Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Fiat Bravo, Hyundai i30 i Peugeot 308 – Zmiana wart

2008-09-08
Fiat Bravo, Hyundai i30 i Peugeot 308 Trzy kompakty z dieslem. Fiat jest stylowy, a Peugeot drogi. Hyundai - najtańszy i dobrze wyposażony.

 

JAK W S-KLASIE
Tego w klasie kompakt nie było. Peugeot 308 tak bardzo chce być premium, że oferuje swoim klientom niemal całe wnętrze obszyte skórą, łącznie z deską rozdzielczą. A raczej oferował, bo w Polsce taka wersja jest już niedostępna!

Peugeot w swoim wnętrzu oferuje świetne styl i jakość. Ma porządne materiały (testowana wersja miała nawet kokpit obszyty skórą!), czytelne zegary z białym cyferblatem i sporo ładnych detali, jak choćby chromowane obwódki dookoła wlotów powietrza. Obsługa też nie nastręcza kłopotów, choć największa krytyka należy się fabrycznemu radioodtwarzaczowi z masą niewielkich przycisków, którymi obsługuje się też opcjonalną nawigację satelitarną. "308" to jedyne auto w porównaniu, które ma bardzo sprytny, regulowany podłokietnik na konsoli środkowej, stanowiący świetne oparcie dla prawej ręki. i30 też nie ma się czego wstydzić. Jego czarne wnętrze jest co prawda trochę nudne, ale materiały użyte do wykończenia są bardzo porządne. Jest tu też schludnie, rzeczowo, a wszelkie przyciski i przełączniki świetnie rozplanowano. Hyundai prezentuje naprawdę wysoki standard, obcy koreańskim autom sprzed ery i30 i bliźniaczej Kii Cee'd. Przesiadając się do Fiata wcale nie odczuwa się obcowania z autem o niższej jakości wnętrza. Deska rozdzielcza, wykonana prawie w całości z materiału imitującego włókno węglowe, wygląda estetycznie. Zegary, podobnie jak w "308", zatopione są w głębokich tubach, a wskazówki prędkościomierza i obrotomierza, niczym w motocyklach, startują z godziny 6. Drażnić może spasowanie niektórych elementów i rozplanowanie przycisków na konsoli środkowej. Do tej pory nie wiem dlaczego pstryczki świateł przeciwmgielnych wylądowały po stronie pasażera?

Za to w Bravo nie ma problemu z doborem pozycji do jazdy. Kierownica, podobnie jak w Peugeocie, jest ustawiana w dwóch płaszczyznach, fotel ma wystarczający zakres regulacji wzdłużnej, no i oparcie można ustawiać pokrętłem, a nie skokowo, jak to ma miejsce u konkurencji. Najgorzej, co wcale nie znaczy, że źle, siedzi się za kierownicą i30, w którym osobom o wzroście powyżej 1,90 m może brakować miejsca na nogi, a kierownica regulowana jest tylko w zakresie góra-dół. W Peugeocie pozycja za kierownicą jest niezła, ale w doborze optymalnej przeszkadza skokowa regulacja oparcia fotela.

Między przednimi kołami Fiata, Hyundaia i Peugeota pracują porządne turbodiesle, charakteryzujące się niezłą dynamiką i skromnym zapotrzebowaniem na paliwo. Wszystkie mają około 1600 cm3 pojemności i ponad 100 koni mechanicznych mocy. Największą ilością adrenaliny obdarzona jest jednostka napędowa Fiata, wytwarzająca 300 Nm momentu obrotowego już przy 1500 obr/min. Ma niewielką turbodziurę, na gaz reaguje z typowym dla diesli opóźnieniem i nie broni się z całych sił przed wysokimi obrotami. Dzięki niej Bravo jest najszybsze spośród testowanej trójki, do 100 km/h przyspieszając w 11,5 s i ma najlepszą elastyczność od 60 do 100 km/h. Jednostka "włocha", podobnie jak i "francuza", współpracuje z sześciobiegową skrzynią biegów, natomiast Hyundai musi się zadowolić tylko "piątką". I to właśnie przez nią w próbach elastyczności wypada zdecydowanie najgorzej, potrzebując na rozpędzenie się od 80 do 120 km/h na piątym przełożeniu aż o 3 s więcej niż Bravo i o prawie 4 s więcej niż "308". Ale to właśnie silnik i30 sprawia w tym towarzystwie najlepsze wrażenie - ma niemal "benzynową" reakcję na dodanie gazu, brzmi prawie sportowo i wręcz spontanicznie wchodzi na wysokie obroty. W rezultacie do 100 km/h przyspiesza w tym samym czasie, co o 5 KM (120 KM) mocniejszy Fiat, ale przy 140 km/h jest już za nim 1,7 s z tyłu. W konfrontacji z Peugeotem wypada jak sprinter przy średniodystansowcu. Napęd tego ostatniego po prostu nie porywa, przedkładając ponad osiągi spokojne rozwijanie mocy i oszczędność. Z drugiej strony od 80 do 120 km/h ma elastyczność lepszą niż mocniejszy o 10 KM Fiat, z którym przegrywa jednak przy dystrybutorze, zużywając średnio 5,8 l oleju napędowego, czyli o 0,4 l więcej niż on. Największe pragnienie (średnio 6,5 l na 100 km) ma i30, za co winę po części ponosi brak szóstego biegu.

Mimo że Bravo wygląda najbardziej sportowo, jego zawieszenie jest nastawione bardziej na komfort niż wywoływanie uśmiechu na twarzy kierowcy w każdym zakręcie. Tutaj jest dość miękko i sprężyście, dlatego "włoch" najlepiej rozprawia się z nierównościami nawierzchni. Peugeot ze stanem nawierzchni polskich dróg też radzi sobie dobrze, ale do czasu, gdy nie natrafi na przykład na ostry próg zwalniający. Wtedy wyraźnie dobija. Hyundai ma trochę sztywniejsze amortyzatory i jest jedynym w porównaniu autem, z tyłu którego pracuje układ wielowahaczowy zamiast klasycznej belki skrętnej. Poprzeczne nierówności wybiera jednak lepiej niż "308".

Różnice w dynamice jazdy widać jak na dłoni. Zakręty najbardziej lubi Hyundai, Peugeot ma najlepszy układ kierowniczy, a Fiat jest najbardziej podsterowny. Prawda jest taka, że każdy z nich jeździ tak, jak powinien to robić współczesny kompakt - pewnie i bezpiecznie. Wszystkie są stabilne przy dużych prędkościach, a Peugeota, by wytrącić z równowagi, trzeba naprawdę mocno sprowokować, tym bardziej że ESP daje się wyłączyć tylko do prędkości 50 km/h. W "308" układ kierowniczy jest szybki i działa z odpowiednim oporem. Bravo ruchy kierownicy wdraża w życie nie mniej szybko, ale wspomaganie pracuje zbyt lekko. W i30 jest nieźle, choć tutaj trochę brakuje precyzji. Niestety, zawieszenie "koreańczyka" wydaje czasem z siebie odgłosy przy przejeżdżaniu przez nierówności.

Jeszcze nigdy samochód "made in Korea" nie był tak dobry jak Hyundai i30. Koreańczycy już dogonili europejską czołówkę, a Włochów i Francuzów zostawili z tyłu. Porównanie wygrywa i30, które nieźle wygląda, ma porządną jakość i udany silnik. Ale czuje na plecach oddech Peugeota i Fiata.

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne i30 1.6 CRDi Classic Plus 308 1.6 HDi Trendy Bravo 1.6 Multijet Dynamic
Rodzaj silnika/liczba cylindrówR/4R/4R/4
Moc kW (KM)85 (115)81 (110)88 (120)
Przy obrotach (/min)400040004000
Poj. skokowa cm3158215601598
Rodzaj paliwadieseldieseldiesel
Maksymalny moment obrotowy (Nm)255240300
Przy obrotach (/min)200017501500
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4245/1775/14804276/1815/14984336/1792/1498
Rozstaw osi (mm)265026082600
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,210,810,4
Poj. zbiornika paliwa (l)536058
Masa własna (kg)129113271320
Dopuszczalne obciążenie (kg)529523550
Poj. bagażnika (l)340/1250348/1201400/1175
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1405/13901455/14651460/1460
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1015/9801015/9401015/960
Rozmiar opon185/60 R15 Kumho Solus KH15 225/45 R17 ContiSportContact3 225/45 R17 ContiSportContact3
CO2 (limit) g/km125125129
Osiągii30 1.6 CRDi Classic Plus 308 1.6 HDi TrendyBravo 1.6 Multijet Dynamic
0-80 km/h (s)7,98,17,6
0-100 km/h (s)11,512,311,5
0-120 km/h (s)17,218,616,3
0-140 km/h (s)24,427,122,7
Prędkość maksymalna (km/h)188190195
Elastyczność i30 1.6 CRDi Classic Plus 308 1.6 HDi TrendyBravo 1.6 Multijet Dynamic
60-100 km/h na IV/V biegu (s)9,2/13,98,4/11,57,2/9,9
Elastyczność i30 1.6 CRDi Classic Plus 308 1.6 HDi TrendyBravo 1.6 Multijet Dynamic
80-120 km.h na V/VI biegu13,4/ - 9,6/12,110,5/13,6
Zużycie paliwai30 1.6 CRDi Classic Plus 308 1.6 HDi TrendyBravo 1.6 Multijet Dynamic
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km5,76,06,3
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km4,13,94,1
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km4,74,74,9
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)4,44,34,2
Maksymalne (l/100 km)8,48,17,8
średnie podczas testu (l/100 km)6,55,85,4
zasięg (km)81510341074
Poziom hałasu (dB)i30 1.6 CRDi Classic Plus 308 1.6 HDi TrendyBravo 1.6 Multijet Dynamic
przy 130 km/h dB(A)7172b.d.
Droga hamowania (m)i30 1.6 CRDi Classic Plus 308 1.6 HDi TrendyBravo 1.6 Multijet Dynamic
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)393740
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)403941
Ceny i wyposażeniei30 1.6 CRDi Classic Plus 308 1.6 HDi TrendyBravo 1.6 Multijet Dynamic
Cena modelu testowanego (zł)62 400 zł73 700 zł67 990 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ 1200tak/ 1250
ABS/ESPtak/ braktak/ 2000tak/ 2800
Radioodtwarzacz CD/MP3taktaktak
Klimatyzacjataktaktak
Nawigacja GPSbrakbrak3100 zł
Reflektory biksenonowebrakbrak2990 zł
Lakier metalizowany1700 zł1800 zł1800 zł
Regulacja wysokości fotela kierowcytaktaktak
Komputer pokładowytaktaktak
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ braktak/ taktak/ 950
Elektrycznie sterowane lusterkataktak750 zł
Centralny zamektaktaktak
Obręcze kół z lekkich stopów 16”brak2300 zł2000 zł
Czujnik parkowaniabrakbrak1250 zł
Podgrzewane przednie fotelebrak700 złbrak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

i30 1.6 CRDi Classic Plus 363 Koreańczycy górą! Hyundai i30 ma świetny silnik, porządną jakość wykonania, pewne właściwości jezdne i najlepsze wyposażenie seryjne. Gdyby miał jeszcze sześciostopniową skrzynię biegów – byłby bardziej z przodu. Przekonuje też ceną!
308 1.6 HDi Trendy 358 Duży, nowoczesny i stylowy, ale najdroższy w towarzystwie. Niezły komfort, porządne prowadzenie i jakość to trochę za mało. „308” przegrała oszczędnym, ale najsłabszym i najwolniejszym silnikiem.
Bravo 1.6 Multijet Dynamic 354 Karmi zmysły swoją sylwetką i sportowo urządzonym wnętrzem. To auto ma też mocny, dynamiczny i oszczędny silnik, ale najmniej miejsca w swojej kabinie. Duży plus za bagażnik, ale minus za cenę.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 67 600 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Kolego Artih i Ads, gdzie wy macie w tym teście Focusa? Ja tam bym brał Bravo. Konkurencję bije pod względem designu, a i w innych aspektach wcale nie jest gorsze. Hyundai jest moim zdaniem trochę niedoceniany jak na razie, ale myślę, że za jakiś czas się to zmieni.
    ~Samuraj002, 2010-11-21 01:54:52
  • avatar
    zgłoś
    'Artih' napisał(-a):Zapomniałeś, że tylko Focus jest związany z Niemcami - za to jest + 3 pkt. obligatoryjnie Na łamach grudniowego AMiS "Redaktory" (cyt. z @Espera ) wyjaśniają, że punktowali wyniki testowe (średnie zużycie), a nie normy katalogowe. Czyli ocena "poszła" za wskazania "w realu". Gdybym ja miał w zasięgu ręki wszystkie trzy i widział wskazanie spalania średniego właśnie takie, też bym się nie kłócił. Wiedziałbym z autopsji, ile naprawdę palą te samochody
    airmatic, 2010-11-20 22:25:29
  • avatar
    zgłoś
    '_AdS_' napisał(-a):_To że Focus wygra ten test porównawczy z góry było wiadome. Nie jest jednak prawdą,że Fiat miał 3 lata na opracowanie Bravo, bo sam się chwalił i podkreślał że opracował go w niecałe 16 miesięcy i auto głównie bazuje na Stilo. Lecz to drobiazg: _ Zastanawia mnie ocena punktowa zużycia paliwa aut testowych.- W tej kategorii na max 20pkt, i30 dostaje 10 pkt, Focus 9 pkt, a Bravo 8 pkt. - Podczas gdy z tabeli wynika, zużycie przedstawia się następująco : i30- 6,2 , Focus- 6,6 , Bravo- 5,7. Według normy ECE z kolei przedstawia się następująco: (miasto/poza miastem/średnie) i30- 8,0/5,2/6,2, Focus- 8,7/5,4/6,6, Bravo- 7,3/4,8/5,7. Wynika z nich że Bravo ma najniższe zużycie paliwa, ale jednak w ocenach punktowych otrzymuje najniższą ich ilośc ?? Czy to błąd? nierzetelnosc? Czy może wszystkie pkt w tabelce są przypadkowe?Zapomniałeś, że tylko Focus jest związany z Niemcami - za to jest + 3 pkt. obligatoryjnie
    Artih, 2010-11-20 21:10:15
  • avatar
    zgłoś
    'GośćI30' napisał(-a):Hyundai i30 1.4 ma 109KM. Ten samochód jest bardzo dobry !Co najwyżej lepszy od Kii Cee'd i Chevroleta Cruze, bo pozostałe kompakty rozkładają go na łopatki.
    ~Gość, 2010-11-17 21:36:42
  • avatar
    zgłoś
    Hyundai i30 1.4 ma 109KM. Ten samochód jest bardzo dobry !
    ~GośćI30, 2010-10-29 09:11:11
  • avatar
    zgłoś
    _To że Focus wygra ten test porównawczy z góry było wiadome. Nie jest jednak prawdą,że Fiat miał 3 lata na opracowanie Bravo, bo sam się chwalił i podkreślał że opracował go w niecałe 16 miesięcy i auto głównie bazuje na Stilo. Lecz to drobiazg: _ Zastanawia mnie ocena punktowa zużycia paliwa aut testowych.- W tej kategorii na max 20pkt, i30 dostaje 10 pkt, Focus 9 pkt, a Bravo 8 pkt. - Podczas gdy z tabeli wynika, zużycie przedstawia się następująco : i30- 6,2 , Focus- 6,6 , Bravo- 5,7. Według normy ECE z kolei przedstawia się następująco: (miasto/poza miastem/średnie) i30- 8,0/5,2/6,2, Focus- 8,7/5,4/6,6, Bravo- 7,3/4,8/5,7. Wynika z nich że Bravo ma najniższe zużycie paliwa, ale jednak w ocenach punktowych otrzymuje najniższą ich ilośc ?? Czy to błąd? nierzetelnosc? Czy może wszystkie pkt w tabelce są przypadkowe?
    ~_AdS_, 2010-10-16 16:19:37
  • avatar
    zgłoś
    'half' napisał(-a):ALE WYGLĄD KOREAŃCA JEST TRAGICZNY> LUDZIE TE REFLEKTORY JAK Z 1989 ROKU. CO TO JEST .WIDAĆ Z KILOMETRA DALEKI ŻŻÓŁTY WSCHÓD. SILNIK 1,4 DOKUP OD RAZU KONIA PRZYCZEP Z PRZODU ZEBY TO CHCIAŁO NRUSZYĆI SEICENTO NIE WYPRZEDZISZ.1.4 80 KM to jest w Golfie, a kosztujący tyle i30 ma 2.0 CRDi o mocy 140 KM.
    ~Gość, 2010-09-22 20:58:04
  • avatar
    zgłoś
    'ktokolwiek' napisał(-a):i30 testowalem w jazdach probnych, dobre auto do miasta, malo pali, dobry silnik. proponuje poczytac porownania na www.autoofertomierz.plALE WYGLĄD KOREAŃCA JEST TRAGICZNY> LUDZIE TE REFLEKTORY JAK Z 1989 ROKU. CO TO JEST .WIDAĆ Z KILOMETRA DALEKI ŻŻÓŁTY WSCHÓD. SILNIK 1,4 DOKUP OD RAZU KONIA PRZYCZEP Z PRZODU ZEBY TO CHCIAŁO NRUSZYĆI SEICENTO NIE WYPRZEDZISZ.
    ~half, 2010-09-21 22:24:22
  • avatar
    zgłoś
    'my napisał(-a):tak, racja. auta francuskie są awaryjne a do tego bardzo drogie. fiat w miare tani, ale za to tak się sypiący że to jakaś masakra. I30 jest od dość niedawna na rynku ale już trochę tego jeździ i widać że daje radę. koreańskie i japońskie produkcje sprawdzają się na naszym rynku.i30 testowalem w jazdach probnych, dobre auto do miasta, malo pali, dobry silnik. proponuje poczytac porownania na www.autoofertomierz.pl
    ~ktokolwiek, 2009-11-12 23:38:03
  • avatar
    zgłoś
    tak, racja. auta francuskie są awaryjne a do tego bardzo drogie. fiat w miare tani, ale za to tak się sypiący że to jakaś masakra. I30 jest od dość niedawna na rynku ale już trochę tego jeździ i widać że daje radę. koreańskie i japońskie produkcje sprawdzają się na naszym rynku.
    ~my head, 2009-11-12 22:52:49
  • avatar
    zgłoś
    Nie wiem jak było dawniej ale na przstrzeni ostatnich lat licząc tak od powiedzmy 2000 roku to francuskie autka są faktycznie awaryjne. Wśród moich znajomych przewijały się peugety i renówki i ze cztery razy były problemy z elektroniką. Ne widziałem jednak nikogo kto by wyraźnie narzekał na japończyki czy koreańczyki. Fiat to zupełnia inna para kalosza. Tam niemal zawsze coś stuka i puka, ale jedzie I30 miałem okazję prowadzić tylko raz i wrażenia zostawił na mnie pozytywne. Ogólnie mógłbym go mieć gdyby nie służbowy samochód.
    czteryznaki, 2009-11-11 00:16:32
  • avatar
    zgłoś
    'lolo' napisał(-a):Francuza nigdy bym nie kupił, a jakie są Fiaty każdy dobrze wie :]No tak, waga argumentów porażająca.
    esper, 2009-11-10 20:27:31
  • avatar
    zgłoś
    jak dla mnie najlepszy jest Hyundai i30, optymalna cena, dobre wyposażenie, ładny design. Francuza nigdy bym nie kupił, a jakie są Fiaty każdy dobrze wie :]
    ~lolo, 2009-11-10 20:02:50
  • avatar
    zgłoś
    Ciekawe, parametry silnika najlepsze w Fiacie, nie sądziłem, że to powiem. Stylistyka zdecydowanie Peugeot, Fiat, a na końcu Hyundai.Jakość materiałów i wygłuszenie Hyundaia prawie dorównuje konkurencji, ale pozostało sporo do nauczenia się !Brak podstawowych elementów jak domykanie się szyb przy przytrzymaniu guzika- to niespotykane u konkurencji.Spalanie, poza Hyundaiem reszta testowanej stawki ma zupełnie inne koła, to w sporym stopniu przekałada się na wynik i prowadzenie aut, wąptpie by Hyundai je dokonił pod względem własności trkacyjnych, a różnica w spalaniu nikła.
    ~vwteam, 2009-11-10 12:51:41
  • avatar
    zgłoś
    Gdy wyciągniemy koło zapasowe z i30 to w zamian mamy bagażnik większy od fiata który sprzedają bez koła ale z zestawem naprawczym.
    ~Mrówka, 2009-07-04 15:32:09
  • avatar
    zgłoś
    A ja "od dziecka" jeżdżę peugeotem.Tym razem 308 w wersji premium.Jest super,fantastycznie prowadzi się.Każdy musi się za nim obejrzeć zwłaszcza,że ma 17 calowe alufelgi i piękny czerwony lakier. Nie przeczę,Hyundaie są niczego sobie.Ale jeszcze im trochę brakuje...No cóż peugeot jest jak francuskie perfumy.
    ~Piter, 2009-04-01 23:30:38
  • avatar
    zgłoś
    i30 to naprawdę bardzo porządny samochód. Jeżdżę ponad rok (24 tys. km) i jak dotychczas oprócz przeglądu samochód nie widział mechanika. Oby tak dalej.
    ~Jerzy, 2009-03-02 16:04:26
  • avatar
    zgłoś
    Ech... znów Fiat na końcu. Testy AMiS to najgorsze tego typu artykuły w sieci, mam wrażenie, że ktoś dba o to aby porównania były zawsze na kiekorzyść włoskich marek. No cóż, konkurencja nie śpi i jak widać różnymi sposobami próbuje przyciągnąć klientelę konkurencji...
    ~Bartek, 2009-02-10 10:42:55
  • avatar
    zgłoś
    Mam i30 115 ponad rok i naprawde warto .
    ~Rafal, 2009-01-10 23:59:18
  • avatar
    zgłoś
    Ładne auta teraz się produkuje, P308 - naprawdę ciekawy model ale jest jakiś taki, i30 również, ale Bravo [chociaż to tylko Fiat], jak na włoską stylizację przystoi, bije na kolana pozostałe modele. Ładne felgi, sportowa postura, dobre fotele, świetnie zaprojektowany tył jak i przód auta, ładna linia, środek naprawdę jak na fiata ładnie skomponowany. Bardzo podoba mi się w szczególności wersja SPORT, jak kto nie widział niech czym prędzej obejrzy. WARTO.Auto dość komfortowy i niedrogie ze sportową linia nadwozia, gużą gamą silników i dobrymi osiągami w wersji 2 litry 165 KM - DIESELEK.
    ~musyk, 2009-01-08 10:53:46
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij