Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Fiat 500C – porcja wiatru w kabinie

Fiat 500 w wersji topless. Planeta samochodów-gadżetów rządzi się swoimi prawami. Im więcej odmian, tym lepiej - co widać na przykładzie Mini. Tą samą ścieżką idzie Fiat, wypuszczając na świat "500" z obciętym dachem.

2009-08-06
Na drodze Fiat 500C okazuje się zwinny i bardzo przyczepny. Do entuzjastycznej jazdy zdecydowanie najlepsza jest wersja ze 100-konnym silnikiem 1.4.

Emocje to silny żywioł, a upakowanie ich w samochodzie to trudna sztuka. Fiatowi wychodzi ostatnio jakby od niechcenia. Teraz małemu modelowi zwanemu "pięćsetką" dodano literę "C" do imienia i zabrano dach. Owszem, cała operacja była trochę bardziej skomplikowana, ale jej istota sprowadzała się właśnie do wycięcia dachu.

Technicznie, zamiana "pięćsetki" z zamkniętym nadwoziem w kabriolet była o tyle łatwa, że wszystkie słupki razem z bocznymi krawędziami dachu pozostały na swoim miejscu. Natomiast od przedniej szyby aż po pokrywę bagażnika rozciąga się miękki dach, który po złożeniu elegancko układa się w harmonijkę na tylnej półce. Ciekawe, że w takiej właśnie wersji w 1957 roku zadebiutowała oryginalna "500".

W najnowszym wydaniu dach składa się elektrycznie, a Fiat podkreśla, że auto nic nie traci ze swoich cech praktycznych. Ilość miejsca we wnętrzu jest taka sama jak w hatchbacku, bagażnik zmniejszył się zaledwie o 3 litry (teraz ma 182 l), jego pojemność i dostęp do niego nie zależą od złożenia/ rozłożenia dachu, a trzecie światło stopu, normalnie umieszczone w spoilerze nad tylną szybą, po złożeniu dachu pozostaje widoczne. Do wyboru jest 11 kolorów nadwozia i 3 kolory dachu - kość słoniowa, czerwony i czarny - oraz 3 wersje wyposażenia. Do polskich salonów 500C trafi dopiero w przyszłym sezonie, bo aktualna produkcja idzie na zaspokojenie apetytów tradycyjnych dla kabrioletów rynków południowej Europy. Dlatego też ceny nie są jeszcze znane, ale nie pomylimy się specjalnie jeśli zgadniemy, że za "pięćsetkę" w wersji topless trzeba się spodziewać około 10 tysięcy złotych ekstra, chociaż Fiat dorzuca też trochę ekstrawyposażenia (w standardzie są np. manualna klimatyzacja, siedem poduszek powietrznych i radioodtwarzacz CD/MP3).

ELEKTRYCZNIE ZWIJANY

Do otwierania dachu służą przyciski umieszczone przy lusterku wstecznym lub na pilocie centralnego zamka. Odsuwanie poziomej części dachu (do tylnego spoilera) może się odbywać przy dowolnej prędkości, natomiast w całości dach można zwijać przy prędkościach poniżej 60 km/h.

Wnętrze w stylu współczesnego retro jest tak samo świetnie wykonane jak w hatchbacku, z takimi samymi wielkimi kolorowymi listwami na desce rozdzielczej, takimi samymi świetnymi fotelami i takimi samymi kompletnie nieczytelnymi zegarami. Fiat trafił jednak w sedno - podobnie jak nadwozia, również kabiny modeli 500 i 500C mają coś wyjątkowego, typowego dla samochodów-gadżetów, co różni je od samochodów-sprzętu gospodarstwa domowego.

Do napędu Fiata 500C posłużą te same silniki, co w hatchbacku, czyli benzynowe 1.2 (69 KM) i 1.4 (100 KM) oraz turbodiesel 1.3 (75 KM). Wszystkie spełniają normę Euro 5, a benzynowce można ożenić z systemem start&stop i/lub ze zautomatyzowaną przekładnią Dualogic. Jeśli ktoś szuka wrażeń z jazdy, to do ich generowania nadaje się tylko 100-konny benzynowiec. Z tym silnikiem 500C nie będzie najszybszym pojazdem na podwórku, ale też nikomu nie przyniesie wstydu.

Auto jest bardzo zwinne, a jeśli coś w nim zaskakuje, to układ kierowniczy, któremu jakby przybyło wyczucia. Zarówno ciasne zakręty, jak i szybsze łuki odpowiednio "ważą" w rękach, nos Fiata precyzyjnie podąża za kierownicą, a układ jezdny łagodnie radzi sobie z wyraźnymi przechyłami nadwozia nawet w szybko następujących po sobie zakrętach (tu kłania się tylny stabilizator pochodzący prosto z Abartha 500).

DANE TECHNICZNE FIAT 500C

DANE TECHNICZNE FIAT 500C
Cenajeszcze nie znana
KonkurenciMini Cabrio
Silnikbenzynowy, R4, 1.4
Moc/przy obrotach100 KM/6000 obr/min
0-100 km/h11,0 s
Prędkość maksymalna182 km/h
Zużycie paliwa6,1 l/100 km
Emisja CO2140 g/km
Silnikpojemność 1368 cm3, 131 Nm przy 4250 obr/ min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie2-drzwiowy 4-miejscowy kabriolet, dł. x szer. x wys. 3546 x 1627 x 1488 mm, rozstaw osi 2300 mm, masa własna b.d., poj. bagażnika 182 l.

Półotwarte nadwozie nieco traci ze sztywności, co czuć na nierównościach, ale nie na tyle, żeby były powody do kręcenia nosem. Ważne natomiast, że znacznie lepiej niż w hatchbacku słychać zadziornie burczący wydech, do akustyki którego ktoś wyraźnie się przyłożył - z niezłym skutkiem.

Z opuszczonym dachem i przy podniesionych bocznych szybach jest akurat tyle wiatru ile trzeba, żeby schłodzić czoło i szyję w upalny dzień. Duży plus za utrzymanie hałasu powietrza z dala od kabiny. Nieco bardziej wieje na tylnych siedzeniach, jak najbardziej w zgodzie z naturą samochodów z otwartym nadwoziem. W idealnym świecie w 500C opuszczałyby się również tylne trójkątne szyby, ale na tym padole po prostu nie mają gdzie.

Wady owszem są, w liczbie jedna i w postaci kompletnie zasłoniętego przez złożony dach widoku w lusterku wstecznym. Wystarczy też raz spróbować wycofać się ze złożonym dachem, by stało się jasne dlaczego tylne czujniki parkowania są w standardzie - podczas manewrowania trzeba się zdać tylko na nie oraz na lusterka boczne.

500C to świetne dopełnienie oferty "pięćsetki" - gadżeciarski, stylowy, świetnie wykonany, z porządną porcją wiatru w kabinie. "Pięćsetka" ma dopiero dwa lata, a już stała się czymś w rodzaju osobnej marki. A to przecież nie ostatnia wersja nadwozia jaką Fiat szykuje.

Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Hans-Dieter Seufert

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 39 200 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Fiat 500 w wersji topless. Planeta samochodów-gadżetów rządzi się swoimi prawami. Im więcej odmian, tym lepiej - co widać na przykładzie Mini. Tą samą ścieżką idzie Fiat, wypuszczając na świat „500" z obciętym dachem.
    auto motor i sport, 2009-08-06 12:27:56
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij