Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Fabia – TSI i GreenLine TDI – diesel się nie opłaca!

Na przykładzie dwóch Fabii - 1.2 TSI oraz 1.2 TDI GreenLine - sprawdzamy, czy współczesne silniki benzynowe potrafi ą być już tak ekonomiczne jak diesle. Czy niskie zużycie paliwa to wystarczający warunek, żeby zdać egzamin z oszczędności?

Skoda Fabia Fabia TSI okazuje się lepszym wyborem niż Fabia GreenLine – chociaż pali średnio o 0,7 l/100 km więcej

 

Doczekaliśmy czasów, kiedy za litr paliwa trzeba zapłacić średnio ponad 5 zł i nic nie wskazuje na to, by ceny lada moment spadły. Wygrywają ci, których auta mało palą - rzecz szczególnie ważna w przypadku modeli popularnych, takich na nieprzesadnie zasobną kieszeń. Żeby ograniczyć zużycie paliwa, coraz więcej producentów pod maskami nawet sporych limuzyn montuje filigranowe silniki, które wspomagane turbinami oraz sprężarkami okazują się niezwykle sprawne w działaniu. Technologia ta, zwana downsizingiem, sprawdza się także w autach miejskich, m.in. w popularnej Fabii, która w ubiegłym roku przekonała do siebie grubo ponad 12 tys. polskich klientów.

Ile pożytku niosą ze sobą nowe technologie - pokazuje pojedynek dwóch Fabii. Wśród bogatej palety silników znaleźliśmy dwie jednostki o podobnej konstrukcji (turbodoładowane), pojemności i mocy. Obydwie "zaprogramowano" na jak najniższe zużycie paliwa - jeden z samochodów wyposażony jest w benzynowy 4-cylindrowy silnik 1.2 TSI, drugi w wysokoprężny 3-cylindrowy 1.2 TDI.

Dzięki bezpośredniemu wtryskowi paliwa oraz turbosprężarce, Fabia TSI osiąga moc 86 KM. Wystarczy rzut oka na dane techniczne, by stwierdzić, że nowy motor, mimo niższej pojemności skokowej, osiągami w niczym nie ustępuje produkowanemu jeszcze do niedawna tradycyjnemu silnikowi wolnossącemu 1.6 16V. Co więcej, jednostka TSI bije go na głowę w tak ważnych kategoriach jak elastyczność i zużycie paliwa. Czy jej spalanie jest na tyle niskie, by Fabia TSI mogła konkurować z oszczędną odmianą GreenLine z dieslem 1.2 pod maską?

Silnik TSI od pierwszych sekund jazdy zaskakuje wysoką kulturą pracy i temperamentem. Moc rozwija płynnie, w całym zakresie obrotów. Już od 1500 obr/min dostępny jest moment obrotowy o wartości 160 Nm. Dzięki temu, kierowca w każdej sytuacji może korzystać z dużej siły napędowej. Szczególnie cieszy fakt, że nie odbija się to negatywnie na zużyciu paliwa. W gęstym ruchu ulicznym komputer pokładowy pokazywał zaledwie 7,6 l/100 km. Średnie spalanie uzyskane przez nas na testowej trasie o długości 100 kilometrów - która przebiegała częściowo przez miasto, autostradę, drogi powiatowe o małym natężeniu ruchu oraz zatłoczone drogi krajowe - wyniosło 5,5 l/100 km. Minimalnie Fabia 1.2 TSI potrafi zużyć nawet 4,9 l/100 km, ale to wymaga dużej cierpliwości od kierowcy.

Model GreenLine z zewnątrz jest rozpoznawalny między innymi po monstrualnych rozmiarów spoilerze nad tylną szybą, obniżonym o 15 milimetrów zawieszeniu oraz częściowo przysłoniętej "atrapie" chłodnicy. Ten ostatni zabieg ma skrócić czas rozgrzewania się zimnego silnika, choć przy tak małej pojemności i tak trwa to wy jątkowo krótko. Spoiler i niższe zawieszenie to nie atrybuty tuningowe, lecz elementy poprawiające aerodynamikę. Fabia GreenLine korzysta też ze specjalnych opon, węższych o 10 mm od tych stosowanych w zwykłych Fabiach. Wszystko to ma sprawić, by "zielona" Fabia jak najlepiej dawała sobie radę z oporami powietrza oraz toczenia po asfalcie - to czynniki także zmniejszające zużycie paliwa. Sercem GreenLine'a jest trzycylindrowy silnik TDI o mocy 75 KM. Dźwięk towarzyszący jego pracy i wibracje mogą początkowo zniechęcać, ale okazuje się, że - po bliższym poznaniu - z małym dieslem można się zaprzyjaźnić. Silnik współpracuje z 5-biegową skrzynią mechaniczną, w której znacznie wydłużono przełożenia. Efekt jest taki, że kręcąc silnik do końca (5000 obr/min) na pierwszych trzech biegach można osiągać zawrotne (jak na diesla) prędkości. Na pierwszym 45 km/h, na drugim 81 km/h, natomiast na trzecim aż 130 km/h! Fabia 1.2 TSI, której obrotomierz został wyskalowany do 6000 obr/min, w tej samej konkurencji jest szybsza, odpowiednio, o 3, 13 i 4 km/h. Różnice w osiągach są więc niewielkie. Wydłużenie przełożeń służy jednak innym celom niż przyspieszanie i rzadsza zmiana biegów. Chodzi głównie o to, by silnik jak najdłużej pracował na niskich lub średnich obrotach. Tylko wówczas można osiągnąć odpowiednio niski poziom zużycia paliwa. I rzeczywiście, niezbyt dynamiczna jazda oraz przewidywanie sytuacji na drodze pozwalają z oszczędzania uczynić niezłą zabawę.

BP

Choć trudno w to uwierzyć, jazda w stylu eko może być emocjonująca (na swój sposób) i sprawiać przyjemność. Tym większą, im mniej pieniędzy uda się wydać na przejechanie 100 km. Nasz rekord to 3,9 l/100 km, ustanowiony bez utrudniania życia innym uczestnikom ruchu drogowego. Producent deklaruje, że Fabia GreenLine potrafi zużyć w cyklu pozamiejskim nawet 3 l na pokonanie 100 km. Jedno jest pewne - tą Skodą trzeba nauczyć się jeździć. Zbyt późna zmiana biegu na wyższy błyskawicznie zwiększa zużycie paliwa, natomiast zmiana biegu przedwczesna sprawia, że silnik wpada w niesympatyczną turbodziurę. Do 2000 obr/min siła napędowa jest praktycznie zerowa, po przekroczeniu tego progu do dyspozycji jest 180 Nm.

Przejazd trasy testowej identycznej z tą, jaką pokonała Fabia wyposażona w silnik benzynowy, objawił trudną do przełknięcia prawdę. Średnie spalanie w dieslu wyniosło 4,8 l/100 km, czyli zaledwie 0,7 l/100 km mniej niż w Fabii TSI. W ruchu miejskim przewaga silnika TDI jest bardziej znacząca - zużywa on 6 l/100 km, czyli 1,6 l/100 km mniej niż jednostka benzynowa. Taka oszczędność to zasługa przede wszystkim skutecznie działającego systemu start-stop, który wykorzystuje niemal każdą nadarzającą się okazję do tego, by wyłączać silnik na postoju.

Czy zakup ekologicznej Fabii to dobry pomysł? Niekoniecznie. Za wersję GreenLine trzeba zapłacić aż 52 700 zł. Wybierając zaś najbardziej sensowną (stosunek wyposażenia do ceny) wersję Style 1.2 TSI, zaoszczędzimy aż 13 300 zł. Wysokiej ceny wersji GreenLine nie rekompensuje nieco bogatsze wyposażenie (w standardzie znajdują się aluminiowe felgi, ESP, czujnik ciśnienia w oponach i tempomat). Na dodatek, "zielona" Skoda ma twardsze zawieszenie, co pogarsza komfort jazdy, zwłaszcza przy pokonywaniu krótkich poprzecznych nierówności. Przyjmując, że koszty eksploatacji (serwisowanie, ubezpieczenie, spadek wartości) są porównywalne, zakup GreenLine'a zwróci się dopiero po przejechaniu 380 tysięcy kilometrów. Używając samochodu wyłącznie w mieście, trzeba by przejechać przynajmniej połowę tego dystansu, a przecież na taksówkę Fabia nadaje się średnio.

Podczas pomiarów ujawniła się jeszcze jedna słabość GreenLine'a. Pomimo tarczowych hamulców montowanych standardowo na tylnej osi, droga hamowania przy zimnych hamulcach wynosiła 44,4 m, czyli była aż o 8,8 m dłuższa niż w wypadku modelu TSI. Tak słaby wynik to "zasługa" ekologicznych opon o niskim oporze toczenia. Po rozgrzaniu hamulców droga hamowania wydłużyła się do 47,8 m!

Fabie kuszą 5-drzwiowym nadwoziem, porządnym wykonaniem, przestronnym wnętrzem i bagażnikiem o pojemności 315 l, który pomieści dziecięcy wózek, czy spore zakupy. Mała Skoda może z powodzeniem służyć jako niewielkie auto rodzinne, pod warunkiem że nie mamy ambicji, aby udać się nią w cztery osoby na wakacje. Fotele są wygodne, choć wysokie osoby mogą narzekać na krótkie siedziska z przodu. Układ kierowniczy nie jest ostry jak żyletka, ale pozwala bardziej kierowcy niż przypadkowi decydować o kierunku jazdy. O wyborze konkretnej wersji rozstrzyga więc rodzaj silnika i jego apetyt na paliwo.

Ostateczny wybór okazuje się zatem prosty i jednoznaczny - Fabia TSI. Wygrywa temperamentem, ceną, komfortem i przy okazji bezpieczeństwem. GreenLine nie może się pochwalić kosmiczną techniką, ale jego cena jest z kosmosu.

Tekst Michał Hutyra,
zdjęcia Mariusz Barwiński
amis 6/2011

Dane techniczne

  Fabia 1.2 TSI Style Fabia 1.2 TDI GreenLine
Poj. skokowa cm311971199
Układ napędowy
Moc maksymalna86 KM75 KM
Przy obrotach (/min)48004200
Maksymalny moment obrotowy (Nm)160180
Przy obrotach (/min)1500-35002000
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-bieg. przekł. mechaniczna5-bieg. przekł. mechaniczna
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4000/1642/14984000/1642/1483
Rozstaw osi (mm)24512451
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)4545
Wymiary i masy
Masa własna (kg)11451128
Dopuszczalne obciążenie (kg)426530
Poj. bagażnika (l)315/1180315/1180
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Zużycie paliwa (w mieście) l/km6,64,1
Zużycie paliwa (poza miastem) l/km4,43,0
Zużycie paliwa (średnie) l/km5,23,4
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)4,93,9
Maksymalne (l/100 km)7,66,0
średnie podczas testu (l/100 km)5,54,8
zasięg (km)818937
Emisja CO2 g/km12189
Osiągi
0-50 km/h (s)3,44,3
0-80 km/h (s)7,39,5
0-100 km/h (s)11,514,1
0-120 km/h (s)16,922,2
Prędkość maksymalna (km/h)177166
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s)10,5/14,311,4/19,9
80-120 km/h na IV/V biegu (s)12,2/16,513,7/19,3
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)35,644,4
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)35,447,8
Ceny i wyposażenie
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ 1500tak/ 1500
ABS/ESPtak/ 2000tak/ tak
Radioodtwarzacz CD/MP3900 zł900 zł
Klimatyzacja2100 (man.) zł3600 (aut.) zł
Lakier metalizowany1650 zł1650 zł
Komputer pokładowytaktak
Podgrzewane fotele z przodu850 zł850 zł
Obręcze z lekkich stopów1900 złtak
Uzasadnienie
UzasadnienieMa niewiele wyższe zużycie paliwa niż GreenLine, za to zdecydowanie bardziej przystępną cenę. Komfort akustyczny i elastyczność to jej kolejne atuty. Przy dzisiejszych cenach paliw zakup małego „benzyniaka” do miasta ma sens.Bez pomocy resortu ochrony środowiska długo jeszcze nie będzie się „opłacało” inwestować w zakup ekologicznego auta. Specyfika naszych dróg, gdzie liczą się elastyczność i dynamika, skutecznie odstrasza od zakupu Fabii GreenLine.
Cena
Cena wersji porównywalnych39 400 zł52 700 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

zobacz galerię

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 43 590 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    'Samuraj' napisał(-a):Ale co? Turbo? Zgadłeś I like some VTEC
    airmatic, 2011-06-29 00:30:53
  • avatar
    zgłoś
    Jakiś link do tego?
    ~Samuraj, 2011-06-29 00:04:07
  • avatar
    zgłoś
    No tak!A przecież w ostatnim eco-rajdzie większa Octawia 1,6 GreenLine spaliła 1,9 l/100kmJak to możliwe?
    ~konjoch, 2011-06-28 23:42:04
  • avatar
    zgłoś
    przeciez kazdy to wie ze benzyna nr 1 zawsze ebdzie eheheh
    84styleFury, 2011-06-20 10:44:20
  • avatar
    zgłoś
    Fabia 1,2 tsi ale 105PS. Od 3 tyg. Na razie 2500km.Dzis wycieczka weekendowa Sosnowiec-Olkusz-Krakow-Mszana Dln.-Nidzica-N.Targ-Krakow-Sosnowiec. W sumie 450km. Trasa zrobiona specjalnie dla sprawdzenia min. spalania. Dosc gorzysta ale byla okazja pohamowac sporo silnikiem. Bez przekraczania 2 tys. obr.--85-90km/h,plynnie, bez kopania gazu itp. Pod dystrybutorem po powrocie--19,8L pod korek. W drodze powrotnej--od Myslenic do Sosnowca klima. Wyszlo 4,4L. A4 Katowice-Zgorzelec z wyprzedzaniem tirow na szybko a poza tym rownomierne 110 z klima wyszlo 5,2--5,3. Silnik ma 2 oblicza--na spokojnie - bije na leb klasyczne 1,2 np. Corsa czy Punto pod wzgledem spalania, kultury pracy i elastycznosci, przy deptaniu . . .tez. Na minus. Bo i 8 mozna spalic. Ale przy wymijaniu z gazem w podloge--uwaga na auta wyprzedzane--mozna komus wjechac w przyslowiowa ****.Po ok. sekundzie nabijania cisnienia przez wiatrak, auta wy****a w przod.Na razie jestem bardzo zadowolony--taki mlot pod noga z takimi mozliwosciami do oszczedzania? Dzis technika robi postepy dostepne rowniez dla szarego Kowalskiego. Moim zdaniem: jesli nie jestes kurierem lub nie robisz 40 tys. na rok--green Line nie ma sensu.
    ~105 PS TSI, 2011-06-17 22:45:08
  • avatar
    zgłoś
    Ale co? Turbo?
    ~Samuraj, 2011-06-13 01:03:31
  • avatar
    zgłoś
    Nie mam żadnych doświadczeń z turbiną w benzyniaku, ale obiekcje - jak najbardziej. Na różnych forach użytkownicy wspominają, że ze sprężarką trzeba obchodzić się jak z jajkiem. Dzięki niebiosom, że mam klasyczną benzynkę - parę zaoszczędzonych litrów nie zrekompensuje mi regeneracji uduszonego przez nieuwagę lub co-tam-jeszcze "turbo".Wersji GreenLine mówię zdecydowane "nie". Co zaś o TSI - "tak, ale"...
    airmatic, 2011-06-12 19:53:09
  • avatar
    zgłoś
    Cena Fabii w wersji Style i z silnikiem 1.2 TSI startuje od 44 850 zł. Zresztą oblukaj: .
    ~Samuraj, 2011-06-09 20:23:51
  • avatar
    zgłoś
    Nie jestem na bieżąco w cennikach skody, ale jak chciałem w październiki 2010r. kupić Fabię - jedynym moim wymaganiem była klimatyzacja - to za niecałe 40 tys. oferowali mi 3-cylindrową HTP w wersji chyba Classic - a więc uboższej od Styl. Za czarną 1,2 TSI chcieli ponad 46 tys. A tutaj za niecałe 40 tys. Fabia 1,2 TSI w wersji Styl? przez ostatnie pół roku Skoda zeszła z cenami o 15%?
    ~Waldi, 2011-06-09 13:57:23
  • avatar
    zgłoś
    Test jest stronniczy i nieobiektywny na korzyść benzyny, bo diesla wybrano w wersji GreenLine, która jest dużo droższa od Style.Wystarczyło wybrać do porównania wersję 1.4 TDI Style 75 KM kosztującą 48 tys. zł i byłoby widać, że to diesel jest bardziej opłacalny.
    rzęsor, 2011-06-08 15:33:04
  • avatar
    zgłoś
    Te 10 litrów to raczej nie w Fabii, natomiast po co w takim razie kupować 1.6 TDI, które pali podobnie, a jest droższe? Green Line do lansu ..., chyba dla ekologów i obrońców zieleni.
    ~Samuraj, 2011-06-07 23:15:06
  • avatar
    zgłoś
    Ile można wycisnąć z silnika 1.2TDI to ostatnio pokazał Gerhard Plattner. Ten silnik umożliwia czy to w Fabii, czy Polo osiągnąć wynik koło 3 litrów, ale z drugiej strony nie gwarantuje tego. Sam kierowca musi chcieć go osiągnąć.10 litrów - pewnie tak. Bieg - decha, bieg - decha. Przy takiej jeździe widział w autach chwilowe zużycie powyżej 30 litrów.
    ~gufi, 2011-06-07 18:37:38
  • avatar
    zgłoś
    Kilka spraw wyjaśniających oraz kilka moich opinii.1. Wersje GreenLine na zachodzie są o wiele tańsze niż w PL z racji tego, że wydzielają poniżej 100g Co2 na każde 100km i tam rządy to gratyfikują - w krajach 3-go świata nie.2. W PL wersję GreeLine kupuje się dla lansu - nie wiem kto się może w tym lansować ale eco jest dzisiaj modne.3. Tyle samo lub bardzo podobnie pali wersja 1.6 TDI droższa od 1.2TSI o zaledwie 6500zł4. TSI potrafi wypić z 10l w mieście.5. Spalanie najbardziej zależy od kierownika i człowiek potrafiący jeździć pewnie spali mniej paliwa Passatem 2.0TDI 140KM niż zielony w Fabii GreenLine.
    Kaeres, 2011-06-07 13:55:48
  • avatar
    zgłoś
    Mój wybór byłby taki sam, choć słyszałem, że 1.2 TSI potrafi w niektórych warunkach spalić nawet ponad 10 l, ale to pewnie w większych modelach takich jak Yeti. Jeśli ktoś jest zagorzałym obrońcą środowiska to wyda te chore 52 kafle, ale lepiej zaoszczędzić i mieć na dobrą sprawę lepszy samochód.
    ~Samuraj, 2011-06-06 10:56:33
  • avatar
    zgłoś
    Na przykładzie dwóch Fabii - 1.2 TSI oraz 1.2 TDI GreenLine - sprawdzamy, czy współczesne silniki benzynowe potrafi ą być już tak ekonomiczne jak diesle. Czy niskie zużycie paliwa to wystarczający warunek, żeby zdać egzamin z oszczędności?
    auto motor i sport, 2011-06-06 10:08:55
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij