Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Fiat Croma – test na trasie 50 000 km

2009-10-29
Fiat Croma Początek testu. To zawsze moment pierwszego tankowania pod korek. W wypadku Fiata Cromy kilometr zero wypadł przy stanie licznika 3507 km.

Długie kombi na długim dystansie. Ma swoje wady, ale jednego nie sposób mu odmówić - Fiat Croma to jeden z najwygodniejszych długodystansowców.

Komuś, kiedyś, z jakichś badań wyszło, że klient lubi crossovery, wobec czego stwierdził, że go nabierze oferując coś między kombi a vanem. Stąd wzięła się ociężała sylwetka Cromy, pod którą jest jednak duże kombi z sensem. Współczesny Duży Fiat jest oparty na podwoziu Opla Signum, a w lutym ubiegłego roku przeszedł face lifting.

Od pierwszej chwili, kiedy długodystansowa Croma zaparkowała pod siedzibą redakcji, stało się jasne, że w wypadku tego samochodu główną atrakcją programu jest komfort. Spore nadwozie, przestronna kabina, bardzo wygodne fotele, niezła pozycja za kierownicą, świetne wyposażenie - między innymi klimatyzacja, reflektory biksenonowe, niezły sprzęt audio - oraz silnik zwany 2.4 20V Multijet. Największy w ofercie Fiata turbodiesel jest oferowany tylko z automatyczną przekładnią i tylko z najbogatszym pakietem wyposażenia (Emotion), stąd cena Cromy w tej specyfikacji jest na poziomie 140 tysięcy zł. Oznacza ona mniej więcej tyle, że w Polsce łatwiej będzie na drodze spotkać kolumnę Ferrari i Maserati konwojowaną przez Alfy 8C niż Fiata Cromę w tej wersji.

Jak by nie było, pięciocylindrowy, 2,4-litrowy turbodiesel to ogromna zaleta auta. Rozwija 200 KM oraz maksymalny moment obrotowy 400 Nm i pod względem osiągów punktuje wysoko. Na dłuższe trasy w europejskich warunkach jest to silnik-ideał, który ma bardzo duży udział w tworzeniu ogólnego wrażenia komfortu. Dynamiczny, równomiernie rozwijający moc, pozwala bez większego wysiłku połykać drogowy plankton na zatłoczonych trasach, oszczędnie przemieszczać się po autostradach (przy prędkościach rzędu 120-130 km/h średnie zużycie wynosi ok. 7,5 l/100 km), a w niemieckim raju autostradowej wolności utrzymywać prędkości podróżne rzędu 180-200 km/h. Przy czym podczas dynamicznej jazdy nie ma sensu kręcić silnika wyżej niż 3500 obr/min - wszystko to, co jest kierowcy potrzebne, znajduje się przy niskich i średnich obrotach.

FIAT CROMA 2.4 MULTIJET AUT. EMOTION

FIAT CROMA 2.4 MULTIJET AUT. EMOTION
Cena139 990 zł
KonkurenciFord Mondeo, Renault Laguna
Silnikturbodiesel, R5, 2.4
Moc/przy obrotach200 KM/4000 obr/min
0-100 km/h8,5 s
Prędkość maksymalna216 km/h
Zużycie paliwa7,2 l/100 km
Emisja CO2191 g/km
Silnikpoj. skokowa 2387 cm3, 400 Nm przy 2000 obr/min, skrzynia bieg. 6A, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowe, 5-miejscowe kombi, długość x szerokość x wysokość 4783 x 1775 x 1603 mm, rozstaw osi 2700 mm, masa własna 1650 kg, pojemność bagażnika 500/1610 l.

Mikrokosmos układu napędowego Fiata Cromy nie da się jednak opisać w samych tylko różowych kolorach. Szarzyznę wprowadza automatyczna przekładnia, która w wyścigu o najgorszy automat świata zasuwa w ścisłej czołówce. Same zmiany przełożeń są płynne i odbywają się mniej więcej we właściwych momentach, ale szarpnięcia podczas umiarkowanego dyrygowania gazem na niższych biegach są nie do zaakceptowania. Podczas jazdy miejskiej cały czas autem szarpie, a przecież gdy zdejmuję nogę z gazu, nie chcę, żeby samochód gwałtownie przyhamowywał, tylko żeby toczył się łagodnie. Tę szarpaninę można "obejść" odpowiednim stylem jazdy, ale jakby nie o to chodzi.

Test rozpoczął się przy stanie licznika 3507 km i przez pierwszych kilkanaście tysięcy jedyna obsługa, jakiej Fiat wymaga to dolewanie "energii w płynie". Tego samego oczekujemy przez resztę dystansu, można się jedynie spodziewać zwiększonego zużycia hamulców, które zawsze idzie w parze z automatem (bo znacznie mniej jest momentów hamowania silnikiem). Fiat wyposaża Cromę 2.4 Multijet w sporych rozmiarów wentylowane tarcze (o średnicy 305 mm z przodu i 292 mm z tyłu) - sekretariat redakcji przyjmuje zakłady, czy przeżyją one dystans 50 tys. km, a jeśli tak, to czy i ilu wymian klocków będą wymagały.

NASZYM ZDANIEM

Jak dotąd, wszystkie Fiaty na długich dystansach spisywały się znakomicie. Dokładnie tego samego spodziewamy się po Cromie. Największa zaleta - komfort; największa wada - automat.

Tekst: Roman Popkiewicz,
Zdjęcia: Jacek Hanusz

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 39 200 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    'Gość' napisał(-a):hm no to 1,9 pali na autostradzie ok 6,5 przy 130 to moze nie rewelka na diesla, ale juz 7,5 przy wiekszym silniku to lipa jak nie wiem, moze to i duze ciezkie auto ale znow nie s klasaTylko że większy silnik jest 5 cylindrowy a wartość momentu wynosi 400 Nm !!!!
    ~tomi, 2009-12-16 08:49:34
  • avatar
    zgłoś
    'Gość' napisał(-a):hm no to 1,9 pali na autostradzie ok 6,5 przy 130 to moze nie rewelka na diesla, ale juz 7,5 przy wiekszym silniku to lipa jak nie wiem, moze to i duze ciezkie auto ale znow nie s klasaProszę sobie zerknąć na spalanie w nowej C5 w silnikach 2.0HDI, 2.2HDI i 2.7HDI - to jest dopiero kosmos.
    Kaeres, 2009-11-02 11:17:33
  • avatar
    zgłoś
    hm no to 1,9 pali na autostradzie ok 6,5 przy 130 to moze nie rewelka na diesla, ale juz 7,5 przy wiekszym silniku to lipa jak nie wiem, moze to i duze ciezkie auto ale znow nie s klasa
    ~Gość, 2009-10-30 21:33:13
  • avatar
    zgłoś
    'Kaeres' napisał(-a):Po pierwsze radzę czytelnikom nie zrażać się cenom tego samochodu.Ten akurat egzemplarz to tzw. extremum, które wpadło w sidła dzięki "podatkowi kulczyka" ponieważ ma silnik ponad 2l.W najwyższej wersji Emotion 1.9JTD 150KM w manualu kosztuje ok. 90tys zł (wyprzedasz rocznika 2009).Podejrzewam, że redakcja AMiS będzie równie zachwycona typ samochodem jak redakcja Top Gear.Przejechałem już 146 tys. Fiat Chroma 1,9 Emotion ; głowne naprawy: prądnica i nic poza tym. Przeciętne spalanie na autostradzie max 130 km/h 6,5. Nie było jeszcze potrzeby dolewania oleju pomiedzy przeglądami. Bardzo dobre hamulce, ale kiepska skrzynia biegów ( manualna 6 biegów). Następny samochód to też będzie Fiat Chroma.
    ~teraja, 2009-10-29 20:30:54
  • avatar
    zgłoś
    Po pierwsze radzę czytelnikom nie zrażać się cenom tego samochodu.Ten akurat egzemplarz to tzw. extremum, które wpadło w sidła dzięki "podatkowi kulczyka" ponieważ ma silnik ponad 2l.W najwyższej wersji Emotion 1.9JTD 150KM w manualu kosztuje ok. 90tys zł (wyprzedasz rocznika 2009).Podejrzewam, że redakcja AMiS będzie równie zachwycona typ samochodem jak redakcja Top Gear.
    Kaeres, 2009-10-29 15:51:57
  • avatar
    zgłoś
    Długie kombi na długim dystansie. Ma swoje wady, ale jednego nie sposób mu odmówić - Fiat Croma to jeden z najwygodniejszych długodystansowców.
    auto motor i sport, 2009-10-29 15:02:50
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij