Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Debiutant w finale

Jak dojść do finału będąc debiutantem? Czy w ogóle jest to możliwe w turnieju, w którym faworytem jest BMW 320d Touring otoczone gromadą sąsiadów z wyższej półki? Wielu próbowało i próbuje, ale mało komu udaje się wyjść z grupy, a jeśli już, to szybko odpada. Co wywalczy Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDM?

2006-05-10
Test porównawczy BMW 320d, Alfa Romeo 159 To dziś chyba najbardziej wyrazista para aut w klasie średniej. Jednak szczęście ''trójki'' polega na tym, że z Alfą 159 spotyka się w teście, a nie w konkursie piękności.

Niektórzy twierdzą, że szefowi stylistów BMW Chrisowi Bangle dano na wstrzymanie podczas projektowania "trójki", aby uchronić podstawowy model przed burzą kontrowersji, na jaką narażały się inne BMW. Sam Bangle ripostuje, że nie "trójka" jest bardziej stonowana, lecz my coraz bardziej przyzwyczajamy się do nowego wyglądu modeli BMW. I być może ma rację. Jak by jednak nie było, BMW ma szczęście, że testy to nie konkursy piękności.

Z drugiej strony jakoś tak już jest, że nie trzeba się przyzwyczajać do wyglądu modeli Alfy Romeo. Alfa wie, jaki jej auta niosą ładunek emocjonalny, i chce na tym zbić kapitał właśnie w klasie "trójki".

W tym segmencie priorytety są nieco inne. Tu żaden samochód nie jest wybierany dla miejsca z tyłu albo pojemności bagażnika, więc tylko z kronikarskiego obowiązku odnotowujemy, że BMW jest lepsze w obydwóch kategoriach. Ważniejsze jest, żeby z przodu było przestronnie, fotele były wygodne, systemy audio porządne a jakość wykonania wysoka.

Alfa skrupulatnie odhacza te punkty na swojej liście i koncentruje się na tym, co w klasie premium jest naprawdę ważne. Od pierwszych metrów robi wrażenie pewność siebie, jaka drzemie w układzie jezdnym Alfy, a jaka jest typowa dla aut z segmentu premium. Właśnie to zdecydowane, ale nie nachalne tłumienie nierówności, gotowość do przyjmowania zmian obciążenia, a przy tym niezwykle cicha praca układu zawieszenia, opieranie się przechyłom nadwozia, które kiedy w końcu się pojawiają, są trzymane pod żelazną kontrolą, oraz wysoki ogólny poziom komfortu - są naprawdę z górnej półki. "Trójka" potrafi oczywiście to samo, ale w BMW to nie nowość. 320d potwierdza swoją klasę pod względem komfortu, którego poziom nie odbiega daleko od tego co oferuje model serii 5.

"Sensacyjny" - napisaliśmy o układzie jezdnym BMW serii 3 w pierwszym teście porównawczym przed rokiem i dziś nie bardzo jest co korygować. 320d jest komfortowy na autostradzie i dynamiczny na górskiej serpentynie, pozwala atakować zakręty i przez cały czas zachowuje duże rezerwy bezpieczeństwa.

Ale tu "159" wcale nie zostaje daleko w tyle. Sportwagon ma, typowo dla Alf Romeo, bardzo bezpośrednio zestrojoną przekładnię kierowniczą i żywo reaguje na ruchy kierownicą, ale nie jest nerwowy. W zakrętach daje się ustawiać z precyzją dotąd Alfom klasy średniej nie znaną. Owszem, zdarzy się, że za sprawą przedniego napędu i mniej korzystnego rozkładu masy, "159" okaże się w tej czy innej sekwencji zakrętów wolniejsza niż BMW, ale jej talenty drogowe są pierwsza klasa. Tak jak "trójka", jest to samochód, w którym uśmiechasz się na myśl o spędzeniu czasu za kółkiem. W klasie średniej Alfa to chyba obecnie najlepszy przednionapędowiec i jeden z najlepszych w ogóle.

Sportwagon staje naprzeciw modelu, który ma najlepszy na świecie (chociaż nie najmocniejszy) silnik spośród czterocylindrowych turbodiesli o pojemności około dwóch litrów. I w sprincie Sportwagon dostaje lekkiej zadyszki - różnica sekundy już przy 100 km/h to dość sporo, ale przynajmniej im dalej w las, tym się specjalnie nie powiększa. Użyteczny zakres obrotów silnika JTDM jest za to na tyle szeroki, żeby pod względem elastyczności nie ustępować "trójce".

Pomimo to, pod względem osiągów silnika rywalizacja nie jest nazbyt zacięta - BMW okazuje się po prostu szybsze. Silnik Alfy na gaz reaguje z wyczuwalnie większym opóźnieniem, wolniej nabiera obrotów i wyraźnie szybciej kończy mu się para - między 3500 a 4000 obr/min. W porównaniu z nim, turbodiesel BMW rozkręca się praktycznie jak benzynowiec i nie przestaje ciągnąć aż do szlabanu na obrotomierzu. Kręcona wyżej, 320d będzie zostawiać 159 1.9 JTDM coraz bardziej w tyle.

Obydwa silniki standardowo współ- pracują z sześciobiegowymi przekładniami mechanicznymi, które cechuje to samo - precyzja i przyjemność zmiany biegów, chociaż w każdym wypadku droga do celu jest nieco inna. Choć w BMW drogi prowadzenia dźwigni są dość długie, a miejsca, w których "siedzą" biegi dość "luźne", jakoś zawsze bezbłędnie ląduje ona tam, gdzie trzeba. Z kolei w Alfie dźwignia ma krótsze skoki i porusza się praktycznie tylko w przód i tył, jak po szynach. Zajęty doskonaleniem toru jazdy po kolejnych zakrętach, kierowca nie musi poświęcać nawet cząstki uwagi zmianom przełożeń - one się odbywają podświadomie. BMW otrzymuje natomiast minus za wibracje silnika przenoszone na dźwignię zmiany biegów. W Alfie nie ma nawet ich śladu.

Podczas testu BMW zanotowało nieznacznie niższe średnie zużycie paliwa - 8,1 l/100 km przy 8,5 Alfy. Sportwagon ma za to większy zbiornik paliwa (70 l w porównaniu z 61 w BMW), dzięki czemu rzadziej parkuje przy dystrybutorach. O zapotrzebowaniu na paliwo najlepiej świadczy to, że nawet podczas entuzjastycznej jazdy niełatwo jest na dłuższym odcinku trasy przekroczyć barierę 10 l/100 km. Z kolei przemieszczanie się w tempie zrelaksowanym obydwa auta potrafią nagrodzić zasięgiem rzędu tysiąca kilometrów.

Jeśli 38 metrów, jakich potrzebuje BMW na wyhamowanie ze 100 km/h uznamy za wynik bardzo dobry, to co powiedzieć o 35 metrach Alfy? Ten rezultat jest tym bardziej zaskakujący, że pozostałe osiągi są praktycznie takie same, jakie w ubiegłym roku uzyskała "159" w wersji sedan. Dziś hamulce Alfy okazują się rewelacyjne. W ostatecznym rozrachunku są one czymś w rodzaju porządnie wypracowanej i zasłużonej bramki, strzelonej staremu mistrzowi przez nowicjusza.

Niespodzianki nie ma - lepszy samochód jest w rękach BMW. Ale czy na pewno? Alfa przegrywa z "trójką", ale tak, jakby w prestiżowej imprezie debiutant przegrał dopiero w finale. 159 Sportwagon jest nie tylko lepszy niż jakakolwiek Alfa od wielu lat, ale znacznie więcej - jest wystarczająco dobry, żeby stawać do turniejowego tańca z modelami niemieckimi. Nawet w porównaniu z "trójką" ta Alfa kusi czymś więcej niż emocjami.

Tym bardziej że różnica przy kasie jest kolosalna.

Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne 320d Touring 159 1.9 JTDM Sportwagon
Rodzaj silnika/liczba cylindrówrzędowy/4rzędowy/4
Moc kW (KM)120 (163)110 (150)
Przy obrotach (/min)40004000
Poj. skokowa cm319951910
Maksymalny moment obrotowy (Nm)340320
Przy obrotach (/min)20002000
Przeniesienie napęduna koła tylnena koła przednie
Rodzaj skrzyni biegówmechaniczna 6-biegowamechaniczna 6-biegowa
Dł / szer / wys (mm)4520/1817/14184661/1830/1422
Rozstaw osi (mm)27602703
Poj. zbiornika paliwa (l)6170
Masa własna (kg)15911585
Poj. bagażnika (l)460/1385445/1235
LOdieseldiesel
Norma emisji spalinEuro 4Euro 4
Osiągi320d Touring159 1.9 JTDM Sportwagon
0-50 km/h (s)3,03,3
0-80 km/h (s)6,27,0
0-100 km/h (s)8,99,8
0-130 km/h (s)15,216,4
0-140 km/h (s)17,618,9
Prędkość maksymalna (km/h)223208
Elastyczność 320d Touring159 1.9 JTDM Sportwagon
60-100 km/h na IV/V biegu (s)7,3/10,47,0/11,4
80-120 km/h na IV/V biegu (s)9,7/13,49,7/14,4
Zużycie paliwa320d Touring159 1.9 JTDM Sportwagon
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km8,18,3
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km4,64,8
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km5,96,1
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)5,35,0
Maksymalne (l/100 km)9,710,0
średnie podczas testu (l/100 km)8,18,5
zasięg (km)753823
Poziom hałasu (dB)320d Touring159 1.9 JTDM Sportwagon
przy 50 km/h dB(A)5957
przy 80 km/h dB(A)6061
przy 100 km/h dB(A)6364
przy 130 km/h dB(A)6868
przy 140 km/h dB(A)6970
Droga hamowania (m)320d Touring159 1.9 JTDM Sportwagon
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)3835
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)4037
Ceny i wyposażenie320d Touring159 1.9 JTDM Sportwagon
Cena modelu podstawowego (zł)144 600 zł105 900 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytaktak
ABS/ESPtak/ taktak/ 1900
Radioodtwarzacz CD/zmieniarkatak/ braktak/ brak
Klimatyzacja dwustrefowatak5000 zł
Nawigacja GPS8458 zł10 100 zł
Reflektory biksenonowe3817 zł3470 zł
Lakier metalizowany3391 zł2900 zł
Skórzana tapicerka7460 złbrak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

320d Touring 386 Samochód lepszy niż suma jego „składowych”. Można lubić stylizację BMW albo nie, ale ocena „trójki” w wersji kombi może być tylko taka sama jak w wypadku limuzyny. Jako kombinacja wielkości nadwozia, osiągów, komfortu, kosztów utrzymania i właściwości jezdnych – BMW 320d to jeden z najlepszych samochodów świata. Jest jednak kosztowny.
159 1.9 JTDM Sportwagon 355 Alfa 159 jest tak dobra jak piękna i trafia prosto na wąską listę najgroźniejszych rywali BMW. Sportwagon nie ma większych wad i jeśli nawet pod względem osiągów, komfortu i właściwości układu jezdnego ustępuje 320d, to nieznacznie. Natomiast hamulców można Alfie pozazdrościć. Oto Alfa, która emocje wspiera dawką porządnej techniki.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Competizione nie było FWD.
    ~Samuraj, 2011-07-23 05:02:51
  • avatar
    zgłoś
    A... i szkoda że alfa jest przednionapędowa. Chociaz slyszalem plotki o RWD w tych autach w przyszlosci.
    ~Koszyczek, 2011-07-22 20:27:18
  • avatar
    zgłoś
    Jeśli chodzi o wibracje na drążku zmiany biegów to myślę, że jest to wynikiem polączenia silnika ze skrzynią na sztywno gdzie drążek wystaje bezpośrednio ze skrzyni w przeciwieństwie do ustawionego w poprzek silnika w Alfie gdzie oprócz drążka i skrzyni są jeszcze wodziki.poprawcie mnie jesli sie myle.
    ~Koszyczek, 2011-07-22 20:24:37
  • avatar
    zgłoś
    Alfe miałem, mam i mam nadzieje że długo jeszcze będę nią jeździł. Auto moim zdaniem jedyne w swojej klasie dzieki zastosowanemu w niej zawieszeniu wlaściwości trakcyjne są po prostu rewelacyjne a szeroka gama silników zaspokoi każdego (zwłaszcza nowe jtdmjet 1,9 i 2,4) Jedynym minusem tego auta jest to że trzeba o nią dbać a do tego nasi kierowcy nie są niestety przyzwyczajeni.
    ~rafal, 2007-12-30 11:41:23
  • avatar
    zgłoś
    alfa całkiem niezła muszę przyznać. chętnie bym nią pojeżdził tydzień dwa ale nie więcej. jestem ciekaw takiego samego testy gdy oba auta bedą miały po roku i powiedzmy 50tys km. myśle, że wtedy już nie będzie takiego wyrównanego porównania. miałem poprzednio 330d. to auto po prostu z dnia na dzień cieszy coraz bardziej. po trzech lata i 100tys ciągle jak nowe. alfy nigdy nie miałem ale myśle, że jedyna prawdziwa alternatywa dla trójki to A4, szczólnie teraz kiedy jest nowa wersja
    ~enzo, 2007-12-21 11:16:59
  • avatar
    zgłoś
    Jak dojść do finału będąc debiutantem? Czy w ogóle jest to możliwe w turnieju, w którym faworytem jest BMW 320d Touring otoczone gromadą sąsiadów z wyższej półki? Wielu próbowało i próbuje, ale mało komu udaje się wyjść z grupy, a jeśli już, to szybko odpada. Co wywalczy Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDM?
    auto motor i sport, 2007-11-30 10:05:49
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij