Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

FF Speedster: nowe stare

Klasyczne Porsche 356 Speedster w kolekcjonerskim stanie kosztuje dziś minimum 700 tys. zł. Ale klimat jazdy takim autem możesz poczuć wydając o wiele mniej.

2014-05-19
Replika Porsche 356: FF Speedster Jeśli nie jesteś specem od zabytkowych Porsche, nie poznasz, że tonie oryginał.

Codziennie rano w drodze do pracy ciągniesz się w sznurze identycznych aut. Mniejsze czy większe, nowsze czy starsze, prywatne czy służbowe – wszystkie są do siebie podobne, wszystkie sprzedawane w tysiącach egzemplarzy. W środku znudzeni kierowcy, którzy dzień w dzień muszą pokonywać tę samą drogę.

A gdyby tak zrobić coś, dzięki czemu ta podróż stałaby się przyjemnością? A gdyby tak mogła sprawiać frajdę nie tylko Tobie, ale także wszystkim, których mijasz po drodze? I to dzień w dzień, jeśli tylko sprzyja pogoda? Taka pokusa nachodzi dziś coraz więcej ludzi. Może również wśród Twoich znajomych ktoś przebąkuje o kupnie starego auta, którym jeździ się inaczej, niż tymi puszkami z ABS-em, ESP i Bóg wie z czym jeszcze? Podobny pomysł wpadł kiedyś do głowy Panu Ryszardowi z Katowic.

Szczęśliwie, możliwości finansowe pozwoliły mu na myślenie o czymś więcej niż tylko o produktach FSO i FSM. Zamarzył o Porsche, im starszym, tym lepszym. Może by tak stare 356 bez dachu? Jednak szybki przegląd europejskiej oferty aut tego typu ostudził jego zamiary. Porsche z lat 50. ubiegłego stulecia to klasyk, który kosztuje majątek i lepiej niż na drodze czuje się w zaciszu klimatyzowanego garażu. A świadomość, że nawet niewielka stłuczka wiązałaby się z ogromnymi kosztami naprawy, skutecznie odebrałaby radość ze swobodnej, niespiesznej jazdy w porannym słońcu.

Pan Ryszard szukając nowego pomysłu na klasyka zaczął przyglądać się stronom poświęconym replikom. W USA czy Wielkiej Brytanii jest mnóstwo firm, które budują pojazdy przypominające kosztowne klasyki, a nawet proponują zakup zestawów części, z których mechanicy-hobbyści mogą sami, we własnym garażu złożyć sobie taki niezwykły pojazd. Bohater naszego opowiadania stwierdził, że to może być rozwiązanie dla niego idealne – samochód konstrukcyjnie zbliżony do wymarzonego Porsche, ale zbudowany tu i teraz, z nowych części, za ułamek ceny oryginału, a co za tym idzie – dużo tańszy w razie ewentualnej naprawy.

Nie zabrał się jednak do pracy sam, wolał oddać temat w ręce specjalistów z wrocławskiego FF Custom & Classic Cars. Ci zaproponowali, by zamiast składać replikę z gotowego zestawu firmy produkującej tego typu pojazdy, stworzyć nową, specjalnie z myślą o przyszłym właścicielu. A tu możliwa jest spora doza szaleństwa, ograniczona wyłącznie wielkością budżetu.

Porsche 356 zaprojektował Ferdynand "Ferry" Porsche, czerpiąc z doświadczeń swojego ojca, Ferdynanda, twórcy VW Käfera (czyli po naszemu Garbusa), więc oba modele mają sporo wspólnych rozwiązań. Nie dziwi więc, że do budowy FF Speedstera wykorzystano właśnie układ jezdny z ramą od tego drugiego.

Model ten jest wciąż dostępną, popularną bazą do przeróbek, oferowanych jest wiele fabrycznie nowych części, nawet pozwalających na przygotowanie auta do startów w sportach motorowych. Układ jezdny czy hamulcowy dostosowany do dzisiejszych realiów drogowych, silnik mocniejszy niż w oryginale, czy skrojone według gustu właściciela wnętrze – to wszystko można dziś mieć. W budowanym przez pół roku aucie Pana Ryszarda pojawiły się więc oldskulowe kubełkowe fotele obszyte skórą, drewniana kierownica i klasyczne zegary, a do tego przemyślnie ukryty, nowoczesny sprzęt audio.

Za plecami kierowcy pracuje bokser o pojemności 2,1 litra i mocy 110 KM, zestawiony z krótką, „sportową” skrzynią biegów. Mało? Biorąc pod uwagę, że gotowe do jazdy auto waży około 600 kg, stosunek mocy do masy jest imponujący. Ale nie o osiągi tu chodzi. Zgodnie z założeniem, Speedster Pana Ryszarda służy właścicielowi do dojazdów do pracy, a tu nie ma miejsca na wyścigi. Jest za to wiatr we włosach i są przyjazne spojrzenia innych kierowców.

To też jeden z fenomenów jazdy pięknym klasykiem – nagle wszyscy na drodze stają się niezwykle uprzejmi, nikt nie ma problemu z wpuszczeniem Cię przed siebie, a jeśli ktoś trąbi, to tylko po to, byś spojrzał na niego i zobaczył uśmiech i uniesiony w górę kciuk. Gdziekolwiek zaparkujesz, zaraz zdobywasz nowych znajomych. Ludzie witają się, pozdrawiają, pytają jak to jeździ i czy mogą sobie zrobić pamiątkowe zdjęcie.

Mało komu przyjdzie do głowy, że to nie jest prawdziwe Porsche. Ile trzeba zapłacić za taki moto-eliksir zmieniający codzienne dojazdy do pracy w niekończącą się przyjemność? Zależnie od konfiguracji, tyle co za auto średniej klasy; ceny startują od około 120 000 złotych, a w wariancie „wypasionym” – od ok. 190 tysięcy. Biorąc pod uwagę efekty, jakie wywołuje obecność takiego pojazdu na ulichy - warto!

Nadwozie
2-drzwiowe typu speedster (cabrio z dokładaną niską szybą), układ miejsc 2 + ławeczka z tyłu (opcja 2+2), długość 3895 mm x szerokość 1950 mm x wysokość 1170 mm, masa własna około 600 kg. Nadwozie Speedstera wykonane jest z konglomeratu włókna szklanego i włókna węglowego o strukturze plastra miodu. Laminat ten w kluczowych konstrukcyjnie miejscach ma aż 1 cm grubości. Całość osadzona jest na skomplikowanej, stalowej ramie przestrzennej. Oryginalny Speedster nie był dostępny z dachem, w przypadku tej repliki dach został przygotowany na życzenie klienta.

Silnik i osiągi
4-cylindrowy chłodzony powietrzem bokser, pojemność 2,1 litra, moc 110 KM, zasilany przez dwa podwójne gaźniki Webera, elektryczna pompa paliwa, zapłon elektroniczny, 4-biegowa przekładnia mechaniczna o krótkich przełożeniach, prędkość maks. 160 km/h (opcjonalnie, z długą skrzynią – 180 km/h), przyspieszenie 0–100 km/h poniżej 8 s, zużycie paliwa ok. 12 l/100 km.

Zalety i wady
plus konstrukcja oparta w 95% na nowych częściach gwarantuje bezawaryjną eksploatację
plus lekkie nadwozie, nie wymagające ponadprzeciętnie mocnych silników
plus możliwość wykończenia zgodnie z życzeniem klienta
plus stosunkowo niewielki koszt naprawy w przypadku uszkodzenia
plus świetny wygląd
plus przemyślana konstrukcja, bez stosowania niepewnych, tzw. druciarskich rozwiązań
minus to nie jest prawdziwe Porsche
minus zakupu nie można traktować jako inwestycji, choć dobrze wykonane repliki praktycznie nie tracą na wartości

Polecane silniki
- 4-cylindrowy, benzynowy, o pojemności 1,6 litra, 70 KM na pojedynczym gaźniku Webera – zapewnia dobre osiągi lekkiemu autu (prędkość maks. 140 km/h) i nie winduje ceny 
- 4-cylindrowy, benzynowy o pojemności 2,1 l, 110 KM na dwóch gaźnikach Webera – zapewnia sportowe osiągi (poniżej 8 s do 100 km/h), nieprawdopodobną frajdę z jazdy i nadaje się także do użytkowania na co dzień

Historia modelu Porsche 356
- 1948 Porsche 356 uzyskuje dopuszczenie do ruchu drogowego, rozpoczęcie produkcji seryjnej w Gmünd, w Austrii
- 1950 przeniesienie produkcji do niemieckiego Zuffenhausen
- 1954 prezentacja wersji Speedster – najtańszej, spartańskiej odmiany modelu
- 1956 prezentacja drugiej generacji modelu, o oznaczeniu 356A, z mocniejszym silnikiem, poprawionym zawieszeniem i nową skrzynią biegów  
- 1959 koniec produkcji Speedstera, prezentacja kolejnej generacji, z oznaczeniem 356B i z charakterystycznymi, zamontowanymi wyżej zderzakami - 1961 prezentacja odmiany hardtop (zwanej także notchback) – kabrioletu ze sztywnym dachem
- 1964 ostatnia modernizacja modelu, nowe oznaczenie – 356C
- 1966 zakończenie produkcji

Rozpiętość cen FF Speedstera w zależności od wersji (ceny w zł): 

  • wersja bazowa z silnikiem 1.6, 70 KM bez rozkładanego dachu i sprzętu audio – ok. 120 tys. zł
  • wariant topowy z silnikiem 2.1, 110 KM z dachem i systemem hi-fi – około 180 tys. zł

Ze względu na indywidualny charakter i jednostkową specyfikację każdego egzemplarza dopasowaną do wymagań klienta, cena końcowa jest ustalana indywidualnie. 

Replika? A co to?
FF Custom & Classic Cars we Wrocławiu Tomasz Fechter

By nie naruszać praw autorskich producenta, replika już samym wyglądem musi różnić się minimum o 20% od auta, na którym jest wzorowana. Nadwozie FF Speedstera ma więc sporo elementów odróżniających je od oryginalnego produktu Porsche, ale żeby dostrzec te różnice, trzeba by postawić oba auta obok siebie. Oczywiście żadna replika nie opuszcza z emblematami Porsche warsztatu, w którym została stworzona, ale właściciele często sami dokładają sobie ten element – tak też było w opisywanym przypadku.

Nadwozie repliki, w przeciwieństwie do oryginalnego, wykonanego z blachy, zrobione jest zwykle z laminatu. Wnętrze przygotowuje się według życzenia klienta. Gotowy samochód przekazywany jest właścicielowi z opinią odpowiedniego rzeczoznawcy potwierdzającego zmianę nadwozia. W dowodzie rejestracyjnym FF Speedstera wpisano – Volkswagen Käfer.

Adam Majcherek 

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 230 510 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Kupić można dziś właściwie wszystko. Mimo to biorąc pod uwagę nawet najwspanialsze modele nowoczesnych aut, czasem ciężko wzbudzić podziw dzisiejszych kierowców. Jeden z nich postawił więc na klasykę w nieco odmienionym wydaniu.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-05-20 12:15:53
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij