędem na przednią oś. Atuty wersji 4x4, w której napęd tylnej osi jest elektronicznie dołączany, można docenić wyłącznie w błotnistym, grząskim terenie. Zamiast reduktora kierowcy musi jednak wystarczyć bardzo krótkie przełożenie pierwszego biegu.

Prowadząc Dustera ma się wrażenie, że jego zawieszenie jest w stanie wytłumić każdy rodzaj nierówności – priorytetem przy jego zestrajaniu na pewno był komfort. Są jednak pewne skutki uboczne, które odczuwa się zawsze wtedy, gdy droga staje się kręta. Nadwozie wychyla się wówczas bardzo wyraźnie, a jeśli kierowca przesadzi z prędkością, natychmiast pojawia się głęboka podsterowność. Swój udział mają tu również opony o wysokim profilu 215/65 i agresywnej (nie sportowej) rzeźbie bieżnika.

Zapał do jazdy
Pod maską Dacii debiutuje nowy 4-cylindrowy silnik turbo, który z 1,2 l pojemności rozwija moc 125 KM. Pracuje w duecie z 6-biegową skrzynią mechaniczną. Dzięki momentowi obrotowemu o wartości 205 Nm zapewnia przyzwoitą dynamikę i odwdzięcza się niskim spalaniem – średnio wg producenta 6,3 l/100 km. Szkoda, że silnik ten nie jest łączony z napędem 4x4. Płacąc 40 tys. zł za wersję podstawową, objętą 3-letnią gwarancją (lub 100 tys. km), czujesz, że nie przepłaciłeś. Ale nie tylko to sprawia, że warto kupić Dustera.

naszym zdaniem

Michał Hutyra redaktor „auto motor i sport”

W przeciwieństwie do innych SUV-ów, zabawa z Dusterem w terenie jest przednia. A podrapanego lakieru w aucie za 40 tys. szkoda mniej.

to polubisz - nawigacja
W wersji Prestige jest w standardzie, w Ambiance kosztuje 1950 zł, a w Laureate 950 zł. Ma bluetooth oraz dotykowy 7-calowy ekran.

tego nie - jakość „na styk”
Taniość widać w wielu detalach, choćby w wykończeniu progu bagażnika lakierem nadwozia. Porysuje się raz-dwa.

DANE PRODUCENTA Dacia Duster 1.2 TCe 2WD Laureate

DANE PRODUCENTA Dacia Duster 1.2 TCe 2WD Laureate

Cena57 500 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnikabenzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa1199 cm3
Moc maksymalna125 KM
przy obrotach5250/min
Maksymalny moment obrotowy205 Nm
przy obrotach2000 obr/min
Rodzaj napęduna przednie koła; 6-biegowa przekładnia mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h10,4 s
Prędkość maksymalna175 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie6,3 l/100 km
Emisja CO2145 g/km
NADWOZIE5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4315 x 1822 x 1695 mm, rozstaw osi 2674 mm, masa własna 1202 kg, pojemność bagażnika 475 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l.

Michał Hutyra

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 37 900 PLN
Dostępne nadwozia: van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Odświeżony crossover Dacii wygląda lepiej, jest bardziej funkcjonalny, ma ładniejsze wnętrze i, co ważne, nie stracił zapału do jazdy w terenie. Będzie kontynuował sukces modelu pierwszej generacji, którego kupiło aż 800 tys. klientów na całym świecie.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-02-12 12:15:32
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij