Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Dzieci mają głos

Prostą, kanciastą sylwetką przypomina samochody rysowane przez przedszkolaków, a z jego dziecinnie łatwą obsługą poradziłaby sobie większość małolatów. Czy Jeep Commander to na pewno auto dla twardzieli?

Maciej Ziemek 2006-04-21
Test Jeepa Commandera Nawet na seryjnym ogumieniu, ale z załączonym reduktorem i blokadami mechanizmów różnicowych Commander potrafi.

Widok potężnej pokrywy silnika zza kierownicy Commandera i świadomość jego wymiarów (szerokość auta z lusterkami wynosi prawie 2,3 m) paraliżują niektórych kierowców. Niepotrzebnie. Zwinny nie jest, ale prowadzi się lekko, a polecenia wydawane kierownicą wykonuje chętnie i szybko. Niewiele ponad 3 obroty wolantem wystarczają, aby po- łożenie kół zmienić od skrajnego w lewo do skrajnego w prawo. Sztywne zawieszenie trzyma nadwozie w ryzach i nie zezwala mu przechylać się zbyt mocno. Nierówności Commander pokonuje tak, że nie można ich nie odczuć, ale trudno też wyobrazić sobie taką dziur ę, której nie mógłby stawić czoła.

Tym bardziej że w Polsce każdy Commander seryjnie jest wyposażony w układ przeniesienia napędu na wszystkie koła typu Quadra-Drive II, z reduktorem oraz elektronicznie sterowanymi sprzęgłami-blokadami wszystkich trzech mechanizmów różnicowych o zwiększonym tarciu wewnętrznym. Do uruchomienia reduktora wystarczy palec. Wielką dźwignię zastąpiono zgrabnym włącznikiem, który może obsłużyć nawet dziecko. Dzięki systemowi Quadra- -Drive II do poruszania się w terenie Commanderowi wystarczy przyczepność do podłoża tylko jednego z kół.

Trzylitrowy diesel V6 mruczy charakterystycznie dla silników wysokoprężnych, ale nie zakłóca spokoju ani w czasie przyspieszania, ani podczas jazdy ze stałą, nawet dużą prędkością. Jeep, ważący niemal 2300 kg, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,5 s i bez problemu można nim podróżować z prędkością 190 km/h. Automatyczna skrzynia biegów "mądrze" dostosowuje jedno z pięciu dostępnych przełożeń do warunków jazdy i błyskawicznie reaguje na polecenia wydawane bądź pedałem przyspieszenia (przy kickdownie), bądź dźwignią, która umożliwia ręczne sterowanie zakresami pracy przekładni. Podczas spokojnej jazdy na trasie trudno osiągnąć zużycie paliwa poniżej 11 l/100 km. W mieście trzeba liczyć się ze zużyciem oleju napędowego rzędu 17-18 l/100 km, a średnio - około 15 l/100 km.

Ogrom Commandera czuje się także w kabinie: potężna tablica rozdzielcza, osiem dużych otworów wentylacyjnych, wielkie przyciski i pokrętła do obsługi. Na obszernych, elektrycznie sterowanych fotelach z przodu siedzi się wygodnie. Oprócz regulowanej kolumny kierownicy, testowany model ma wzdłużną regulację wspornika z pedałami. Wysokim kierowcom ułatwia to dobranie właściwej pozycji za kierownicą.

Niestety, im dalej od przednich foteli, tym bardziej Jeep "kurczy się". W drugim rzędzie, na kanapie dzielonej w stosunku 40:20:40, miejsca na nogi jest jeszcze wystarczająco. Na ostatnie dwa fotele (6 i 7) trudno się nawet wdrapać.

Jeep Commander zawita do Polski przed wakacjami. Cena nie została jeszcze ustalona, ale dobrze poinformowane źródła donoszą, że podstawowa wersja - 3.0 V6 CRD Laredo - będzie nieznacznie droższa od Jeepa Grand Cherokee 3.0 V6 Laredo, który kosztuje 195 000 zł.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne

Data publikacji 05/2006
Silnik 6-cylindrowy, widlasty, turbodoładowany, z wtryskiem typu common-rail, umieszczony wzdłużnie z przodu; pojemność skokowa 2987 cm3, moc 160 kW (218 KM) przy 4000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 510 Nm w przedziale od 1600 do 2800 obr/min.
0-100 km/h (s) 9,5
Prędkość maksymalna (km/h) 191
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 10,7
Maksymalne (l/100 km) 16,7
średnie podczas testu (l/100 km) 14,6
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 41

PODSUMOWANIE

Jeep Commander 3.0 V6 CRD Laredo

Ocena:
4
(, )
Komfort
wygodne fotele
Nadwozie
obszerne wnętrze
spory bagażnik
duża ładowność
bogate wyposażenie
słabej jakości materiały wykończeniowe we wnętrzu
Napęd
dynamiczny silnik o wysokiej kulturze pracy
''mądry'' automat
Właściwości jezdne
bezpieczne właściwości jezdne
mało skuteczne hamulce
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 110 700 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Prostą, kanciastą sylwetką przypomina samochody rysowane przez przedszkolaków, a z jego dziecinnie łatwą obsługą poradziłaby sobie większość małolatów. Czy Jeep Commander to na pewno auto dla twardzieli?
    auto motor i sport, 2007-12-06 11:52:36
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij