Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Fiat Panda 1.2 - Z uśmiechem

50 tysięcy kilometrów przejechanych Fiatem Pandą 1.2 pokazało, że to zgrabne stworzenie niewiele wymaga za to sporo wytrzymuje. Szkoda tylko, że jest nieco ospałe.

2008-05-12
Fiat Panda 1.2 Pudełkowaty tył Pandy nieco zwiększa przestrzeń bagażową i ilość miejsca na głowy podróżujących z tyłu.

auto motor i sport 2/2005

Panda to zabawny niedźwiadek, na widok którego usta same składają się do uśmiechu. Fiat Panda też taki jest po trosze, ale bardziej niż uroda - której trudno zresztą cokolwiek zarzucić - liczą się w nim praktyczność, ergonomia obsługi i niskie koszty użytkowania. Ten samochód to sama praktyczność. Dłuższy o całe 20 cm od Seicento, jest jednym z przestronniejszych maluchów; wnętrze ma niewiele mniejsze niż Punto, od którego jest krótszy aż o 30 cm. Osiągnięto to dzięki jeszcze bardziej pionowym siedzeniom i dużej wysokości nadwozia. Niezbyt mocno pochylone słupki, dość szeroko otwierające się drzwi i wysoko umieszczone siedziska foteli ułatwiają wsiadanie, a zwłaszcza wysiadanie. Nie trzeba uprawiać zaawansowanej gimnastyki i wspomagać się uchwytami. Fotele są niezbyt obszerne, słabo wyprofilowane a jednak wystarczająco wygodne. Nawet przejeżdżając w ciągu dnia 700 km nie odczujemy nadmiernego zmęczenia. Brak trzymania bocznego to żaden kłopot - wystarczy... mocno wbić dłonie w koło kierownicy. Tablica przyrządów jest dobrze rozplanowana, bardzo praktycznie umieszczono dźwigni ę zmiany biegów na centralnej konsoli. Jedynie przyciski sterowania lusterkami zewnętrznymi znajdują się w niezbyt fortunnym miejscu na środkowym tunelu.

Siedzisko kanapy nie odchyla się i nie wyjmuje, a oparcie - w wersji homologowanej na pięć osób - nie jest dzielone. W przypadku, gdy jest dzielone w połowie, autko posłuży tylko czterem osobom. W naszej Pandzie na sam koniec testu zaczął zacinać się zamek bagażnika - jego smarowanie i czyszczenie nie pomogło. Trzeba też było wymienić sterownik poduszek gazowych i napinacze pasów bezpieczeństwa. Źle, że w nowoczesnym samochodzie, za jaki chce uchodzić Panda, zabrakło regulacji pasów bezpieczeństwa na wysokość (dla fotela kierowcy jest w opcji, za 100 zł), podczas gdy można go doposażyć w komplet sześciu poduszek gazowych i w ESP. We wnętrzu Pandy jest cicho. Dopiero przy prędkościach powyżej 120 km/h szum powietrza staje się dokuczliwy. Podczas dodawania gazu "odzywa się" silnik, jego nienatarczywe brzmienie ma lekko sportowy tembr.


Koszty stałe za 1 rok*

Koszty stałe za 1 rok*
Rejestracja180 zł
Ubezpieczenie OC**890 zł
Koszty eksploatacji na dystansie50 000 km
Paliwo (3472 l x 3,50 zł)12 152 zł
Przeglądy1153,75 zł
Naprawy0 zł
Koszty razem14 375,75 zł
Wyliczenie spadku wartości***
Cena nowego samochodu35 800
Szacunkowa wartość na koniec testu26 500
Nominalny spadek wartości9 300
Koszty łącznie (ze spadkiem wartości)23 675,75

Testowa Panda przejechała w redakcyjnej służbie prawie 51 000 km - z czego 41 000 km w ciągu ostatnich ośmiu miesięcy - i w dobrej kondycji dotrwała do końca testu.

Zawieszenie, pomimo swej konstrukcyjnej prostoty, z godnością i niewzruszenie znosiło nasze drogi - po zakończeniu testu nie stwierdzono żadnych uszkodzeń ani śladów nadmiernego zużycia. Panda okazuje się pod względem komfortu zawieszenia trochę lepsza niż inne auta tej klasy, i to pomimo iż samochód w zakrętach lekko się przechyla, krótkie nierówności wprawiają go w nerwowe drgania o dużej amplitudzie, a przy mocnym hamowaniu przód głęboko nurkuje. W koleinach Panda zachowuje się jak niedźwiadek po spożyciu butelki miodu pitnego, "przewalając się" od prawej do lewej krawędzi koleiny.

Samochód do dynamicznych nie należy - nigdy się nie spieszy i nie wyrywa do przodu, szybko dostaje zadyszki. Mocno przyciśnięta, Panda głęboko sięga do zbiornika, czerpiąc prawie dziesięć litrów kalorycznego napoju i to bez większego efektu w dynamice. W miarę przejeżdżanych kilometrów odnosiliśmy wrażenie, że i tak nie nadzwyczajne osiągi podczas testu pogorszyły się.


Koszty w rozłożeniu na różne okresy*

1 rok2 lata3 lata
Koszty w rozłożeniu na różne okresy*
1 rok 2 lata 3 lata
Rejestracja 180 180 180
Ubezpieczenie OC 890 1780 2670
Paliwo 12 152 12 152 12 152
Przeglądy 1154 1154 1154
Naprawy 0 0 0
Spadek wartości 5100 8600 11 100
Koszty razem 19 476 23 866 27 256
Koszt jednego kilometra*
Przebieg w km 50 000 rocznie 25 000 rocznie 16 700 rocznie
Ze spadkiem wartości 0,39 0,95 1,63
Bez spadku wartości 0,29 0,61 0,97

Statystyka i technika

Statystyka i technika
Początek testu1.04.2004 r.
przy stanie licznika (km)1 806
Podsumowanie testu29.11.2004 r.
przy stanie licznika (km)52 670
Liczba przejechanych kilometrów w teście50 864
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)6,83
Najniższe zmierzone zużycie paliwa (l/100 km)4,43
Najwyższe zmierzone zużycie paliwa (l/100 km)9,94
Łączne zużycie paliwa (l)3472
Dane techniczne
Budowa silnika/liczba cylindrówrzędowy/4
Pojemność skokowa (cm3)1242
Średnica cylindra x skok tłoka (mm)70,8 x 78,9
Moc kW (KM)/przy obrotach 1/min44 (60)/5000
Maksymalny moment obrotowy Nm/przy obr. 1/min102/2500
Masa własna modelu testowanego (kg)860
Dopuszczalne obciążenie (kg)445
Dopuszczalna masa całkowita (kg)1305
Rozmiar opon165/65 R14 79T
Dane testowe
Przyspieszenie 0 - 40 km/h (s)2,77
Przyspieszenie 0 - 60 km/h (s)6,36
Przyspieszenie 0 - 80 km/h (s)11,17
Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s)16,80
Elastyczność 60 - 100 km/h IV/V bieg (s)14,88/19,57
Elastyczność 80 - 120 km/h IV/V bieg (s)21,55/26,47
Prędkość maksymalna (km/h)155
Droga hamowania ze 100 km/h
na zimno nieobciążony/na ciepło obciążony (m)39,1/41,8

Co prawda, na całej trasie samochód nie okazał się zbyt łakomy, zużycie paliwa nadal było niskie - nawet poniżej 4,5 l/100 km (w teście nie sięgnęło średnio 7 l/100 km) - lecz przeprowadzone na koniec testu badania drogowe nie potwierdziły subiektywnego odczucia utraty dynamiki przez auto przy wyższych prędkościach.Przyspieszenie od 0 - 100 km/h wyniosło 16,8 s, a podawanych przez producenta 15 sekund nigdy nie udało się osiągnąć. Natomiast prędkość 120 km/h samochód osiągał po 26,6 s. Silnik niechętnie wkręcał się na wysokie obroty. Prawdopodobnie coś niedobrego działo się z jego elektronicznym sterownikiem pod koniec testu. Przeprowadzony pięć tysięcy kilometrów wcześniej przegląd, podczas którego podłączono silnik do komputera diagnostycznego, nie wykazał żadnych odstępstw w oprogramowaniu. W jeździe miejskiej można nawet tego nie zauważyć, ale na trasie, w potoku szybko jadących aut, wyprzedzanie stawało się sztuką cokolwiek ryzykowną. Na stałym (dobrym) poziomie była skuteczność hamulców, pomiary wykazywały maksymalnie 42 metry do zatrzymania się. Klocki hamulcowe okazały się bardzo trwałe - do wymiany przejechały prawie 50 000 km.

W wersji podstawowej Fiat Panda 1.1 Actual jest o 3400 zł droższy od Seicento, oferuje zaś znacznie więcej miejsca i komfortu. Jest droższy o 2700 zł od starego konstrukcyjnie Daewoo Matiza. Spośród samochodów tej klasy jedynie Kia Picanto i większa lecz surowa Dacia Logan mają podobną cenę. Opel Agila jest dużo droższy.

Nowy Fiacik nie sięga zbyt głęboko do naszych kieszeni - przeglądy połączone z wymianą filtrów i oleju należy przeprowadzać co 20 tysięcy km, a ich koszt to około pięćset złotych. Niskie koszty stałe (ubezpieczenie, przeglądy) przy niedużym zużyciu paliwa i sporej trwałości dają jeden z tańszych w eksploatacji samochodów, i to pomimo benzynowego źródła niewielkiej (60 KM) mocy. Bonusem dla bardziej wymagających jest długa lista wyposażenia dodatkowego, zawierająca nawet automatyczną klimatyzację, czy podwójny szklany dach. Do szczęścia brakuje nam tylko wersji z mocniejszym silnikiem benzynowym.

Panda wyznaczyła nowe standardy w swojej klasie i ma szansę wpisać się na dłużej w europejski krajobraz. Fiatowi, od kilku już lat trapionemu kłopotami, pozwoliła zajaśnieć nowym blaskiem.

Tekst: Bogdan Czajkowski
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Wyposażenie seryjne
Dwie poduszki gazowe, immobilizer, szyby atermiczne, tylna szyba ogrzewana, pełnowymiarowe koło zapasowe, składane oparcie tylnego siedzenia, przednie pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia, środkowy tylny pas bezwładnościowy, elektrycznie otwierane szyby boczne z przodu, centralny zamek, zderzaki w kolorze nadwozia, przystosowanie do montażu radia, zamykany schowek w tablicy rozdzielczej, popielniczki, pionowa regulacja położenia kierownicy, elektryczne wspomaganie kierownicy, ABS, relingi dachowe, listwy boczne

Wyposażenie dodatkowe modelu testowanego
Klimatyzacja automatyczna, boczne poduszki gazowe, sterowanie centralnym zamkiem z pilota, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, światła przeciwmgielne, lakier metalizowany, aluminiowe obręcze kół, zintegrowane radio z CD, regulacja siedzenia kierowcy


Przeglądy, naprawy i usterki

Wykonane czynności kmkoszt zł
Przeglądy, naprawy i usterki
Wykonane czynności km koszt zł
Ustawienie rozrządu (gwarancja) 2 276 0
Przegląd po 20 000 km, wymiana
oleju silnikowego, filtrów oleju i powietrza 22 087 507,08
Przegląd po 40 000 km, wymiana
oleju silnikowego, filtrów oleju i powietrza, 47 562 308,08
sprawdzenie sterowników silnika 47 562 110,00
sprawdzenie amortyzatorów i hamulców 47 562 27,50
wymiana uszczelki pokrywy zaworów (gwarancja) 47 562 0
wym. kompletu świec i klocków hamulcowych 47 562 185,61
naprawa koła 47 562 15,48
Wymiana sterownika poduszek gazowych
i napinaczy pasów bezpieczeństwa (gwarancja) 51 404 0
uszkodzenie uchwytu pokrywy bagażnika* 51 813
Koszty razem 1153,75
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 39 200 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    50 tysięcy kilometrów przejechanych Fiatem Pandą 1.2 pokazało, że to zgrabne stworzenie niewiele wymaga za to sporo wytrzymuje. Szkoda tylko, że jest nieco ospałe.
    auto motor i sport, 2008-05-12 11:16:12
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij