Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.4

Fiat Doblo 1.6 Multijet - Uwiezie dużo

Nadaje się prawie do wszystkiego. W tygodniu potrafi wozić ciężary, a w weekendy świetnie spełnia rolę samochodu rodzinnego. Nowy Fiat Doblo urósł, dojrzał i stał się bardziej przestronny. Test wersji 1.6 Multijet.

Maciej Struk 2010-05-17
Fiat, Doblo, 1.6 Multijet Przód masywny i sympatyczny. Duże lusterka i mocne przeszklenie nadwozia sprawiają, że widoczność z miejsca kierowcy jest dobra

Funkcjonalność podciągnięta do granic możliwości, ogromny bagażnik, przestronne wnętrze i skomplikowana metryka. Kombivany, bo o nich mowa, z jednej strony chcą być jak najbardziej osobowe, mogąc przewozić nawet siedmiu pasażerów, a z drugiej - wywodzą się wprost z niewielkich dostawczaków, czego ukryć się nie da.

Najnowszy przedstawiciel tej szkoły, czyli Fiat Doblo, ma nowoczesne tylne zawieszenie, pomagające tuszować jego prawdziwe pochodzenie. Niezależny układ Bi-Link (dwa wahacze poprzeczne zamiast belki skrętnej) o modułowej konstrukcji elementów (sprężyny śrubowe, amortyzatory, łączniki elastyczne, drążek stabilizatora itd.), w zależności od odmiany samochodu, zapewnia albo wysoką ładowność (do 1000 kg w wersji dostawczej), albo na swe barki bierze mniej, ale za to według zapewnień włoskich inżynierów odznacza się lepszym prowadzeniem oraz wyższym komfortem. I trudno im nie wierzyć, gdyż testowanemu Fiatowi na drodze jest bliżej do samochodów osobowych niż to miało miejsce w przypadku poprzednika. Owszem, we włoskim aucie jedynie na równej nawierzchni nie odczuwa się "ducha" dostawczaka, jednak tam, gdzie pojawiają się spore niedoskonałości asfaltu, Doblo potrafi być nieprzychylne pasażerom. Czasem też, jeśli nierówności następują po sobie, koła Fiata na chwilę odrywają się od nawierzchni. Do opisania tego, jak "włoch" radzi sobie z wybojami na drodze, najlepiej pasują słowa - dość komfortowo. Oczywiście, jak na auto wywodzące się z segmentu pojazdów dostawczych.

Duży rozstaw kół i osi wpływa na porządną stabilność Fiata w czasie jazdy. Mimo 1845-milimetrowej wysokości, Doblo w zakrętach trzyma się blisko pionu, szybkie manewry zbywa delikatnym kołysaniem, a przy ostrym hamowaniu nie pochyla się do przodu niczym wasal przed swoim panem. Po samochodzie "dostawczakopodobnym" nikt nie oczekuje ostrych reakcji czy też frajdy z jazdy, ale Doblo potrafi przemieszczać się względnie szybko i względnie dynamicznie. Wszak w wersjach dostawczych czasem wykorzystywany jest do przewożenia wszystkiego tego, co kryje się pod pojęciem "szybka paczka". W temacie właściwości jezdnych Fiat nie uznaje żadnych kompromisów, montując seryjnie w każdej odmianie osobowej układy ESP wraz z ASR-em, EBD, a nawet Hill Holderem, wspomagającym ruszanie pod wzniesienia. Testowane auto poruszało się na oponach zimowych, stąd zapewne długa, 46,3-metrowa droga hamowania. Pozytywnie zaskakuje bezpośredni układ kierowniczy, mający sporo precyzji i niezłe wspomaganie. Co ciekawe, Włosi zdecydowali się na zastosowanie nie energooszczędnego urządzenia elektrycznego, lecz klasycznego wspomagania hydraulicznego. Niestety, podczas jazdy działa ono ze zbyt dużą siłą. Byłoby świetnie, gdyby tak zredukować ją o połowę!

Do napędu testowego Doblo służy 1,6-litrowy, 16-zaworowy turbodiesel Multijet, produkujący 105 KM mocy i maksymalny moment obrotowy o wartości 290 Nm przy 1500 obr/min. Właśnie tego ostatniego wyraźnie brakuje, gdy obroty spadną poniżej 1500 obr/min. Wtedy auto ma odczuwalną turbodziurę, przez co w momencie mocnego wciśnięcia pedału gazu kierowca musi trochę poczekać, nim silnik nabierze pary. Poza tym, to co siedzi między przednimi kołami ma dobrą reakcję na wciśnięcie pedału gazu, dobrą elastyczność oraz niezłą kulturę pracy. Silnik Doblo jest przeciętnie dynamiczny i na każde 100 km średnio wcale nie "pali" jedynie 5,2 litra oleju napędowego, jak podaje producent. W czasie naszego testu, przy jeździe w trasie i w gęstym ruchu miejskim, średnio "wciągał" około 7,5-8 l paliwa. To dużo czy mało? Biorąc pod uwagę pojemność i moc silnika to sporo, ale gdy spojrzeć na masę własną auta (1410 kg) oraz jego wyrośnięte, kwadratowe nadwozie - można mu wybaczyć takie zapotrzebowanie na życiodajny płyn. Doblo zostało wyposażone w system start/stop (nie montowany jedynie w najtańszej odmianie Active) - który od czasu do czasu potrzebuje chwili zastanowienia, by na postoju pod światłami ponownie uruchomić silnik - oraz we wskaźnik podpowiadający moment zmiany na wyższy lub redukcji biegu. To tak dla ekologii.

Sześciobiegowa przekładnia Fiata ma krótkie przełożenia, co nie dziwi, jeśli wziąć pod uwagę dostawcze pochodzenie auta. "Trójkę" na przykład trzeba wbić już przy 65 km/h, a "czwórkę" - tuż po przekroczeniu 100 km/h. Oznacza to, że przy dynamicznym rozpędzaniu częste sięganie do drążka zmiany biegów jest nieuniknione, ale w trakcie typowych drogowych manewrów auto chętnie nabiera prędkości czy to na 4., czy to na 5. biegu, a nieco mniej chętnie - na 6. Za umiejscowienie drążka zmiany biegów (wysoko, na konsoli środkowej) bijemy Fiatowi brawa, ale za sposób jego działania - już nie. Bo brakuje mu precyzji.

Nowa generacja Doblo to bodajże najbardziej pakowny samochód w segmencie kompaktowych multivanów. Jeśli w drogę wybiera się 5-osobowa rodzina, to na jej bagaże pozostaje aż 790 litrów przestrzeni! Auto Fiata rozstawia konkurencję jeszcze bardziej po kątach w momencie złożenia oparć tylnych foteli oraz ustawienia ich za siedzeniami kierowcy i pasażera. Wtedy, mierząc do linii dachu, przestrzeń bagażowa zwiększa się aż do 3200 l lub, jak kto woli - 3,2 dm3! Dla przykładu, Citroën Berlingo pomieści od 642 do 3000 l, Renault Kangoo od 660 do 2670 l, natomiast VW Caddy - od 750 do 2850 l. W najbogatszej wersji o nazwie Emotion przestrzeń bagażową przykrywa sztywna półka o nośności 70 kg. Da się ją umieścić także w połowie wysokości bagażnika, co przydaje się, gdy na jego podłodze spoczywają np. walizki, a nad nimi chcemy upakować torby z zakupami.

Kabina nowego Fiata jest obszerna, dobrze poskładana i bardzo funkcjonalna. Pochwały autu należą się chociażby za przesuwane tylne drzwi, ułatwiające dostęp do drugiego rzędu siedzeń wszędzie tam, gdzie jest niewiele miejsca. Umiejscowienie większości przełączników i pokręteł sprawia, że obsługa podstawowych funkcji Doblo jest intuicyjna. Powody do narzekań daje umieszczenie przycisków świateł przeciwmgielnych bliżej pasażera niż kierowcy, natomiast te służące do "reżyserowania" ustawień komputera pokładowego to wymysł jakiegoś szalonego Włocha! Jeśli akurat nie zmienia się nimi czasu, daty, czy też intensywności podświetlenia, to służą one zmianie wysokości wiązki świateł przednich. Dlatego też czasem, przez pomyłkę, można poświecić "w kosmos".

Pozycja do jazdy jest typowa dla wszystkiego, co ma wyrośnięte nadwozie, czyli siedzi się z nogami mocno zgiętymi w kolanach. Na szczęście fotele są wygodne, a regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicę można wysunąć daleko w kierunku wnętrza. Drugi rząd siedzeń zabudowany jest jeszcze wyżej niż pierwszy, stąd odczucia pasażerów mogą być jak z sali kinowej czy teatralnej. Miejsca za to jest tutaj pod dostatkiem. Kolejna generacja Fiata Doblo niczego nowego nie odkrywa, ale do zalet poprzednika dorzuca nowe, jak ogromny bagażnik, przestronne wnętrze i lepszą jakość. Z silnikiem 1.6 Multijet to ciekawa propozycja za spore pieniądze. Brać? Wszystko zależy od potrzeb.

Tekst: Maciej Struk,
Zdjęcia: Jacek Hanusz

Dane techniczne

Data publikacji 04/2010
Silnik R4, poprzecznie z przodu, dohc, 4 zawory na cylinder, napęd paskiem zębatym
Moc kW (KM) 77 (105)
Przy obrotach (/min) 4000
Pojemność skokowa [cm3] 1598
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 290
Przy obrotach (/min) 1500
Maksymalne obroty (obr/min) 5000
Rodzaj paliwa ON
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń I – 4,154; II – 2,118; III – 1,361; IV – 0,978; V – 0,756; VI – 0,622
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy van
Układ jezdny Zawieszenie przednie kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne typu Bi-Link, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 284 mm
Hamulce z tyłu bębnowe, średnica 256 mm
Układy wspomagające ABS, ESP, Hill Holder
Rozmiar kół i opon 6J x 16, 195/60 R16 Uniroyal Snow MAX
Koło zapasowe pełnowymiarowe
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,31
Dł/szer/wys [mm] 4390/1832/1845
Rozstaw osi [mm] 2755
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1510/1530
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,2/11,2
Poj. zbiornika paliwa [l] 60
Masa własna [kg] 1410
Dopuszczalne obciążenie [kg] 600
Poj. bagażnika [l] 790/3200
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,74/0,52 zł
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 921/1300 zł
Gwarancja podzespoły (lata) 3
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 8
Cena modelu testowanego (zł) 78 490
Wyposażenie seryjne ESP, ABS, ASR, HBA, Hill Holder, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz poduszki boczne, centralny zamek z pilotem, klimatyzacja automatyczna jednostrefowa, lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie, światła przeciwmgielne, zintegrowany radioodtwarzacz CD/MP3, sterowanie radioodtwarzaczem z kierownicy, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, komputer pokładowy, dzielona w proporcji 60/40 i składana tylna kanapa, sztywna półka nad przestrzenią bagażową, światła przeciwmgielne, 16-calowe felgi z lekkich stopów, system start&stop
0-80 km/h (s) 9,7
0-100 km/h (s) 14,0
0-120 km/h (s) 21,6
0-130 km/h (s) 16,2
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 8,3/10,3
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 11,5/12,2/16,1
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 5,8
Maksymalne (l/100 km) 11,2
średnie podczas testu (l/100 km) 7,5
zasięg (km) 800
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 140 km/h 131
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 93
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 120 km/h 112
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 46,3

 

PODSUMOWANIE

Fiat Doblo 1.6 Multijet Emotion

Ocena:
3
(, )
Ma więcej plusów niż minusów. Największa jego zaleta to ogromny bagażnik, wysoka ładowność oraz pewne właściwości jezdne. Jest też nieźle wykonany, dobrze wyposażony i nieco za drogi. Turbodiesel 1.6 wydaje się dla niego optymalnym źródłem napędu.
Właściwości jezdne
bezpośredni układ kierowniczy
nie najlepszy komfort resorowania
wspomaganie układu kierowniczego o zbyt słabej progresji
Nadwozie
ogromny bagażnik
bogate wyposażenie
bogactwo opcji dodatkowych
przestronne wnętrze
dobra jakość wykonania
wysoka ładowność
Napęd
dobra elastyczność
przeciętna dynamika
niezbyt precyzyjny mechanizm zmiany biegów
Komfort
dobra ergonomia i funkcjonalność
stosunkowo głośna praca silnika
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 62 500 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-3, kombi van-5, platforma-2, skrzynia-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nadaje się prawie do wszystkiego. W tygodniu potrafi wozić ciężary, a w weekendy świetnie spełnia rolę samochodu rodzinnego. Nowy Fiat Doblo urósł, dojrzał i stał się bardziej przestronny. Test wersji 1.6 Multijet.
    auto motor i sport, 2010-05-17 13:16:37
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij