Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Fiat 500 TwinAir – powrót do przyszłości

Za sprawą Fiata 500 TwinAir między bajki można włożyć opowieści o zastosowaniu silników dwucylindrowych wyłącznie do napędu kosiarek.

Maciej Ziemek 2011-04-14
 Fiat 500 TwinAir Kochaj albo rzuć – z „500” można tylko tak.

Gdy ze sceny schodził Fiat 126p, bardziej niż pewne wydawało się, że wraz z nim samochody na zawsze żegnają się z dwucylindrowym silnikiem. Hałas i wibracje towarzyszące jego pracy były trudne do zaakceptowania, podobnie jak beznadziejnie niska moc. Modne od kilku lat w motoryzacji hasło "downsizing" sprawiło, że niektórzy producenci zastąpili 4-cylindrowe silniki 3-cylindrowymi. Wiele wskazywało na to, że niżej nikt nie odważy się zejść. A już na pewno nie Fiat, dla którego dwucylindrowiec Malucha nie był powodem do dumy.

W wypadku dwucylindrowego TwinAira, debiutującego właśnie pod maską Fiata 500, ma być inaczej. Nie przypominam sobie, abym kiedykolwiek zaczynał test samochodu od zaglądania pod maskę. Nawet jeśli kryło się pod nią 10- czy 12-cylindrowe inżynierskie dzieło sztuki o mocy setek KM. Gdy dostałem do rąk kluczyki do testowej "500", w pierwszej kolejności zajrzałem do komory silnika. Szczelnie wypełnia ją pokaźnych rozmiarów osłona - dwa razy dłuższa od jednostki napędowej; TwinAir ma tylko 35 cm długości.

Po uruchomieniu jednostki napędowej i na zewnątrz, i w kabinie Fiata 500 słychać charakterystyczny odgłos pracy dwucylindrowca. Nie jest tak surowy i nachalny jak w wypadku silnika w Maluchu, ale non stop towarzyszy pasażerom podczas jazdy. Delikatny terkot, który słychać w trakcie podróżowania ze stałą prędkością, w czasie przyspieszania przeradza się w terkot już mniej subtelny. Silnik spontanicznie reaguje na polecenia wydawane pedałem przyspieszenia i bez problemu osiąga maksymalną prędkość obrotową wynoszącą 6000 obr/min. Maksymalny moment obrotowy o wartości 145 Nm jest do dyspozycji już od 1900 obr/min i utrzymuje się na stałym poziomie aż do blisko 4000 obr/min. W zakresie od 2000 do 4000 obr/min "pięćsetka" TwinAir chętnie przyspiesza na każdym z pięciu biegów.

Osiągami 85-konny Fiat 500 z dwucylindrowym silnikiem turbo o pojemności 0,9 l dorównuje "pięćsetce" z czterocylindrową, wolnossącą, 1,4-litrową jednostką o mocy 100 KM. Według danych fabrycznych Fiat 500 TwinAir przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11 s, a prędkość maksymalna wynosi 173 km/h. Wersja100-konna uzyskuje 10,5 s i 182 km/h. Chociaż w sprincie do setki testowany Fiat 500 okazał się o 0,8 s wolniejszy niż obiecuje producent, zapału do jazdy nie można mu odmówić. Ani w mieście, ani na trasie "pięćsetka" TwinAir nawet przez chwilę nie musi być ociężała. Wszystko zależy od kierowcy i od tego, na którym biegu rozpocznie rozpędzanie auta. Biorąc pod uwagę zużycie paliwa wg danych producenta, Fiat 500 TwinAir w mieście, na trasie i średnio powinien być o około 1,5 l/100 km mniej łakomy niż wersja z silnikiem stukonnym.

Łatwość z jaką dwucylindrowy silnik wchodzi na obroty prowokuje do wykorzystywania pełnego zakresu pracy. Z punktu widzenia dynamiki jazdy nie ma takiej potrzeby, a z punktu widzenia rachunku ekonomicznego jest to zdecydowanie nieopłacalne. Najlepszy moment na zmianę przełożenia na wyższe to 3000 obr/min, zamiast 5000 obr/min czy nawet 6000 obr/min. Podczas jazdy drogami lokalnymi w terenie niezabudowanym testowany Fiat 500 TwinAir zadowala się średnim zużyciem paliwa na poziomie 5 l/100 km. W czasie jazdy miejskiej, w korkach mniejszych i większych, zużycie waha się od 7,5 l/100 km do 8,5 l/100 km. W realnym świecie korzyści z downsizingu nie wyglądają tak dobrze jak na papierze. Tym bardziej że czterocylindrowe Fiaty nie miały się czego wstydzić, jeśli chodzi o zużycie paliwa. Z testowego archiwum wiemy, że 69-konna "500" zużywała w teście minimalnie 5,2 l/100 km, a 100-konne Punto - jedynie 5,4 l/100 km.

W wypadku Fiata 500 TwinAir korzyści z downsizigu są tym większe, im częściej wykorzystuje się tryb pracy ECO. W tym trybie moc silnika jest ograniczona do 58 KM, a maksymalny moment obrotowy do 100 Nm. Dzięki trybowi ECO więcej można "ugrać" w czasie jazdy miejskiej, podczas której moc i siła napędowa silnika mają mniejsze znaczenie niż w czasie jazdy poza miastem. Ze względu na to, że wraz z uruchomieniem trybu ECO i tak już zbyt silne wspomaganie układu kierowniczego automatycznie przełącza się w tryb CITY, który już całkowicie "odrywa" kierownicę od kół, tryb ECO można polecić do stosowania jedynie w czasie jazdy po mieście.

Z wyjątkiem dwukolorowego nadwozia, które od teraz wzorem niektórych modeli Lancii można mieć także w Fiacie 500, wersja TwinAir nie przynosi zasadniczych zmian. Zawieszenie z przodu z kolumnami McPhersona i dolnymi wahaczami poprzecznymi oraz tylne, wykorzystujące belkę skrętną, potrafi zamaskować przed pasażerami łagodne pofałdowania nawierzchni i na drogach o równym asfalcie zapewnia dobry komfort podróżowania. Gdy pojawiają się dziury, znacznie wcześniej kapituluje zawieszenie tylnej osi. Nadwozie zaczyna wtedy podskakiwać, a zawieszenie stukami daje znać o swoim istnieniu. Jedynym lekarstwem jest ograniczenie prędkości niemal do zera i spokojne pełzanie do przodu.

W czteroosobowym wnętrzu pasażerowie nie mogą czuć się równouprawnieni. Nie dlatego, że do tyłu wsiada się przez odchylone oparcie przedniego fotela i wygramolić się z kanapy nie jest łatwo. Dlatego, że siedzisko kanapy jest krótsze i daje gorsze podparcie dla nóg oraz dlatego, że z tyłu jest mniej miejsca nad głową niż z przodu (o ponad 10 cm!), a także na wysokości ramion. W porównaniu z kanapą na przednich fotelach siedzi się po królewsku, a przestrzeni jest sporo nie tylko na nogi. Dla dwóch osób Fiat 500 jest doskonałym środkiem transportu. Bagażnik, który standardowo ma idealnie zakupową pojemność, wynoszącą 185 l, po złożeniu symetrycznie dzielonego oparcia tylnej kanapy przyjmuje pojemność większą niż standardowa u większych kombi (625 l).

Wszystkie wersje z równą powagą traktują bezpieczeństwo. Aż siedem poduszek powietrznych oraz ABS, EBD i wspomaganie nagłego hamowania należą do wyposażenia seryjnego. ESP wraz z innymi czterema systemami jest dostępne do wszystkich wersji za dopłatą (wyposażenie seryjne z silnikiem 100-konnym). Zdalnie sterowany centralny zamek, elektrycznie regulowane szyby i lusterka oraz kolumna kierownicy z regulacją wysokości też są w standardzie. Za dopłatą można mieć nawet biksenonowe reflektory, panoramiczny szklany dach czy skórzaną tapicerkę.

Od czasu prezentacji nowożytnej "500" (w lipcu 2007 r.) Fiat co roku celebruje kolejne urodziny tego modelu. W 2008 r. w największych europejskich stolicach zorganizowano parady "500". Rok później zaprezentowano Abartha 500 i Fiata 500C. Na ostatnie urodziny, w lipcu 2010 r., debiutował Fiat 500 z silnikiem TwinAir. "500" dla Fiata jest jak klasa S dla Mercedesa - świadczy o wizerunku marki.

Tekst Maciej Ziemek,
zdjęcia Mariusz Barwiński
amis 3/2011

Dane techniczne

Data publikacji 3/2011
Silnik R2, turbosprężarka i chłodnica powietrza doładowującego/poprzecznie z przodu Rozrząd 4 zawory na cylinder, zawory ssące sterowane elektrohydraulicznie, zawory wylotowe sterowane wałkiem (napęd łańcuchem)
Moc kW (KM) 63 (85)
Przy obrotach (/min) 5500
Pojemność skokowa [cm3] 875
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 145
Przy obrotach (/min) 1900
Maksymalne obroty (obr/min) 6000
Rodzaj paliwa LOB 95
Skrzynia biegów 5-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń I. 4,10, II. 2,16, III. 1,35, IV. 0,97, V. 0,77
Nadwozie 3-drzwiowy, 4-miejscowy hatchback
Układ jezdny Zawieszenie przednie kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne belka skrętna, sprężyny śrubowe, amortyzatory Układ kierowniczy przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne, 2,5 obrotu kołem kierownicy
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane
Hamulce z tyłu bębnowe
Układy wspomagające ABS,EBD
Rozmiar kół i opon 6 J x 16, 195/45
Koło zapasowe dojazdowe
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,32
Dł/szer/wys [mm] 3546/1627/1488
Rozstaw osi [mm] 2300
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1413/1407
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,6/11,5
Poj. zbiornika paliwa [l] 35
Masa własna [kg] 949
Dopuszczalne obciążenie [kg] 421
Poj. bagażnika [l] 185/625
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,67/0,50 zł
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 844/1243 zł
Gwarancja podzespoły (lata) 2
Gwarancja lakier (lata) 2
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 8
Wyposażenie wersji testowanej Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, poduszki boczne z przodu, kurtyny powietrzne, poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy, ABS, EBD i system wspomagania nagłego hamowania, klimatyzacja automatyczna, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, zdalnie sterowany centralny zamek, kierownica i fotel kierowcy regulowane na wysokość, kierownica pokryta skórą, komputer pokładowy, czujniki parkowania z tyłu, panoramiczny szklany dach, symetrycznie dzielone i składane oparcie kanapy, 16-calowe obręcze z lekkich stopów.
0-30 km/h (s) 1,7
0-50 km/h (s) 3,7
0-70km/h (s) 6,0
0-100 km/h (s) 11,8
0-130 km/h (s) 21,7
400 m (km/h)/(s) 18,0
Prędkość maksymalna (km/h) 173
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 10,3/15,0
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 12,3/16,9
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 5,1
Maksymalne (l/100 km) 8,7
średnie podczas testu (l/100 km) 6,6
zasięg (km) 530
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 37,1

 

PODSUMOWANIE

Fiat 500 TwinAir

Ocena:
4
(, )
Ma wszystko, aby się podobać – kompaktowe rozmiary, przestronne wnętrze z przodu, świetny styl i dobre osiągi. Dla dwóch osób, mimo małego bagażnika i dwucylindrowego silnika, doskonale nadaje się nie tylko do miasta. Ergonomia i komfort mogłyby być lepsze.
Nadwozie
sporo miejsca na przednich fotelach
7 airbagów w wyposażeniu seryjnym
bogate wyposażenie
seryjny system Start&Stop
mało miejsca z tyłu
słaba widoczność do tyłu i na boki
Napęd
silnik spełnia normę Euro 5
mało precyzyjny mechanizm zmiany biegów
Komfort
dobry komfort resorowania łagodnych nierówności
wyczuwalne wibracje silnika
Właściwości jezdne
pewne zachowanie na zakrętach
zbyt silne wspomaganie układu kierowniczego
Eksploatacja
niskie zużycie paliwa w stosunku do osiągów
dobre osiągi
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 43 900 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, hatchback-3, van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    W sumie ja też. Klasyczny wolnossak na Pb rządzi!
    airmatic, 2011-07-07 13:46:40
  • avatar
    zgłoś
    Turbobenzyn jednak się bojęJa bym raczej tak powiedział w stosunku do turbodiesli.
    ~Samuraj, 2011-07-07 13:42:31
  • avatar
    zgłoś
    Turbobenzyn jednak się boję, a małolitrażówek włoskiej konstrukcji z MultiAirem też będę unikał.Jakkolwiek to właśnie Fiat pierwszy odważył się wcisnąć ropniaka z Boschowskim common-railem i zyskał za to światowe uznanie. VW kochający swoje lipne pompowtryski tylko się ośmieszył.Może więc jednak poczekać na sukcesy i wieść o trwałości tych motorów?
    airmatic, 2011-07-07 13:16:34
  • avatar
    zgłoś
    Tylko do kultury pracy wielu ma zastrzeżenia. Również pojawiły się pytania czym odpowie VW, który w sumie zapoczątkował na dużą skalę downsizing. Z tego pisali jakiś czas temu to nie przewidują zejść poniżej 1 litra. Być może obecny 4-cylindrowy 1.2TSI będzie najmniejszy. Fiat produkuje większość małych modeli, gdzie takie małe silniki mogą być montowane.Z drugiej strony nie bardzo chce mi się wierzyć, że tyle twinair pali, skoro wspomniany większy tsi bierze mniej. No, chyba, że używa się gazu zero-jedynkowo, ale to głupota.
    ~gufi, 2011-06-21 18:39:25
  • avatar
    zgłoś
    no spalanie takiego silniczka na poziomie 8-9 litrow w miescie to jest niezbyt pozytywna sprawa, nie wiem jaki ma sens ten silnik skoro jest drogi skomplikowany nie pali szczegolnie malono jest maly ale i tak z ta dodatkowa przestrzenia nic nie zrobia
    ~mk, 2011-04-17 20:31:20
  • avatar
    zgłoś
    Czemu aż takie niefajne?
    ~Samuraj, 2011-04-15 17:53:57
  • avatar
    zgłoś
    dej Pan spokój, za darmo bym go nie chciał, a jakby dawali, to bym szybko sprzedał albo wymienił na Multijeta. Strasznie niefajne to
    esper, 2011-04-15 07:43:23
  • avatar
    zgłoś
    Technologia musi kosztować.
    ~Samuraj, 2011-04-14 20:37:09
  • avatar
    zgłoś
    Szkoda, że kosztuje tyle samo co 1.3 Multijet.
    rzęsor, 2011-04-14 20:25:26
  • avatar
    zgłoś
    No proszę, dwucylindrowy wcale nie znaczy wolny. Przyjemne autko z tej 500 - tki.
    ~Samuraj, 2011-04-14 20:03:37
  • avatar
    zgłoś
    Za sprawą Fiata 500 TwinAir między bajki można włożyć opowieści o zastosowaniu silników dwucylindrowych wyłącznie do napędu kosiarek.
    auto motor i sport, 2011-04-14 10:25:35
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij