Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

Dwie ścieżki - Carens, Altea

O dwóch takich, którym rola kompaktowego vana przychodzi z łatwością. Najnowsze propozycje Kii i Seata, czyli Carens i Altea XL.

2007-10-19
Kia Carens i Seat Altea Na drodze Seat jest lepszy niż Kia - bardziej dynamiczny, szybszy, a w zakrętach daje więcej przyjemności z jazdy.

Seatowi najwyraźniej bardzo zależało, żeby stworzyć porządnego kompaktowego vana, bo Altea XL to już trzecie podejście firmy "do tematu" w ciągu niecałych trzech lat. Po dość atrakcyjnej, ale cierpiącej na niedobór funkcjonalności Altei oraz niezgrabnym Toledo, pojawia się Altea w wersji XL. O prawie 19 cm dłuższa, odmiana "extra large" zachowuje ten sam rozstaw osi, a dodatkowe centymetry znajdują się w tylnej części nadwozia.

Kia idzie utartą ścieżką - najnowszy Carens w porównaniu z poprzednikiem urósł; ma też znacznie lepiej dopracowane wnętrze oraz detale. Pod maską pozostaje natomiast świetny dwulitrowy turbodiesel, osiągający 140 KM.

Za sprawą szerszych tylnych drzwi wygodniej zajmuje się miejsce na kanapie Kii. Ani Carens, ani Altea XL nie dają powodów do narzekania na ilość miejsca z tyłu, przy czym Kia okazuje się nieco lepsza pod pewnymi względami - więcej miejsca na nogi i bardziej przeszklone i jaśniejsze wnętrze. W obu autach kiepskie jest natomiast środkowe miejsce na kanapie, przy czym w Seacie bardziej niewygodne - węższe i twardsze, siedzi się na nim wyżej niż na wyprofilowanych siedzeniach obok.

Kia dodatkowo ma nawiew na tył - rzecz mało powszechna w autach tego typu - a także pozwala przewieźć siedem osób (w wersjach Voyage i Freedom; dopłata 2000 zł). Biorąc pod uwagę wielkość auta (4,5 m), w trzecim rzędzie jest oczywiście ciasno; w sumie, sześciu pasażerów da się przewieźć.

Zawieszenie Altei XL ma nieco "podkręconą" sztywność. Nierówności są tłumione szybko i bez wahania, na kiepskich drogach auto być może nawet za bardzo daje odczuć po czym jedzie. Za to świetny jest kontakt kół z nawierzchnią, a układ jezdny Seata lubi zakręty i z łatwością panuje nad przechyłami nadwozia. Okazuje się, że Altea XL ma jedne z najbardziej dynamicznych właściwości jezdnych wśród vanów.

Kia to inna historia. Zawieszenie zestrojone miękko i bardzo komfortowo, reakcje na ruchy kierownicą łagodniejsze. Poprawnie, spokojnie, nudno. Pod względem zachowania jest to samochodowy odpowiednik sprzętu AGD (co akurat w tym wypadku być może nawet bardziej pasuje do vana niż dynamika Seata). Tym bardziej że przy całym komforcie i przechyłach nadwozia w zakrętach okazuje się, że Carens ma spore zapasy przyczepności. Jeśli trzeba, Kia wykazuje się zwinnością, o jaką trudno by ją posądzać.

Symbol 2.0 TDI nie oznacza już automatycznie przewagi pod względem osiągów. Seat nie jest w stanie uciec na prostej, a w każdym razie nie podczas sprintu od zera. Do setki Altea XL okazuje się szybsza od Carensa tylko o włos, choć jest o ponad 100 kg lżejsza. Nieco większą przewagę Seat wyrabia sobie w ćwiczeniu odwrotnym, ze 100 km/h na zatrzymanie potrzebując 40 m, o metr mniej niż Kia. Układy hamulcowe obu samochodów są przy tym tak samo (znakomicie) odporne na gorąco i zmęczenie.

Altea XL okazuje się natomiast bardziej energiczna podczas rozpędzania na wyższych biegach, zwykle o około sekund ę wyprzedzając Kię. Silnik Seata nieco szybciej reaguje na gaz, poniżej 2000 obr/min szybciej "łapie" obroty, a także bardziej równomiernie rozwija moment obrotowy. Obydwie jednostki współpracują z sześciobiegowymi przekładniami mechanicznymi. Z kolei w dużej mierze za to, że musi radzić sobie z cięższym autem, jednostka 2.0 CRDi na każde 100 km wypija o 0,5 l więcej niż silnik Seata.

Carens ani nie zaskakuje, ani nie rozczarowuje. Zaprojektowany i wykonany książkowo, ma przestronne wnętrze i nie budzi żadnych emocji. Traktujesz go jak odkurzacz - po zaparkowaniu zapominasz, że w ogóle istnieje.

Kierowcy więcej ma do zaoferowania Seat. Altea XL jest tym, czym Altea i Toledo powinny być od początku. Porządnym vanem nie tylko z nazwy, ale i pod względem cech praktycznych, do tego podanym w zgrabnym opakowaniu.

Dane techniczne

  Carens 2.0 CRDI Altea XL 2.0 TDI
Układ napędowy
Moc maksymalna103 (140)1968
Przy obrotach (/min)4000103 (140)
Maksymalny moment obrotowy (Nm)3054000
Przy obrotach (/min)1800-2500320
Przeniesienie napęduna koła przednie1750
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4545/1800/1650na koła przednie
Rozstaw osi (mm)27004467/1768/1581
Masa własna (kg)15822578
Dopuszczalne obciążenie (kg)6681461
Poj. bagażnika (l)74/414/2106638
średnie podczas testu (l/100 km)8,7532/1604
Osiągi
0-100 km/h (s)10,88,2
Prędkość maksymalna (km/h)18710,6
Cena
Cena modelu testowanego (zł)81 400 zł201 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 69 990 PLN
Dostępne nadwozia: van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    O dwóch takich, którym rola kompaktowego vana przychodzi z łatwością. Najnowsze propozycje Kii i Seata, czyli Carens i Altea XL.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:44:17
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij