Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Dacia Duster – lepsza niż myślisz

Może mieć napęd tylko na przód albo na dwie osie - także w tej drugiej wersji kosztuje mniej niż konkurenci. Dacia Duster to SUV, który błota się nie boi.

2010-06-30
Dacia, Duster Duster ma świetną cenę w stosunku do możliwości

 

Wprzeciwieństwie do rynkowych gigantów Dacia nie czekała zbyt długo z przygotowaniem modelu klasy SUV. Duster jest oryginalnie i dość agresywnie stylizowany - ma "napuchnięte" duże nadkola i zderzaki, masywny przód oraz spory prześwit. Proporcje są wyważone, więc auto może się podobać, niezależnie z której strony na nie spojrzeć. Pod względem wymiarów zewnętrznych nie odbiega od samochodów kompaktowych (długość 4,31 m, szerokość 1,82 m), a do kompletu jest jeszcze spory bagażnik - o pojemności 475 l (2WD) lub 408 l (4WD). Podobne parametry oferuje konkurencja: Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan, czy Ford Kuga.

Wnętrze jest proste, wykonane z tanich i solidnych materiałów, a przy tym bardzo dobrze zmontowane, wystarczająco obszerne i dość funkcjonalne. Nie obyło się bez kilku wpadek, jak np. umieszczenie sterowania elektrycznymi lusterkami pod dźwignią hamulca ręcznego, czy zamontowanie przycisków do otwierania tylnych szyb na końcu tunelu środkowego. Być może to ostatnie rozwiązanie miało na celu wyeliminowanie kilku kabli i przycisków, bo z tego miejsca przy odrobinie dobrej woli mogą jednocześnie otwieraniem szyb sterować kierowca i pasażerowie. Pozycja za kierownicą, pomimo braku wzdłużnej regulacji kolumny kierowniczej, jest całkiem niezła, a fotele (z modelu Sandero) zapewniają wystarczającą wygodę i trzymanie boczne. Wszelkie wyświetlacze i przełączniki są w zasięgu wzroku i rąk kierowcy i pochodzą z innych modeli Dacii, Renault, a nawet Nissana. Przydałby się wskaźnik temperatury zewnętrznej. Mimo wszystko, ogólne pierwsze wrażenie jest naprawdę budujące.

 

DACIA DUSTER 1.6 AMBIANCE 4X4

DACIA DUSTER 1.6 AMBIANCE 4X4
Cena49 900 zł
KonkurenciToyota RAV4, Ford Kuga
Silnikbenzynowy, R4, 1.6 16V
Moc/przy obrotach105 KM/5750 obr/min
0–100 km/h12,8 s
Prędkość maksymalna160 km/h
Zużycie paliwa8,0 l/100 km
Emisja CO2185 g/km
Silnikpoj. 1598 cm3, 148 Nm przy 3750 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na cztery koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, dł. x szer. x wys. 4315 x 1822 x 1625 mm, rozstaw osi 2673 mm, masa własna od 1250 kg, poj. bagażnika 408/1570 l.

Pod maską Dacii Duster może pracować jeden z trzech silników (przejętych z Renault). Pierwszy z nich (podstawowy) to benzynowy 1.6 o mocy 105 KM, dwa kolejne to 1,5-litrowe dCi o mocy 85 KM lub 109 KM. Silniki benzynowy oraz słabszy diesel współpracują ze skrzynią 5-biegową, natomiast mocniejszy diesel z 6-biegową. W wersjach 4x4 seryjnie montowana jest skrzynia 6-biegowa. Standardowo, Duster - jak większość mu podobnych - jest napędzany na przednie koła. Napęd na obie osie wymaga wybrania droższej wersji wyposażeniowej (Ambiance lub Laureate) oraz jednego z dwóch mocniejszych silników. Co ciekawe, już wersja podstawowa (2WD) potrafi w terenie zaskakująco dużo.

Podczas dwudniowych jazd testowych po szutrowych, suchych drogach Maroka ani razu nie dało się odczuć braku tylnego napędu. Do zapuszczania się w nieznane, z daleka od asfaltowych dróg, wystarczały wysoki 20-centymetrowy prześwit, opony o wysokim profilu (205/65 R 16) oraz spore kąty natarcia (30°), zejścia (36°) i rampowy (23°). Z pewnością w błocie i podmokłym terenie przydadzą się do odpychania "cztery buty", jednak - jak pokazują wszelkie statystyki - 90% kierowców SUV-ów nie opuszcza dróg asfaltowych bądź utwardzonych. Wątpiących w jakość rumuńskich produktów zadziwi fakt, że nawet na sporych nierównościach, pokonywanych z dużą prędkością, autem można bezproblemowo sterować (podsterowność pod kontrolą), a w środku nie słychać nic oprócz dźwięków muzyki płynącej z fabrycznego zestawu audio (żadnych stuków, czy skrzypienia). Mankamentem samochodu z silnikiem benzynowym jest jego duża hałaśliwość, co w połączeniu ze sporym apetytem na paliwo - średnio ok. 8,5 l/100 km - nie nastraja zbyt optymistycznie. W palecie silników przydałaby się nowocześniejsza jednostka benzynowa, najlepiej z turbodoładowaniem o mocy około 150 KM, jak również mocniejszy, np. 2-litrowy, diesel, który znajduje się w ofercie Renault.

Płyta podłogowa (z Logana) i zawieszenie to jedne z solidniejszych i lepszych podzespołów Dustera. To przednie pochodzi z osobowego modelu Sandero, ale zostało przekonstruowane, wzmocnione i znakomicie się sprawdza. Tylne w wersji przednionapędowej pochodzi z Logana Pick-upa (resory piórowe), natomiast w wersji 4-napędowej (wielodrążkowe) wprost z Nissana X-Traila i Murano, razem z tylnym mostem. Sterowanie układem przeniesienia napędu zapożyczono z Nissana Qashqaia. Zamiast reduktora (wysokie koszty oraz zwiększenie masy własnej) zastosowano krótkie przełożenie pierwszego biegu, więc w terenie auto przy 1000 obr/min "pełza" z prędkością 5,79 km/h. Na stromych podjazdach może to nie wystarczyć, ale Duster nie jest przecież typową terenówką, lecz SUV-em.

Niestety, układ kierowniczy jest mało precyzyjny w środkowym położeniu, co drażni szczególnie na drogach asfaltowych, a dźwignia zmiany biegów pracuje z oporem (skrzynia 5-biegowa). Przy mocno ograniczonym budżecie Dacia musiała korzystać z podzespołów nie zawsze pasujących na sto procent do nowego modelu, ale efekt końcowy nie jest zły.

Wersja podstawowa "Duster" jest wyjątkowo skromnie wyposażona, co widać szczególnie na tle konkurencji. Brak tu tak oczywistych zdawałoby się elementów, jak boczne poduszki powietrzne, pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa, czy regulacja wysokości zagłówków. W dziedzinie "komfort" też są braki, ponieważ szyby w podstawowej wersji Dustera otwiera się za pomocą korbki, lusterka zewnętrzne ustawia się manualnie, a o klimatyzacji można jedynie pomarzyć. Malkontentów może jednak przekonać atrakcyjna cena wyjściowa - 39 900 złotych.

Bardziej sensowne wydaje się kupno zaledwie o 3900 złotych droższej wersji Ambiance, która ma wszystko co niezbędne do życia, a za kolejne 3000 złotych można ją doposażyć w klimatyzację. Biorąc pod uwagę trzyletnią gwarancję, uzdolnienia terenowe i prawdziwą frajdę jaką SUV Dacii sprawia poza asfaltem, można mu wróżyć spory sukces. Samochód zaskakuje na plus, po prostu daje radę!

Tekst: Michał Hutyra
Zdjęcia: Hans-Dieter Seifert
amis 7/2010

Najtańsze 4x4
Najtańszym na polskim rynku autem z napędem na cztery koła jest Łada Niva, która kosztuje 41 000 zł. Wyposażenie, wykończenie wnętrza i silnik Nivy pozostawiają nieco do życzenia, ale jeśli ktoś potrzebuje prawdziwej terenówki, do tego prostej w budowie i taniej, nie będzie rozczarowany. Drugie miejsce, z ceną 49 900 zł, zajmuje od teraz Dacia Duster 1.6 16V. Model współczesny i bardziej cywilizowany niż poczciwa Łada. Na trzecim miejscu, prawie ex aequo, plasują się Fiat Sedici za 64 490 zł i bliźniaczy z nim Suzuki SX4 1.6 4WD Premium za 64 900 zł. Skoda Yeti, chociaż w najtańszej wersji dostępna za 62 900 zł, z napędem na cztery koła kosztuje już 83 800 zł. Jej wnętrze jest równie obszerne, co wnętrze Dacii, ale jakość wykończenia, wykonanie i właściwości jezdne Yeti są na wyższym poziomie niż Dustera. Konkurentką 4x4 Dacii Duster może być też nieco leciwa już Kia Sportage 2.0 16V 4WD Tour za 77 900 zł.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 58 100 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Pewnie i masz rację, ale za niewielkie pieniądze jakby nie patrzeć możesz mieć auto z podwyższonym zawieszeniem i w full opcji. Do Tiguana nie ma podejścia, ale ceną go zabija i to jest najważniejsze w tym wozie - stosunkowo dużo za tak niewiele.
    ~Samuraj, 2011-03-02 12:14:28
  • avatar
    zgłoś
    Gdyby nie ostatnia wpadka w teście bezpieczeństwa EuroNCAPu i zeszłoroczna z testem łosia (w holenderskich testach nie przeszło bez ESP)... Braki w wyposażeniu, nieciekawy układ kierowniczy i "... przy mocno ograniczonym budżecie Dacia musiała korzystać z podzespołów nie zawsze pasujących na sto procent do nowego modelu...." trudno porównywać do wspomnianego w artykule Tiguana czy Kugi. Sory, cena generuje produkt i nie ma co się oszukiwać - nie ma czym podejść do nich. Za bardzo nawet do Sportage. Kierując się wyznacznikiem za taką cenę, ok.
    ~realista, 2011-03-01 21:50:40
  • avatar
    zgłoś
    Na stronie www.francuskie.pl jest duzo wiecej materialow o dacia Duster
    ~draukulek, 2010-07-26 06:01:15
  • avatar
    zgłoś
    Może mieć napęd tylko na przód albo na dwie osie - także w tej drugiej wersji kosztuje mniej niż konkurenci. Dacia Duster to SUV, który błota się nie boi.
    auto motor i sport, 2010-06-30 09:22:56
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij