Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.4

Dodge Nitro kontra Suzuki Grand Vitara

2008-01-22
Test Porównawczy Suzuki Grand Vitara i Dodge Nitro Pod jednym względem Nitro wyraźnie góruje nad Grand Vitarą. Większy i o prawie 50 KM mocniejszy silnik w parze z automatem dają i lepsze osiągi, i wyższy komfort.

Kanciaste kształty, wielkie koła, wąskie szyby, ogromny chromowany grill i proporcje jak zabawka. W tłumie innych aut Dodge Nitro wygląda jak narysowany. Jakby urwał się z komiksu. Jak wypadnie w porównaniu z japońską Vitarą?

We wnętrzu Dodge'a miejsca jest sporo, siedzenia wygodne, chociaż na odcinku tworzyw byłoby co poprawiać. Suzuki jest nieco ciaśniejsze, szczególnie z tyłu, zza kierownicy sprawia też wrażenie znacznie mniejszego auta. Jest za to bardziej poręczne, z lepszą widocznością i o pół metra mniejszą średnicą zawracania.

Pod jednym względem Nitro wyraźnie góruje nad Grand Vitarą. Większy i o prawie 50 KM mocniejszy silnik w parze z automatem dają i lepsze osiągi, i wyższy komfort (o ile Dodge byłby szybszy, oszczędniejszy i "czystszy", gdyby nie ważył aż 2 ton?). W jeździe miejskiej nie trzeba co chwilę sięgać do dźwigni, poza miastem jest wystarczający zapas mocy, żeby nie było problemu z wyprzedzaniem konwojów ciężarówek.

Właśnie układ napędowy to najsłabszy element SUV-a Suzuki - mechaniczna przekładnia jest zestopniowana jak w dostawczaku, czyli jak na samochód osobowy najbardziej upierdliwie jak można sobie wyobrazić. Przy miejskich prędkościach jesteś zmuszony bez przerwy zmieniać bieg, ledwo ruszysz już jesteś na czwórce, a na przykład na autostradzie boleśnie brakuje szóstki. Krótkie przełożenia oznaczają też niską prędkość maksymalną Grand Vitary. Silnik klekocze głośno i poza średnim zakresem obrotów oferuje niewiele. Jeśli Nitro ma jakiś komiksowy urok, szybko pryska on na drodze. Dodge daje pokaz właściwości jezdnych, jakie powinny istnieć tylko w opowieściach z zamierzchłych czasów. Poza jazdą na wprost - po równym asfalcie i niezbyt szybką - trudno wskazać sytuację, w której Nitro zachowuje się przyzwoicie. Nadwozie rusza się jakby było zawieszone na gąbce, w zakrętach wyraźnie się przechyla, na nierównościach kontakt kół z nawierzchnią jest kiepski, układ kierowniczy okazuje się mało precyzyjny, hamulce są przeciętne. Od poziomu, jaki prezentuje czołówka (np. Toyota RAV4), Dodge'a dzieli przepaść.

A przecież Grand Vitara ze swoimi przeciętnymi właściwościami jezdnymi nie jest na asfalcie trudnym przeciwnikiem. Suzuki ma własny zestaw ograniczeń - mało komfortowe resorowanie, nie wykraczający nad średnią poziom przyczepności; mało precyzyjny układ kierowniczy Dodge sprawia jednak, że japoński SUV jawi się niemal jako wzór zachowania na drodze.

W odróżnieniu od wielu innych producentów, Dodge i Suzuki zadbali, by ich SUV-y potrafiły co nieco na wertepach. Obydwa samochody wyraźnie ożywają poza asfaltem i rzeczywiście zajadą (i wrócą!) nawet w średnio trudny teren. Tylko wyposażając Nitro w dwudziestocalowe obręcze kół Dodge najwyraźniej sam nie wierzy, żeby ktoś z możliwości jazdy po bezdrożach w ogóle zechciał skorzystać.

Jak więc brzmi blues Dodge'a? Caliber jest jaki jest, można ważyć za i przeciw. Avenger nie ma kompleksów - broni się sam. Ale w wydaniu Nitro jest trudny do zniesienia. Słowem - Europy nie zaczaruje, chociaż niektóre kawałki są całkiem znośne.



Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Mariusz Barwińsk

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Grand Vitara 1.9 DDiS Nitro 2.8 CRD
Rodzaj silnika/liczba cylindrówrzędowy/4rzędowy/4
Moc kW (KM)95 (129)130 (177)
Przy obrotach (/min)37503800
Poj. skokowa cm318702777
Maksymalny moment obrotowy (Nm)300460
Przy obrotach (/min)20002000
Przeniesienie napęduna cztery kołana cztery koła
Rodzaj skrzyni biegów5-bieg. przekł. mech.5-bieg. przekł. aut.
Dł / szer / wys (mm)4445/1810/16854584/1856/1775
Rozstaw osi (mm)26402763
Poj. zbiornika paliwa (l)6670
Masa własna (kg)15902034
Dopuszczalne obciążenie (kg)480486
Poj. bagażnika (l)398/1386389/1994
CO2 (limit) g/km195250
Norma emisji spalinEuro 4Euro 4
OsiągiGrand Vitara 1.9 DDiSNitro 2.8 CRD
0-80 km/h (s)8,07,4
0-100 km/h (s)12,311,4
0-130 km/h (s)22,320,4
Prędkość maksymalna (km/h)17018242
Elastyczność Grand Vitara 1.9 DDiSNitro 2.8 CRD
60-100 km/h na IV/V biegu (s)8,1/11,8b.d./b.d.
80-120 km/h na IV/V biegu (s)b.d./12,0b.d./b.d.
Elastyczność Grand Vitara 1.9 DDiSNitro 2.8 CRD
80-120 km/h na VI biegub.d.b.d.
Zużycie paliwaGrand Vitara 1.9 DDiSNitro 2.8 CRD
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km9,412,2
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km6,77,8
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km7,79,4
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)7,39,0
Maksymalne (l/100 km)11,815,0
średnie podczas testu (l/100 km)9,312,6
zasięg (km)709555
Droga hamowania (m)Grand Vitara 1.9 DDiSNitro 2.8 CRD
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)4142
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)4244
Ceny i wyposażenieGrand Vitara 1.9 DDiSNitro 2.8 CRD
Cena modelu testowanego (zł)86 900 zł126 700 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

Grand Vitara 1.9 DDiS 292
Nitro 2.8 CRD 288
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 61 900 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Polska język, trudna język ......Obydwa samochody wyraźnie ożywają poza asfaltem i rzeczywiście zajadą dostawczaku, czyli jak na samochód osobowy najbardziej u****liwie jak można sobie wyobrazić. ... mechaniczna przekładnia jest zestopniowana jak w pokaz właściwości jezdnych, jakie powinny istnieć tylko w opowieściach z zamierzchłych czasów.
    ~Przemek, 2008-01-27 14:07:09
  • avatar
    zgłoś
    Kanciaste kształty, wielkie koła, wąskie szyby, ogromny chromowany grill i proporcje jak zabawka. W tłumie innych aut Dodge Nitro wygląda jak narysowany. Jakby urwał się z komiksu. Jak wypadnie w porównaniu z japońską Vitarą?
    auto motor i sport, 2008-01-22 09:32:27
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij