Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.7

Ferrari 458 Italia - Diva Italia

W 3,4 sekundy do setki. Już Scuderia, sportowa wersja modelu F430, pozwalała snuć przypuszczenia na temat nowych Ferrari. Ale 458 Italia chce być czymś więcej niż kolejną wersją znanego samochodu - rakieta z silnikiem o mocy 570 KM otwiera nowy rozdział w dziejach firmy.

2010-01-28

 

I znów te same serpentyny, te same garby na jezdni, te same wzgórza nad Maranello. Tylko asfalt jest bardziej śliski niż ostatnio - podczas jazd testowych Ferrari 430 Scuderia. Wtedy byłem oczarowany. Dzisiaj po prostu odebrało mi mowę. Jazda 458 Italią w tej odludnej okolicy jest chyba najlepszą używką, jakiej kiedykolwiek udało mi się zakosztować. Nowe dwumiejscowe Ferrari z centralnie umieszczonym silnikiem daje nowe pojęcie o tym, czym są siły boczne i jak działają na organizm.

 

Połykając zakręty, nowy rumak ze stajni Ferrari nawet nie dopuszcza myśli, że któreś z jego kół mogłoby uślizgnąć się choćby o milimetr, jesienne liście nie są w stanie sprowadzić go z obranego kursu na manowce. Nie udaje się to nawet, gdy na tylnej osi pojawi się moment obrotowy o wartości 540 Nm. Instynkt kierowcy sprawia wtedy, że zaciśnięte na kierownicy dłonie przez sekundę drgają gotowe odruchowo odbić kierownicą. Ale to zupełnie niepotrzebne. Tylko rozum musi mieć chwilkę czasu, żeby to pojąć.

Podobnie jak musi zdać sobie sprawę, że o swoje dobre imię walczy w tym aucie nowa tylna oś. Podwójne trójkątne wahacze poprzeczne odchodzą w przeszłość. Pojawiają się lepsze wynalazki, zastosowane po raz pierwszy przez Ferrari w modelu California: np. oś wielowahaczowa. Cóż takiego spece z Maranello wyczarowali z tej wielkoseryjnej konstrukcji? To tajemnica. W każdym razie dzięki niej 458 Italia staje się czymś w rodzaju topowej wersji najlepszego Ferrari, a kontakt kół z nawierzchnią jest jeszcze lepszy niż w F430.

Amortyzatory przypominają te z 599 GTB Fiorano. Ich producent, Delphi, uczynił z nich element zawieszenia, który kieruje się własnym rozumem - szybciej niż zdąży to pojąć kierowca, Ferrari Italia wie z jakim typem drogi ma do czynienia, chce wyznaczyć nowy standard w stosunkach między człowiekiem a samochodem, zawczasu odgaduje czego kierowca mógłby od niego zażądać. Człowiek i maszyna to jedno.

Z modelu na model, krok po kroku technicy Ferrari zbliżali się do ideału. To, co stworzyli i co można mieć za 194 000 euro, jest warte swoich pieniędzy i prowokuje do pytań - czy ktoś potrafi skonstruować lepsze zawieszenie, niż w 458 Italia? Kto zechce zmierzyć się z tym ośmiocylindrowym wulkanem emocji?

Silnik jest udoskonaloną konstrukcją V8 z modelu F430 i ma teraz 4,5 litra pojemności. Gdy otwierają się jego trzy przepustnice, gdy bezpośredni wtrysk wstrzyknie podwójny strumień benzyny, a zawory na przemian zaczną otwierać się w takt 9000 obr/min, wtedy jednostka Ferrari eksploduje dynamiką silnika wyścigowego. Ale F458 potrafi jednocześnie bez szarpania i bezgłośnie na niskich obrotach poruszać się po mieście. Charakterystyka jego momentu obrotowego pozwala mu już na średnich obrotach ruszyć do akcji z siłą zawodnika sumo. Poza tym silnik Italii gra znacznie ciekawszą melodię niż ten w F430. Gdy przez chwilę się zastanowić, okaże się, że V8 w Ferrari Italii to - pod względem emocji, które wyzwala - po prostu szczytowe osiągnięcie w historii silników spalinowych.

Podobnie jak w F430, dźwigienka na kierownicy zwana Manettino dyryguje silnikiem, skrzynią biegów, amortyzatorami, mechanizmem różnicowym, ABS-em, kontrolą trakcji i układem ESP. Dwa ustawienia zachwycają szczególnie - CT off i Race. To ostatnie uczy czym jest idealny tor jazdy, dopuszcza dokładnie tyle momentu napędowego na tylną oś, ile zakręt jest w stanie przyjąć. I to bez jakiejkolwiek smyczy. Drugie ustawienie, zwane CT off, wyłącza kontrolę trakcji, a ESP wprowadza w tryb pracy, umożliwiający jazdę poślizgami - dopiero tuż przed "okrętką" elektronika przywołuje tył auta do porządku.

 

Ferrari 458 Italia pozwala wyczyniać z sobą takie rzeczy, przy których auta starszej daty, także z centralnie umieszczonym silnikiem, dawno już lądowałyby na bandzie przy drodze. Jakieś reakcje na zmiany obciążenia silnika? Też coś! Pełny gaz w połowie zakrętu? Nie ma sprawy. Tylko jeśli ktoś zechce wykonać taki manewr z wyłączoną kontrolą trakcji, może zburzyć stoicki spokój Italii. Wtedy szczególnie ważne jest, by gaz dozować bardzo umiejętnie, bo 570 podenerwowanych koni może zareagować bardzo gwałtownie.

 

Po to, by stale zachowywać kontrolę nad autem, ręce bez przerwy spoczywają na kierownicy, urządzeniu pełnym przycisków, wywodzącym się z Formuły 1. Najważniejsze funkcje - jak kierunkowskazy, światła, wycieraczki, regulacja amortyzatorów oraz wybór rodzaju ustawień - leżą w zasięgu kciuka. Ważniejsze jest jak na ostrych nawrotach spisują się wyścigowe przełożenia skrzyni biegów. Kiedyś takie rzeczy załatwiało się odpowiednio operując przepustnicą, dzisiaj potrzeba znacznie więcej finezji, co wymaga przyzwyczajenia. Pierwsze zakręty przejeżdżam w sposób przypominający ruchy węża, bo siła z jaką jestem przyzwyczajony skręcać kierownicę w tym przypadku okazuje się zbyt duża. To samo dotyczy zresztą reakcji podczas driftu - kierownicę odkręcam zbyt szybko, co może skończyć się fatalnie. Z drugiej strony naukę jazdy modelem F458 ułatwia czysto hydrauliczny układ kierowniczy, który łatwo wyczuć.

Za pomocą łopatek na kierownicy można też zarządzać skrzynią biegów, pochodzącą z firmy Getrag. Doceniliśmy ją już w modelu California, każdy ze swoich siedmiu biegów serwuje ona bezpośrednio, bez najmniejszych przerw między poszczególnymi przełożeniami. Oczywiście, w zasadzie takie rzeczy potrafi też VW Golf ze skrzynią DSG. Ale nie tak, jak Italia. Bo urządzenie z F458 dostarcza wrażeń jak skrzynia z Formuły 1 - gdy zapłon zostanie odcięty, niespalone paliwo z hukiem wybucha w kolektorze wydechowym. Daje to efekt akustyczny, który przyjemnie drażni układ nerwowy kierowcy.

FERRARI 458 ITALIA

FERRARI 458 ITALIA

Cena194 000 euro
KonkurenciLamborghini Gallardo, Audi R8
Silnikbenzynowy, V8, 4.5
Moc/przy obrotach570 KM/9000 obr/min
0–100 km/h3,4 s
Prędkość maksymalna325 km/h
Zużycie paliwa13,7 l/100 km
Emisja CO2307 g/km
Silnikpojemność 4499 cm3, 540 Nm przy 6000 obr/min, skrzynia biegów 7A, napęd na tylne koła.
Nadwozie2-drzwiowe, 2-miejscowe coupé, dł. x szer. x wys. 4527 x 1937 x 1213 mm, rozstaw osi 2650 mm, masa własna 1485 kg.

Zniknęły za to szarpnięcia sprzęgła powodowane przez kierowcę. Minęły czasy ręcznej zmiany biegów, w przyszłości mechanicznych skrzyń nie będzie także w pozostałych modelach Ferrari. Teraz, kiedy biegi są przełączane z prędkością błyskawicy, zwykła skrzynia to przeżytek - przekonują inżynierowie. Sentymentów niet!

Z Formuły 1 pochodzi system kontroli temperatury, zwany tam monitoringiem. Schematyczny rysunek samochodu wyświetlany na ekranie po lewej stronie obrotomierza pokazuje kierowcy na kolorowo czy silnik, hamulce oraz opony są już dostatecznie rozgrzane, by mogły ruszyć do ataku. Zielony oznacza, że temperatura jest idealna i działa uspokajająco podczas szybkich skrętów oraz błyskawicznego przyspieszania.

Taki przyjazny komunikat kierowca przyjmuje z wdzięcznością, gdy przyjdzie mu w listopadowej mżawce krążyć w labiryncie krętych dróg wokół Maranello. F458 czepia się asfaltu jak gekon ściany; chociaż jest szeroki na dwa metry, z wdziękiem śmiga między skałami a urwiskiem. Im trudniejsza droga, tym bardziej jej pożąda. Aż wreszcie coś rozbłyska czerwienią - nie, to nie zachód słońca, tylko kierowca. Ferrari 458 Italia rozgrzał go do czerwoności.

Tekst: Marcus Peters
Zdjęcia: Rossen Gargolov

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    W 3,4 sekundy do setki. Już Scuderia, sportowa wersja modelu F430, pozwalała snuć przypuszczenia na temat nowych Ferrari. Ale 458 Italia chce być czymś więcej niż kolejną wersją znanego samochodu - rakieta z silnikiem o mocy 570 KM otwiera nowy rozdział w dziejach firmy.
    auto motor i sport, 2010-01-28 12:15:16
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij