Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.7

Dwa światy

Właściciel Mercedesa klasy E będzie się głośno chwalił, że jeździ najlepszym samochodem na świecie. Właściciel Volvo S80 nigdy się tak nie zachowa, a po następne auto uda się do salonu Volvo.

2006-08-16
Test porównawczy Mecedesa E 320, Volvo S80 Volvo ma komfortowo dostrojone zawieszenie, Mercedes jest dość twardy.

Co łączy Mercedesa klasy E z Volvo S80? Obydwa samochody to komfortowe limuzyny, będące wizytówkami dwóch narodów, które dzieli tylko Bałtyk. Tylko? Mercedes jest tak różny od Volvo, że ten skromny Bałtyk urasta do rozmiarów Atlantyku.

Mercedes prowokuje, potrafi być wręcz arogancki. Jego czarne wnętrze przypomina nowobogacką willę, w której przepych miesza się z bezguściem. Mercedes jest typowo germański.

Volvo to jego przeciwieństwo. W ogóle nie zwraca na siebie uwagi. Jest ascetyczne, miejscami subtelne, widać w nim elegancję. Na coś takiego chce się patrzeć. Widok jasnej skórzanej tapicerki działa kojąco.

Poczucie wyższości Mercedesa E 320 CDI widać w każdym detalu. Od bagażnika o pojemności aż 540 litrów poczynając, a na 510 Nm widlastego silnika kończąc. Nawet kluczyka ze stacyjki nie da się normalnie wyjąć, tylko trzeba go wyszarpnąć. Do tego masa przycisków na środkowej konsoli, drzwiach, przednich fotelach. Jakby tego było mało, obsługa pokładowego komputera wymaga od kierowcy pełnej koncentracji, więc lepiej zająć się tym zanim wystartujemy.

Volvo S80 D5 to subtelne stworzenie, z 480-litrowym bagażnikiem i rzędowym silnikiem z pięcioma cylindrami, z którego maksymalnie da się wycisnąć 400 Nm. Samochód uruchamia się przez delikatne muśnięcie palcami po przycisku, umieszczonym z prawej strony wskaźników. Poza tym, komunikaty łatwego w obsłudze pokładowego komputera wyświetlane są w naszym rodzimym języku, co świadczy o szacunku Volvo dla klientów z Polski. I jeszcze ten odtwarzacz CD z masą głośników, z których wydobywają się najwspanialsze dźwięki. A nazwa modelu? W Volvo składa się z krótkich symboli, podczas gdy pokrywa bagażnika Mercedesa jest upstrzona ciągiem liter i cyfr - E 320 CDI 4MATIC.

Ostatnia część nazwy zdradza, że testowy Mercedes jest wyposażony w napęd na cztery koła. To, w połączeniu z 224- konnym sześciocylindrowcem przesądza o wyniku konfrontacji z przednionapędowym, 185-konnym Volvo. Silnik Volvo to najmocniejszy diesel oferowany w tym modelu, z kolei jednostka Mercedesa jest najbardziej popularna.

Mercedes do setki rozpędza się w 7,9 sekundy. Zakręty pokonuje bardzo stabilnie, pewnie trzymając się drogi. Automatyczna skrzynia biegów pracuje w dwóch trybach. Gdy ustawimy skrzynię na tryb zmiany biegów przez kierowcę, drążek ciągniemy do siebie lub pchamy w stron ę prawego fotela. Nie jest to zbyt poręczne. Po dojściu do czwartego biegu, skrzynia przełączy się na tryb automatyczny.

Volvo jest wolniejsze od konkurenta - od 0 do 100 km/h rozpędza się 8,9 sekundy. Poza tym Volvo ma sześciobiegową automatyczną skrzynię, którą w trybie ręcznym przełącza się zdecydowanie lepiej - do przodu lub do tyłu. Silnik Volvo jest skromniejszy, ale ma coś, czego Mercedes może mu pozazdrościć - po przekroczeniu 2000 obrotów brzmi jak rasowa, widlasta szóstka ze sportowym wydechem.

Gdy szybko wjedziemy w zakręt Volvo, wyczujemy lekką podsterowność. Błyskawicznie włącza się ESP, ale moment zadziałania tego systemu stabilizującego jest niezwykle delikatny, prawie niewyczuwalny.

Układ kierowniczy Mercedesa jest precyzyjniejszy i bardziej bezpośredni, ale działa nietypowo, bowiem w pierwszej fazie skrętu kierownicą wyczuwa się zbyt mocny opór, który po chwili się zmniejsza.

O ile Volvo ma komfortowo dostrojone zawieszenie, które zaskakująco łagodnie i cicho wybiera nierówności, o tyle Mercedes zdaje się być przy nim twardą dechą. Niemiecki samochód jest sztywny, na ciągu nierówności potrafi wpaść w krótkie wibracje i sygnalizować ciężką pracę zawieszenia na dziurawych ulicach - stukami dobiegającymi spod samochodu.

Obydwaj konkurenci mają świetne hamulce. Charakterystyczne dla tych samochodów jest to, że w miarę rozgrzewania tarcz hamulcowych droga hamowania i jednego, i drugiego auta staje się coraz krótsza. Mercedes ostatnią próbę zakończył imponującym wynikiem 32 m, z kolei Volvo w tej konkurencji okazało się gorsze zaledwie o dwa metry. Obydwa wyniki zasługują na uznanie.

Volvo S80 D5 to komfortowa limuzyna, dostojnie przemierzająca drogi. Nie zaskakuje niczym szczególnym, co wyróżniałoby ją spośród konkurencyjnych samochodów. I to jest cały urok tego auta, z tą jego delikatną, nie rzucającą się w oczy elegancją. Nawet cena - 190 tysięcy zł za model podstawowy - zdaje się być nieśmiałą próbą zwrócenia na siebie uwagi.

Mercedes E 320 CDI 4MATIC próbuje udawać samochód o sportowym charakterze. Ma twardo dostrojone zawieszenie, dynamiczny silnik i napęd na cztery koła. Ale czy to sprawia, że z nowobogackiej limuzyny zamieni się w sportowca? Owszem, Mercedes lepiej prowadzi się od Volvo, jest też dynamiczniejszy i trudno się dziwić, gdy pod maską drzemie ponad 500 Nm. Ale to wciąż jest limuzyna, tyle tylko, że o ograniczonym komforcie, za którą trzeba zapłacić ponad 230 tysięcy zł. A niech płacą!

Tekst: Jarosław Maznas
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne E 320 CDI 4MATIC S80 D5
Rodzaj silnika/liczba cylindrówwidlasty/6rzędowy/5
Moc kW (KM)165 (224)136 (185)
Przy obrotach (/min)38004000
Poj. skokowa cm329872400
Maksymalny moment obrotowy (Nm)510400
Przy obrotach (/min)1600-28002750
Przeniesienie napęduna cztery kołana koła przednie
Rodzaj skrzyni biegów5-stopniowa przekładnia automatyczna6-stopniowa przekładnia automatyczna
Dł / szer / wys (mm)4852/1822/14834851/1893/1493
Rozstaw osi (mm)28542835
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,4/11,411,2/11,2
Poj. zbiornika paliwa (l)8070
Masa własna (kg)18451644
Dopuszczalne obciążenie (kg)523546
Poj. bagażnika (l)540480
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1432/14241460/1431
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)993/961985/973
Rozmiar opon225/55 R 16 Michelin Energy235/50 R 17 Continental PremiumContact
LOdieseldiesel
Norma emisji spalinEuro 4Euro 4
OsiągiE 320 CDI 4MATICS80 D5
0-80 km/h (s)5,25,8
0-100 km/h (s)7,98,9
0-120 km/h (s)10,111,3
0-130 km/h (s)11,913,5
0-160 km/h (s)18,720,4
400 m (km/h)/(s)b.d./16,0b.d./17,8
Prędkość maksymalna (km/h)244225
Zużycie paliwaE 320 CDI 4MATICS80 D5
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km10,710,1
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km6,65,4
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km8,17,2
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)7,97,2
Maksymalne (l/100 km)12,411,9
średnie podczas testu (l/100 km)9,89,1
zasięg (km)816769
Droga hamowania (m)E 320 CDI 4MATICS80 D5
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)3838
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)3839
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)3234
Ceny i wyposażenieE 320 CDI 4MATICS80 D5
Cena modelu podstawowego (zł)233 000 zł179 000 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ tak
ABS/ESPb.d./ takb.d./ tak
ABS+EBD/BAStak/ taktak/ tak
Radioodtwarzacz CD/zmieniarkatak/ b.d.tak/ b.d.
Klimatyzacja automatycznataktak
Reflektory ksenonowetak/ b.d.tak/ b.d.
Komputer pokładowytaktak
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ taktak/ tak
Centralny zamektaktak
Halogenytaktak
Elektrycznie regulowane przednie foteletaktak
Czujnik deszczutaktak
Tempomattaktak
Czujnik parkowaniataktak
Zintegrowany telefon GSMtaktak
Podgrzewane przednie foteletaktak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

E 320 CDI 4MATIC 431 Atutem Mercedesa jest bardzo dobry silnik oraz napęd na cztery koła. Samochód ma też znakomite hamulce. Drobne zastrzeżenia budzi jakość wykonania, a przecież ten samochód kosztuje ponad 230 tys. zł.
S80 D5 430 Volvo to komfortowa limuzyna, której brakuje charakteru ze względu na silnik i przedni napęd, nie pasujące do samochodu tej klasy. Prostota obsługi, jakość i elegancja to największe atuty tego auta.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 019 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-3, kombi van-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Buahahahaha, Volvo 82 pkt a mercedes 89 w rubryce bezpieczeństwo!! Co jak co, ale NOWE Volva są nie do pobicia. Stare miały najlepsze patenty, ale ostatnimi laty w zderzeniach nie były na pierwszym miejscu, choć oczywiście w czołówce (4 gwiazdki - S60 i poprzednie S80).Powiem tak, nie rozumiem, co to jest za porównanie - dlaczego powórnuje się samochód z silnikiem 3.0 do samochodu z silnikiem 2.5l. Nie widzę w tym logiki, tym bardziej, że mercedes oferuje chyba model 270CDI - a może 220CDI?? Nie pamiętam, ale wiem, że o podobnej mocy, co poprzednie wcielenie silnika D5 (185KM, teraz ma ponad 200). I druga sprawa jak można porównywać napęd 4x4 do napędu na jedną oś? Nawet mercedes zdeklasuje tu Volvo. Porównajcie tylny napęd do przedniego i zobaczymy jak ocenicie jazdę po mokrej jezdni... na zakręcie. KOMPLETNĄ BZDURĄ jest komentarz, że na niekorzyć jest napęd przedni. Na torze może i jest niekorzystny, ale na drodze, gdzie jeździ matka z dzieckiem podczas ulewy!! Rąbnijcie wy się w głową! Samochód z wyższej półki MA być przemyślany i bezpieczny. W normalnej jeździe nikomu nie potrzeba tylnego napędu, to nie drag race, gdzie potrzebna jest mega przyczepność na starcie. No ale właśnie, jak chce się mieć przyczepność, to się kupuje auto z napędem 4x4. Trzeba było wziąć Volvo AWD z nową generacją tego napędu. Ten test to jaka pomyłka, oczywiście mercedes musiał "zwyciężyć" 1 PUNKTEM, i to zyskując owe 7 punktów w dziedzinie bezpieczeństwa. Co by było, gdybyście porównali wspominanego merca z podobnym silnikiem. Jak ktoś będzie chciał więcej mocy z Volva, to kupi 315 konne V8. Prosta sprawa. Volvo jest obiektywnie lepszym samochodem, nie wiem, może skrzynię ma gorszą, bo Geartronic, czy jak on się tam nazywa, w moim S80 D5 to totalna porażka, czeka ponad sekundę po wciśnięciu gazu do dechy, na przyspieszanie reaguje z bardzo dziwnym opóźnieniem. Dobrze, że ta skrzynia me sekwencję, można się wspomóc przy wyprzedzaniu. Volvo niestety często mają problemy z drobnymi usterkami. No i tak jest od czasu przejęcia przez Forda. Ale samochód jest fantastyczny, najlepszą jego częścią są fotele - nie z tej ziemi, w S60 także są boskie.
    ~Vee, 2009-10-20 16:23:34
  • avatar
    zgłoś
    Witam!Na poczatku powiem tak ze 2 lata jezdzilem volvem S80 D5 samochod rewelacja , praktycznie zadnych usterek a zrobilem nim w 2 lata ponad 100 tys.km , a kupilem go ze stanem licznika 79 tys.km czyli po 2 latach mojej eksplatacji mila 179 tys.km!Auto praktycznie bezawaryjne , a jezeli chodzi o komfort jazdy tym autem , to jest bajka , siedzenia bardzo obszerne i wygodne , zawieszenie dobrze sprawuje sie na Polskich drogach , na koleinach auta nie trzeba trzymac , po prostu jazda tym autem jest sama przyjemnoscia!Jezeli chodzi o silnik to 5-cylindrow jak na te auto jest wystarczajace i te spalanie srednio 6,5/L 100 km (automat) to moim zdaniem jak na takie duze i ciezkie auto rewelacja.Z tego auta bylem bardzo zadowolony!Ale przyzsedl na niego czas i go sprzedalem , i kupilem sobie Mercedesa E220CDI (W211) rok 2004 , auto ladne z zewnatrz w srodku tez nie jeste zle (nowoczesnie)!kupilem sobie mercedesa bo kazdy kto ma i mial takiego mercedesa to mowi jakie to sa dobre auta , super zawieszenia , fajne silniki itp. Od razu powiem ze auto nie jest ciche na wolnych obrotach -jak to mercedes klekocze , przy wiekszych obrotach juz jest ciszej ,ale nie cicho , gdzie ten niby komfort mercdesa, siedzenia w tym aucie to poraszka , po przejechaniu 900 km bol kregoslupa , bradzo nie wygodne ( jak by czlowiek jechal na deskach) , zawieszenie tez nie jest mocna strona mercedesa , mozna porownac z VW passatem , tylko ze VW passata nie trzeba trzymac w koleinach ,a mercedesa trzeba trzymac , po po prostu chodzi w koleinach , i jazda jest bardzo meczaca dla kierowcy na dluzsza mete , na krotkie trasy jest ok. ale na dluzsze katastrofa.O awaryjnosci tego auta nie moge nic powiedziec , bo nic sie praktycznie nie dzieje a przejechalem nim ponad 40 tys.km a mam go dopiero 7 miesiecy!Ale juz bede go sprzedawal , bo sie bradzo rozczarowalem na mercedesie , i te auto nie jest warte tych pieniedzy , za komfort , zawieszenie i silnik , moze silniki 6-cylindrowe pracuja lepiej ,ale zawieszenie i komfort podrozowania bedzie ten sam!jest to auto dla ludzi ktorzy chca sie pokazac , ze jezdza mercdesem , i te haslo ze bez gwiazdy nie ma jazdy!Ale to auto tylko ladnie wyglada z zewnatrz a w srodku jest tragedia!To tak jak niemcy na zewnatrz ladnie bogato , a w srodku syf!Ja wracam spowrotem to marki volvo!mam, to tej marki pewien sentyment!Wlasnie wczoraj kupilem sobie nowy model volva S80 D5 z roku 2008 z automatyczna skrzynia i praktycznie w pelnej opcji!Wsiadajac do tego auta czuje sie odrazu komfort ,siedzenia rozpieszczaja sa szeroki i wygodne , zobaczymy jak sie bedzie tym jezdzic , jak zrobie z 40 tys.km to napisze tutaj moja opinie na temat tego auta!jak narazie mi sie podoba , zobaczymy dalej.Pozdarwiam wlascicieli Volvo!
    ~Krzyzak, 2009-07-31 23:47:18
  • avatar
    zgłoś
    Pozwólcie, że zapytam dlaczego Volvo dostało mniej punktów za bezpieczeństwo - jedynym miejscem, w którym faktycznie może odstawać od tego konkretnego Mercedesa z napędem na cztery koła, to właśnie owy napęd. Ale dlaczego nie wzięli normalnej E-Classy? Z tylnym napędem powinna dostać dwa razy mniej punktów, skoro to jedyna zaleta Miśka w stosunku do Volvo.
    ~V-Told, 2009-04-14 19:12:22
  • avatar
    zgłoś
    posiadam mercedesa c klase i ostatnio wracalem z rotterdamu i zrobilem prawie 1400 km i tez nie bylem zmeczony i mercedes czy audi tez ma bardzo bobry komfort jazdy , pozdrawiam
    ~kita, 2008-10-13 19:52:43
  • avatar
    zgłoś
    To jest samochód !!!! Miałem wczesniej Audi, Forda, Mitsubishi i bardzo daleko im do komfortu VOLVO 80 Po 1700km wysiadłem nie zmęczony a z pozostałych marek nadawałem się tylko na tabletke nasenną bo głowa pękała. Brawo dla VOLVO
    ~dido, 2008-05-16 14:47:03
  • avatar
    zgłoś
    mam volvo s80 jestem z niego bardzo zadowolony... bardzo komfortowe duze auto, silnik D5 swietnie pracuje, a automatu praktycznie nie mozna poczuć... poprzednio mialem mercedesa E z 2003r. bylem zawiedziony. wiekszosc czasu spedzilem w serwisie ( auto nie sprowadzone, nowe) jeszcze poprzednio mialem kilka niemieckich auto i rowniez nie bylem zachwycony. mercedes, bmw itp sa mocno przereklamowane w polsce. Volvo s80 jest bardzo nowym samochodem i przez dlugie lata sie nie zmieni jego ksztalt, a bmw 5, mercedes e i audi a6 juz za rok beda zmieniane, wiec jezeli ktos ma wydawac 200-300tys za samochod tej klasy, troche sie zdecerwuje ze bedzie mial za rok stara "bude"pozdrawiam = )
    ~monat, 2008-01-13 20:54:35
  • avatar
    zgłoś
    Tylko mercedes, to coś więcej niż tylko samochód, sam jężdzę C200 i nigdy nie kupię już innej marki, do tej pory miałem ople, audi ,vw i to te z segmentu mojej c klasy , teraz uważam ,że jeżdzenie nimi było dla mnie czasem straconym, teraz wiem że, bez gwiazdy nie ma jazdy.
    ~piotr24859, 2007-12-27 09:19:44
  • avatar
    zgłoś
    Właściciel Mercedesa klasy E będzie się głośno chwalił, że jeździ najlepszym samochodem na świecie. Właściciel Volvo S80 nigdy się tak nie zachowa, a po następne auto uda się do salonu Volvo.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:53
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij