Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Drapieżniki mniejsze

Małe, kolorowe, z mocniejszymi silnikami i lepszymi fotelami. Citroën C2 VTS, Seat Ibiza FR i Suzuki Swift Sport, czyli koty, które bardzo chcą być tygrysami.

2006-12-04
Suzuki Swift, Seat Ibiza i Citroen C2 C2 VTS, Ibiza FR i Swift Sport na trasie.

Ponieważ chodzi głównie o pokazywanie pazurów, jest kilka rzeczy, bez których takie kocie tygrysy nie mogą się obejść. Przede wszystkim więc zachmurzony wyraz twarzy, załatwiany za pomocą zderzaka. Dolna krawędź bliżej asfaltu oraz duże wloty powietrza mają sugerować, że potrzebny jest nieskrępowany oddech, bo na tlen czeka dużo mięśni. Z tyłu pobłyskują rury wydechowe obok plastikowej nakładki udającej dyfuzor. Do kompletu, obowiązkowe duże obręcze kół - w wypadku Citroëna i Suzuki 16-calowe, u Ibizy zaś "siedemnastki".

Najbardziej oryginalne nadwozie ma Citroën, mały C2 niczego bowiem nie naśladuje. Krótka, 3,7-metrowa buda ma pionowe boki i pionowy tył, przez co C2 wygląda jak zabawka w rozmiarze king size. Z kolei przednie słupki oraz linia błotników to typowe dla Citroëna cyrklowe krzywizny. We wnętrzu plastikowo, tablica przyrządów z cyfrowym prędkościomierzem oraz świetna, metalowa gałka dźwigni zmiany biegów. Zimna, kiedy rano wybierasz jedynkę.

Seat i Suzuki bawią się w naśladowanie gwiazd. Pierwszy chce być Włochem, drugiemu marzy się uroda pewnego słynnego malucha. Obydwaj wiedzą co robią, bo Alfa i Mini - dwie ikony stylizacji - są atrakcyjne dziś i pozostaną takie jutro, pojutrze, a prawdopodobnie nawet za rok i dwa. Wnętrze Ibizy kusi świetnymi fotelami, Swifta zaś - bardzo atrakcyjnym wykończeniem.

Wszystkie trzy stosują stary jak świat trik z lekko burczącym wydechem, jakoś trzeba bowiem obecność tych hord koni mechanicznych zaznaczyć. Przekręcasz kluczyk, silniki ożywają, a wydechy zaczynają "gadać". Niekoniecznie przestraszą, ale przynajmniej widać, że mają charakterek.

Od chwili "zapięcia" jedynki Seat jeździ w innej lidze. Potężny moment obrotowy 220 Nm dostępny w całym przedziale 1950-4500 obr/min wbija w fotel. Reakcje silnika na gaz są żywe, setka jest załatwiana w niecałe 8 sekund, a najlepsza jest oczywiście dynamika przyspieszania na wyższych biegach. Miasto czy trasa, silnik Ibizy FR potrafi poprawić nawet najbardziej paskudny humor. Uwaga tylko na jedno - tak duża siła napędowa plus swobodne podejście do używania gazu równają się częstym wymianom przednich opon.

Citroën i Seat są zajęci sobą. Do 100 km/h o oczko lepszy jest C2, osiąga on też o dwie jednostki wyższą prędkość maksymalną. Za to Suzuki wygrywa z Citroënem w każdej wersji testu na elastyczność. Drogi prowadzenia dźwigni biegów są w C2 tradycyjnie "luźne" i nawet jeśli zawsze trafiasz na właściwy bieg, nie masz tej pewności, jaką daje bardziej precyzyjny mechanizm wybierania biegów Suzuki. Silnik Citroëna - uwaga, to dobre - nabierając obrotów przy około 3000 obr/min na krótką chwilę przestaje ciągnąć. Jakby musiał nabrać oddechu. Mało co może bardziej zirytować w maluchu, który ma w szybkim tempie skracać drogę od świateł do świateł i między zakrętem a zakrętem.

Tym bardziej że w zakrętach C2 wstydu nie przynosi. Układ kierowniczy Citroëna wyczuciem co prawda nie grzeszy, ale jest precyzyjny, a krótkie i zwinne auto nie ma problemów z trzymaniem się tylnego zderzaka Swifta, przynajmniej na równym asfalcie. Kiedy nawierzchnia robi się gorsza i trzeba sobie jednocześnie radzić ze zmianami kierunku jazdy i wybieraniem nierówności, zawieszenie C2 zaczyna się coraz bardziej pocić. Układ jezdny Suzuki okazuje się lepiej przystosowany do pracy na byle jakich nawierzchniach. Nierówności "przyjmuje" sprężyście, ale nie twardo, nie męczy i sprawia wrażenie gotowego na każde warunki. Przez cały czas zastanawiasz się jednak, po kiego diabła fotele Swifta zostały umieszczone tak wysoko?

Seat proponuje coś bardziej hardcore'owego. Mocno (zaskakująco mocno) usztywnione zawieszenie daje Ibizie FR dużo pewności siebie, kierowcy zaś komfort jazdy z elementami wrażeń jazdy gokartem. Na widok wijącego się asfaltu nie możesz się powstrzymać przed przypuszczeniem ataku. Gaz, skręt, redukcja, hamowanie następują po sobie w coraz szybszym tempie. W podobnym stopniu jak zawieszenie nie jest jednak wyostrzony układ kierowniczy. Niby robi wszystko co trzeba, niby precyzja kierowania jest zadowalająca, ale jeśli jest usztywniony w porównaniu z pierwszą lepszą Ibizą 1.2, to w stopniu znanym tylko Seatowi. A w aucie takim jak Ibiza FR chciałoby się mieć porządniejsze wyczucie tego, co dzieje się na styku przednich kół z asfaltem. Nawet kosztem większego wysiłku mięśni ramion.

Dane techniczne

  Ibiza FR Swift Sport C2 VTS
Poj. skokowa cm3178115861587
Układ napędowy
Moc maksymalna110 (150)92 (125)92 (125)
Przy obrotach (/min)580068006500
Maksymalny moment obrotowy (Nm)220148143
Przy obrotach (/min)1950-450048003750
Przeniesienie napęduna koła przedniena koła przedniena koła przednie
Rodzaj skrzyni biegówmechaniczna 5-biegowamechaniczna 5-biegowamechaniczna 5-biegowa
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)3953/1698/14413765/1690/15003666/1659/1461
Rozstaw osi (mm)246023802315
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)454541
Wymiary i masy
Masa własna (kg)121210701045
Dopuszczalne obciążenie (kg)437415349
Poj. bagażnika (l)267/960213/495166-224/879
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Zużycie paliwa (w mieście) l/km10,87,29,3
Zużycie paliwa (poza miastem) l/km6,09,45,4
Zużycie paliwa (średnie) l/km7,84786,9
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)6,7LO 956,5
Maksymalne (l/100 km)13,2Euro 411,2
średnie podczas testu (l/100 km)11,09,18,8
zasięg (km)409200465
LOLO 959,0/9,8LO 95
Norma emisji spalinEuro 411,6/12,7Euro 4
Osiągi
0-50 km/h (s)2,739,13,2
0-80 km/h (s)5,439,86,3
0-100 km/h (s)7,8ser/ser9,0
0-130 km/h (s)12,9ser/ser15,2
Prędkość maksymalna (km/h)216ser/ser202
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s)6,8/7,3ser/ser9,5/10,2
80-120 km/h na IV/V biegu (s)7,8/12,9ser/b.d.11,8/13,0
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)37,5ser39,9
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)39,4ser40,1
Ceny i wyposażenie
Airbag kierowcy/pasażeratak/ tak1100 złtak/ tak
Poduszki boczne/kurtyny1500/2550 złtak/ b.d.tak/ tak
ABS/ESPtak/ taktaktak/ tak
Radioodtwarzacz CD/zmieniarka2500/b.d. złtaktak/ b.d.
Klimatyzacjataktak4550 zł
Reflektory przeciwmgielnetak54 900 złtak
Lakier metalizowany1650 złNiezłe zawieszenie, porządny silnik, świetne wyposażenie. Suzuki najwyraźniej bardzo chce, żeby Swift Sport stał się japońskim Cooperem S. Ze względu na osiągi, pozostanie to w świecie marzeń. zł1500 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 700 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Seat Ibiza ma podzespoły od VW Polo
    ~Kolejorz, 2008-01-05 14:50:42
  • avatar
    zgłoś
    Małe, kolorowe, z mocniejszymi silnikami i lepszymi fotelami. Citroën C2 VTS, Seat Ibiza FR i Suzuki Swift Sport, czyli koty, które bardzo chcą być tygrysami.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:44:17
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij