Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Fiat Idea - Siła idei

Wymiarami odpowiada Punto, ale pod każdym względem oferuje więcej niż on. W pełni zasługuje na miano samochodu rodzinnego, ale świetnie nadaje się też do przewozu ogromnego telewizora czy drabiny. W ekskluzywnym i kameralnym teście Fiat Idea 1.3 16V Multijet.

Maciej Ziemek 2004-01-01
Fiat Idea Idea(lny) wygląd? Rzecz gustu, jedno jest jednak pewne - przy takich wymiarach zewnętrznych trudno o lepsze wykorzystanie przestrzeni.

Dlaczego ekskluzywnym i kameralnym? Bo zorganizowanym przez Fiata specjalnie na naszą prośbę. Prezentacja ogólnoeuropejska, w której udział bierze kilkuset dziennikarzy rządzi się swoimi prawami i daje możliwość jedynie powierzchownego poznania samochodu. Nam zależało na czymś więcej. Do polskiego debiutu Fiata Idei, który będzie miał miejsce dopiero w połowie 2004 roku, nie chcieliśmy czekać, bo Idea - podobnie jak Panda - powinna okazać się ważnym autem, szczególnie w polskich realiach. Trzeba zatem było ruszyć z... ziemi polskiej do włoskiej.

Idea skonstruowania Idei przyświecała Fiatowi od dawna, ale nie pozwalały na to fundusze. Tym bardziej że założenie od początku było ambitne. Wyprodukować kolejną odmianę Punto (np. Punto Multi Wagon) byłoby łatwo, ale Fiat chce czegoś więcej. Marzy mu się kolejny sukces. Do tego potrzeba nie tylko nowego auta, ale udanego nowego auta. Czy Fiat Idea, który dzieli z Punto raptem 15% podzespołów, zasługuje na takie miano?

Jednobryłowa, zwarta sylwetka o dużych powierzchniach przeszklonych, z niewielkimi zwisami, prezentuje się lekko w porównaniu z wyglądem innych aut tego typu. Obiecuje również sporo miejsca we wnętrzu. I tak jest w rzeczywistości. Przestronnością wnętrza Idei można się bowiem zachwycić. Zajmowanie miejsca w aucie ułatwiają wysoko umieszczone fotele, które nie są skrojone dla krasnoludków, ale całkiem obszerne i komfortowe. Tyle że okazują się za słabo wyprofilowane po bokach; ale bardziej może irytować sposób regulacji kąta pochylenia oparcia. Owszem, dźwignia jest spora i łatwo ją chwycić, choć skokowy zakres regulacji nigdy nas nie przekonywał. Nie można jednak nie odnotować, że takie rozwiązanie daje możliwość szybkiego położenia oparć przednich foteli na płasko i równie wygodnego postawienia ich z powrotem do pionu. Dzięki temu, w ciągu zaledwie kilku sekund można auto przystosować do przewozu np. drabiny.

O sile i przewadze Idei nad zwyczajnym małym samochodem stanowi właśnie jej wielozadaniowy charakter i szeroki wachlarz możliwości aranżacji wnętrza. Ponadto, wśród małych samochodów o tradycyjnej konstrukcji nadwozia na próżno szukać pojazdu, którym wygodnie może podróżować nawet pięć osób. Oczywiście, tylna kanapa to nie to samo co trzy osobne fotele, nawet jeśli jej asymetrycznie dzielone (w stosunku 60 do 40) części można niezależnie przesuwać i regulować kąt pochylenia ich oparcia.

Wbrew pozorom, na środkowym miejscu tylnej kanapy nie siedzi się, jak to zwykle bywa, zdecydowanie mniej wygodnie niż na miejscach skrajnych. Nie tylko dlatego, że wyposażono je w zagłówek i bezwładnościowy pas bezpieczeństwa, ale głównie dlatego, że stosunkowo płaski tunel środkowy nie ogranicza miejsca na nogi, a przestrzeni między przednimi fotelami nie wypełnia potężna konsola ze schowkiem i z podłokietnikiem. Owszem, podłokietniki są, ale mocowane bezpośrednio do oparć foteli i regulowane, a schowków tak czy inaczej nie brakuje. Dwa spore i zamykane znajdują się przed kierowcą i pasażerem w górnej części deski rozdzielczej. Na dwa kolejne, otwarte - mniejszy (po stronie kierowcy) i większy (przed pasa żerem) - wygospodarowano miejsce w jej dolnej części. We wszystkich drzwiach - również pokaźne kieszenie. Żaden z pasa- żerów Idei nie musi więc chować wszelkich drobiazgów po kieszeniach ubrania.

Kierowca nie musi też oswajać się zbyt długo z obsługą samochodu, co nie znaczy, że wszystko jest w nim funkcjonalne. Zegary - umieszczone w centralnym punkcie tablicy rozdzielczej - w całej okazałości najlepiej widać z... tylnej kanapy lub z fotela pasażera. Problem dotyczy jednak tylko wysokich osób, które za kierownicą preferują pozycję siedzącą "na baczność". Wówczas bowiem, daszek nad zegarami przysłania najczęściej wykorzystywany zakres prędkościomierza, a mianowicie wskazania od 40 km/h do 120 km/h. Dostęp do elementów obsługi radia i regulacji klimatu w aucie, które są umieszczone wysoko - podobnie jak dźwignia zmiany biegów - również jest pierwszorzędny. Pytanie tylko komu wygodne wydało się ulokowanie pokręteł służących do regulacji prędkości wentylatora i do obiegu powietrza - wewnątrz pierścieni do ustawiania temperatury i kierunku nawiewu. Utrudnienie to nie występuje tylko w wersjach wyposażonych w automatyczną klimatyzację.

Pod maską testowanego egzemplarza pracował mały dieselek, o którym pisaliśmy już niejednokrotnie. Silnik 1.3 16V Multijet o mocy 70 KM radzi sobie z napędem Idei, która waży aż 1200 kilogramów, zaskakująco dobrze. Od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w 16 sekund i bez problemu można nim gnać po autostradzie z prędkością prawie 160 km/h. W przeciwieństwie do innych diesli, ten ciągnie ochoczo dopiero od 2000 obr/min, a nie od obrotów niemal biegu jałowego. Trzeba o tym pamiętać, gdyż inaczej można wpędzić się w kłopoty. Zbyt wczesna zmiana biegu na wyższy może sprawić, że auto zamiast dalej energicznie przyspieszać, w ogóle nie będzie chciało "odjechać".

Jeśli ktoś za kierownicą samochodu poszukuje mocnych wrażeń i lubi dynamiczną jazdę, szybko przekona się, że Fiat Idea nie jest dla niego najlepszą propozycją. Nadwozie auta pochyla się bowiem dość mocno w czasie pokonywania zakrętów z dużą prędkością, a układ kierowniczy, wyposażony w mocne wspomaganie, nie jest zbyt bezpośredni. W połączeniu z ma- ło precyzyjnym mechanizmem zmiany biegów, szybka jazda staje się dużym wyzwaniem. O wiele lepiej Idea czuje się podczas spokojnej jazdy na trasie, pokazując, że jest samochodem komfortowym nie tylko ze względu na jakość resorowania, ale równie ż przez wzgląd na dobrze wyciszone wnętrze. Także w ruchu miejskim Idea spisuje się dobrze, jest zwrotna, a dzięki wspomaganiu Dualdrive z funkcją city manewrowanie nią wymaga minimalnego nakładu sił.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Jacek Ociepko

Dane techniczne

Data publikacji 1/2004
Silnik Rzędowy, czterocylindrowy, wysokoprężny z wtryskiem typu common-rail i z turbosprężarką, chłodnica powietrza doładowującego; cztery zawory na cylinder.
Moc kW (KM) 51 (70)
Przy obrotach (/min) 4000
Pojemność skokowa [cm3] 1251
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 180
Przy obrotach (/min) 1750
Przeniesienie napędu Napęd na przednie koła, 5-biegowa przekładnia mechaniczna. Wielkość przełożeń: I. 3,909, II. 2,238, III. 1,444, IV. 1,029, V. 0,767, bieg wsteczny 3,909, przełożenia przekładni głównej 3,563:1.
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-osobowy van.
Układ jezdny Niezależne zawieszenie kół; z przodu wahacze poprzeczne i kolumny McPhersona, stabilizator; z tyłu belka skrętna, sprężyny śrubowe i hydrauliczne amortyzatory teleskopowe. Rozstaw kół z przodu 1434 mm, rozstaw kół z tyłu 1424 mm. Układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym Dualdrive, 3 obroty kołem kierownicy. Hydrauliczny, dwuobwodowy układ hamulcowy, z przodu hamulce tarczowe wentylowane, z tyłu hamulce bębnowe, ABS. Rozmiar kół 6 J x 15, rozmiar opon 195/60 R15 88T, Bridgestone B390.
Dł/szer/wys [mm] 3930/1698/1660
Rozstaw osi [mm] 2508
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 10,8
Poj. zbiornika paliwa [l] 47
Masa własna [kg] 1200
Dopuszczalne obciążenie [kg] 350
Poj. bagażnika [l] 320/1420
CO2 (limit) [g/km] 135
0-100 km/h (s) 16,0
Prędkość maksymalna (km/h) 159
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 11,2/b.d.
80-120 km/h na IV/V biegu (s) b.d./18,3
średnie podczas testu (l/100 km) 6,2
zasięg (km) 758
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 38


PODSUMOWANIE

Fiat Idea 1.3 16V Multijet

Ocena:
4
(, )
Przy długości auta wynoszącej niecałe 4 m, Fiatowi udało się upakować w Idei bardzo dużo. Nie tylko miejsce dla 5 osób, ale również całkiem spory bagażnik i mnóstwo praktycznych schowków. Funkcjonalność – ogólnie zadowalająca.
Nadwozie
bardzo przestronne wnętrze
wiele możliwości aranżacji
wysoka funkcjonalność
niezbyt wygodna obsługa niektórych przełączników
Komfort
wygodna pozycja za kierownicą
komfortowe siedzenia
słaby komfort resorowania na krótkich nierównościach
Napęd
elastyczny silnik
niezłe osiągi
mało precyzyjny mechanizm zmiany biegów
Właściwości jezdne
bezpieczne zachowanie w czasie jazdy
łatwość parkowania
mało stabilny na zakrętach
niezbyt precyzyjny układ kierowniczy
Bezpieczeństwo
2 airbagi w wyposażeniu seryjnym
wydajne hamulce
Eksploatacja
długie okresy międzyprzeglądowe
silnik zaprojektowany na przebieg 250 000 km
Środowisko
niskie zużycie paliwa
brak filtra cząstek stałych
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 39 200 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Wymiarami odpowiada Punto, ale pod każdym względem oferuje więcej niż on. W pełni zasługuje na miano samochodu rodzinnego, ale świetnie nadaje się też do przewozu ogromnego telewizora czy drabiny. W ekskluzywnym i kameralnym teście Fiat Idea 1.3 16V Multijet.
    auto motor i sport, 2008-10-06 20:02:57
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij