Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Duch umiaru

Poprzednik sprzedawał się bardzo dobrze. Nowy model ma przyciągnąć do salonów prawdziwe tłumy chętnych. Oto nowa Skoda Fabia.

2007-03-20
Skoda Fabia Skoda Fabia

Nie jest rewolucyjna, bo taka być nie musi. Nikomu też nie potrzebuje niczego udowadniać, bo przez lata obecności na rynku wyrobiła sobie bardzo dobrą markę. W końcu nie bez powodu na Skodę Fabię pierwszej generacji w 2006 roku skusiło się na całym świecie prawie 250 tysięcy nabywców, czyli o 3,1% więcej niż rok wcześniej, z czego 16 473 w Polsce. A że najlepszą obroną jest atak, nie było sensu czekać aż słupki z danymi zaczną wykazywać spadek.

Skoda za pomocą Fabii drugiej generacji chce pozyskać nie tylko klientów ceniących sobie jakość i trwałość, ale (co jest ostatnio bardzo modne) również osoby, szukające auta, na które chce się popatrzeć. Fabia, choć zachowała płytę podłogową poprzednika, została mocno odmieniona. Ci, którzy znają Roomstera - od razu zauważą w niej ten sam przód; reszta karoserii to znajome kształty Fabii, ale przyprawione na współczesną modłę. Podobać się może w szczególności wersja z białym, jak w Mini, dachem i z dużymi, 16-calowymi felgami.

Wewnętrzny świat Fabii wygląda znajomo -w końcu taką samą deskę rozdzielczą odnajdziemy w Roomsterze. Prawie jak u Volkswagena są materiały użyte do jej wykończenia - wysokiej próby, miękkie w górnej części i twarde w dolnej. Pozycja za kierownicą - wyższa niż u poprzednika, ale w niczym to nie przeszkadza. Ustawiam obszerny fotel kierowcy, regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicę i co sił w nogach udaj ę się na tylną kanapę, by wykonać "test kolanka". Zaskoczenie! Kolanami zahaczam wprawdzie o fotel, ale mógłbym tu wytrzymać i kilkaset kilometrów. Szybko spoglądam na dane techniczne - wszystko staje się jasne: mimo tego samego rozstawu osi, co u pierwszej Fabii (2462 mm), auto "poszło w górę" o 47 mm, dzię- ki czemu można było zakotwiczyć wyżej fotele i tylną kanapę. Za moimi plecami, w bagażniku, też jest więcej powietrza - pojemność wzrosła o 40 litrów, do równych 300 litrów. I to pomimo że koło zapasowe, wbrew ostatniej modzie, jest pełnowymiarowe.

Choć Skoda oferuje do Fabii drugiej generacji siedem jednostek napędowych, do wyboru jest tak naprawdę pięć. Dwa silniki trzycylindrowe - podstawowy benzynowy o pojemności 1,2 litra i mniejszy z diesli - dostępne są w dwóch odmianach. Pozostałe silniki to stary znajomy 1.9 TDI oraz 1.4 16v i 1.6 16v; ten ostatni zastąpi mało popularną, dwulitrową wersję. Do współpracy ze wszystkimi jednostkami zaprzęgnięto mechaniczne, pięciobiegowe skrzynie biegów; tylko najmocniejszy silnik benzynowy jest dostępny z 6-stopniowym automatem.


Pojeździłem autami z jednostką benzynową o pojemności 1,4 litra oraz mocniejszą odmianą turbodiesla o tej samej pojemności. Pierwszy z nich konkuruje z trzycylindrowymi wersjami, drugi zaś znajduje się pośrodku oferty diesli. Lepsze wrażenie pozostawił benzyniak - żwawszy, cichszy i pracujący bardziej harmonijnie. Cichszy nie oznacza jednak cichy, bowiem od około 4000 obr/min jego dźwięk staje się donośny.

Trzycylindrowy turbodiesel to zupełnie inna bajka. Biorąc pod uwagę odgłos jego pracy (niczym w bokserze), można wyobrazić sobie jak będzie pracował wysokoprężny bokser Subaru. Hałas, jaki dobywa się spod maski po przekręceniu kluczyka to dopiero preludium - wraz ze wzrostem obrotów jest coraz głośniej; i te wibracje przenoszące się na kierownicę, drążek zmiany biegów i pedały sprzęgła oraz gazu. Jeśli się do tego przyzwyczaić, silnik odwdzięczy się niewielkim zużyciem paliwa (wg producenta, średnio 4,8 l/100 km) i ochoczym wchodzeniem na maksymalne obroty. Skrzynie biegów w obu odmianach pracują identycznie - lekko i bardzo precyzyjnie.

Zmodernizowane zawieszenie zostało dostrojone nieco sztywniej niż u poprzednika - co nie dziwi, jeśli wziąć pod uwagę większą wysokość nadwozia. O ile krótkie nierówności potrafią wstrząsnąć pasażerami Fabii, o tyle poprzeczne przejeżdża ona bardzo dostojnie. Jazda w zakrętach, także dzięki bezpośredniemu układowi kierowniczemu, któremu zaserwowano elektrohydrauliczne wspomaganie o zbyt słabej progresji, może dostarczyć sporo emocji. Tych pozytywnych, bowiem Fabia drugiej generacji wręcz zachęca do coraz szybszego wpisywania się w kolejne łuki. Na nagłe manewry - jak np. wymijanie przeszkody przy sporej prędkości - auto reaguje z godnością, tylko lekko uciekając tyłem, gdy wyłączy się układ ESP.

W ofercie pozostaną cztery wersje wyposażenia - Classic, Ambiente, Sport i Elegance. Już pierwsza z nich w standardzie ma mieć m.in. 4 poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy i układ ABS.

Sprzedaż Fabii rozpocznie się u nas w maju. Wtedy też poznamy dokładne ceny i specyfikacje. Na razie chodzą słuchy, że auto ma kosztować od 38 tys. zł. Kombi będzie dostępne w 2008 roku, przyszłość sedana rysuje się zaś mglisto. W przeciwieństwie do Octavii, poprzednia Fabia zostanie wycofana z produkcji.

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: Skoda i autor

DANE TECHNICZNE

Model1.2 HTP1.2 12V HTP1.4 16V1.6 16V1.6 16V (aut.)1.4 TDI PD1.4 TDI PD1.9 TDI PD
DANE TECHNICZNE
Model 1.2 HTP 1.2 12V HTP 1.4 16V 1.6 16V 1.6 16V (aut.) 1.4 TDI PD 1.4 TDI PD 1.9 TDI PD
Pojemność skokowa cm3 1198 1198 1390 1598 1598 1422 1422 1896
Moc maksymalna kW (KM) 44 (60) 51 (69) 63 (86) 77 (105) 77 (105) 51 (69) 59 (80) 77 (105)
przy obrotach 1/min 5200 5400 5000 5600 5600 4000 4000 4000
Maks. moment obrotowy Nm 108 112 132 153 153 155 195 240
przy obrotach 1/min 3000 3000 3800 3800 3800 1600-2800 2200 1800
Długość x szer. x wys. mm 3992 x 1642 x 1498
Rozstaw osi mm 2462
Pojemność bagażnika l 300
Prędkość maksymalna km/h 155 163 174 190 185 163 172 190
Przyspiesz. 0-100 km/h s 16,5 14,9 12,3 10,1 11,5 14,8 13,2 10,8
Śr. zużycie paliwa l/100 km 5,9 5,9 6,5 6,9 7,6 4,8 4,6 4,9
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 40 380 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Poprzednik sprzedawał się bardzo dobrze. Nowy model ma przyciągnąć do salonów prawdziwe tłumy chętnych. Oto nowa Skoda Fabia.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:48
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij