Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Fiat Croma na trasie 100 000 km - Kwestia przyzwyczajenia

Po 50 000 kilometrów. Półmetek testu długodystansowego miał być po 25 tysiącach kilometrów, ale Fiat Croma miał inne plany. Półmetek jest dopiero teraz.

2010-03-22
Fiat, Croma Na dystansie 50 000 km średnie zużycie paliwa wyniosło 8,9 l/100 km, czym jesteśmy mile zaskoczeni.

 

O tym już było, ale tym dwóm rzeczom należy się powtórzenie, więc krótko. Na plus: Croma to jeden z najlepszych długodystansowców, na trasę jeszcze nikt nie wymyślił nic lepszego niż duży samochód z dobrze wyciszonym wnętrzem, świetnymi fotelami i dynamicznym silnikiem. Fiat spełnia wszystkie te warunki. Na minus: niewiele jest gorszych rzeczy niż fatalnie sterowany automat - taki, który szarpie przy każdym (!) zdjęciu nogi z gazu i spóźnia się z redukcjami. Skrzynia Cromy spełnia wszystkie te warunki.

Wyraz Multijet prawdopodobnie jeszcze długo będzie nam się kojarzył tylko i wyłącznie z turbodieslem długodystansowej Cromy. 200 KM i 400 Nm równają się ponadprzeciętnej dynamice, załatwianej - w większości sytuacji takie jest wrażenie - jakby bez wysiłku. Byle silnika nie kręcić wysoko, bo nie ma po co - mocy nie przybywa, robi się tylko głośniej. Ze względu na wysoki moment obrotowy, w zimowych warunkach Fiat miewał kłopoty z trakcją, ale takie same miałaby większość aut z mocnym silnikiem i napędem na jedną oś. Układ antypoślizgowy skutecznie dawał sobie z tym radę.

 

Na dystansie 50 000 km średnie zużycie paliwa wyniosło 8,9 l/100 km, czym jesteśmy mile zaskoczeni. Szybkie pokonywanie kilometrów, często dynamiczna jazda i ogólnie intensywna eksploatacja sprzyjają bowiem wszystkiemu tylko nie jeździe o kropelce. Jeśli jednak przy swojej wielkości nadwozia (4,8 x 1,8 x 1,6 m), masie (ponad 1,6 tony), sporemu i mocnemu silnikowi (2,4 l i 200 KM) oraz wbrew fatalnemu automatowi Croma potrafi uzyskać wynik, który jest znacznie więcej niż sensowny - to z naszej strony szacuneczek.

 

KOSZTY EKSPLOATACJI

KOSZTY EKSPLOATACJI
Rejestracja170 zł
Ubezpieczenie OC1721 zł
Koszty eksploatacji na dystansie 50 000 km
Paliwo (4453,59 l x 4,04 zł)17 992,50 zł
Przeglądy1140,18 zł
Naprawy1830,13 zł
Koszty razem22 853,81 zł
Wyliczenie spadku wartości
Cena nowego samochodu139 990 zł
Szacunkowa wartość po pokonaniu 50 tys. km96 800 zł
Nominalny spadek wartości43 190 zł
Koszty łącznie (ze spadkiem wartości)66 044 zł

Na krótko przed przeglądem przy 30 tys. km, najwyraźniej znudzony pochwałami silnik Cromy zaczął dostawać lekkiej czkawki. Objawy - nierówna praca - występowały tylko tuż po rozruchu na zimnym silniku, przy czym nie za każdym razem, dla ułatwienia diagnozy. Czkawka ustąpiła po wykonaniu przeglądu okresowego i diagnostyki silnika, chociaż nikt nie był w stanie powiedzieć co ją powodowało.

Jak należało się spodziewać, rzeczywiście duży Fiat ma wyraźnie zwiększone zużycie hamulców - standard w każdym samochodzie z automatyczną przekładnią. Wymiany wymagały klocki najpierw po pokonaniu 25 tys. km i znowu po kolejnych 23 tys. km (testowe kilometry biją od stanu licznika 3507 km). Z czymś takim po prostu trzeba się liczyć, sama cena wymiany klocków na poziomie 500 zł nie jest niczym wyjątkowym.

Przeglądy techniczne są w wypadku Cromy 2.4 Multijet rzadkie (co 30 tys. km, dotyczy to wszystkich Fiatów z silnikami Multijet), za co należy się laurka, ale na pewno nie są tanie. Jedyny, jaki Croma zaliczyła, zamknął się wyciskającą łzy kwotą 1140 zł za standardowe czynności - wymianę oleju, filtrów i diagnostykę. To trochę grubo jak na Fiata, który raczej kojarzy się z samochodami za sensowne pieniądze i o niewysokich kosztach eksploatacji.

Na podsumowanie tego testu chwilę jeszcze poczekamy, bo w międzyczasie Croma zdecydowała, że dystans 50 tys. km zamiast metą testu stanie się jego półmetkiem. Tym lepiej. A więc zamiast końcowych napisów - ciąg dalszy nastąpi.

 

Koszty w rozłożeniu na różne okresy*

 1 rok2 lata

Koszty w rozłożeniu na różne okresy*

  1 rok 2 lata
Rejestracja 170 zł 170 zł
Ubezpieczenie OC 1721 zł 3442 zł
Paliwo 17 993 zł 17 993 zł
Przeglądy 1140 zł 1140 zł
Naprawy 1830 zł 1830 zł
Spadek wartości 44 990 zł 53 990 zł
Koszty razem 67 844 zł 78 565 zł

Koszt jednego kilometra przy przebiegu w km na rok:

  50 00025 00016 700
Koszt jednego kilometra przy przebiegu w km na rok:
  50 000 25 000 16 700
Ze spadkiem wartości 1,36 zł 1,57 zł b.d.
Bez spadku wartości 0,46 zł 0,49 zł 0,53 zł

Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Jacek Hanusz

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 39 200 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Skoro zaczęli to powinni dokończyć. Cierpliwości ... .
    ~Samuraj, 2011-07-03 13:47:16
  • avatar
    zgłoś
    Hm, długi dystans Cromy w sieci ciągle "bez endu". Pewnie dlatego, że produkcja dużego Fiata już się zakończyła i temat w związku z tym nieaktualny
    airmatic, 2011-07-02 23:43:27
  • avatar
    zgłoś
    A gdzie się podziało podsumowanie maratonu Cromy? Sprawozdanie Mazdy 3 jest już, i to z aktualnego AMiS-a. Ktoś z redagujących zlekceważył Fiata?
    airmatic, 2011-01-06 22:38:22
  • avatar
    zgłoś
    Nie przegapcie:
    ~Gość, 2010-12-23 03:07:53
  • avatar
    zgłoś
    Przydałby się również test długodystansowy Bravo 1.6 Multijet.
    ~Gość, 2010-08-30 23:42:37
  • avatar
    zgłoś
    Po 50 000 kilometrów. Półmetek testu długodystansowego miał być po 25 tysiącach kilometrów, ale Fiat Croma miał inne plany. Półmetek jest dopiero teraz.
    auto motor i sport, 2010-03-22 12:03:06
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij