Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Dla każdego coś innego - Fiat Punto

Prawie każdy nowy Fiat Punto może wyglądać nieco inaczej. Rozmaite oblicze pokazuje też każda z wersji silnikowych - tak pod względem właściwości jezdnych, jak i komfortu resorowania.

2005-10-05
Fiat Punto Wspólną cechą Punto jest za to jakość wykonania – na dobrym poziomie.

Na pierwszy ogień wziąłem pięciodrzwiowe Punto 1.3 Multijet 16V w słabszej wersji, czyli z silnikiem o mocy 75 KM. Samochodzik zgrabny, o kształtach niemal identycznych jak w odmianie trzydrzwiowej. Nisko przebiegająca dolna linia okien i duże powierzchnie przeszklone obiecują jasne wnętrze i dobrą widoczność. Po zajęciu miejsca we wnętrzu okazuje się, że tak właśnie jest.

Zanim jednak usiadłem za kierownicą, przyjrzałem się bagażnikowi Punto. Przedział bagażowy jest spory (pojemność 275 l) i ustawny, ale podłoga bagażnika znajduje się dobre 20 cm niżej niż jego krawędź. Ponadto, po złożeniu nie dzielonej tylnej kanapy funkcjonalność przedziału bagażowego ogranicza wysoki próg, który dzieli bagażnik na dwie części. Asymetrycznie dzielona kanapa jest oferowana za dopłatą, a w droższych wersjach - seryjnie.

Wnętrze Punto jest przestronne, bo auto urosło do rozmiaru samochodów segmentu C sprzed kilku lat. Mile zaskakuje, że wzdłużna regulacja foteli nie jest sztucznie ograniczona po to, aby więcej miejsca zostawić dla pasażerów podróżujących z tyłu. Dzięki temu, za kierownicą Punto wygodnie mogą zająć miejsce także wysokie osoby, co nie we wszystkich większych samochodach jest takie oczywiste. Nawet wtedy w nowym Fiacie Punto pozostaje z tyłu wystarczająco dużo wolnej przestrzeni.

Wysokoprężny silnik sprawnie rozpędza ciężki, ważący ponad 1100 kilogramów samochód (przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 13,6 sekundy), ale robi przy tym sporo hałasu. Siła ciągu 190 Nm dostępnych już od 1750 obr/min w fotel nie wciska, zapewnia jednak dobrą elastyczność. Niestety, ciężki przód i miękkie zawieszenie sprawiają, że każdy ruch kierownicą wprawia Punto w nieprzyjemne kołysanie.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4030 x 1687 x 1490 mm, rozstaw osi 2510 mm, ciężar własny 1040 kg. Pojemność bagażnika 275 l.
SilnikRzędowy o zapłonie iskrowym, 4-cylindrowy, 2 zawory na cylinder, poj. skokowa 1368 cm3, moc 57 kW (77 KM) przy 6000 obr/min, maks. moment obr. 115 Nm przy 3000 obr/min. Napęd na koła przednie.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 13,2 s Prędkość maksymalna 165 km/h Średnie zużycie paliwa 6,1 l/100 km

Samochód z benzynowym, 1,4-litrowym silnikiem o mocy 77 KM zachowuje się zupełnie inaczej. Do "setki" przyspiesza w czasie niemal identycznym (wynoszącym 13,2 s), ale daleko mu do elastyczności wersji z dieslem o podobnej mocy. Silnik pracuje za to ciszej i spokojniej. Punto 1.4, które z przodu dźwiga ciężar aż o 75 kg mniejszy w porównaniu z wersją 1.3 Multijet, stabilniej odpowiada na ruchy kierownicą.

Najprzyjemniej podróżuje się Punto wyposażonym w 1,9-litrowego Multijeta o mocy 130 KM. Nie tylko z racji dobrego przyspieszenia (od 0 do 100 km/h w 9,5 s) oraz znakomitej elastyczności - którą zapewnia 280 Nm momentu obrotowego i nowa mechaniczna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach - ale przede wszystkim za sprawą sztywniejszego zawieszenia. Czyni ono z najmocniejszej wersji Punto samochód najbardziej stabilny, który szybko i chętnie reaguje na ruchy kierownicą.

Podobnie jak pod względem osiągów, frajdy z jazdy i stabilności nadwozia - także pod względem komfortu jazdy różne wersje Punto oferują odmienne doznania. Miękkie zawieszenie wersji 1.3 Multijet i benzynowej 1.4 oraz opony o stosunkowo wysokim profilu (w obydwu wersjach o rozmiarze 175/65 R15) zapewniają łagodne tłumienie drobnych nierówności. Natomiast sztywniejsze zawieszenie Punto 1.9 Multijet w wersji Sport i opony o rozmiarze 205/45 R17 sprawiają, że twardo wybiera on wszelkie nierówności.

Materiały stosowane do wykończenia wnętrza również zależą od wersji wyposażenia i mogą być twarde jak kamień lub przyjemne w dotyku. Wspólną cechą Punto jest za to jakość wykonania - na dobrym poziomie.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Fiat

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 43 000 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Ja bym jeszcze dodał gwarancję na milion km na trzy lata. jak dla mnie bomba
    ~Wojtek, 2008-09-11 23:01:05
  • avatar
    zgłoś
    super ze mozna go sobie az tak spersonalizowac "Dla kazdego cos innego" idealnie tu pasuje A do tego w Estivi mamy klimatyzacje, blue&me z MP3 i USB za 0 zł
    ~kamson, 2008-09-10 13:44:34
  • avatar
    zgłoś
    Prawie każdy nowy Fiat Punto może wyglądać nieco inaczej. Rozmaite oblicze pokazuje też każda z wersji silnikowych - tak pod względem właściwości jezdnych, jak i komfortu resorowania.
    auto motor i sport, 2008-02-06 15:44:51
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij